Als de zon stevig schijnt en ik gebruik de lift? Dan voor de lift als ik op het knoppeke duw, en vooraleer ik naar boven ga met die lift, een signaal sturen naar die zonnepanelen die dan meteen het zonlicht gaan gebruiken, dit asap omzetten in energie en die energie asap naar de lift sturen? Of hoe moet ik dan bezien?
Je kan de panelen beter zien als een stroomgenerator, die naast de stroomgenerator die het net zelf eigenlijk is ook energie kunnen leveren.
Ik ga proberen een goede vergelijking te maken met water, maar natuurlijk loopt een vergelijking mank als je te ver gaat.
De vergelijking in het kort: water=energie, hoogte water = spanning, stromend water is elektrische stroom die energie transporteert)
Je interne stroomnetwerk is een verticale buis met water. Je netaansluiting is ergens bovenaan een gat die je buis gevuld houdt met water.
Je verbruikers zijn allemaal kraantjes onderaan.
Als je een licht aansteekt of een oven of watook, draai je een kraantje onderaan open.
Het net, de grote toevoersbuis, gaat zorgen dat de verticale buis gevuld blijft, het is immers een "oneindige" voorraad water.
Nu, wat een zonnepaneelomvormer gaat doen is een tweede watertoevoer zijn, die de buis net iets hoger opvult dan de aanvoer van het net.
Zolang de zonnepanelen dus energie (in deze vergelijking water) leveren, stroomt er iets van die energie af naar het net (injectie).
Als je nu een gebruiker aanzet; en de zonnepanelen leveren genoeg, gaat het waterpeil nooit onder de netaanvoer zitten, waardoor er geen water (energie) van het net naar je kraan stroomt. Van zodra je zoveel kranen openzet dat je zonnepanelen het niet meer trekken om het waterpeil (spanning) op peil te houden, gaat er water (energie) van het net komen om aan je vraag te voldoen.
Je toestellen weten niet waar dat water vandaan komt, het is er gewoon om door hun kraan te stromen als je ze openzet.
Vervang nu de hoogte van het water met de spanning op je elektriciteitsnetwerk.
Concreet gaan de zonnepanelen en hun omvormer de spanning op je netaansluiting iets verhogen, zodat er (voor zover ze genoeg energie kunnen leveren) geen stroom van het net komt op de momenten dat ze actief opwekken.
Ter uitbreiding: de hoogte van de nettoevoer en die van je zonnepaneelomvormer zijn niet 100% vast. De netspanning varieert normaal gezien tussen de 230V en 238+V, dus de hoogte van die nettoevoer in de vergelijking hierboven varieert ook. Indien de zonnepaneelomvormer zo hoog moet gaan (om dus boven de netspanning uit te komen) dat die toestellen kan gaan beschadigen, gaat die zichzelf uitschakelen.
Waarom vertel ik dit? Als je zonnepanelen leveren aan het net, stroomt er dus energie naar het net, en bijgevolg verhoogt jouw omvormer ook de spanning op de nettoevoer van je buren. Als die ook zonnepanelen heeft liggen, gaat die omvormer ter compensatie nog hoger gaan, waarop jouw omvormer nog wat hoger zal gaan, tot het veiligheidspunt bereikt is en jouw omvormer of die van je buur (of beide) allebei zichzelf uitschakelen (en dus geen energie meer leveren). Dat is wat er gebeurt als je leest van overbelaste netten in woonwijken gevuld met zonnepanelen.