Zuckerberg gaat voor 'vrijheid van meningsuiting' en vermindert controle

Mijn TL op Facebook is 90% gesponsord, content van pagina's die ik niet volg of reacties van vrienden op posts van pagina's of mensen die ik niet volg.
Gelukkig kijk ik altijd zeer gericht in de groepen waar ik lid van ben, want voor het overige is Facebook geen vriendennetwerk meer, maar een debiele boel aan onnozeliteiten. Moest ik niet af en toe iets leuks tegenkomen in de groepen waar ik lid van ben, ik zou Facebook er al lang van gezwierd hebben.
Gelukkig zie ik wel geen (extreem)rechtse of linkse bagger op m'n TL, daarvoor heb ik X al :')
Hier is dat ook: 90% waarvan 20% echt gesponsord, 20% vrij random, en de onderwerpen van die overige 50% zal inderdaad zwaar beinvloed worden door de interesses van je FB-vrienden. Daarom dat ik ook nooit zomaar ja zeg op een vriendverzoek, maar eerst heel vluchtig door dat profiel scroll, dan weet je direct of dat het niveau voor jouw bot-selecties naar boven zal halen of niet.

Gezien de pro-Russische propaganda ten tijde van de inval, alsook hoe op elk platform bots opereren zou ik daar niet aan twijfelen.
Dat Rusland en rechtse politiekers erop gesprongen zijn ga ik ook niet ontkennen maar we mogen ook niet onder mat schuiven dat er toch wel een hele 'counter culture' ontstaan is na een decennia lang deugdpronken. Die voedingsbodem is ooit wel ergens gecultiveerd. En dat zal niet in de jaren 30 geweest zijn, dat is een vrij recent fenomeen. We zijn de afgelopen jaren rond de oren geslaan met gekleurde zebrapaden, het veranderen van de taal naar een meer inclusievere. e.g. cismannen, master slave de schop op, blank wordt wit enzoverder.
We hebben BLM rellen gehad, Celebrities die leugens opwierpen voor 'de zaak' cfr jussie smollet, de strop bij bubba wallace. De Amerikaanse administratie waar er ook wat kleurrijke figuren rondliepen zoals Sam Brinton en Rachel Levine,een transgender die als eerste 4 sterren generaal werd. Overgiet dat met een sausje snelle snippets van informatie/memes die we anno 2015 tot heden hebben en je kan heel veel mensen de stang op jagen.

Tegenculturen is van alle tijden. Zelfs LGBTQ was een subcultuur die een tegencultuur geworden is. Allez voorbeelden legio. De hippies, de studentenbeweging van 1968, de punkers etc. Nu zwaaien de alt right en extreem linkse groeperingen de plak. De psychologie erachter is dus niet vreemd. De digitalisering en de reikwijdte, ook onder invloed van buitenlandse actoren, is wel redelijk ongezien.

Laatst bewerkt:
Social media was in het begin nog goed, waar het vooral een manier was om online te communiceren met je vrienden, en waar je iets meer kon dan gewoon bij MSN.

Maar eens bedrijven/kranten/politici/de regulere media de weg vinden naar uw socials gaat het alleen maar bergaf.

Social media was in het begin nog goed, waar het vooral een manier was om online te communiceren met je vrienden, en waar je iets meer kon dan gewoon bij MSN.

Maar eens bedrijven/kranten/politici/de regulere media de weg vinden naar uw socials gaat het alleen maar bergaf.
Dat niet alleen. Het is gewoon ene grote roep naar aandacht. Kijk mij eens lekker eten, kijk eens naar mijn nieuwe auto of huis, kijk ons eens een goed koppel zijn, kijk ons eens reizen! En maar op likes azen. Naast de aandachtszoekers had je dan weer de mensen die graag azijn drinken. Die over alles en nog wat iets te zagen hadden. FB wegdoen was een enorme goede beslissing een paar jaar geleden.

Dat niet alleen. Het is gewoon ene grote roep naar aandacht. Kijk mij eens lekker eten, kijk eens naar mijn nieuwe auto of huis, kijk ons eens een goed koppel zijn, kijk ons eens reizen! En maar op likes azen. Naast de aandachtszoekers had je dan weer de mensen die graag azijn drinken. Die over alles en nog wat iets te zagen hadden. FB wegdoen was een enorme goede beslissing een paar jaar geleden.
Ja dat is eigl ook wel waar. Het is eerder Fakebook dan Facebook.

