Zonnepanelen Topic

Als er 1 goed iets uit deze zaak komt, is dat de batterijen ineens een vlucht zullen nemen (ok is een voorspelling maar toch). Anders zou dit nog voor minstens 5-10 jaar op de lange baan geschoven zijn.

Echt schandalig dat die klootzakken nu nogmaals in de belastingpot gaan graaien om mensen met zonnepanelen te bevoordelen. Krijgen de mensen die geen zonnepanelen dan ook een subsidie? Want wij dokken er uiteindelijk voor.

Waarom moeten wij toch gaan opdraaien voor andermans investering? Laat hen hun plan ermee trekken ipv die groep te bevoordelen.
En gisteren was je de zonnepanelen-eigenaars nog goed aan het uitlachen. 🙄

Vluchtig lezen op internet: GWH heeft het niet omw de VREG teniet gedaan maar omwille van een klacht van de federale (MR?) Minister omdat ze federaal inkomsten mislopen door terugdraaiende teller? Eigenlijk een klacht tegen zijn eigen Vlaamse zusterpartij (Tommelein)

Wat een apenland zijn wij toch!

Hoe weet jij of dat een schandelijk dure zaak wordt? Er circuleert een cijfer van 5% maar an sich zegt dat niets.
Wel, for starters, heel het juridisch/wetgevend apparaat is hier al veel te lang mee bezig geweest.
Die werkuren moeten ook betaald worden.
Daarnaast is een eenmalige premie velen malen eenvoudiger te implementeren voor alle partijen. Hier laat ik het hele digitale/analoge teller verhaal even buiten beschouwing, wat in principe perfect bekostigd kon worden door de mensen die zonnepanelen leggen als deel vanfect bekostigd kon worden door de m hun installatiekost of aansluitkost.
Dus ja, de huidige setup is en wordt schandelijk duur voor wat het moet doen (groene stroom productie doen toenemen).
Het is ook redelijk frappand dat je tegen subsidies bent als het jouw niet uitkomt maar dan wel zelf de nieuwe subsidie voor je installatie zal mogen opstrijken.
Hoe haal je uit mijn bericht dat ik tegen subsidies ben als het mij niet uitkomt?
Een nieuwbouw heeft juist niets van subsidies (wel, behalve die E-peil afhankelijke korting op de roerende voorheffing die verdampt tegenover de 21% BTW op werkelijk alles), dus ik snap niet waar je nogal persoonlijk verwijt op moet slaan?
Mijn bericht sluit ook af met mijn gedacht dat een simpele premie een veel efficiënter en gemakkelijker te regelen systeem is, ongeacht of ik nu wel of niet er gebruik van kan maken.
Hier toch ook blij dat we voor gas gegaan zijn.
Hier ook. Hoewel er nog niets fysiek ligt of staat :), hebben we wel al die knoop doorgehakt.
Een (lucht-water!) warmtepomp had een directe meerprijs van een €8500excl. BTW, dit zelfs zonder extra zonnepanelen die er met die terugdraaiende teller er altijd bijhoorden.

Nu blijft enkel de E-peil wetgeving over om mensen naar "ecologische" dingen te drijven.
Ik vrees dat meer mensen gewoon de boete gaan betalen eerlijk gezegd (eens de eisen, vooral voor renovatie, wat te streng worden).

Vluchtig lezen op internet: GWH heeft het niet omw de VREG teniet gedaan maar omwille van een klacht van de federale (MR?) Minister omdat ze federaal inkomsten mislopen door terugdraaiende teller? Eigenlijk een klacht tegen zijn eigen Vlaamse zusterpartij (Tommelein)

Wat een apenland zijn wij toch!
Serieus?
Ik lees dat ze in de Walen nog wel een terugdraaiende teller hebben en geen prosumententarief betalen.
Als dat klopt, zijn hier toch echt geen woorden voor?

Ook is het zo unfair voor diegene die nu al DM hebben en hun buur een analoge die voort zelfde geld nog 9 jaar blijft hangen.
Op wat slaagt dat weer dat ze niet eerst de teller van ZP eigenaars verwisselen? Van die kronkel snap ik niets meer.

Wat mis ik in het plaatje?

Solax 5,8kw batterij @ 2999 euro
Sma Sunnyboy omvormer 1699 euro
Installatiekost?
Premie? 5,8 x 250? Is dat dan 5 of 6x vermoedelijk ronden ze af naar beneden?

Met het wegvallen van prosumententarief als ze de digitale meter komen plaatsen en 's avonds geen stroom te moeten kopen.. als ik mijn cijfers bekijk heb ik 75% van het jaar minstens 6kw opbrengst per dag.

