Zonnepanelen Topic

Ondertussen nog 2 offertes binnen gekregen en daar zit een stevig prijsverschil op, namelijk €1200 excl BTW (plaatsen van 8 panelen + omvormer)
Op het eerste zicht leveren ze quasi dezelfde panelen maar het lijken toch 2 verschillende types te zijn maar ik vind nergens meer info over het verschil tussen beiden.

De duurdere offerte werkt met DMEGC DM400M10-54HBB panelen, de andere met DMEGC DM405M10-54HBB/ -V

Die 400 en 405 maak ik me geen zorgen over maar die -V lijkt me dan het verschil te zijn?
Is er iemand die meer kennis heeft van die dingen en het verschil kan uitleggen? Uiteindelijk wil ik vooral weten of de goedkope (-V) installateur to good to be true is, de dure mij probeert af te zetten of het prijsverchil vooral in het materiaal zit. En indien het laatste, of de meerprijs zijn geld waard is.

Ondertussen nog 2 offertes binnen gekregen en daar zit een stevig prijsverschil op, namelijk €1200 excl BTW (plaatsen van 8 panelen + omvormer)
Op het eerste zicht leveren ze quasi dezelfde panelen maar het lijken toch 2 verschillende types te zijn maar ik vind nergens meer info over het verschil tussen beiden.

De duurdere offerte werkt met DMEGC DM400M10-54HBB panelen, de andere met DMEGC DM405M10-54HBB/ -V

Die 400 en 405 maak ik me geen zorgen over maar die -V lijkt me dan het verschil te zijn?
Is er iemand die meer kennis heeft van die dingen en het verschil kan uitleggen? Uiteindelijk wil ik vooral weten of de goedkope (-V) installateur to good to be true is, de dure mij probeert af te zetten of het prijsverchil vooral in het materiaal zit. En indien het laatste, of de meerprijs zijn geld waard is.
Nevermind!
Ik had nog wat tijd en ben zelf dieper gaan zoeken.
Hoewel er een verschil zit bij de panelen (dubbel glas, langere garantie en hogere gegarandeerde output) zit het grote prijsverschil blijkbaar in de omvormer.

Nevermind!
Ik had nog wat tijd en ben zelf dieper gaan zoeken.
Hoewel er een verschil zit bij de panelen (dubbel glas, langere garantie en hogere gegarandeerde output) zit het grote prijsverschil blijkbaar in de omvormer.
Hoeveel was de meerkost voor dubbel glas panelen?

Hoeveel was de meerkost voor dubbel glas panelen?
Ik heb enkel een offerte van de totaalprijs en het grote verschil zit hem in de omvormer dus dat kan ik niet zeggen.
Ik heb wel een offerte aangevraagd voor een betere omvormer dus als die nu toevallig wel dezelfde gaat zijn laat ik het je wel weten.

Wie bepaald eigenlijk het legplan voor de zonnepanelen?

Hier is het ruzie tussen de architect en de zonnepanelenlegger. Ik heb fotos gekregen van hoe ze gelegd zijn. Mijn architect antwoord daarop met de volgende quote

En dat ze verder van de rand moeten liggen, deze liggen er momenteel namelijk direct tegen.
Dan antwoord den installateur dat het doorgaans de architect is die een legplan voorziet en deze niet voorhanden was en het dus maar zo gedaan hebben. Waarop mijn architect mij belt en zegt "Wat voor iemand is dat?" En mij aanraad om toch te vragen om ze te herleggen met de nieuwe informatie die ik heb..

Wie bepaald eigenlijk het legplan voor de zonnepanelen?

Hier is het ruzie tussen de architect en de zonnepanelenlegger. Ik heb fotos gekregen van hoe ze gelegd zijn. Mijn architect antwoord daarop met de volgende quote

En dat ze verder van de rand moeten liggen, deze liggen er momenteel namelijk direct tegen.
Dan antwoord den installateur dat het doorgaans de architect is die een legplan voorziet en deze niet voorhanden was en het dus maar zo gedaan hebben. Waarop mijn architect mij belt en zegt "Wat voor iemand is dat?" En mij aanraad om toch te vragen om ze te herleggen met de nieuwe informatie die ik heb..
de aannemer maakt toch een legplan?
De architect werkt toch ook niet de detail-tracé's uit van de ventilatie, sanitair, elektriciteit of vloerverwarming?