Fake news of halve waarheid van de vakbond 100% te verifiëren:
VJTjb57.png

Lonen in PC200 zijn dit jaar met 3,58% gestegen. Meer dan de dividenden (en een werknemer kan ook dividenden krijgen).
Je kan argumenteren dat de index geen 'loonsverhoging' is, maar vertel dat eens tegen je baas die dit geld wel op tafel moet leggen.

Wat doen we met dit type sociale media posts? Volgens sommige moeten we hier hard tegen ingaan en verwijderen. Ik denk dat een community note beter zou zijn.
De kop van hln.be verwijst naar een studie van Allianz waarin geschat wordt dat Belgische bedrijven in 2025 6,4 miljard euro aan dividenden zullen uitkeren, tegenover 6,2 miljard euro in 2024, afgerond +3%.

Het werkelijke bedrag zal over een jaar blijken - misschien 6,35 miljard (+2,42%), misschien 6,6 miljard (+6,45%), ... Om die geraamde 3% nu met twee cijfers na de komma te gaan vergelijken met de stijging van de lonen in PC 200 (bedienden - terwijl ABVV voornamelijk arbeidersbelangen behartigt) in 2024?? Dat betekent toch niks?

ABVV is ideologisch gezien van mening dat het wenselijker is dat bedrijfswinsten bij personeel terechtkomen dan bij de aandeelhouders. Die tweet past gewoon in die visie: als er voldoende winst wordt gegenereerd dat de dividenduitkeringen kunnen toenemen, moet er ook ruimte zijn voor loonsverhogingen.

Fake news of halve waarheid van de vakbond 100% te verifiëren:
VJTjb57.png

Lonen in PC200 zijn dit jaar met 3,58% gestegen. Meer dan de dividenden (en een werknemer kan ook dividenden krijgen).
Je kan argumenteren dat de index geen 'loonsverhoging' is, maar vertel dat eens tegen je baas die dit geld wel op tafel moet leggen.

Wat doen we met dit type sociale media posts? Volgens sommige moeten we hier hard tegen ingaan en verwijderen. Ik denk dat een community note beter zou zijn.
ik denk dat hier weinig mensen zullen zijn die voorstander zijn om dit te verwijderen, want dit is geen fake news, het heeft gewoon wat context nodig (politifact zou dit WSS als partly of mostly true beschouwen):

Het VBO heeft vorige week laten weten dat er geen ruimte is voor reële loonsverhogingen. Dit is een bericht in het kader van het te verwachten technisch rapport van de Cbr, de centrale raad voor het bedrijfsleven, die bepaalt wat de loonmarge is. De loonmarge is het maximum waar binnen sectoren kan onderhandeld worden over loonsstijgingen.

Deze loonstijgingen zijn procentueel en absoluut maximaal, ook voor bedrijven waar geen indexaanpassingen zijn (die bestaan).

De kans bestaat dus dat er binnenkort een rapport uitkomt die de marge op 0 zet. Wil dat zeggen dat er geen index komt in de meeste bedrijven, waar er wel een indexmechanisme is? Natuurlijk niet. Maar in het kader van de huidige discussie (het cijfer van de Cbr), wetende dat de indexaanpassing net gebeurd is en besprekingen nu quasi altijd bij loonstijgingen de index niet vermeldt worden en het feit dat het abvv die indexaanpassingen als een 'fait accompli' beschouwt, gaat het abvv het woord 'reele' weglaten in een korte tekst. En zelfs zonder dat woord hebben ze gelijk dat de kans zeker niet onbestaande is dat er tot eind dit jaar geen loonstijgingen mogelijk zijn. In veel sectoren. Niet nominaal, niet reëel.

Dus mits een kleine nuance: juist.

Er zijn teksten van het abvv waar de nuance meer ontbreekt hoor :). En als dat zo is, mogen die zeker verwijderd worden. Hier is dat niet het geval, omwille van de actualiteit.

Veel beter dan die semi verplichte dia-shows in de jaren '90 van de tante en nonkel hun jaarlijkse reis naar benidorm.

45 minuten in een met rook gevulde kamer zitten staren naar nonkel Jos die een pint zit te drinken in de zoveelste tourist trap.
Nu is dat op facebook een beleefd duimpje geven: 45 minuten uitgespaard en mijn longen zijn nog in orde.

