Zonnepanelen Topic

Hieronder enkele offertes voor Oost & West installatie - is er zo'n groot verschil in kwaliteit tussen Stern en Jinko om dit prijsverschil te rechtvaardigen? Alle prijzen zijn all-in (plaatsing, keuring etc.)

2e kolom is inclusief optimizer per paneel (€60/stuk)

Aantal
18​
18​
20​
Paneel
Full Black Tiger N-type JKM-N 54HL4-B 415Wp​
415 WP full black shingled module​
Merk
Jinko Mono​
Jinko Mono​
STERN Solartechnik​
kWp
7470​
7470​
8300​
Convertor
Huawei SUN2000-4.6KTL-L1​
SolarEdge StorEdge HD-Wave 5.0kW​
Enphase IQ8M / 6600 W​
Prijs
9,165.45​
10,653.94​
15,971.14​

Hmm.... Vandaag zonnetje goed geschenen dus ik dacht eens te kijken naar hoeveel we hadden opgewekt.

Niets, noppes, rien de knots, nothing, zero, nul.

Dat verbaasde me een beetje en ik ben even teruggekeerd in de FusionSolar app. Sinds 10/01 niets meer opgewekt blijkbaar. (Niet "geen injectie", gewoon 0,0 opgewekt)
Daar staat momenteel onze omvormer ook op "inactief".
Ik ben net eens gaan kijken, en alle groene lampjes branden/flikkeren. Die inactief is vermoed ik omdat het nu donker is.

Is dit normaal? Komt dit omdat de zon, als ze schijnt, te laag staat voor mijn zonnepanelen om iets op te wekken?
Of zit in met een of andere storing?

Op Fluvius ook laatste injectie op 9/01.

Straks als ik terug thuis ben hem eens heropstarten dan..

Kan het btw kwaad om gewoon de zekering even af te leggen en terug aan te zetten? Of is het beter aan het toestel zelf?

@Vteclover bij ons is die met de kabel verbonden.

Nog vergeten zeggen, mijn omvormer is dus "hersteld". Die was vermoedelijk ergens blijven hangen in een update.

Toen we hem zelf hadden herstart hadden we het niet goed gedaan, de DC-schakelaar richting de panelen had ik niet afgezet, dus die omvormer is nooit echt volledig uit gegaan aangezien de panelen op die moment stroom aan het opwekken waren
Installateur zag in zijn systeem geen foutmeldingen, maar is de dag zelf nog langsgeweest, heeft hem herstart en update uitgevoerd. Alles perfect in orde ondertussen.

23kwh vandaag, op met 10kwp op ZZW
Ik woensdag 'maar' 11,78kWh. (16 panelen, 6480 Wp, 8xO - 8xW)

7,38kWh gemiddeld in februari tot nu toe.

Gisteren las ik dat een gemiddelde thuisbatterij voor zichzelf al 500kWh per jaar nodig heeft voor "zelfonderhoud". Dit neemt ie permanent van het net af aan 1,5kWh per dag en ben je kwijt. Vind ik toch wel stevig als dat waar is.

Gisteren las ik dat een gemiddelde thuisbatterij voor zichzelf al 500kWh per jaar nodig heeft voor "zelfonderhoud". Dit neemt ie permanent van het net af aan 1,5kWh per dag en ben je kwijt. Vind ik toch wel stevig als dat waar is.
Mijn batterij neemt toch niet permanent van het net af, of nochtans, dat zie ik niet.
Ik heb in 2022 “maar” 620kWh van hst net gehaald, het meeste daarvan in januari en december en half februari en half november.

Nooit iets van gemerkt. Dagen dat de batterij niet oplaadt, zie ik ook niks van bijkomend verbruik.

Hier ook offertes aan het opvragen voor zonnepanelen.
Ik las op verschillende sites dat vorig jaar 1,2euro per wattpiek zo wat de standaard was.

Goedkoopste offerte die ik nu ontvangen heb zit op 1,44euro.
De (voorlopig) duurste op 1,71euro.

