Zonnepanelen Topic

Dus 3.5k voor 4.9Wp.

De goedkoopste installateurs doen het voor een €1.05/wp (met SAJ/Hyundai/…) dus dat zou €5200 kosten geplaatst.

Vraag is natuurlijk wat je vraagt als chauffagist (€55/uur?) en of dat dus weldegelijk goedkoper is.

€1700/55 = 31u.

All-in, incl, bestellen/ontvangen/betalen/plaatsen/… heb je er wellicht meer tijd in gestoken :)

Maar goed, je geeft aan dat je het vooral voor de leerrijke ervaring hebt gedaan dus 💪👍

In hoofdberoep nog altijd docent en heb het grootste deel op dagen gedaan dat ik maar een halve dag les had. Het financiële was niet de drijfveer. Vooral het zelf eens gedaan hebben.

Wij hebben in mei de offerte getekend voor zonnepanelen, ging toen zogezegd eind oktober/begin november geïnstalleerd worden. Krijg nu mailtje dat we pas ingepland zijn voor plaatsing op 14/12...

Ik kan me niet voorstellen dat ik op die laatste twee weken van december nog gekeurd ga raken? Hebben jullie ervaring met hoe snel dit kan gaan?

Geen leuke manier om de helft van de premie door de neus gejaagd te worden.
Mn installatie is juist gedaan. De installateur ging de keuring inplanning. Hij zei me dat ze nu rond midden december zitten. Dus een maand wachttijd

Dus 3.5k voor 4.9Wp.

De goedkoopste installateurs doen het voor een €1.05/wp (met SAJ/Hyundai/…) dus dat zou €5200 kosten geplaatst.

Vraag is natuurlijk wat je vraagtverdient als X (€55/uur?) en of dat dus weldegelijk goedkoper is.

€1700/55 = 31u.

All-in, incl, bestellen/ontvangen/betalen/plaatsen/… heb je er wellicht meer tijd in gestoken :)
Je kan niet altijd zomaar meer uren werken en dat dan vergelijken met iets dat je DIY gewijs gedaan hebt he...

Geld dat je niet uitgeeft is hoe dan ook geld dat je niet hebt uitgegeven.
Dus je vergelijking gaat toch wel snel mis.
Een betere vraag zou zijn "wat is je vrije tijd je waard om daarmee bezig te zijn".

Je kan niet altijd zomaar meer uren werken en dat dan vergelijken met iets dat je DIY gewijs gedaan hebt he...

Geld dat je niet uitgeeft is hoe dan ook geld dat je niet hebt uitgegeven.
Dus je vergelijking gaat toch wel snel mis.
Een betere vraag zou zijn "wat is je vrije tijd je waard om daarmee bezig te zijn".
Hoh. Als bediende niet nee, maar als zelfstandige kan je dat toch wel bijna als 1 op 1 zien, zeker als het min of meer in dezelfde branche is.

Technische vraag aan de kenners:

Binnenkort wordt 3 fase hier geinstalleerd door Fluvius. Momenteel hangt er een 1fasige omvormer voor de huidige zonnepanelen installatie. Er worden volgend jaar extra zonnepanelen geinstalleerd en een nieuwe 1 fasige omvormer bijgeplaatst.

De keurder is hier net langsgeweest en die zegt dat ze dan goed gaan moeten kijken om de verbruikers zo efficiënt mogelijk te verdelen over de 2 fases waar de zonnepanelen opzitten, want het kan zijn dat op 1 fase meer wordt verbruikt dan de opbrengst van de zonnepanelen op diezelfde fase, terwijl je ondertussen op fase 2 zit te injecteren met de opbrengst van die zonnepanelen. Dit is nadelig omdat je voor injectie minder krijgt dan de prijs die je betaalt voor afname. Dus is het belangrijk zoveel mogelijk van je opgebrachte energie zelf te verbruiken. Alternatief is 3 fasige omvormer gebruiken die alles mooi zelf verdeelt.

Maar voor zover ik weet klopt dit toch niet? De firma van de zonnepanelen zegt ook dat dit niets uitmaakt omdat telkens de som wordt gemaakt van afname en injectie over de fases heen op elk moment.