Veel beter dan die semi verplichte dia-shows in de jaren '90 van de tante en nonkel hun jaarlijkse reis naar benidorm.

45 minuten in een met rook gevulde kamer zitten staren naar nonkel Jos die een pint zit te drinken in de zoveelste tourist trap.
Nu is dat op facebook een beleefd duimpje geven: 45 minuten uitgespaard en mijn longen zijn nog in orde.
Als we op bezoek zijn bij mijn vrouw haar nonkel is dat nog altijd met een slideshow van een half uur, maar dan op de tv :lol:. Met dan van die obligatoire 'ooh', 'amai', 'leuk' reacties.

Dat Rusland en rechtse politiekers erop gesprongen zijn ga ik ook niet ontkennen maar we mogen ook niet onder mat schuiven dat er toch wel een hele 'counter culture' ontstaan is na een decennia lang deugdpronken. Die voedingsbodem is ooit wel ergens gecultiveerd. En dat zal niet in de jaren 30 geweest zijn, dat is een vrij recent fenomeen. We zijn de afgelopen jaren rond de oren geslaan met gekleurde zebrapaden, het veranderen van de taal naar een meer inclusievere. e.g. cismannen, master slave de schop op, blank wordt wit enzoverder.
We hebben BLM rellen gehad, Celebrities die leugens opwierpen voor 'de zaak' cfr jussie smollet, de strop bij bubba wallace. De Amerikaanse administratie waar er ook wat kleurrijke figuren rondliepen zoals Sam Brinton en Rachel Levine,een transgender die als eerste 4 sterren generaal werd. Overgiet dat met een sausje snelle snippets van informatie/memes die we anno 2015 tot heden hebben en je kan heel veel mensen de stang op jagen.

Tegenculturen is van alle tijden. Zelfs LGBTQ was een subcultuur die een tegencultuur geworden is. Allez voorbeelden legio. De hippies, de studentenbeweging van 1968, de punkers etc. Nu zwaaien de alt right en extreem linkse groeperingen de plak. De psychologie erachter is dus niet vreemd. De digitalisering en de reikwijdte, ook onder invloed van buitenlandse actoren, is wel redelijk ongezien.
Volgens mij is het uitvergroten van dat "deugdpronken", enfin het cultiveren van die voedingsbodem in jouw woorden, bij uitstek iets waar algortime-gedreven social media én allerhande fake news verspreidende bots net zeer sterk voor verantwoordelijk zijn. Met die tegenbeweging gebeurt volgens mij exact hetzelfde trouwens. Ik zie in jouw post eerlijk gezegd een hele hoop nieuws dat anders nooit uit de "varia" of "celebrity" katern van HLN en consoorten zou zijn geraakt.

Volgens mij is het uitvergroten van dat "deugdpronken", enfin het cultiveren van die voedingsbodem in jouw woorden, bij uitstek iets waar algortime-gedreven social media én allerhande fake news verspreidende bots net zeer sterk voor verantwoordelijk zijn. Met die tegenbeweging gebeurt volgens mij exact hetzelfde trouwens. Ik zie in jouw post eerlijk gezegd een hele hoop nieuws dat anders nooit uit de "varia" of "celebrity" katern van HLN en consoorten zou zijn geraakt.
Inderdaad maar de meer gerenommeerde media draagt er ook wel aan bij. e.g. de morgen, de tijd, de standaard, Vrt Nws. Vrt Nws2
Inclusiviteit, de minderheidsgroepen, het witte privelege, enzoverder. De geldende culturele en maatschappelijke regels, vaak ongeschreven zijn de laatste jaren overhoop gegooid. Die disruptieve zaken (die niet altijd slecht zijn) geeft inderdaad een voedingsbodem voor reactionaire stromingen. En face it.. media draagt er ook aan bij of laat zich op zijn minst ook vangen aan algoritmisch gedreven clickbait. Of doet het uit een economisch gedreven noodzaak.
Dat die tweespalt de plas ging overwaaien is nu ook niet 'du jamais vu'. Hier zijn de politieagenten bvb ook ACAB net zoals in amerika.

Maar laat ons die tegenculturen (links als rechts) vooral niet monddood maken. De reden dat mensen zich afzetten los je niet op door nog wat harder door te duwen op de reden waarom ze feitelijk ontstaan zijn. Gewoon negeren lijkt me het beste of een community note.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan