Zonnepanelen Topic

Marghem zat te lachen met de reporter. Het zou me niks verwonderen dat ze moedwillig alles verzwegen heeft terwijl iedereen naar iemand anders wees. Iedereen boter op het hoofd, maar dit spant de kroon

Klacht van federale overheid was ook al van voor 2020 he
Zelfs Demir wist al lang wat het verdict ging zijn, vandaar dat ze opriep om geen rekening te houden met dat voordeel van terugdraaiende teller EN dat er al zo snel een compensatieregeling is gekomen.
Je negeert de belangrijkste 2 punten, 1 & 2; zoals altijd.

Maar kom, om hier concreet eens op te antwoorden met een tijdslijn:
Decreet van het Vlaamse Gewest: 26 april 2019
Beroep VREG: 14 november 2019 (aangekondigd in augustus 2019)
CREG heeft zich aangesloten bij het beroep op 4 december 2019 via aangetekende brief. Dit is toen nooit gepubliceerd (noch door CREG noch daar andere partijen), eerste berichtgeving hierover was zomer 2020. Indien dit vroeger was, geef maar mee.
Enige keer dat Demir gezegd heeft dat er geen zekerheid is (en dat is het enige, geen zekerheid; niet dat er geen rekening mee moet gehouden worden!): 12 juli 2020, toevallig zo rond de periode dat bekend raakte dat CREG zich ook aangesloten had bij het beroep...

Maarja, blijf maar kort door de bocht gaan en veel dingen negeren. Niemand wist dit met 99,99% zekerheid en over veel dingen was het gissen tot bepaalde partijen zelf informatie gaven. En dan nog was het enkel indien men het al wist.

Je negeert de belangrijkste 2 punten, 1 & 2; zoals altijd.

Maar kom, om hier concreet eens op te antwoorden met een tijdslijn:
Decreet van het Vlaamse Gewest: 26 april 2019
Beroep VREG: 14 november 2019 (aangekondigd in augustus 2019)
CREG heeft zich aangesloten bij het beroep op 4 december 2019 via aangetekende brief. Dit is toen nooit gepubliceerd (noch door CREG noch daar andere partijen), eerste berichtgeving hierover was zomer 2020. Indien dit vroeger was, geef maar mee.
Enige keer dat Demir gezegd heeft dat er geen zekerheid is (en dat is het enige, geen zekerheid; niet dat er geen rekening mee moet gehouden worden!): 12 juli 2020, toevallig zo rond de periode dat bekend raakte dat CREG zich ook aangesloten had bij het beroep...

Maarja, blijf maar kort door de bocht gaan en veel dingen negeren. Niemand wist dit met 99,99% zekerheid en over veel dingen was het gissen tot bepaalde partijen zelf informatie gaven. En dan nog was het enkel indien men het al wist.
Is al van 24 juni 2019 bv dus uw tijdslijn klopt niet

Mensen willen alleen horen wat in hun kraam past, heb dit gemerkt bij meerdere in mijn omgeving toen ik hen vertelde dat de kans dat die terugdraaiende teller ging stand houden klein was en ze er best geen rekening mee hielden was het altijd 'ma nee de verkoper heeft me verteld dat het wel zo is' of 'maakt niet uit' en nu zijn ze boos :lol:

Laatst bewerkt:
Is al van 24 juni 2019 bv dus uw tijdslijn klopt niet

Arrest grondwettelijk hof:
Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 14 november 2019 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 18 november 2019, heeft de autonome dienst met rechtspersoonlijkheid « Vlaamse Regulator voor de Elektriciteits- en Gasmarkt »
Of van de site van VREG:
De VREG ging vervolgens in beroep tegen de overgangsregeling bij verzoekschrift van 14 november 2019, en dit enkel voor wat de distributienettarieven betreft; niet voor de andere componenten van de elektriciteitsfactuur.
Het is niet omdat ze het vroeger aangekondigd hebben, dat ze het daarom al gedaan hebben... En ja, was al in juni blijkbaar en niet augustus. Maar die info heeft VREG zelf van hun site gehaald. Klein foutje omdat zij het offline gehaald hebben en ik het uit geheugen gedaan heb.

Antwoord nu eens op de rest van de post i.p.v. zoals altijd met oogkleppen naar 1 ding te kijken en de rest te negeren.

