Zonnepanelen Topic

Zus heeft recent een offerte ontvangen voor:
- 12x400WP blackpremium panelen
- 1x SOLIS RHI-5K hybride omvormer
- Plaatsing + keuring incl.
7,7KEUR excl. BTW
Ik vond het heel duur precies, maar ze heeft jammer genoeg al ingetekend...

Wij hebben in mei de offerte getekend voor zonnepanelen, ging toen zogezegd eind oktober/begin november geïnstalleerd worden. Krijg nu mailtje dat we pas ingepland zijn voor plaatsing op 14/12...

Ik kan me niet voorstellen dat ik op die laatste twee weken van december nog gekeurd ga raken? Hebben jullie ervaring met hoe snel dit kan gaan?

Geen leuke manier om de helft van de premie door de neus gejaagd te worden.
Hier offerte getekend op 25/03, plaatsing 26/09, en keuring 19/10.
Installateur zei dat keuring tussen 2 dagen en 2 maand kan, afhankelijk van de drukte.

Ik vrees er in uw geval, zeker met de feestdagen (bouwverlof) voor dat het nog dit jaar zal zijn.

Wij hebben in mei de offerte getekend voor zonnepanelen, ging toen zogezegd eind oktober/begin november geïnstalleerd worden. Krijg nu mailtje dat we pas ingepland zijn voor plaatsing op 14/12...

Ik kan me niet voorstellen dat ik op die laatste twee weken van december nog gekeurd ga raken? Hebben jullie ervaring met hoe snel dit kan gaan?

Geen leuke manier om de helft van de premie door de neus gejaagd te worden.
Eisen dat de keuring tussen 14 en 31 december gebeurd.

Zus heeft recent een offerte ontvangen voor:
- 12x400WP blackpremium panelen
- 1x SOLIS RHI-5K hybride omvormer
- Plaatsing + keuring incl.
7,7KEUR excl. BTW
Ik vond het heel duur precies, maar ze heeft jammer genoeg al ingetekend...
Ik heb vergelijkbare installatie
Dit was wel 1 april offerte getekend
13 x 400 viesmann vitovolt full black
1x monofase goodwe 5000 eh hybride 5K
Plaatsing + keuring
6.880 btw in

5k mijlpaal opbrengst al gehaald op 10 november. Zot zonnig jaar geweest.

Vorig jaar hadden we maar 4400 in totaal. Gaan dus ongeveer een 1000kWh hoger uitkomen.

Ik heb vergelijkbare installatie
Dit was wel 1 april offerte getekend
13 x 400 viesmann vitovolt full black
1x monofase goodwe 5000 eh hybride 5K
Plaatsing + keuring
6.880 btw in
Hier 28x 400 viesmann
2x5k omvormer

8k btw in.

Installeren zelf, halve dag werk.

Lijkt me dat ze voldoende installatie marge pakken...

Dat kost letterlijk 4k btw in bij viessman en de keuring 150-200 euro. Die sjarel pakt dus 2500 marge...

It is what it is
Dan te zeggen dat er nog vele zijn die nog veel meer marge pakken🙈
Dit is toch bij alles wat je laat doen door een "vakman"

Ja want ploegen die komen plaatsen doen dat voor niets of een habbekrats.
Zelfde met de elektricien die komt aansluiten, die doet het omdat hij je graag ziet.
Zelfde met de mensen van de administratieve dienst die de logistiek in orde brengen, bestellingen plaatsen.
Zelfde met de vertegenwoordigers die offertes gaan maken en op water rondrijden naar de klanten.
Zelfde met de magazijnier die de hele dag alle orders klaar zet om camionetten in te laden.
Die bureau waar de mensen vanuit werken moet niet verwarmd zijn en daar is ook geen elektriciteit nodig.
Loodsen om te stockeren zijn ook gewoon gratis natuurlijk.

Wel heel kort door de bocht hé Cege... Als het effectief 1/3 is van het bedrag die je daar zegt zal het al veel zijn. En daarvoor is het bedrijf dan ook nog eens 10 jaar aansprakelijk.

Ja want ploegen die komen plaatsen doen dat voor niets of een habbekrats.
Zelfde met de elektricien die komt aansluiten, die doet het omdat hij je graag ziet.
Zelfde met de mensen van de administratieve dienst die de logistiek in orde brengen, bestellingen plaatsen.
Zelfde met de vertegenwoordigers die offertes gaan maken en op water rondrijden naar de klanten.
Zelfde met de magazijnier die de hele dag alle orders klaar zet om camionetten in te laden.
Die bureau waar de mensen vanuit werken moet niet verwarmd zijn en daar is ook geen elektriciteit nodig.
Loodsen om te stockeren zijn ook gewoon gratis natuurlijk.

Wel heel kort door de bocht hé Cege... Als het effectief 1/3 is van het bedrag die je daar zegt zal het al veel zijn. En daarvoor is het bedrijf dan ook nog eens 10 jaar aansprakelijk.
Je vergeet het belangrijkste.

Daarvoor moet die het normaliter op een dak installeren ipv in een weide.
Maar natuurlijk werkt Cege gratis.

Voor de rest is het toch al lang geweten dat als je alles in uw huis zelf doet, dat je daarmee vlot 30 - 50% meer budget hebt om er iets mee te doen.

Je moet nog de kennis en kunde hebben en het dan nog durven zelf doen. 't is goedkoper maar niet voor iedereen zoals met alle DHZ.