Hieronder enkele offertes voor Oost & West installatie - is er zo'n groot verschil in kwaliteit tussen Stern en Jinko om dit prijsverschil te rechtvaardigen? Alle prijzen zijn all-in (plaatsing, keuring etc.)

2e kolom is inclusief optimizer per paneel (€60/stuk)

Aantal
18​
18​
20​
Paneel
415 WP full black shingled module​
Merk
Jinko Mono​
Jinko Mono​
STERN Solartechnik​
kWp
7470​
7470​
8300​
Convertor
Huawei SUN2000-4.6KTL-L1​
SolarEdge StorEdge HD-Wave 5.0kW​
Enphase IQ8M / 6600 W​
Prijs
9,165.45​
10,653.94​
15,971.14​
Die Jinko N panelen zijn goeie panelen. Ik zou geen extra geld geven aan micro omvormers als je dat niet nodig hebt.

Kwa omvormer weet ik niet als de solaredge 1500euro extra waard is.

Geeft wel eens heel mooi weer hoeveel duurder een SolarEdge systeem is (die ook in een hoger niveau zit) dan een Huawei systeem.

SolarEdge en Enphase zitten op zich in hetzelfde kwaliteitsniveau. Door de techniek zal Enphase altijd duurder zijn, maar het heeft dan in veel situaties ook andere toepassingen.

Inzake panelen is Google je beste vriend.
N-type panelen zijn sowieso al wat duurder dan P-type panelen (mocht je identiek qua celtechnologie werken) vanwege het productieproces. Maar een paneel is in z'n geheel natuurlijk meer dan dat, dat is maar een element ervan.

Dit is letterlijk op Google terug te vinden trouwens:

Ik kreeg een offerte voor de Stern panelen, volgens de folder Duits, op de folder staat sternsolartechnik.de Ik ben eens gaan zien wie deze site geregistreerd heeft en rara... MR Solar...Wanneer ik hierover een verduidelijking vroeg kreeg ik te horen dat de panelen gemaakt werden bij Boviet USA... wat een Chinees bedrijf is dat produceert in Vietnam...
Reactie van eigenaar
Graag hadden we jou via deze weg duiding willen geven over het merk Stern Solartechnik. MR Solar is exclusief verdeler van de Stern zonnepanelen in de Benelux. Stern maakt deel uit van MR Group. Het is een Belgisch merk dat in private label voor MR Group wordt gemaakt met German engineering technologie in de beste Tier-1 fabrieken in Vietnam. Onze salesverantwoordelijke zal je persoonlijk contacteren om jouw opmerkingen en vragen in detail te bespreken. Met vriendelijke groeten Team MR Group

Die Jinko N panelen zijn goeie panelen. Ik zou geen extra geld geven aan micro omvormers als je dat niet nodig hebt.

Kwa omvormer weet ik niet als de solaredge 1500euro extra waard is.
Ik moet wel zeggen dat ik qua app ook wel zeer tevreden ben van SolarEdge.

Hangt het er ook niet van af hoeveel kans je hebt op delen schaduw op je installatie? Als je installatie 0 kans heeft op gedeeltelijke schaduw zijn optimizers het niet waard dacht ik

Dat geloof ik niet, de discharge rate van Li_ion is echt zeer traag.
Wel heb je de conversie verliezen van van DC solar -> DC batterijbank -> AC Grid + ook nog wat balancing verliezen.

Ik moet wel zeggen dat ik qua app ook wel zeer tevreden ben van SolarEdge.

Hangt het er ook niet van af hoeveel kans je hebt op delen schaduw op je installatie? Als je installatie 0 kans heeft op gedeeltelijke schaduw zijn optimizers het niet waard dacht ik

Ja, maar neemt niet weg dat ook op een dak zonder schaduw SolarEdge gewoon top is.
Uitbreiding naar batterijsysteem en EV charger, zeer goeie app, hét gemakkelijkste systeem op de markt om later met extra panelen op uit te breiden. Naadloze communicatie tussen verschillende omvormers onderling. Lange garanties en een fabrikant die ze effectief na leeft.