Stel nu dat ik op fase 1 5000W verbruik heb en de zonnepanelen op fase 1 brengen maar 3000W op, dan ga ik toch niet 2000W van het net afnemen als de zonnepanelen op fase 2 op dat moment 2500W opbrengen. Ik zou denken dat ik dan in saldo 500W injecteer (ervanuitgaande dat ik op dat moment geen verbruik heb op fase 2 & 3).

De prijzen die hij geeft zijn prijzen van begin 2022, de laatste maanden zijn die prijzen sterk gestegen door die "ik wil de maximum-premie-rush"
Nope, twee weken geleden nog zo'n offerte gezien.
€1,07/WP was het daar, voor 6KWP denk ik, dus geen al te grote installatie. Tier1 panelen, blackblack.
Uiteraard geen Solaredge omvormer, maar ook iets genre SAJ

EDIT: op moment van bestelling (augustus bij mij denk ik) was mijn berekende terugverdientijd een 3-tal jaar voor 12kwp. De energietarieven waren torenhoog, maar de injectie was dat ook.

Nu dat alles serieus gezakt is, en ik maar 15ct injectie meer krijg ipv de bijna 50ct in september, is die terugverdientijd weer naar 10 jaar gestegen. Ik reken namelijk op een 8K injectie per jaar, dus dat dikte serieus aan in mijn berekening

Technische vraag aan de kenners:

De keurder is hier net langsgeweest en die zegt dat ze dan goed gaan moeten kijken om de verbruikers zo efficiënt mogelijk te verdelen over de 2 fases waar de zonnepanelen opzitten, want het kan zijn dat op 1 fase meer wordt verbruikt dan de opbrengst van de zonnepanelen op diezelfde fase, terwijl je ondertussen op fase 2 zit te injecteren met de opbrengst van die zonnepanelen. Dit is nadelig omdat je voor injectie minder krijgt dan de prijs die je betaalt voor afname. Dus is het belangrijk zoveel mogelijk van je opgebrachte energie zelf te verbruiken. Alternatief is 3 fasige omvormer gebruiken die alles mooi zelf verdeelt.

Maar voor zover ik weet klopt dit toch niet? De firma van de zonnepanelen zegt ook dat dit niets uitmaakt omdat telkens de som wordt gemaakt van afname en injectie over de fases heen op elk moment.

Stel nu dat ik op fase 1 5000W verbruik heb en de zonnepanelen op fase 1 brengen maar 3000W op, dan ga ik toch niet 2000W van het net afnemen als de zonnepanelen op fase 2 op dat moment 2500W opbrengen. Ik zou denken dat ik dan in saldo 500W injecteer (ervanuitgaande dat ik op dat moment geen verbruik heb op fase 2 & 3).

Hangt ook een beetje af van de aanwezigheid van een batterij of niet. Indien je een batterij hebt dan kan het zijn zoals de keurder zegt. Aangezien enkel die 1ne fase dan kan leveren naar de batterij en waarschijnlijk eerder de batterij zal opladen dan rekening te houden met het verbruik van de andere fasen. Heb je en 3fasige batterij, dan hangt het af van de instellingen en de capaciteiten van de batterij.

Indien je geen batterij hebt, dan maakt de digitale meter OP DIT MOMENT, de som van de fasen. Bij mijn weten. Het enigste waar ik niet 100% zeker van ben is ofdat de injectie meegerekend wordt met het verbruik. Mij lijkt dat van niet aangezien als ik kijk naar mijn statistieken op fluvius dan voorziet men geen statistieken over verbruik per fase en enkel een totaal injectie en een totaal afname net.

Is zonder batterij... Heb nog eens gemaild naar die keurder met dezelfde uitleg, ben eens benieuwd.
Wat @Renegadexxripxx zegt klopt en komt ook overeen met mijn ervaring (toch wat er op mijn.fluvius.be wordt getoond, eindafrekening moet ik nog krijgen in december). Let ook wel dat een driefasenomvormer voor je batterij dan ook (bij 1 grote eenfasige verbruiker) steeds 2/3 energie laat wegvloeien naar het net. Zolang die batterij niet via de digitale meter je afname/injectie probeert te compenseren is een batterij in een 3-fasen systeem een beetje... ja, brak he.

