Zonnepanelen Topic

Dus gewoon tot 2029 de installatie van de digitale teller uitstellen.

Hopelijk kan dit ook aangegeven worden bij Fluvius dat je daar bewust voor kiest.

Vanuit electoraal oogpunt proberen ze nu nog de schade te beperken door een kleine tegemoetkoming te geven.
Zal toch als een boemerang terugkomen denk ik dan.

Hoe kraak ik iemands carrière => we maken hem / zij minister van energie :cool:

Wanneer moogt ge nog niet voorbij de 5% rendement zitten? Op moment aanvraag premie veronderstel ik. Dus we moeten weer gokken of we beter die 5% aanvragen (na we een digitale teller hebben laten installeren, waar we dan ook voor moeten betalen wegens op ons verzoek) of we beter onze analoge teller zo lang mogelijk bijhouden?
Tis dus eigenlijk dezelfde grijze zone als toen we moesten beslissen over de aanschaf van de panelen?

Laatst bewerkt:
"Tegen eind volgende week zal voor ieder installatiejaar berekend worden wat de concrete ondersteuning in euro per kW geïnstalleerd vermogen"

Gaat dit op omvormer zijn of # wp?
Dat zal volgens mij op de omvormer zijn.

Enige wat ik nog niet meteen terug vind: het prosumententarief. Dat het wegvalt bij een digitale teller is duidelijk, maar met een analoge teller blijft het waarschijnlijk zoals het nu is?

"Tegen eind volgende week zal voor ieder installatiejaar berekend worden wat de concrete ondersteuning in euro per kW geïnstalleerd vermogen"

Gaat dit op omvormer zijn of # wp?
De premies die je krijgt als u installatie in 2021 geplaatst wordt, wordt er gekeken naar kw van u zonnepanelen, niet u omvormer. Verwacht dat het iets gelijkaardig zal zijn in dit geval.

soit we zullen wel zien wat het gaat geven. :)

Enige wat ik nog niet meteen terug vind: het prosumententarief. Dat het wegvalt bij een digitale teller is duidelijk, maar met een analoge teller blijft het waarschijnlijk zoals het nu is?

Ik mag het hopen, want die draait nog terug. Dat zou er nog maar aan ontbreken, ik sta hier proper met mijn gloednieuwe digitale teller :(

En hoe gaan ze die 5% berekenen?
Ik hoop alleszins dat de premie minder gaat zijn dan deze voor installaties voor 2021. Anders komt er weer een nieuwe turteltax aan binnenkort. Mensen die voor een terugdraaiende teller kozen, hebben daar al deels voordeel aan gehad en hebben uiteraard recht op een tegemoetkoming, maar deze zou lager moeten zijn dan de nieuwe premie. Hier kan natuurlijk wel gekeken worden naar hoelang men al geniet van die terugdraaiende teller.

en op vrtnws

Eigenaars van zonnepanelen krijgen compensatie na vernietiging Vlaamse regeling terugdraaiende teller​

De Vlaamse regering gaat eigenaars van zonnepanelen met een digitale meter een eenmalige compensatiepremie geven, nu het Grondwettelijk Hof de voordelige regeling rond de terugdraaiende elektriciteitsmeter heeft vernietigd. Dat vonnis raakt de komende jaren honderdduizenden mensen in hun portemonnee.

3x gejost!

geen premie getrokken van 21
niet deftig kunnen terugdraaien in 2020 want dag/nacht teller
en nu geen compensatie wegens geen digitale teller

Edit: mail onderweg naar kabinet demir!

"Ook de bijna 470.000 gezinnen die nu nog over een analoge, terugdraaiende teller beschikken, krijgen tussen nu en 2029 de kans om te kiezen voor een eenmalige compensatie, laat Demir nog weten. Dat zal gebeuren vanaf het moment dat de digitale teller bij hen zal zijn geïnstalleerd."

Gaan ze dat niet koppelen aan een aparte factuur?

Kosten niet in energiefactuur
De kosten voor de terugdraaiende tellers werden via het oude systeem doorgerekend in de energiefactuur van alle elektriciteitsverbruikers. Het Grondwettelijk Hof vernietigt dat nu. “Onze redelijke oplossing bestaat er in dat we de compensatieregeling uitdrukkelijk niet in de energiefactuur verrekenen, maar op de algemene middelen en het Energiefonds nemen. Dat zorgt ervoor dat we de energiefactuur ontlasten zodat deze de komende jaren verder kan dalen, ook voor de gezinnen die nog geen zonnepanelen hebben”, zegt Demir.

Laat me niet lachen: "kosten niet in energiefactuur". Dan zorgen ze wel op een andere manier dat we ervoor opdraaien. Geld komt niet uit de lucht vallen. De terugdraaiende teller werd betaald door België, deze premie is een belastingsverschuiving naar Vlaanderen. We zullen weer meer mogen dokken.