Lijkt me niet verkeerd qua terugverdientijd. Jaarke of 8.
Nog een item vergeten, de compensatie die demir geeft, zal ook ergens rond de 1500 euro zijn.

Iemand die eind vorig jaar zonnepanelen zou gelegd hebben zou niets krijgen en degenen die begin dit jaar leggen krijgen een premie. Mag je mij eens uitleggen op welke manier je dat eerlijker vindt. :)
Zij hebben nog steeds een terugverdientijd van om en bij de 8 jaar. Niet de (staatsgesponsorde) investering waar ze op gehoopt hadden, maar geen verliespost.
UIteraard is dit een klucht van jewelste (zeker als je de digitale vs analoge teller situatie meeneemt in de bedenking), maar mijn mening hier is een beetje dat de oorspronkelijke "salderingsregeling" (zoals ze in NL wordt genoemd), net zoals de oorspronkelijke GSC, een te grote subsidie was en is.
Zo'n langdurige subsidies werken niet in een snel veranderende markt zoals die van zonnepanelen, thuisbatterijen of elektrische voortuigen.

Zij hebben nog steeds een terugverdientijd van om en bij de 8 jaar. Niet de (staatsgesponsorde) investering waar ze op gehoopt hadden, maar geen verliespost.
UIteraard is dit een klucht van jewelste (zeker als je de digitale vs analoge teller situatie meeneemt in de bedenking), maar mijn mening hier is een beetje dat de oorspronkelijke "salderingsregeling" (zoals ze in NL wordt genoemd), net zoals de oorspronkelijke GSC, een te grote subsidie was en is.
Zo'n langdurige subsidies werken niet in een snel veranderende markt zoals die van zonnepanelen, thuisbatterijen of elektrische voortuigen.

Daar ga ik ook mee akkoord. Maar dan snap ik nog altijd niet hoe het eerlijker is om dan mensen dit jaar een premie te geven en de mensen die bij wijze van spreken twee dagen eerder waren niets te geven?

Daar ga ik ook mee akkoord. Maar dan snap ik nog altijd niet hoe het eerlijker is om dan mensen dit jaar een premie te geven en de mensen die bij wijze van spreken twee dagen eerder waren niets te geven?
Mensen die in 2019 een thuisbatterij aanschaften hebben ook geen premie gekregen?
Mensen die, voor dit debacle, na 1 januari hun keuring pas kregen, krijgen ook niets.
Mensen die na 2019 een woonlening aflsuiten, krijgen ook geen woonbonus.

Akkoord, het is vreemd om een "sabbatjaar" zonder subsidies te hebben.
I say blame the incompetent lawmakers.

Er is hier een groot gebrek aan accountability: een wetgever die een onwettige wet maakt zou daar (financieel? politiek?) voor bestraft moeten worden.

Serieus?
Ik lees dat ze in de Walen nog wel een terugdraaiende teller hebben en geen prosumententarief betalen.
Als dat klopt, zijn hier toch echt geen woorden voor?

Ook is het zo unfair voor diegene die nu al DM hebben en hun buur een analoge die voort zelfde geld nog 9 jaar blijft hangen.
Op wat slaagt dat weer dat ze niet eerst de teller van ZP eigenaars verwisselen? Van die kronkel snap ik niets meer.
Zoals ik dus. Panelen in 2019, digitale meter begin 2020. Overbuur en vrienden paar maand na ons zelfde panelen en quasi zelfde KwH, maar beide nog geen digitale meter. Ik ben dus gescheten, zij niet.

Eigenlijk is de premie van 1500eur tegenover 15j terugdraaiende teller veel pover. Ik hoop zo hard dat ook dit aangevochten wordt. Terugdraaiende DM tot de laatste analoge meter vervangen! Dan wordt het 9jaar ipv 15j terugdraaien.
Ik vraag me oprecht af of eigenaars van DM dit moeten slikken.

Eigenlijk is de premie van 1500eur tegenover 15j terugdraaiende teller veel pover. Ik hoop zo hard dat ook dit aangevochten wordt. Terugdraaiende DM tot de laatste analoge meter vervangen! Dan wordt het 9jaar ipv 15j terugdraaien.
Ik vraag me oprecht af of eigenaars van DM dit moeten slikken.
Hierbij moet ik rubenvb eerder gelijk geven, namelijk dat het eerder andersom is.