Het opstellen van een legplan zou toch een van de compententievoorwaarden moeten zijn om überhaupt actief te mogen zijn in de zonnepanelensector?

Ik ben een leek betreffende zonnepanelen dus sorry voor mijn domme vragen (die ik eerst ook stelde voor mijn elektrische wagen en laadbox maar dat is ook goed gekomen :)), maar ik was voor het eerst een beetje aan het rondkijken en aan het bevragen.

ivm zonnepanelen, eigenlijk zijn dit toch een soort van batterijcellen die zich volladen met zonlicht energie en dit omzetten in elektriciteit, of hoe moet ik dit bezien? Dus als de zon veel schijnt, dan gaan die panelen zich volladen? Als je dan op dat ogenblik energie verbruikt, dan gebruik je us niet de energie van het net maar de energie van de zonnepanelen?

Maar wat als de zonnepanelen 100% volgeladen zijn, stoppen die dan gewoon met laden en that is it? Of gaan die zonnepanelen dan energie terug laten vloeien naar het net en profiteert daar dan voornamelijk de energieleverancier van?

Bedankt voor de info.

Laatst bewerkt:
Ik ben een leek betreffende zonnepanelen dus sorry voor mijn domme vragen (die ik eerst ook stelde voor mijn elektrische wagen en laadbox maar dat is ook goed gekomen :)), maar ik was voor het eerst een beetje aan het rondkijken en aan het bevragen.

ivm zonnepanelen, eigenlijk zijn dit toch een soort van batterijcellen die zich volladen met zonlicht energie en dit omzetten in elektriciteit, of hoe moet ik dit bezien? Dus als de zon veel schijnt, dan gaan die panelen zich volladen? Als je dan op dat ogenblik energie verbruikt, dan gebruik je us niet de energie van het net maar de energie van de zonnepanelen?

Maar wat als de zonnepanelen 100% volgeladen zijn, stoppen die dan gewoon met laden en that is it? Of gaan die zonnepanelen dan energie terug laten vloeien naar het net en profiteert daar dan voornamelijk de energieleverancier van?

Bedankt voor de info.

Bedankt voor de info.
Simpel uitgelegd:
Zonnepanelen zetten licht om in elektriciteit, het zijn geen batterijen, ze slaan dus zelf niks op.
Jij kan die elektriciteit in huis gebruiken, wat je niet gebruikt word op het net gezet (waarvoor je een vergoeding krijgt).

Simpel uitgelegd:
Zonnepanelen zetten licht om in elektriciteit, het zijn geen batterijen, ze slaan dus zelf niks op.
Jij kan die elektriciteit in huis gebruiken, wat je niet gebruikt word op het net gezet (waarvoor je een vergoeding krijgt).
Stel ik gebruik de lift. Als ik dan op het knoppeke duw, gaat er dan een signaal gestuurd worden, naar die zonnepanelen die dan meteen het zonlicht gaan gebruiken, dit asap omzetten in energie en die energie asap naar de lift sturen? Of hoe moet ik dan bezien?

Stel ik gebruik de lift. Als ik dan op het knoppeke duw, gaat er dan een signaal gestuurd worden, naar die zonnepanelen die dan meteen het zonlicht gaan gebruiken, dit asap omzetten in energie en die energie asap naar de lift sturen? Of hoe moet ik dan bezien?

Zolang er zonlicht op die zonnepanelen valt, genereren die zonnepanelen elektriciteit. Ofwel gebruik je die (bv. door de lift), ofwel wordt die naar het elektriciteitsnet gestuurd.
Er is dus geen signaal naar de zonnepanelen, die werken altijd wanneer er zonlicht op valt.

