Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Dan had je beter een zwaardere omvormer gehad inderdaad.
Je kan tot 10kW omvormer vermogen gaan als consument. Maar als je eentje neemt die je 100% mag overdimensioneren, dan mag je daar wel 20kWp aan panelen op leggen.
Boven de 10kW omvormer kan je wel gaan, maar dan moet je geloof ik een netstudie laten doen en bij vele leveranciers wordt je dan niet meer als consument gezien waardoor je geen injectievergoeding krijgt.
Voor die 300euro had ik niet gesukkeld en gewoon die 8kW genomen. Of zelfs 10kW zodat je futureproof zit als je nog panelen er bij wil.
Ja ik bedoelde een slechte beslissing/voorstel van de installateur, niet van jou @808 State
Trek het jou ook niet teveel aan, je gaat enkel op de topdagen van het jaar een beetje minder opbrengst hebben. Je hebt nog altijd 95% van de opbrengst. Wie weet was het 8kVA model ook toen niet leverbaar en de 5kVA wel, en heb je door enkele maanden sneller te kunnen starten al meer verdiend
Wat deze discussie aantoont is ook het hele probleem met PV installaties/batterijen als ook netwerk.
Mensen die er iets van kennen gaan voor overkill voor het "standaard" gezin. Sure, als ge ermee bezig zijt wilt ge overal kabel en goeie AP's met de maximaal mogelijke snelheid. Maar jan met de pet met in het gezin wat smartphones, tablets, misschien nog een console en 1 laptop boeit dat allemaal niet hoor. Als ze ontvangst hebben en kunnen doen wat ze willen, maakt het niet uit of dit nu aan 100Mbit is of meer. Misschien gaan ze ff zuchten dat een update van een spelleke wat langer duurt, maar als ze ni beter gewoon zijn...
Zelfde met PV installaties, voor de meeste mensen maakt min-maxen niet uit hoor. Als die de investering van hun goedkope zuid-gerichte installatie eruit halen (of denken er mogelijks uit te halen), dan is hun doel behaald.
Idem met batterijen, als ze denken dat ze hier hun investering uithalen (al dan niet gebaseerd op praatjes van de verkoper) dan komt er een batterij.
Dit topic is op zich al biased, want hier komen enkel mensen die het intresseert. Dat zie je ook als er iemand binnenspringt met gewoon een offerte. Direct erop springen dat dit niet 100% optimaal is. Of sommige dingen als "slechte keuze" bestempelen. Dit terwijl ze er evengoed hun investering uithalen en content zijn.
Of het tegengestelde, een O-W opstelling aanraden die pakken duurder is bij mensen die gewoon hun korting op OV willen halen of hun geld eruit willen halen... En met allerhande variabelen, zowel nu als in de toekomst (bv energieprijzen) kan niemand zeggen dat de extra investering voor meer panelen voor een O-W opstelling effectief een hogere return on investment zal zijn.
PV panelen geplaatst sinds 2 weken! Nu met terugdraaiende teller. Dus nu verplichte aanmelding bij FLuvius en digitale meter...
1 - Is er een manier om dit uit te stellen?
2 - Welke energieleverancier is het interessantste voor zonnepanelen? Nu bij Octa+
3 - Is een digitale meter verplicht?
PV panelen geplaatst sinds 2 weken! Nu met terugdraaiende teller. Dus nu verplichte aanmelding bij FLuvius en digitale meter...
1 - Is er een manier om dit uit te stellen?
2 - Welke energieleverancier is het interessantste voor zonnepanelen? Nu bij Octa+
3 - Is een digitale meter verplicht?
1. Nee. Die regeling was er voor mensen die al langer zonnepanelen hadden. Nieuwe installaties krijgen een digitale meter
2. Geen idee
3. Ja is verplicht
Heb je zonnepanelen en een digitale meter? Check dan zeker de injectietarieven voor 2025. Hier vind je een overzicht voor alle leveranciers.
www.mijnenergie.be
Hier kan je voor alle leveranciers alvast gemakkelijk de injectietarieven vinden.