Blijft gewoon een héél héél mooi systeem, los van schaduwbestrijding.
Is natuurlijk ook wel iets duurder. Dus dat is een persoonlijke afweging in dat geval.
Als je dat allemaal niet belangrijk vindt en geen schaduw hebt, ben je inderdaad beter af met een gewoon systeem.
In sommige gevallen (veelal kleine installaties) wel niet vlot toepasbaar nét vanwege de optimizers, maar met 18 panelen is dat geen probleem.

Ja, maar neemt niet weg dat ook op een dak zonder schaduw SolarEdge gewoon top is.
Uitbreiding naar batterijsysteem en EV charger, zeer goeie app, hét gemakkelijkste systeem op de markt om later met extra panelen op uit te breiden. Naadloze communicatie tussen verschillende omvormers onderling. Lange garanties en een fabrikant die ze effectief na leeft.

Blijft gewoon een héél héél mooi systeem, los van schaduwbestrijding.
Is natuurlijk ook wel iets duurder. Dus dat is een persoonlijke afweging in dat geval.
Als je dat allemaal niet belangrijk vindt en geen schaduw hebt, ben je inderdaad beter af met een gewoon systeem.
In sommige gevallen (veelal kleine installaties) wel niet vlot toepasbaar nét vanwege de optimizers, maar met 18 panelen is dat geen probleem.
Dat is de reden waarom ik voor solaredge gekozen heb. Gemakkelijk uit te breiden met extra panelen/batterij /laadpaal in de toekomst. Laadpaal en waarschijnlijk een batterij zal voor binnen een paar jaar zijn.

Ook wel een top app.

Als ik dat vergelijk met Huawei...

Hoi Allemaal,

Een vriend is aan het bekijken of hij ook zonnepanelen kan installeren. Zijn motief is louter economisch.

Hij kan echter geen zonnepanelen op zijn dak plaatsen omdat hij leien met asbest op zijn dak heeft. Hij wist dat niet, maar er is een staal van zijn dak genomen en uit onderzoek blijkt dus dat daar asbest in zit en dan mogen daar blijkbaar geen zonnepanelen op geïnstalleerd worden.

Als alternatief heeft hij dan bedacht om in zijn tuin een soort carport te plaatsen en daarop dan een tiental zonnepanelen te laten zetten.
Vraag 1) De zonnepanelen op die carport worden toch ook best onder een hoek geplaatst naar het zuiden (of zuid-westen)? Welke hoek is optimaal? Dat is gelijkaardig aan een gewoon plat dak uiteraard.
Vraag 2) De carport zou op zich al zo'n 2500€ kosten voor zo'n 10 panelen van 395Wp. Wordt de terugverdientijd daarmee niet erg lang?
Er is af en toe schaduw van omliggende bomen, dus zal hij ook al optimizers (of micro-omvormers) nodig hebben + kosten voor de vlakke opstelling van de panelen...
Het lijkt mij dat het sop de kolen hier niet waard is, of heb ik het mis?

Een andere optie voor hem is misschien energiedelen. Hij heeft een hele goede band met zijn zoon. Die heeft al zonnepanelen op zijn dak, maar daar is nog plaats voor meer. Het idee zou dan zijn dat mijn vriend dus zou betalen om extra zonnepanelen te laten zetten op het dak van zijn zoon. De opbrengsten zouden dan verrekend moeten worden. Dat laatste lijkt me echter niet zo simpel. Met energiedelen is het dan wel zo dat als de zoon energie injecteert op het net, dat de vader deze dan "gratis" kan verbruiken op dat moment. Gratis tussen aanhalingstekens, want het is alleen de energiecomponent die gratis is, de distributietarieven worden nog steeds doorgerekend. Maar dat is uiteraard niet goed genoeg in dit geval, want:
1) De vader moet ook vergoed worden als de zoon de extra elektriciteit van de extra zonnepanelen verbruikt
2) De vader moet ook vergoed worden als de extra elektriciteit in het net gestoken wordt (en dus noch door de zoon, noch door de vader wordt opgebruikt)
Vraag 3) is dan: is het mogelijk om voor de extra zonnepanelen afzonderlijk te zien waar de stroom naartoe gaat? Eg wordt die elektriciteit verbruikt door de zoon, of wordt die op het net gezet?

