Zonnepanelen Topic

Noob vraagje: ik zie soms schema's van installaties met optimizers, en een voordeel daarvan is dat je de werking per paneel in een oogopslag ziet. Maar is zijn er andere eenvoudige manieren om na te gaan of de hele installatie volledig werkt?
Ik hoorde namelijk dat het niet zo uitzonderlijk is dat een paar panelen eigenlijk niet werken.

Hier bij energie.be op tariefkaart van November 43.62c€/kWh en 27,73c€/kWh injectie.

Zo toch al 22€ verdiend aan onze zonnepanelen :LOL:

Wij hebben trouwens gisteren mail gekregen van onze installateur dat ze de zonnepanelen aangemeld hebben bij Fluvius.
en half uurtje later mail van Fluvius met een opvolgingscod van ons dossier.

Op de site van Fluvius staat het "in verwerking", we moeten wachten tot dat op "verwerkt/goedgekeurd" of zoiets staat vooraleer we die premie kunnen aanvragen zeker?

Heb ze gisteren ook aangemeld(zelf)
Premie aanvragen ging idd niet ,komt op dat ik geen recht heb op de premie of de installatie nog moet goedgekeurd worden...

Maar zal komen omdat ze nog een digitale meter moeten komen plaatsen.

Staat vandaag toch al bij "in verwerking"
Binnen 30 dagen zou ik iets moeten horen v fluvius voor de uitrol v d DM

Heb ze gisteren ook aangemeld(zelf)
Premie aanvragen ging idd niet ,komt op dat ik geen recht heb op de premie of de installatie nog moet goedgekeurd worden...

Maar zal komen omdat ze nog een digitale meter moeten komen plaatsen.

Staat vandaag toch al bij "in verwerking"
Binnen 30 dagen zou ik iets moeten horen v fluvius voor de uitrol v d DM
Hier werden de zonnepanelen gekeurd in november 2020.

De registratiecode van Fluvius ontvangen op 31 mei 2021, en de goedkeuring volgde op 15 februari 2022 😆.

Ik zou willen berekenen wat mijn opbrengst is van de certificaten van zonnepanelen die ik heb overgekocht.
Na de vorige twee en een halve maand zou ik toch een idee moeten kunnen krijgen.
Nu weet ik niet echt goed waar ik de groenemeterstand kan vinden die fluvius nodig heeft.
Er is een digitale meter en de zonnepanelen installatie is van 29/03/2012 (in dienst name).
Hoe en wat geef ik het door?
Waar lees ik het af?

Is Engie direct niet een tariefplan met een jaar een vaste formule voor injectietarieven?
Ik begrijp dat ze maandelijks schommelen, maar ik wil gewoon een tariefplan waar de formuleberekening niet elke maand wijzigt.

Als de injectietarieven hoog zijn, zijn de afnameprijzen ook hoog. Dat heft elkaar wat op.

Is Engie direct niet een tariefplan met een jaar een vaste formule voor injectietarieven?
Ik begrijp dat ze maandelijks schommelen, maar ik wil gewoon een tariefplan waar de formuleberekening niet elke maand wijzigt.

Als de injectietarieven hoog zijn, zijn de afnameprijzen ook hoog. Dat heft elkaar wat op.
Nee, de injectieprijzen worden ook elke maand geïndexeerd.

't is hier nu wel gedaan met het lage verbruik. Gasverbruik begint omhoog te schieten door de koudere nachten en het elektriciteitsverbruik ook (door amper zon en het elektrisch verbruik van de verwarmingsinstallatie).

Als ik beslis om de premie niet te nemen, klopt het dan dat ik de DM kan weigeren tot 2025? Ik dacht altijd dat je 2 x kon weigeren. Wat zijn de levertermijnen op DM’s tegenwoordig?

In de Ardennen (waar men in tegenstelling tot het waterondoorlaatbare, ontboste en lelijke kapotverkavelde Vlaanderen, wel nog open ruimte laat) zag ik veel particuliere huizen met zonnepanelen op een plateau. De panelen staan op een draaibare paal, waardoor zowel het azimut als de inclinatie kan aangepast worden.

Zo iets dus: https://www.paysan-breton.fr/2016/07/photovoltaique-le-tracker-produit-30-de-lelectricite-consommee/
Dat staat hier ook in west vlaanderen hoor. Ik weet er zo 5 staan.

Als ik beslis om de premie niet te nemen, klopt het dan dat ik de DM kan weigeren tot 2025? Ik dacht altijd dat je 2 x kon weigeren. Wat zijn de levertermijnen op DM’s tegenwoordig?
Zoals ik al zei in een vorige post met de link naar fluvius, kan je geen DM weigeren bij het plaatsen van zonnepanelen.

Binnenkort ga je smeken om een DM als je bovenop u pronsumententarief nog eens extra kosten mag betalen van je energieleverancier als je nog een terugdraaiende teller hebt🙈

Heb deze week mn zonnepanelen aangemeld,binnen 30 dagen zou ik iets moeten weten voor de uitrol v d DM hier.
Ben eens benieuwd

Pas vanaf november semi variabel, dus geen idee waar we gaan uitkomen. Op einde van november is tarief van november gekend.