"de regering stapt af van de versnelde uitrol van de digitale meter voor zonnepaneleneigenaars. Dat betekent dat wie zonnepanelen heeft niet meer per se vóór eind 2022 een digitale meter zal krijgen, zoals eerst afgesproken was"

Daar heb je toch nul zicht op? Als de VREG nog steeds eerst bij zonnepaneleneigenaars gaat, kan je onmogelijk bewijzen dat ze de wensen van de regering aan hun laars lappen.

Echt schandalig dat die klootzakken nu nogmaals in de belastingpot gaan graaien om mensen met zonnepanelen te bevoordelen. Krijgen de mensen die geen zonnepanelen dan ook een subsidie? Want wij dokken er uiteindelijk voor.

Waarom moeten wij toch gaan opdraaien voor andermans investering? Laat hen hun plan ermee trekken ipv die groep te bevoordelen.

Echt schandalig dat die klootzakken nu nogmaals in de belastingpot gaan graaien om mensen met zonnepanelen te bevoordelen. Krijgen de mensen die geen zonnepanelen dan ook een subsidie? Want wij dokken er uiteindelijk voor.

Waarom moeten wij toch gaan opdraaien voor andermans investering? Laat hen hun plan ermee trekken ipv die groep te bevoordelen.
Gij zijt precies wel erg gefrustreerd tegenover zonnepanelen. In zowat elke topic hier en op het oude forum uw gal komen spuwen. :ROFLMAO:

Omdat er een investeringsklimaat is gecreëerd door een overheid die bepaalde beloftes niet kon vasthouden. Lijkt mij dan ook maar logisch dat diezelfde overheid op.een andere manier dan de belofte wil waarmaken.

Mij lijkt het de best mogelijke oplossing. Het systeem nu is het eerlijkste systeem. Eenmalig de gedeputeerden betalen en we kunnen dan eindelijk het scheefgetrokken systeem rechttrekken

Ik vind het persoonlijk ook vrij oneerlijk dat er nu weer een hoop bochtengewring is om geld richting zonnepaneel "leeches" te sturen. "Leeches" is niet als persoonlijke aanval bedoeld, eerder weerspiegelt het hoe ze omgaan met het net als batterij (in mijn ogen).
Anderzijds is het afgeschaft worden van een beloofde regeling ook niet eerlijk voor iedereen die zonder winstbejag (kan dit wel in dit geval?) geiïnvesteerd heeft in een mini-zonnepark.

Wij konden met onze bouw sowieso geen 15j regeling krijgen, dus we hadden ons al mentaal voorbereid op afname/injectie (na eens grondig te rekenen aan de BTW invloed op de kost van een nieuwbouw viel dit stukje erg goed mee :ROFLMAO:).
Ik vind de directe afschaffing eerlijker naar iedereen die geen zonnepanelen heeft, of ze pas dit jaar gaat installeren.
De 5% investeringspremie (alsook het oorspronkelijke, langs alle kanten bekritiseerde 15j terugdraaiende teller concept) vind ik een schandelijk dure zaak die, op kap van iedereen (en voornamelijk de niet-gegoeden die de financiële investering van zonnepanelen de laatste jaren niet konden doen) snel snel politieke recuperatie probeert af te kopen.

De subsidies voor zonnepanelen in dit land hadden vanaf het begin gewoon simpele, jaarlijks bijgestelde premies voor aankoop moeten zijn.
Al deze complexe structuren (groenestroomcertificaten, terugdraaiende teller aka saldering, etc.) maakt heel het verhaal een hoop politieke en begrotingszever.
Maar dat is mijn gedacht als "jonge" knaap die enkel geconfronteerd wordt met de "dure" kant van het geheel.

en op vrtnws

Eigenaars van zonnepanelen krijgen compensatie na vernietiging Vlaamse regeling terugdraaiende teller​

De Vlaamse regering gaat eigenaars van zonnepanelen met een digitale meter een eenmalige compensatiepremie geven, nu het Grondwettelijk Hof de voordelige regeling rond de terugdraaiende elektriciteitsmeter heeft vernietigd. Dat vonnis raakt de komende jaren honderdduizenden mensen in hun portemonnee.

3x gejost!

geen premie getrokken van 21
niet deftig kunnen terugdraaien in 2020 want dag/nacht teller
en nu geen compensatie wegens geen digitale teller

Edit: mail onderweg naar kabinet demir!
Ik denk niet dat jij hebt te klagen met je analoge meter :p

Wat mag ik eigenlijk verstaan onder die 5% investeringspremie?

Ik vind de directe afschaffing eerlijker naar iedereen die geen zonnepanelen heeft, of ze pas dit jaar gaat installeren.
Iemand die eind vorig jaar zonnepanelen zou gelegd hebben zou niets krijgen en degenen die begin dit jaar leggen krijgen een premie. Mag je mij eens uitleggen op welke manier je dat eerlijker vindt. :)

Terug
Bovenaan