De 1500 euro is niet veel te pover. De terugdraaiende teller is veel te genereus.
Mensen die in 2019 een thuisbatterij aanschaften hebben ook geen premie gekregen?
Mensen die, voor dit debacle, na 1 januari hun keuring pas kregen, krijgen ook niets.
Mensen die na 2019 een woonlening aflsuiten, krijgen ook geen woonbonus.

Akkoord, het is vreemd om een "sabbatjaar" zonder subsidies te hebben.
I say blame the incompetent lawmakers.

Er is hier een groot gebrek aan accountability: een wetgever die een onwettige wet maakt zou daar (financieel? politiek?) voor bestraft moeten worden.
Mijn vraag was hoe dat eerlijk was?

Subsidies en wetten zijn in principe nooit eerlijk. Ze zijn arbitrair. In tijd, bedrag, en voorwaarden. Sure, het idee is om mensen aan te zetten om een bepaald iets (meer of minder) te doen, maar dat is enkel voordat een regering iets probeert uit te werken.
Vaak komt het neer op kassa kassa voor de sectoren die er goed bij varen als er wat meer afname is van hun product/dienst, en niet zozeer dat het beoogde doel echt bereikt wordt.

De oorspronkelijke notie van "eerlijkheid" in mijn eerste post hierover sloeg eerder op de eerlijkheid naar de mensen die deze onevenwichtige subsidies indirect betalen en er niet van (kunnen) genieten omdat ze bvb niet kapitaalkrachtig genoeg zijn, want face it: al deze subsidies (zonnepanelen, thuisbatterijen, elektrische wagens) zijn pure luxesubsidies zodat mensen met veel geld nog meer geld kunnen verdienen.
Alleen vreemd dat ze dan nieuwbouw altijd uitsluiten :cool:.

Als we het over eerlijkheid hebben, laten we het dan over de 6%BTW voor renovatie en nu ook sloop-en-heropbouw vs 21% BTW voor nieuwbouw hebben.
Want dat is ook een belachelijke oversubsidiëring in mijn ogen.
Maar soit, dat is hier off-topic, dus daar moet je niet verder op ingaan van mij 😅.

Hierbij moet ik rubenvb eerder gelijk geven, namelijk dat het eerder andersom is.

De 1500 euro is niet veel te pover. De terugdraaiende teller is veel te genereus.

Je vergeet dat ze die 15j belooft hebben he. Daar is niets genereus aan. Nu moeten ze daar om terugkomen en bieden ze je 1500eur.
En nogmaals: zo oneerlijk voor diegene die een DM hebben.

Je vergeet dat ze die 15j belooft hebben he. Daar is niets genereus aan. Nu moeten ze daar om terugkomen en bieden ze je 1500eur.
Volgens mij was het vanaf de uitrol van de DM al duidelijk dat de regeling aangevochten werd door de VREG? Je blijft nog altijd zelf verantwoordelijk om research te doen als je een investering doet. Als ik beleg in aandelen, ga ik ook niet zomaar de bank op hun woord geloven. En de overheid is wat mij betreft nog minder betrouwbaar dan een bank.

Als de mensen research hadden gedaan, hadden ze Fluvius niet binnen gelaten en hadden ze nu nog altijd een analoge meter. Ik zeg niet dat de overheid niet in fout is, maar je mag de overheid gewoon nooit vertrouwen (en verkopers al helemaal niet). Dat weet iedereen ondertussen toch wel?

Ik vergeet dat niet. Maar er worden wel heeeeeeel veel dingen beloofd in de politiek. Als men dit allemaal moet gaan afdwingen, dan wil ik wel eens wat zien. :)

Pas op, ik snap je sentiment he. Maar het is wat naïef om nu te verwachten dat je financieel voordeel nu even groot zal zijn.

Wat men, naar mijn mening, beter doet, is de terugdraaiende meter helemaal niet afschaffen. Ga voor de rest gewoon verder met de huidige plannen qua invoering van het capaciteits-tarief, en dan wordt de terugdraaiende teller vanzelf veel minder interessant. Met het capaciteitstarief komt het prosumententarief te vervallen, maar moet men wel gaan betalen naargelang de pieken die men van het net haalt. Dan zal de prijs van electriciteit an sich per kw plots een stuk minder zijn. Afhankelijk van wat je precies bekijkt is de energieprijs 5 a 10 cent van de 25 cent per kWh. Maar als je dan nog altijd grote pieken maakt, terwijl je niets opwekt, zul je wel een stuk meer moeten bijdragen.

In een dergelijke context is een terugdraaiende teller vanzelf veel minder interessant.