Weet ook niet hoe en waar ze de nettarieven verrekenen.

Voor november gaven ze indicatie van 75 cent, dus zal ongeveer in de buurt liggen.
De huidige all-in indicatie van Ecopower voor november is rond de 0.43-0.48 cent per kWh (afhankelijk van gebied waarin je woont).

In de Ardennen (waar men in tegenstelling tot het waterondoorlaatbare, ontboste en lelijke kapotverkavelde Vlaanderen, wel nog open ruimte laat) zag ik veel particuliere huizen met zonnepanelen op een plateau. De panelen staan op een draaibare paal, waardoor zowel het azimut als de inclinatie kan aangepast worden.

Zo iets dus: https://www.paysan-breton.fr/2016/07/photovoltaique-le-tracker-produit-30-de-lelectricite-consommee/
Zoals @cege zegt staan die dingen hier ook gewoon. Ik kan er zo aantal aanwijzen in een straal van 10 km rond mijn huis.

Ik vraag me wel af wat de return is van de meerinvestering, die precies toch niet min is, zeker omdat je waarschijnlijk een meerkost in onderhoud hebt ook voor de 25 jaar van je panelen zelf.
Uit het artikel:
En théorie le tracker produit 35 % d’énergie en plus qu’une installation photovoltaïque fixe orientée au Sud. En pratique, la production est supérieure de 50 à 60 %
Door betere ventilatie en orientatie zou dat 35% meer energie opleveren dan gewoon op een dak op het zuiden gericht.
Praktisch verdubbelen ze dan nog dat getal tot een 50-60%, weliswaar zonder onderbouwing.
Het enige dat ik zo kan bedenken is dat je een bredere en hogere piek kan aanhouden doorheen het jaar.
Zo ook (semi-commercieel?) uitgelegd hier (hoewel de grafiek twee verschillende dagen vergelijkt -_-):
sun-tracking-vs-fixed-solar-panel-poer-output.png.webp

Zij komen voor een berekening op 5kWp uit op het resultaat dat je beter meer panelen kan leggen (wat natuurlijk niet altijd mogelijk is) en zo meer opbrengst zonder meerkost in installatie en onderhoud.

Heel veel engineering "research" (vooral uit Indië en Zuid-Oost Aziëdie vergelijkingen) opzet tussen fixed en single/two-axis opstellingen.
Je vindt er de vreemdste resultaten in terug, van de verwachte 20-30% meeropbrengst tot een conclusie dat de two-axis opstelling opeens meer energie zou verbruiken (de bewegingsmotor dus...) dan de oriëntatie zou opbrengen... Hoewel die misschien puur door het warme klimaat komt; kan ik het toch moeilijk rijmen met de elementaire principes die hier aan te pas komen.

Laatst bewerkt:
Noob vraagje: ik zie soms schema's van installaties met optimizers, en een voordeel daarvan is dat je de werking per paneel in een oogopslag ziet. Maar is zijn er andere eenvoudige manieren om na te gaan of de hele installatie volledig werkt?
Ik hoorde namelijk dat het niet zo uitzonderlijk is dat een paar panelen eigenlijk niet werken.
Meten met een ampèretang over de stroomdraad van je zonnepanelen.
Indien je meerdere keren een string van panelen in serie parallel hebt staan op dezelfde input EN de panelen liggen allemaal onder dezelfde hoek en volle zon dan dien je ongeveer dezelfde stroom te meten die door iedere serie reeks vloeit.
Als je inverter op hoge spanning werkt en alle panelen in serie hebt aangesloten dan is het moeilijker en dien je panelen te overbruggen indien je vermoed dat er een defecte tussen zit.

Niet zo vanzelfsprekend als alles op je dak ligt...

Op het werk hebben ze er ook zo een staan.
En er zijn nog wel enkele plaatsen dat ik dat tegen gekomen ben, volgens mij wel vaker bij bedrijven dan bij particulieren.

Vraagje van iemand waar ik eigenlijk het antwoord niet op weet (terugdraaiende teller)
Meterstand 2020: 800kWh
Meterstand 2021: 500kWh
Meterstand 2022: 900kWh

1. Hoeveel kWh moet je betalen in 2022?
2. Had ze dan in 2021 moeten 800kWh doorgeven? (wat niet de reele meterstand was toen)

Vraagje van iemand waar ik eigenlijk het antwoord niet op weet (terugdraaiende teller)
Meterstand 2020: 800kWh
Meterstand 2021: 500kWh
Meterstand 2022: 900kWh

1. Hoeveel kWh moet je betalen in 2022?
2. Had ze dan in 2021 moeten 800kWh doorgeven? (wat niet de reele meterstand was toen)
1. 400 kwh
2. Dat is fraude

Terug
Bovenaan