Zwaar verkeersongeval Tom Waes

Ik heb het filmpje ondertussen zien passeren.
Daarboven Tom Waes die zich publiekelijk verontschuldigt.
Neem beide samen en je weet dat het gaat over iemand die vrij ver boven zijn theewater zat en niet zomaar net boven de limiet.

Toch opvallend hoe bij sommige de rem ontbreekt om in die omstandigheden nog achter het stuur te kruipen.
Al zeker als je weet dat je een publiek figuur bent.

Wat ik me (vroeger al) heb afgevraagd, waarom wordt uw identiteitskaart niet wat digitaal uitgebreider.
Daar zit een chip op. Wel , zet daar dan een digitaal rijbewijs op. Controle -> ID in toestel (zoals bancontact).
Of nog meer: kaart insert om auto te starten.
Zou standaard in elke wagen ingebouwd moeten worden

Terzijde
Weer een rehash van een discussie van vorige topic, van hier tot enkele pagina's erna: https://www.beyondgaming.be/threads/alcohol-in-het-verkeer.16746/post-1230374

De problemen die toen aangekaart zijn, blijven hoor:
  • Staat momenteel niet op e-ID, zal dus moeten erop gezet worden of via externe databank werken.
  • Gezien alle problemen met e-ID (productiekwaliteit van kaarten met uitvallende chips of onleesbaar bij mensen die dit geregeld gebruiken alsook kaartlezers met vuil/stof op), is dit een groot risico dat er geregeld problemen mee gaan zijn
  • Wat met mensen (zoals buitenlanders) zonder e-ID?
  • Samen met bovenstaand, zolang er geen Europese standaard is en dit van Europa opgelegd wordt, gaat België nooit genoeg gewicht hebben om fabrikanten te verplichten dit te implementeren. Dus enige mogelijkheid is dan een dure third party oplossing.
  • Er is sprake van een digitaal Europees rijbewijs. Maar er is nog geen schot in de zaak t.o.v. 10maand geleden en toen was het al meer dan een jaar lopende. Nog altijd geen akkoord over de technische specificaties. Maar ook daar zouden (volgens het huidige voorstel dat nog niet goedgekeurd is) ook ettelijke problemen mee zijn om het hiervoor te gebruiken.
  • Is het de kost waard? De mensen die nu zonder rijbewijs rijden zijn een kleine groep. En die lopen de kantjes eraf. Dan kunnen ze evengoed een kennis hun e-ID met rijbewijs op doen "verliezen" en nieuwe aanvragen hé. Is het sop de kolen dan waard?

Ik vind dat totaal niet. Je moet gewoon nog rekenen en gokken op langere termijn. Maar het principe blijft hetzelfde als nu. Je moet onder een bepaalde limiet zitten. Of die nu 0 is of 0.5.

Een persoon die ‘s avonds uitgebreid gaat eten en daarna nog wat wijntjes/pinten drinkt is gedurende een lange tijd nog geintoxiceerd. Als die naar huis gaat om 01:00 ‘s nachts en om 8:30 naar diens werk vertrekt dan bestaat de kans nog zeker dat die geïntoxiceerd is en dus boven de 0 procent blaast.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind ook dat je bloednuchter moet zijn om met een wagen te rijden. Maar 0-tolerantie is geen zaligmakend iets en zal gewoon voor nog meer gokken en rekenen zorgen. Ik herhaal mezelf op dit forum, maar het verhogen van de pakkans (zie Pano rapportage in Zweden) en het verzwaren van de bijhorende straf zal directe impact hebben op het aantal dronken chauffeurs in het verkeer. Nultolerantie zijn maatregelen voor de bühne.
akkoord dat de pakkans serieus omhoog moet en de straffen inderdaad een impact op de overtreder moeten hebben (zoals boete ifv inkomen enz..)

maar het probleem zit zoals je zegt in het rekenen zelf. Misschien een ander woord voor nul tolerantie zoeken, of beter gewoon alcohol afschaffen. De tijd dat we alcohol in drank deden om ziektekiemen/ bacteriën te doden is al even gedaan.

Misschien zit er wel nog een verkeersprogramma in, waar Tom Waes langs gaat bij slachtoffers na ongevallen door alcoholintoxicatie.
Drank Waes - Tom Waes gaat gedurende 7 afleveringen langs bij slachtoffers en daders van alcoholmisbruik, wordt vervolgens geheelonthouder en maakt aan het eind van iedere aflevering samen met Jeroen Meus een lekkere mocktail.

akkoord dat de pakkans serieus omhoog moet en de straffen inderdaad een impact op de overtreder moeten hebben (zoals boete ifv inkomen enz..)

maar het probleem zit zoals je zegt in het rekenen zelf. Misschien een ander woord voor nul tolerantie zoeken, of beter gewoon alcohol afschaffen. De tijd dat we alcohol in drank deden om ziektekiemen/ bacteriën te doden is al even gedaan.
Akkoord dat autorijden en alcohol niet samen gaat, maar ik kan toch ook eens genieten van een goed glas wijn of bier. We kunnen op den duur beter stoppen met leven als we alles gaan verbieden wat ongezond is.