Wie zich wat interesseerde in de materie wist nochtans sinds minstens begin 2019 welk risico er was, nog voor het decreet er was.
Ik heb er even het krantenarchief op nageslagen en de helft van de artikels over de terugdraaiende teller ging over negatieve adviezen. Zelfs het artikel over de goedkeuring van het decreet eindigt met de commentaar van de SP.A die zegt dat er nog geen garantie is dat het decreet de juridische toets zal doorstaan.

Ik ga ook niet akkoord met een stelling dat er 99,99% zekerheid was dat de regeling zou afgeschoten worden. Ik was er mij perfect van bewust, en ik was dat al in 2019, dat er een kans was dat er geen terugdraaiende teller meer zou zijn. Desondanks heb ik eind vorig jaar toch nog gekeken om een installatie te plaatsen (wat niet is doorgegaan omdat er een probleem was met het dak. Dank u dak) omdat ik de kans eerder klein achtte dat de regeling volledig vernietigd zou worden.

Dat veel mensen nu claimen dat ze dachten dat ze geen risico liepen zegt meer over hoe veel geld mensen willen investeren zonder zich deftig te informeren. Dat uw installateur dit nooit zou vermelden lijkt mij logisch, aangezien die mens ook niet tegen zijn eigen kraam gaat spreken. Of dat ethisch is laat ik in het midden.

Wat betreft Marghem, qua beleid was ze...ondermaats, maar aangezien ze de zaak uiteindelijk hebben gewonnen hadden ze wel een punt natuurlijk. Waar bleef de vraag welke stappen de Vlaamse regering heeft ondernomen om tot een compromis te komen? Uiteindelijk zijn zij ondanks meerdere negatieve adviezen blijven doorduwen, dus je zou denken dat zij vragende partij zouden zijn om te overleggen.
Heb al betere reportages gezien eerlijk gezegd. Mooi overzicht voor wie niet zo bekend is met de materie, maar beperkte diepgang voor wie dit al een tijdje volgt. Blijkbaar heb ik, als de uitzondering hier, nog sympathie voor die mens met zijn installatie van 40 000 euro, want de mensen met een warmtepomp zijn diegene die zich echt genaaid mogen voelen. De vrouw met de installatie van 4 000 euro, begrijpelijk dat ze wat boos is, maar op lange termijn zal haar installatie waarschijnlijk break-even draaien in plaats van winst op te leveren, dus ik vond ze nu wel wat te dramatisch doen.

Hahaha. Makkelijk praten vind ik dat. Nu afkomen met den 'told you so' zever.

Na de reportage van gisteren zijn er ook 3 op mijnen FB feed die luidop roepen: ik ben er niet ingelopen hoor, ge zijt dom als ge nog zonnepanelen laten plaatsen hebt.

2 ervan ben ik quasi zeker dat ze geen gelegd hebben omdat zij daar geen budget voor hebben, dus het dilemma heeft zich nooit gesteld. 1 ervan woont nog bij zijne mama en papa.

Geen idee wat daar de bedoeling van is eigenlijk. Ik blijf erbij, de regering heeft hier zwaar gefaald. Als het '99,9%' zeker was dat het om een valse belofte ging, dan hebben zich inderdaad tot honderdduizenden Belgen zich laten vangen, waaronder ik.

Maar dan nog, de mensen hebben alle recht om kwaad te zijn. Zoiets zou gewoon klaar en duidelijk moeten zijn, basta. Waarom dan in godsnaam die 'told you so' zever hier komen verkondigen? Jaloezie? Er niet tegen kunnen dat de mensen terecht kwaad zijn? Aandacht nodig? Tonen dat ge den expert zijt en zoveel slimmer bent dan velen?

Oprechte vraag overigens, ik snap echt de motivatie niet.

Blijkbaar heb ik, als de uitzondering hier, nog sympathie voor die mens met zijn installatie van 40 000 euro, want de mensen met een warmtepomp zijn diegene die zich echt genaaid mogen voelen. De vrouw met de installatie van 4 000 euro, begrijpelijk dat ze wat boos is, maar op lange termijn zal haar installatie waarschijnlijk break-even draaien in plaats van winst op te leveren, dus ik vond ze nu wel wat te dramatisch doen.
Die 40k is natuurlijk wel met een korreltje zout te nemen want zonnepanelen + wamtepomp zijn echt geen 40k meerprijs tov gas en minder zonnepanelen (of e-peil boete).

40K zal inderdaad waarschijnlijk de totale kostprijs zijn, niet de meerkost ten opzichte van een conventionele installatie. Hoewel die meerkost ook wel een bedrag met 5 cijfertjes zal zijn natuurlijk.