Niets houdt hen (overheid/netbeheerder) natuurlijk tegen om de huidige situatie later te veranderen en effectief de drie fasen apart te gaan aanrekenen. Dit lijkt me op dit moment nogal onwaarschijnlijk, en het lijkt me eerder dat ze dan eerder gaan vragen om je zonnepanelen van fase te wisselen indien er "lokaal" problemen zouden optreden. Maar dat kost ook geld natuurlijk, so who knows waar we dat gaan halen.

Mijn contactpersoon bij de firma van de zonnepanelen zegt dat Fluvius zegt dat het praktisch bijna onhaalbaar is om elke klant per fase te gaan aanrekenen. Ze zitten al achter met hun verwerking van de premies dus ik zal me daar dus niet te snel zorgen over maken. Tegen dat het toch verandert of ik een batterij laat plaatsen zal de eerste huidige omvormer toch aan vervanging toe zijn en zal ik dan wel zien of een drie fasige omvormer zijn nut heeft.

Duw die digitale meters erdoor en lees die meters toch gewoon bij iedereen uit. Reken per maand af. Hoe moeilijk kan dat nu allemaal zijn?
Je kan bij oa. Engie al aanvragen om maandelijks een afrekening te krijgen als je een digitale meter hebt.
Moest ik een digitale meter hebben zou ik geen seconde twijfelen en die aanvraag indienen.

Je kan bij oa. Engie al aanvragen om maandelijks een afrekening te krijgen als je een digitale meter hebt.
Moest ik een digitale meter hebben zou ik geen seconde twijfelen en die aanvraag indienen.

Bij ecopower niet. Contract loopt af/vernieuwt 8 sept. Voor hun prijzen de lucht inschieten.

Nog altijd geen afrekening... -_-

Ik maar besparen vanaf de prijzen de lucht in gaan en alles wordt over het jaar uitgesmeerd. :'(

Mijn contract bevat, *kuch*

Meteropname
Jaarlijks - Oktober

De frames worden hier eindelijk maandag geleverd. Juist op Tijd om na de zonnedagen de panelen te kunnen installeren :cautious:

Duw die digitale meters erdoor en lees die meters toch gewoon bij iedereen uit. Reken per maand af. Hoe moeilijk kan dat nu allemaal zijn?
Kwam daarnet dit tegen:

JQAEblJ.png

Voor maandelijkse afrekening van gas rekent Engie dus 76.67EUR/jaar extra aan :oink:

Kwam daarnet dit tegen:

JQAEblJ.png

Voor maandelijkse afrekening van gas rekent Engie dus 76.67EUR/jaar extra aan :oink:
Hebben ze waarschijnlijk veel werk mee. Mijn energie ID app is gratis en doet het per kwartier...

Je zou bijna denken dat ze je int zak zetten met de gebruiksprofielen en geen reel verbruik Willen meten...

Kwam daarnet dit tegen:

JQAEblJ.png

Waar zie jij dat? Een meteropname is effectief een meneerke die langskomt, neen? Op de site van Engie en andere artikels vind ik niets terug over een extra kost voor maandelijkse afrekening.
De tarieven hierboven zijn trouwens van de netbeheerders. Netbeheerder <> leverancier

Waar zie jij dat? Een meteropname is effectief een meneerke die langskomt, neen? Op de site van Engie en andere artikels vind ik niets terug over een extra kost voor maandelijkse afrekening.
De tarieven hierboven zijn trouwens van de netbeheerders. Netbeheerder <> leverancier
Het is een tabel uit een particuliere productfiche van Engie (zie link uit mijn post). Op de fiches voor elektriciteit zie ik ook een verschil maar daar is het beperkt tot 1EUR extra. Maandelijkse opname bestaat bij mijn weten enkel voor digitale meter dus geen idee wat het anders zou kunnen zijn.

Terug
Bovenaan