Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dan bestel ik hem gewoon particulierAls ik het lees toch allesinds voor professionals. Mss wel nog mogelijk voor particulieren.

Iemand?Als je een groot schuin dak hebt waar geen schaduw op valt.. Is er dan een reden om voor parallele schakeling te kiezen?

Ja, vermits je maar maximaal 750v per kring mag hebben in belgië (ongeveer 40v per paneel dus maximaal 18 panelen in serie)Iemand?![]()
Kan je dat even in mensentaal zeggen?Ja, vermits je maar maximaal 750v per kring mag hebben in belgië (ongeveer 40v per paneel dus maximaal 18 panelen in serie)
En als je omvormer 2 ingangen kan hebben zou ik altijd zoveel mogelijk splitsen.
Ik stel de vraag omdat er toch wel een groot prijsverschil is tussen parallel en serieel.Ok zo ging ik het dus doen. MerciA
dus in dat geval gewoon de 30mA dif een 63A maken.
Of natuurlijk gewoon remautomaat van 40A gebruiken voor de 30mA dif.
Voor 63A 30mA dif moet toch hele zekeringkast aangepast worden naar 10mm kabels dus veel meer werk?En 63A 30mA dif is ook prijzig.Bij mij gewoon een remautomaat laten plaatsen van 40A voor de 30mA dif en een 25A automaat voor de 300mA dif.A
dus in dat geval gewoon de 30mA dif een 63A maken.
Of natuurlijk gewoon remautomaat van 40A gebruiken voor de 30mA dif.
Ik heb zonder problemen heel mijn huis achter een 30mA diff zitten inclusief 5kVA hybride inverter en 33kWh batterij.Ik zit nog te twijfelen om mijn zonnepanelen achter een 30mA diff te steken. Maar sommigen zeggen dat deze meer zouden uitvallen dan na een 300mA diff. Imo is er dan toch iets mis met de omvormer als dat zo is? Eigenlijk zou ik het liefst van al alles achter een 30mA zetten, kwestie van wat meer bescherming in te bouwen.
Mag je zonnepanelen zomaar op een wei leggen? Ik had vernomen dat je dan steeds een bouwaanvraag moet indienen vooraleer je dit mag doen (en meestal keuren ze die af als het om grotere oppervlaktes gaat). Met de huidige rendementen op electriciteit kan ik bijna geen betere investering vinden lol. Momenteel ligt ons dak al vol met een 20tal panelen, maar ben aan het bekijken hoe ik er nog meer kan leggen. Toevallig ligt er nog een stuk weiland naast ons huis, maar denk niet dat het toegelaten is om daar nog op uit te breiden :/Wel, to be fair. Een paneel zoals hierboven vermeld kost 161 euro btw in. 13 stuks. Dat is 2000. Die omvormer 1300 op de website van fabrikant.
Dat installeren zal op een half dagen wel gedaan zijn. Max een dag. Lijkt me goed doorgerekend aan 3000 euro per dag.
Mijn situatie. Op een weide heb je nog 1000-1500 eur aan frames, winddeflectorz, etc die je op een dak niet nodig hebt. Aan dat installeren is niks te kunnen hoor. Ze zijn door viessman in de tuin geleverd. Op 30 min lagen die allemaal op hun plek, alle 28. De omvormer installeren en aansluiting op de lus is een elektricer komen doen. Letterlijk 1h bezig geweest, 100 euro.
Morgen gras maaien, worteldoeken erover (nog eens 50 euro) en dan maandag middag alles installeren. Ik zal wel laten weten hoeveel werk het was voor een non professional.
Ik wil veel niet zelf doen en ervoor betalen. Maar 6 mnd wachten op en installateur die 3000 per dag aanrekent, no Thanks.
En alles op factuur hier by the way, want anders is de keuring en aanmelding een beetje lastig...
Als je het prijsverschil teveel vindt leg dan maar 1 string.Kan je dat even in mensentaal zeggen?Ik stel de vraag omdat er toch wel een groot prijsverschil is tussen parallel en serieel.
Online vind ik vooral terug dat je parallel moet kiezen als je een klein dak hebt waar veel schaduw op valt. Maar we hebben een groot dak zonder schaduw.

"Contacteer de gemeente". Gedaan en die reageren niet, dus die liggen er gewoon.Mag je zonnepanelen zomaar op een wei leggen?
Ik had vernomen dat je dan steeds een bouwaanvraag moet indienen vooraleer je dit mag doen (en meestal keuren ze die af als het om grotere oppervlaktes gaat). Met de huidige rendementen op electriciteit kan ik bijna geen betere investering vinden lol. Momenteel ligt ons dak al vol met een 20tal panelen, maar ben aan het bekijken hoe ik er nog meer kan leggen. Toevallig ligt er nog een stuk weiland naast ons huis, maar denk niet dat het toegelaten is om daar nog op uit te breiden :/
Vandaag op 1 dag 14 panelen gelegd. Het chassis lag er al.
De ballast tegels steken serieus tegen. Doe wel alles met de ladder omhoog. Dus een installateur zal wel liftje hebben.
Gewoon ter info, maar hoeveel gewicht ligt er dan bij jou op?Problemen niet echt. Gewoon fysiek onderschat.
190 tegels die ik per 2 omhoog doe. Zijn veel bewegingen.
Voor de panelen inderdaad zuignap op, werkt goed.
Update.Die zweven natuurlijk op het dak.
Hoeveel vraag jij per uur? Jij doet 2 installaties per dag. Goudhaantje als technieker.
Vandaag op 1 dag 14 panelen gelegd. Het chassis lag er al.
De ballast tegels steken serieus tegen. Doe wel alles met de ladder omhoog. Dus een installateur zal wel liftje hebben.

Ik ruik een goudmijn. Misschien moet je installateur komen.Update.
Gisteren gemaaid en worteldoek gelegd.
Vandaag om 13.30 begonnen. Frames geïnstalleerd, balast erio, panelen erin, alles aangesloten. 17 30 (bijna) klaar (donker). Ik en mijn schoonpa. ~30 panelen.
2 omvormers met elk 2 strings, dus 4 strings. O deel 1 en 2, W deel 1 en 2
Morgen nog de zijkantjes erop tegen de wind en de aardingspinnen en klaar. En dan nog kabeltjes ingraven, beetje opkuisen en hekje rond de panelen zodat de kinderen en schapen er niet op kruipen.
Hoeveel zou de installateur vragen? 3000-5000 EUR?![]()
Euh aardingspinnen?Update.
Gisteren gemaaid en worteldoek gelegd.
Vandaag om 13.30 begonnen. Frames geïnstalleerd, balast erio, panelen erin, alles aangesloten. 17 30 (bijna) klaar (donker). Ik en mijn schoonpa. ~30 panelen.
2 omvormers met elk 2 strings, dus 4 strings. O deel 1 en 2, W deel 1 en 2
Morgen nog de zijkantjes erop tegen de wind en de aardingspinnen en klaar. En dan nog kabeltjes ingraven, beetje opkuisen en hekje rond de panelen zodat de kinderen en schapen er niet op kruipen.
Hoeveel zou de installateur vragen? 3000-5000 EUR?![]()