Dan is het kwestie van te kijken hoeveel stroom je nog van het net afneemt om een goed vergelijk te vinden tussen injectietarief innen en kost betalen voor de stroom die je nog afneemt.
Vergeet niet dat je vanaf de datum van aanmelding bij Fluvius ook het prosumententarief betaalt. Dat is net ingevoerd om mensen die nu panelen laten leggen te overhalen om snel een digitale meter te laten zetten.
Concreet:
- Draait u meter tot in het oneindige terug
- Je krijgt geen groene stroom certificaten of iets dergelijks
- U capaciteitstarief wordt default op 2,5kw gezet -> rip off als je geen auto laad of warmtepomp hebt
- Betaal je prosumenten tarief (afhankelijk van u woonplaats tot 100€ per kw per jaar)
Maak het u eigen niet te moeilijk en probeer die digitale teller te laten plaatsen eens u meter ongeveer is teruggedraaid tot u laatste opname (factuur).
Zelf heb ik een factuur aangevraagd in januari, gekregen in februari. Panelen erop gelegd half april. Vorige week zat ik ongeveer terug op nulpunt qua terugdraaien. 24/05 komen ze de digitale tellers steken.
Je zal paar weken na aanmelden een uitnodiging krijgen om die meters te komen veranderen. Daar kan je op een portaal aanloggen om de afspraak aan te passen. Ik vermoed dat je op die manier nog wel een paar weken zal kunnen uitstellen, meer niet.
Hoe werkt deze "ja, mits jaarlijkse bijdrage" eigenlijk:
Engie Direct Indexed
Variabel
8,65
9,97
5,19
ja, mits jaarlijkse bijdrage
Engie Easy Fixed
Vast
7,80
9,47
3,58
Engie Easy Indexed
Variabel
9,28
10,71
5,59
Engie Flow Indexed
Variabel
9,19
10,61
5,53
Heb je dan gewoon 2 verschillende leveranciers? 1 voor afname en 1 voor injectie?
Ik heb nu sinds 6 april panelen en een batterij. Afname heb ik amper nodig en mijn injactie ligt op die 3 weken op 802 kWh. Dus dan is het mss wel interessant om eens te bekijken. De duurste voor injectie en de goedkoopste voor afname.
Internet en netwerken nemen een alsmaar belangrijkere plaats in binnen het modern huis. En met de huidige Corona-tijden heeft het thuiswerk een boost gekregen en is thuiswerken op een stabiel netwerk natuurlijk van groot belang. Genoeg reden voor een eigen thread! En gedaan met de Robotvoice...
www.beyondgaming.be
Het hele debat over welke technologie nuttig/nodig is in een huis (nieuwbouw/verbouwing) kan je hier vinden:
De titel van dit topic zegt het wel zo wat. Welke technologie vind jij nuttig en/of nodig in een nieuw huis of in een renovatie. Dat kan gaan van UTP kabels, naar domotica, filtratiesystemen, waterputten, ...
Ik heb redelijk wat offertes gehad en stel me vraag over kwaliteit van bepaalde merken. Allemaal solaredge omvormer en optimizers met 25j garantie.
- Rec Alpha Pure --> zeer lage degradatie (glas-folie), 25j garantie
- Bauer --> iets hogere degradatie (glas-glas), 25j garantie
- Belinus --> zogezegd geen degradatie???? (glas-glas), 35j garantie
Ook de WP verschilt tussen de panelen, maar als ik de degradatie in het achterhoofd houdt en zo een opbrengstberekening maak voor 25 en 30 jaar gebruik, dan is is en blijf BAUER goedkoopste (€/kwh).
Hoe besluiten jullie de keuze van de panelen? En kan het wel dat panelen helemaal niet degraderen zoals Belinus claimt?
De REC Alpha Pure is een zéér hoge kwaliteit paneel en een zeer duur paneel.
