Mijn nieuwbouw heeft een E-peil van E25, om nog wat te zakken (en vrijstelling onroerende voorheffing) zijn zonnepanelen dus aangewezen.
We zijn met 2 en hebben een geothermische warmtepomp, ons verbruik is dus niet zo hoog.
Binnenkort wel een EV en binnen 2-3 jaar een zwembad.
1) Vermoedelijk kom ik nu toe met 10 x400wp?
2) Plaats ik best een omvormer die meteen 20x400 wp aan kan?
3) Kan je eenvoudig 10 x400 bijplaatsen of doe je beter de volledige investering in 1 keer? (nu nog aan 6% btw én wat premies)
Momenteel heb ik volgende offertes:
offerte van 10x400 wp + HUAWEI SUN2000-6KTL-M1 = 5900 euro (1,475 per wp)
offerte van 20x400 wp + HUAWEI SUN2000-6KTL-M1 = 9300 euro (1,16 per wp)
Sinds de afschaffing terugdraaiende teller, is er niet meer zoiets als 'toekomen'. Want hoe veel of weinig panelen je ook legt, je gaat altijd op bepaalde momenten teveel zonnestroom hebben, en in de winter te weinig.
Nu is het dus puur een financiele beslissing geworden, en in de huidige situatie is het advies: leg zoveel mogelijk panelen dat je kan.
Als je EV gaat hebben: leg zeker elk paneel zodat je dak vol ligt, elke kWh die je in je auto kan steken verdien je natuurlijk dik geld aan. (1 kWh uit zon kost over 20j gerekend 7 cent, en je kan die laten terugbetalen aan 40-50 cent). Later bijleggen is veel te kostelijk, het grootste deel van de kost is iemand laten komen etc.
Als je toch wilt later bijleggen (wat ik afraad), vraag dan aan de eerste installateur om die panelen al wat aan 1 kant te leggen, en niet knal in het midden zodat de 2e installateur nadien moet sukkelen of enkel nog de slechte stukken dak kan gebruiken.
Doe geen thuisbatterij, niet rendabel.
Je hebt een driefase aansluiting in huis zie ik? Ofwel zijn de offertes fout, ofwel heb je het fout overgetikt, maar als je 10 panelen legt is die omvormer overkill en leg je beter iets kleiner op 1 fase. Is je nieuwbouw binnenkort af, of pas voor binnen 1-2 jaar? Hoe sneller de panelen er liggen, hoe sneller je opbrengst hebt; maar ik zou geen offerte 1-2 jaar op voorhand al vastklikken want dan mis je misschien nieuwe innovatie (ze brengen nu 500Wp-panelen uit)
Prijs van de offerte is prima, en zeker die voor 20 panelen is erg goedkoop. Zal sowieso ex. BTW zijn? Hangt natuurlijk ook af van de gebruikte installatiematerialen, zowel van de panelen als montage.