Ik kan ook begrijpen dat je per installatie op een dak met 2 minstens een halve dag tot een dag bezig bent en dan moet de administratie/baas en afschrijvingen nog betaald worden.

K zou toch ook minstens 1,5k on-top particuliere inkoopprijs verwachten.

Tel daar tegenwoordig nog x% marktgekte bij.

Vergelijken is hier enkel nuttig per categorie, dus in dit geval 'vakman'.
Uiteindelijk is dat het enige wat telt als je geen DHZ gaat doen. Daarop baseer je je dan voor je business case, wat voor zonnepanelen en zeker in de huidige setting, nog erg rendabel is.

En de economie draait verder...

Je vergeet het belangrijkste.

Daarvoor moet die het normaliter op een dak installeren ipv in een weide.
Maar natuurlijk werkt Cege gratis.

Voor de rest is het toch al lang geweten dat als je alles in uw huis zelf doet, dat je daarmee vlot 30 - 50% meer budget hebt om er iets mee te doen.

Wel, to be fair. Een paneel zoals hierboven vermeld kost 161 euro btw in. 13 stuks. Dat is 2000. Die omvormer 1300 op de website van fabrikant.

Dat installeren zal op een half dagen wel gedaan zijn. Max een dag. Lijkt me goed doorgerekend aan 3000 euro per dag.

Mijn situatie. Op een weide heb je nog 1000-1500 eur aan frames, winddeflectorz, etc die je op een dak niet nodig hebt. Aan dat installeren is niks te kunnen hoor. Ze zijn door viessman in de tuin geleverd. Op 30 min lagen die allemaal op hun plek, alle 28. De omvormer installeren en aansluiting op de lus is een elektricer komen doen. Letterlijk 1h bezig geweest, 100 euro.

Morgen gras maaien, worteldoeken erover (nog eens 50 euro) en dan maandag middag alles installeren. Ik zal wel laten weten hoeveel werk het was voor een non professional.

Ik wil veel niet zelf doen en ervoor betalen. Maar 6 mnd wachten op en installateur die 3000 per dag aanrekent, no Thanks.

En alles op factuur hier by the way, want anders is de keuring en aanmelding een beetje lastig...

Mijn situatie. Op een weide heb je nog 1000-1500 eur aan frames, winddeflectorz, etc die je op een dak niet nodig hebt.
Die zweven natuurlijk op het dak.
Op 30 min lagen die allemaal op hun plek, alle 28.
Hoeveel vraag jij per uur? Jij doet 2 installaties per dag. Goudhaantje als technieker.

Vandaag op 1 dag 14 panelen gelegd. Het chassis lag er al.
De ballast tegels steken serieus tegen. Doe wel alles met de ladder omhoog. Dus een installateur zal wel liftje hebben.

Bijlagen

• PXL_20221112_134347871.jpg
    PXL_20221112_134347871.jpg
    4,6 MB · Weergaven: 13
Wel, to be fair. Een paneel zoals hierboven vermeld kost 161 euro btw in. 13 stuks. Dat is 2000. Die omvormer 1300 op de website van fabrikant.

Dat installeren zal op een half dagen wel gedaan zijn. Max een dag. Lijkt me goed doorgerekend aan 3000 euro per dag.

Mijn situatie. Op een weide heb je nog 1000-1500 eur aan frames, winddeflectorz, etc die je op een dak niet nodig hebt. Aan dat installeren is niks te kunnen hoor. Ze zijn door viessman in de tuin geleverd. Op 30 min lagen die allemaal op hun plek, alle 28. De omvormer installeren en aansluiting op de lus is een elektricer komen doen. Letterlijk 1h bezig geweest, 100 euro.

Morgen gras maaien, worteldoeken erover (nog eens 50 euro) en dan maandag middag alles installeren. Ik zal wel laten weten hoeveel werk het was voor een non professional.

Ik wil veel niet zelf doen en ervoor betalen. Maar 6 mnd wachten op en installateur die 3000 per dag aanrekent, no Thanks.

En alles op factuur hier by the way, want anders is de keuring en aanmelding een beetje lastig...
Dus als ik het goed begrijp heb je geen probleem om 100 euro per uur aan een elektricien te geven maar een installateur van zonnepanelen mag geen marktcomforntarief rekenen?
O ja, en die panelen mag je voor die prijs leveren hoor, ik had er graag 36 gewild. Gezien iedere groothandel mij even veel vraagt excl btw en gij die kan leveren prijs incl btw lijkt mij dit toch wel een no brainer.

Laatst bewerkt:

Hoeveel vraag jij per uur? Jij doet 2 installaties per dag. Goudhaantje als technieker.

De ballast tegels steken serieus tegen. Doe wel alles met de ladder omhoog. Dus een installateur zal wel liftje hebben.
Ik raad het niet aan om zelf op een ladder alles naar boven te brengen zonder lift.
Heb het zelf ook gedaan maar viel serieus tegen zonder lift om de panelen en ballast omhoog te krijgen.
Was wel goedkoop klaar voor 1500 euro voor 16x 250wp=4000wp en 4000w saj omvormer waar nog garantie op zit.
Wel alles gebruikt maar werkt nog perfect.

Ik heb er een zuignap opgezet, en zo de ladder op. Wel een professionele zuignap, geen bricobrol ;)

Terug
Bovenaan