Werkt in een lagensysteem met een amorfe laag tussen voor en achterkant wat het qua lichtgevoeligheid naast een Sunpower Maxeon zet.
Heeft in feite ook geen échte busbars maar een geleiding die in één stuk gelamineerd wordt op de cellen. Uit mijn hoofd 16 hoofdgeleiders per cel, wat insane is. Staat met kop en schouders boven de andere twee uit.
Bauer draait al een tijd mee, maar Belinus... ik vraag me af als het merk er binnen 5 jaar nog is.
Glas/folie en glas/glas hebben elk hun voor en nadelen.
Zelf zou ik nooit voor een glas/glas kiezen in een residentiële situatie.
Als je die Bauer overweegt, zou ik eerder een Trina Vertex S of Longi 144 cells opteren. Die gaan qua prijs denk ik wel redelijk gelijk zitten, maar die Vertex S zit wel hoger qua technologie.
Ik heb mijn eerste injectiecenten gekregen. 12 Dec tot 31 Dec. 15 euro of zo. En ze hebben mijn voorschot verhoogd... terwijl ik op jaarbasis 2x het verbruik als injectie centen zal terugkrijgen...
Rekent ecopower elke maand de injectie af? Of op einde van jaar?
Bij Ecopower is het nog niet mogelijk om een maandelijkse afrekening (op basis van werkelijke meterstanden) te krijgen.
Leveranciers met meer dan 200.000 afnamepunten in Vlaanderen moeten sinds 1 april 2022 de mogelijkheid voorzien voor huishoudens met een digitale meter om te kiezen voor een maandafrekening in plaats van een jaarafrekening. Voor kleinere leveranciers geldt die verplichting niet.
Zodra het bij ons mogelijk wordt, informeren we onze klanten daarover. Meer informatie vindt u op de website van de Vlaamse Overheid.
Glas/folie en glas/glas hebben elk hun voor en nadelen.
Zelf zou ik nooit voor een glas/glas kiezen in een residentiële situatie.
Als je die Bauer overweegt, zou ik eerder een Trina Vertex S of Longi 144 cells opteren. Die gaan qua prijs denk ik wel redelijk gelijk zitten, maar die Vertex S zit wel hoger qua technologie.
Ik heb mijn eerste injectiecenten gekregen. 12 Dec tot 31 Dec. 15 euro of zo. En ze hebben mijn voorschot verhoogd... terwijl ik op jaarbasis 2x het verbruik als injectie centen zal terugkrijgen...
Ik vermoed dat ze niet proactief al het voorschot zullen verminderen afgaande op die paar weken? Bij mijn jaarafrekening met 6 maanden panelen lijkt dat wel in orde, mijn voorschot is nu €32.
Ik vermoed dat ze niet proactief al het voorschot zullen verminderen afgaande op die paar weken? Bij mijn jaarafrekening met 6 maanden panelen lijkt dat wel in orde, mijn voorschot is nu €32.
Ik had ze al eens een mail gestuurd en dan was het van 100 naar 70 verlaagd....
De afrekening van nu versta ik ook niet zo goed. Afrekening is normaal in november, maar plots is de injectie verrekend tot Dec 2022 en voorschot naar 75 verhoogd...
Eigenlijk moet mijn voorschot -20 of zo zijn.... ze zullen het wel zien binnen een maand of 7 als ze de jaarafrekening doen ...
Ik had ze al eens een mail gestuurd en dan was het van 100 naar 70 verlaagd....
De afrekening van nu versta ik ook niet zo goed. Afrekening is normaal in november, maar plots is de injectie verrekend tot Dec 2022 en voorschot naar 75 verhoogd...
Eigenlijk moet mijn voorschot -20 of zo zijn.... ze zullen het wel zien binnen een maand of 7 als ze de jaarafrekening doen ...
1. Kan je u voorschot niet gewoon zelf aanpassen?
2. Een voorschot schatten ze in op basis van de prijs van elektriciteit/gas. Als zij verwachten dat de prijzen terug de pan gaan uitswingen kunnen ze u voorschot verhogen.