Die 40k is natuurlijk wel met een korreltje zout te nemen want zonnepanelen + wamtepomp zijn echt geen 40k meerprijs tov gas en minder zonnepanelen (of e-peil boete).
Maar dat zegt die mens ook niet...
Hij zegt in 2018 volgende geïnstalleerd te hebben voor ~40k euro:
PavtJMd.png

Kostprijs, niet meerprijs...

Niet vergeten dat veel mensen ook niet het internet afpluizen bij iets dat ze aankopen. Neem nu alleen al oudere mensen die gewoon niet op het internet zitten of alleen wat Facebook. De Vlaamse overheid blijft toch echt wel de grote schuldige want zij wisten dat het niet waterdicht was en ze hadden misschien wel gehoopt hun goesting te mogen doen.

Maar dat zegt die mens ook niet...
Hij zegt in 2018 volgende geïnstalleerd te hebben voor ~40k euro:
PavtJMd.png

Kostprijs, niet meerprijs...
Klopt maar de manier waarop hij dat verteld is precies of hem dat allemaal extra heeft gedaan terwijl grootste deel van die kost sowieso moest gedaan worden. Heck in 2017 was er zelfs nog geen belofte van die terugdraaiende teller (aangezien toen alles analoog was).

Het bubbelbad is aan het opwarmen van 10 graden naar 39... mijnen teller draait overuren. Het zonnetje krijgt het niet gecompenseerd :lol:

Klopt maar de manier waarop hij dat verteld is precies of hem dat allemaal extra heeft gedaan terwijl grootste deel van die kost sowieso moest gedaan worden. Heck in 2017 was er zelfs nog geen belofte van die terugdraaiende teller (aangezien toen alles analoog was).
Hij heeft een hoop extra kosten gedaan, hoeveel exact kan niemand u zeggen maar je kan moeilijk ontkennen dat er extra kosten waren. Daarom niet de volle €40k (wat hij ook niet beweerd heeft), maar er was een meerkost.

Scheve redenering hé, toen was er net wel de belofte van terugdraaiende teller sinds het analoog was :p

En de Vlaamse Overheid zat al jaren te pushen naar dit soort opstellingen om uw EPC/E-peil/... te halen. Allemaal met beloftes dat de meerkost terugverdiend zou worden. Wat nu niet meer het geval is. Dus initiëel meerkost + jaarlijks hogere energiefactuur. En dat is hetgeen iedereen stoort.

Hij heeft een hoop extra kosten gedaan, hoeveel exact kan niemand u zeggen maar je kan moeilijk ontkennen dat er extra kosten waren. Daarom niet de volle €40k (wat hij ook niet beweerd heeft), maar er was een meerkost.

Scheve redenering hé, toen was er net wel de belofte van terugdraaiende teller sinds het analoog was :p

En de Vlaamse Overheid zat al jaren te pushen naar dit soort opstellingen om uw EPC/E-peil/... te halen. Allemaal met beloftes dat de meerkost terugverdiend zou worden. Wat nu niet meer het geval is. Dus initiëel meerkost + jaarlijks hogere energiefactuur. En dat is hetgeen iedereen stoort.
Hij zou dat toch moeten weten? Want hij heeft beredeneerd die keuze gemaakt (terwijl hier al velen zijn gepasseerd met cijfers die aantonen dat in meeste gevallen gas nog altijd voordeliger was)

Hij zou dat toch moeten weten? Want hij heeft beredeneerd die keuze gemaakt (terwijl hier al velen zijn gepasseerd met cijfers die aantonen dat in meeste gevallen gas nog altijd voordeliger was)
Die mens heeft gewoon zo modern mogelijk willen bouwen. Ik denk nu niet dat hij een analyse heeft gedaan van de meerkost. Maar toen hij bouwde was het zo dat zijn keuze niet de goedkoopste was.
Wat niet erg is natuurlijk. Maar een E-peil van 1 halen dan ben je om te beginnen als niet bijster slim bezig. Dan weet je dat je gewoon te veel aan het betalen bent. Maar natuurlijk met de huidige regels is het zo dat zijn keuze hem verschrikkelijk meer gaat kosten. En die mens die is boos, wat niet volledig onterecht is.

Soms kan je ook een e-peil van 0 of negatief bouwen uit overtuiging hé.

Maar dan moede daarna wel niet beetje de zielepoot komen uithangen op tv.

Terug
Bovenaan