De 101.000 rechtstreeks getroffen eigenaars met een digitale meter krijgen nog in 2021 een eenmalige compensatie die voor een gemiddeld project een rendement van 5 procent garandeert. Dat is vergelijkbaar met het nieuwe subsidiesysteem vanaf 1 januari 2021, meldt Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA).

ja lap, ik heb half 2020 nog laten leggen en heb nog geen digitale meter. Tzal dus nougabollen worden voor ons :(
Kheb niet alles verder gelezen maar met een analoge teller blijft ge toch wel terugdraaien... Gewoon zo lang mogelijk die digitale teller uitstellen dus

Wat men, naar mijn mening, beter doet, is de terugdraaiende meter helemaal niet afschaffen. Ga voor de rest gewoon verder met de huidige plannen qua invoering van het capaciteits-tarief, en dan wordt de terugdraaiende teller vanzelf veel minder interessant. Met het capaciteitstarief komt het prosumententarief te vervallen, maar moet men wel gaan betalen naargelang de pieken die men van het net haalt. Dan zal de prijs van electriciteit an sich per kw plots een stuk minder zijn. Afhankelijk van wat je precies bekijkt is de energieprijs 5 a 10 cent van de 25 cent per kWh. Maar als je dan nog altijd grote pieken maakt, terwijl je niets opwekt, zul je wel een stuk meer moeten bijdragen.

In een dergelijke context is een terugdraaiende teller vanzelf veel minder interessant.
Die begrijp ik niet? Mensen met een terugdraaiende teller zullen niet onder het capaciteitstarief vallen en een terugdraaiende teller blijft dus het meest interessante, zéker wanneer het capaciteitstarief ingevoerd wordt.

Die begrijp ik niet? Mensen met een terugdraaiende teller zullen niet onder het capaciteitstarief vallen en een terugdraaiende teller blijft dus het meest interessante, zéker wanneer het capaciteitstarief ingevoerd wordt.
Het lijkt me dat je twee zaken door elkaar haalt.

Aan de ene kant heb je het principe van de terugdraaiende teller.
Aan de andere kant heb je een analoge of digitale teller.

Een terugdraaiende teller, is een analoge teller, in de letterlijke zin van het woord. Maar hetzelfde principe kan, en wordt ook toegepast met een digitale teller, wat nu de afspraak was.

Een digitale teller is nodig om het capaciteitstarief nauwkeurig te kunnen opvolgen. Maar er is ook al aangegeven dat men bij mensen met een analoge teller van een bepaalde capaciteit gaat uitgaan, naargelang het verbruik, met een bepaald minimumtarief. En dat deze ook een capaciteitstarief zullen gebruiken. Dit zal voor iedereen zijn.

Waar jij ergens tegen bent gekomen dat met een terugdraaiende teller er geen capaciteitstarief zou zijn, ben ik benieuwd naar, want dit heb ik alleszins nergens gezien.

Het lijkt me dat je twee zaken door elkaar haalt.

Aan de ene kant heb je het principe van de terugdraaiende teller.
Aan de andere kant heb je een analoge of digitale teller.

Een terugdraaiende teller, is een analoge teller, in de letterlijke zin van het woord. Maar hetzelfde principe kan, en wordt ook toegepast met een digitale teller, wat nu de afspraak was.

Een digitale teller is nodig om het capaciteitstarief nauwkeurig te kunnen opvolgen. Maar er is ook al aangegeven dat men bij mensen met een analoge teller van een bepaalde capaciteit gaat uitgaan, naargelang het verbruik, met een bepaald minimumtarief. En dat deze ook een capaciteitstarief zullen gebruiken. Dit zal voor iedereen zijn.

Waar jij ergens tegen bent gekomen dat met een terugdraaiende teller er geen capaciteitstarief zou zijn, ben ik benieuwd naar, want dit heb ik alleszins nergens gezien.
Van die principes ben ik allemaal op de hoogte, hoor. Heb heel veel research gedaan voordat we zonnepanelen lieten plaatsen. 😁 Ik denk dat ik dit op de site van VREG heb gelezen, maar terugdraaiende teller betekent géén capaciteitstarief. Daarom was het net zo interessant om een terugdraaiende teller te hebben. En dat is ook één van de redenen waarom de VREG een probleem heeft met de terugdraaiende teller. Ze willen een nieuw tarief invoeren voor iedereen en dat kan niet als een deel van de mensen voor 15 jaar een terugdraaiende teller beloofd is met een prosumententarief.

Hier staat het bvb ook vermeld:

Terug
Bovenaan