Als de zon stevig schijnt en ik gebruik de lift? Dan voor de lift als ik op het knoppeke duw, en vooraleer ik naar boven ga met die lift, een signaal sturen naar die zonnepanelen die dan meteen het zonlicht gaan gebruiken, dit asap omzetten in energie en die energie asap naar de lift sturen? Of hoe moet ik dan bezien?
Je kan de panelen beter zien als een stroomgenerator, die naast de stroomgenerator die het net zelf eigenlijk is ook energie kunnen leveren.

Ik ga proberen een goede vergelijking te maken met water, maar natuurlijk loopt een vergelijking mank als je te ver gaat.
De vergelijking in het kort: water=energie, hoogte water = spanning, stromend water is elektrische stroom die energie transporteert)
Je interne stroomnetwerk is een verticale buis met water. Je netaansluiting is ergens bovenaan een gat die je buis gevuld houdt met water.
Je verbruikers zijn allemaal kraantjes onderaan.
Als je een licht aansteekt of een oven of watook, draai je een kraantje onderaan open.
Het net, de grote toevoersbuis, gaat zorgen dat de verticale buis gevuld blijft, het is immers een "oneindige" voorraad water.
Nu, wat een zonnepaneelomvormer gaat doen is een tweede watertoevoer zijn, die de buis net iets hoger opvult dan de aanvoer van het net.
Zolang de zonnepanelen dus energie (in deze vergelijking water) leveren, stroomt er iets van die energie af naar het net (injectie).
Als je nu een gebruiker aanzet; en de zonnepanelen leveren genoeg, gaat het waterpeil nooit onder de netaanvoer zitten, waardoor er geen water (energie) van het net naar je kraan stroomt. Van zodra je zoveel kranen openzet dat je zonnepanelen het niet meer trekken om het waterpeil (spanning) op peil te houden, gaat er water (energie) van het net komen om aan je vraag te voldoen.
Je toestellen weten niet waar dat water vandaan komt, het is er gewoon om door hun kraan te stromen als je ze openzet.

Vervang nu de hoogte van het water met de spanning op je elektriciteitsnetwerk.
Concreet gaan de zonnepanelen en hun omvormer de spanning op je netaansluiting iets verhogen, zodat er (voor zover ze genoeg energie kunnen leveren) geen stroom van het net komt op de momenten dat ze actief opwekken.

Ter uitbreiding: de hoogte van de nettoevoer en die van je zonnepaneelomvormer zijn niet 100% vast. De netspanning varieert normaal gezien tussen de 230V en 238+V, dus de hoogte van die nettoevoer in de vergelijking hierboven varieert ook. Indien de zonnepaneelomvormer zo hoog moet gaan (om dus boven de netspanning uit te komen) dat die toestellen kan gaan beschadigen, gaat die zichzelf uitschakelen.
Waarom vertel ik dit? Als je zonnepanelen leveren aan het net, stroomt er dus energie naar het net, en bijgevolg verhoogt jouw omvormer ook de spanning op de nettoevoer van je buren. Als die ook zonnepanelen heeft liggen, gaat die omvormer ter compensatie nog hoger gaan, waarop jouw omvormer nog wat hoger zal gaan, tot het veiligheidspunt bereikt is en jouw omvormer of die van je buur (of beide) allebei zichzelf uitschakelen (en dus geen energie meer leveren). Dat is wat er gebeurt als je leest van overbelaste netten in woonwijken gevuld met zonnepanelen.

Laatst bewerkt:
Je kan de panelen beter zien als een stroomgenerator, die naast de stroomgenerator die het net zelf eigenlijk is ook energie kunnen leveren.

