Raar, hier heb ik 53kwh gehaald met ong 14kwp zzw.
Ja raar, hier 20,2 kWh met maar 4 kWp
Ik had vroeger een andere omvormer. Sinds ik een SMA heb, heb ik het gevoel dat de pieken veel sneller en hoger komen dan vroeger.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Raar, hier heb ik 53kwh gehaald met ong 14kwp zzw.
Zinnens om nieuw dak te laten plaatsen.
Is zonnepanelen plaatsen eigenlijk nog rendabel? Puur financieel gezien bedoel ik…
Waar koop ik je glazen bol?Energie gaat duur blijven dus ja.
Kort antwoord: ja.Zinnens om nieuw dak te laten plaatsen.
Is zonnepanelen plaatsen eigenlijk nog rendabel? Puur financieel gezien bedoel ik…
Het is niet dat er recent nog grote doorbraken geweest zijn op gebied van energie dat zonne energie morgen obsolete wordt. En zelfs als er morgen een mega breakthrough komt dan duurt het nog járen vooraleer we die op grote school in praktijk omgezet zullen zien worden.Waar koop ik je glazen bol?
Met ons belgisch "energiebeleid" durf ik daar nu toch ook wel geld op inzetten.Waar koop ik je glazen bol?
De omvormer kan 20kwp aan en met 36 panelen komen we aan een goeie 14kwp. In principe kunnen er dus nog wel wat panelen bij, maar ga eens een zomer kijken wat het geeft. Met een elektrische auto en verwarming zullen we het wél opkrijgen denk ikMet 36 panelen zit je waarschijnlijk aan de limiet van die omvormer - en is 10 kWh ook niet het maximum dat je meerfasig mag aansluiten?

Waar koop ik je glazen bol?

Zinnens om nieuw dak te laten plaatsen.
Met ons belgisch "energiebeleid" durf ik daar nu toch ook wel geld op inzetten.
Een paniekvoetballeke links en rechts om, los van de wet van de kernuitstap, toch ineens tegen jarenlange afspraken in last-minute te vragen kerncentrales te verlengen (dat werkt gewoon zo niet maar niemand in de regering lijkt dat te beseffen).
Elia moet dan laten weten dat ze de voorbije 5 jaar met zo'n scenario geen rekening hebben gehouden waardoor bepaalde hoogspanningstrajecten niet in capaciteit zullen voldoen.
Om het met de woorden van meneer Belmans te zeggen: "Het is gewoon niet ernstig meer wat de overheid doet."
![]()
Als Tihange 1 ook openblijft, hebben we zoveel stroom dat het net het niet aankan: “Waar zijn we mee bezig?”
De overheid bekijkt of ze na Tihange 3 ook Tihange 1 langer kan openhouden om de bevoorrading te garanderen. Maar daardoor dreigen dan weer problemen te ontstaan met het elektriciteitsnet, zeker als daar ook nog de twee nieuwe gascentrales in Seraing en Les Awirs bijkomen. “Het is gewoon niet...m.nieuwsblad.be
Dus ja... Mijn geld is op dat energie de komende 10 jaar niet plots cheap wordt.
Ik heb 11.4kWp gelegd op onze nieuwbouw en daar wordt met warmtepomp verwarmt. Maar ondertussen stel ik vast dat onze thermostaat telkens afslaat overdag omdat de woning op temperatuur blijft met een beetje zonlicht. Na zonsondergang slaat de warmtepomp dan terug aan tot de volgende ochtend.Veel hangt af van je elektrisch verbruik (bv. warmtepomp, airco, elektrische wagen, groot gezin), van je dak (oppervlakte geschikt voor zonnepanelen, helling, richting)
Voor wat het waard is: zonder warmtepomp, airco, EV en met een gemiddeld verbruik (2200 kWh/jaar) kwam ik op een terugverdientijd van 9 à 11 jaar bij elektriciteitsprijs van €0,45/kWh de komende jaren en een injectietarief tussen €0,10 - 0,20/kWh
Met een elektrische auto (die ik dan tijdens week of weekend overdag deels oplaad) eerder 7 jaar terugverdientijd wegens veel meer eigen verbruik.
Met vaste airco erbij: terugverdientijd ~0,5 jaar korter.
Aan een injectiebelasting (of op z'n minst reductie van de vergoeding, tot misschien wel nul) op termijn twijfel ik ook niet. Als een bepaald kantelpunt bereikt wordt waarbij zoveel mensen PV hebben dat al die injectie op ongunstige momenten voor de netbeheerder eerder last dan zegen is, ligt dat voor de hand.Ik heb hier ook 11kwp liggen. Maar het is een risk-based beslissing, het is geen free lunch.
Als we 95% produceren van expected, 15% zelf consumptie, 20cent injectie, 30 cent all-in afname --> 14% per jaar netto.
Als dat 10 cent en 20 cent is, wordt het 6%. Als zelf consumptie dan 50% wordt --> 8% per jaar netto
Ik zie de eerste jaar de prijzen niet systematisch kelderen. Maar wat na 2025-2030 ? Dunno. Misschien zijn er binnen 10y elektrische auto's die 2x zo zuinig zijn, of is het toch plots waterstof (don't think so, but never know) en is de elektriciteit prijs in het gootje. Of ligt Europa toch vol nuclear, dunno.
Ik ben nog altijd pretty convinced dat er een injectiebelasting zal komen (tegen dan hopelijk 1 of 2 elektrische bedrijfskarren). Er is een afname capaciteitstarief. Waarom zouden ze de kapitaalkrachtige panelen eigenaars niet gaan geld uit de zak slaan? Politiek gemakkelijk verkoopbaar, links doesn't care en niemand kan het ontwijken want die panelen liggen er. En iedereen met de subsidie, staat op de lijst als eigenaar. Iedereen heeft binnen 5y digitale meter. Niet moeilijk om die belasting te vangen...
Met plaatsing en gebruiksklaar?Eindelijk een offerte vastgekregen:
9x TRINA 415 Full Black Halfcut
Huawei SUN2000L-3KTL-L1 - Batterij klaar
Aansluitingskosten
Korting
Dossieropmaak
Plaatsingskosten
Kabel en connectoren
Montagetoebehoren
AREI keuring < 10 KW
5.951,53€