Andere opmerkingen zijn ook welkom.

Als je de netkosten moet betalen, dan is weet ik niet als de terug verdientijd zo optimaal is.
Ook gaat de zoon sowieso eerst afnemen en de overschot is voor hem. Je kan niet kiezen dat de vader voorrang krijgt bij energie delen.

Ik weet niet welke carport je hebt voor 2500euro, maar als dat een kleintje is voor 1 auto, dan krijg je daar geen 10 panelen op denk ik. En als het ne grote carport is voor 2500euro, dan mag je mij het adres eens sturen ;-)

Als zijn dak asbest is, is het misschien ook niet optimaal geisoleerd? Dan zou ik eerst het dak aanpakken en daar panelen leggen.

Optimale orientatie is trouwens zuid gericht met een helling van 45° voor maximale opbrengst in de winter. Maar je hebt weinig spreiding in de zomer.
Oost-west is ideaal voor een hoger zelf verbruik en laat vaak toe om meer panelen op hetzelfde oppervlak te leggen.
Als hij toch een carport doet met platdak, dan zou ik oost-west 15° helling leggen. Daarmee kan je maximale oppervlak benutten. Optimisers of micro omvormers zijn ook nodig als er schaduw is, wat het weer duurder maakt.

Mijn nieuwbouw heeft een E-peil van E25, om nog wat te zakken (en vrijstelling onroerende voorheffing) zijn zonnepanelen dus aangewezen.
We zijn met 2 en hebben een geothermische warmtepomp, ons verbruik is dus niet zo hoog.
Binnenkort wel een EV en binnen 2-3 jaar een zwembad.

1) Vermoedelijk kom ik nu toe met 10 x400wp?
2) Plaats ik best een omvormer die meteen 20x400 wp aan kan?
3) Kan je eenvoudig 10 x400 bijplaatsen of doe je beter de volledige investering in 1 keer? (nu nog aan 6% btw én wat premies)

Momenteel heb ik volgende offertes:
offerte van 10x400 wp + HUAWEI SUN2000-6KTL-M1 = 5900 euro (1,475 per wp)
offerte van 20x400 wp + HUAWEI SUN2000-6KTL-M1 = 9300 euro (1,16 per wp)

Laatst bewerkt:
Mijn nieuwbouw heeft een E-peil van E25
[...]
(nu nog aan 6% btw én wat premies)
Een nieuwbouw wil zeggen geen premies (minus die van een thuisbatterij die binnenkort ook foetsjie is). De 6% BTW dacht ik gold nog wel voor nieuwbouw sinds vorig jaar ergens.

Ongeacht het E-peil zijn zonnepanelen gewoon aangewezen he, zeker als je een warmtepomp hebt.
Dagen zoals vandaag en eerder deze week zijn dan compleet gratis qua verwarming/sww.

Een nieuwbouw wil zeggen geen premies (minus die van een thuisbatterij die binnenkort ook foetsjie is). De 6% BTW dacht ik gold nog wel voor nieuwbouw sinds vorig jaar ergens.

Ongeacht het E-peil zijn zonnepanelen gewoon aangewezen he, zeker als je een warmtepomp hebt.
Dagen zoals vandaag en eerder deze week zijn dan compleet gratis qua verwarming/sww.
Aah was al aan het twijfelen, het staat niet overal even duidelijk.
Nu het was wel een volledige afbraak en wederopbouw, maar ik vermoed dat dit onder nieuwbouw hoort?

Terug
Bovenaan