Ik ga proberen een goede vergelijking te maken met water, maar natuurlijk loopt een vergelijking mank als je te ver gaat.
Je interne stroomnetwerk is een verticale buis met water. Je netaansluiting is ergens bovenaan een gat die je buis gevuld houdt met water.
Je verbruikers zijn allemaal kraantjes onderaan.
Als je een licht aansteekt of een oven of watook, draai je een kraantje onderaan open.
Het net, de grote toevoersbuis, gaat zorgen dat de verticale buis gevuld blijft.
Nu, wat een zonnepaneelomvormer gaat doen is een tweede watertoevoer zijn, die de buis net iets hoger opvult dan de aanvoer van het net.
Zolang de zonnepanelen dus energie (in deze vergelijking water) leveren, stroomt er iets van die energie af naar het net (injectie).
Als je nu een gebruiker aanzet; en de zonnepanelen leveren genoeg, gaat het waterpeil nooit onder de netaanvoer zitten, waardoor er geen water (energie) van het net naar je kraan stroomt. Van zodra je zoveel kranen openzet dat je zonnepanelen het niet meer trekken om het waterpeil (spanning) op peil te houden, gaat er water (energie) van het net komen om aan je vraag te voldoen.

Vervang nu de hoogte van het water met de spanning op je elektriciteitsnetwerk.
Concreet gaan de zonnepanelen en hun omvormer de spanning op je netaansluiting iets verhogen, zodat er (voor zover ze genoeg energie kunnen leveren) geen stroom van het net komt op de momenten dat ze actief opwekken.
Thanks, zo is het erg klaar en duidelijk.

Dus in theorie kan je teller dan 0 kwh opschuiven op een jaar tijd, als je ruim voldoende aan zonnepanelen liggen hebt, en je nooit meer verbruikt dan je zonnepanelen aankunnen. In theorie zeg ik er wel bij .. want tijdens een maand met weinig zonlicht bijvoorbeeld of in de avond (geen zonlicht), heb je natuurlijk xxxx ... maar daarvoor heb je dan weer een thuisbatterij zeker die dan die zonne energie wel opslaat (zolang er ruimte over is op de batterij)?

Dus in theorie kan je teller dan 0 kwh opschuiven op een jaar tijd, als je ruim voldoende aan zonnepanelen liggen hebt, en je nooit meer verbruikt dan je zonnepanelen aankunnen. In theorie zeg ik er wel bij .. want tijdens een maand met weinig zonlicht bijvoorbeeld of in de avond (geen zonlicht), heb je natuurlijk xxxx ... maar daarvoor heb je dan weer een thuisbatterij zeker die dan die zonne energie wel opslaat (zolang er ruimte over is op de batterij)?
Ja in theorie wel.
Een batterij blijft een dure oplossing voor het probleem, zeker nu de prijzen terug wat gezakt zijn.
Om de kost en opbrengst van een batterij te verrekenen moet je eigenlijk iedere kWh die je van die batterij gebruikt tot in detail berekenen ((opportunity cost van de investering, de investeringskost zelf (gespreid over een realistisch aantal jaren waarbij je batterij zal blijven werken), onderhoudskost, gemiste injectievergoeding, inefficientie van de omzettingen (om en bij de 10% round-trip, om van de eigenlijk batterijverliezen nog te zwijgen). Die kost moet je dan vergelijken met wat het zou kosten om geen batterij te hebben (dus enkel eigenverbruik als je verbruikt als de zon schijnt, en injectievergoeding anders).

Let ook op dat je rekening houdt met langdurige donkere periodes, want in de herfst/winter gaat je batterij meer leeg dan vol staan, zie voor een goeie inschatting van dit effect deze website: https://mijn-thuisbatterij.be/
Het helpt natuurlijk gigantisch als je al je eigen injectiegegevens hebt, dan kan je vrij accuraat schatten wat de financiële opbrengst is van een batterij. In mijn geval kwam dat op een 200 euro per jaar. Gegeven een batterij die 15 jaar meegaat mag die max 3000 (!) euro kosten om maar net break-even te draaien. Da's zonder de opportunity cost van de 3000 euro in bvb een ETF aan 7% te beleggen... En zonder rekening te houden dat je op jaar 11 eens dikke brute pech kan hebben dat die installatie gewoon de geest geeft en je eraan bent voor de moeite.

Jij spreekt over de anoge terugdraaiende teller, die is gedaan he. Een 0 saldo is niet meer mogelijk, zelfs met batterij. Alles wat je afneemt van het net om op donkere dagen (als je batterij niet laadt) zal je betalen.

Terug
Bovenaan