Akkoord dat autorijden en alcohol niet samen gaat, maar ik kan toch ook eens genieten van een goed glas wijn of bier. We kunnen op den duur beter stoppen met leven als we alles gaan verbieden wat ongezond is.
Is alcohol niet een van de meest gevaarlijke drugs (er was een programma op vrt hierover met Otto Jan Ham), juist omdat het toegelaten/beschikbaar is.

En akkoord dat de meerderheid hier mee om kunnen gaan en geen gevaar voor de maatschappij zijn. Anderzijds zijn er genoeg maatschappelijke problemen door het beschikbaar stellen van alcohol.

Ik maak wel de kanttekening dat ik geen alcohol drink en dus geen gemis heb moest het verboden worden.

Wanneer je komt met dit soort beweringen komt verwachten we ook een bepaalde staving
Is alcohol niet een van de meest gevaarlijke drugs (er was een programma op vrt hierover met Otto Jan Ham), juist omdat het toegelaten/beschikbaar is.

En akkoord dat de meerderheid hier mee om kunnen gaan en geen gevaar voor de maatschappij zijn. Anderzijds zijn er genoeg maatschappelijke problemen door het beschikbaar stellen van alcohol.

Ik maak wel de kanttekening dat ik geen alcohol drink en dus geen gemis heb moest het verboden worden.
Hoeveel mensen zouden we wereldwijd ondertussen hebben die alcohol gedronken hebben op regelmatige basis en toch 100 jaar zijn geworden? 100,000 of zo? ça van dan toch wel qua gevaarlijke drug hé

aangezien ik gevraagd wordt om mijn bewering te staven -> hierbij het antwoord van Gemini:
While it's impossible to know the exact number, based on these estimates, around 1.4 billion people born in 1923 could potentially have reached 100 years of age in 2023 and consumed alcohol during their lifetimes.

Laatst bewerkt:
Drank Waes - Tom Waes gaat gedurende 7 afleveringen langs bij slachtoffers en daders van alcoholmisbruik, wordt vervolgens geheelonthouder en maakt aan het eind van iedere aflevering samen met Jeroen Meus een lekkere mocktail.

Ideale moment mss om foto van hem in ziekenbed te nemen, dat te gebruiken op die grote posters langs de weg of eventueel op TV, met eronder de slogan "Wees geen Dwaes"

Ik heb het filmpje ondertussen zien passeren.
Daarboven Tom Waes die zich publiekelijk verontschuldigt.
Neem beide samen en je weet dat het gaat over iemand die vrij ver boven zijn theewater zat en niet zomaar net boven de limiet.

Toch opvallend hoe bij sommige de rem ontbreekt om in die omstandigheden nog achter het stuur te kruipen.
Al zeker als je weet dat je een publiek figuur bent.

Nja die rem gaat dan ook omwille van de alcohol weg. Ik heb het filmpje niet gezien, maar als je echt dronken bent ga je ook niet onmiddelijk denken van 'hey ik ben bekend en heb een mogelijke voorbeeldsfunctie'.
Je kan je dan ook de vraag stellen waarom zijn eventuele tafelgenoten niet hebben ingegrepen.

Beste is gewoon niet zelf met de auto naar het café rijden, zodat je wel verplicht bent om met iemand anders, taxi of openbaar vervoer thuis te geraken.

Ja, iemand die geïntoxiceerd is een alternatief aanbieden om thuis te geraken zodat dat hij zelf niet achter het stuur moet kruipen, daar doe ik idd. met plezier aan mee.
Het probleem zit er vooral in dat je hem dat pas hebt voorgesteld nadat je een controle gepasseerd bent, waarvan je wist dat hij daar ook nog moest passeren en dus gepakt kon worden. Als je geen controle gepasseerd was, zou je hem dat dan ook gestuurd hebben?

Het is echt niet zo moeilijk hoor: of je zoekt alternatief vervoer of je drinkt niet. Als ik iemand zie die dronken achter het stuur wil kruipen, zal ik die daar altijd op aanspreken.

Ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken. Vroeger dronk ik mij geregeld ladderzat, en veranderde ik ook in een kamikaze piloot. Indien ik toen met gelijkgestemden op pad was, kon dat leiden tot gevaarlijke en extreme situaties. Ik was me hier zeker van bewust, maar op een of andere manier veranderde alle ratio na meerdere glazen alcohol.
Met de leeftijd, zet ik mijzelf niet meer in dergelijke situaties, maar ergens diep in mij zit het nog altijd.

Sja, de lasten en de lusten van het BV-schap zeker. Je hebt vast veel voordelen van het BV zijn, maar als je dronken op café gespot wordt, zal je al eens vaker vastgelegd worden op camera. Een random Vlaming die zat op café staat of zit, zal niet gauw gefilmd worden natuurlijk.
Zouden er mensen zijn geweest die hem hebben proberen tegen te houden om met de auto te rijden?

Want iemand zien die zo van het padje zal zich inderdaad niets meer herinneren.

Feit dat hij zich niets herinnert zal denk ik eerder aan impact van de klap en/of eventuele opioïden en sederende medicatie intraveneus liggen. Door die medicatie treedt amnesie op van alles wat zich de minuten/uur voordien voordeed.

Man, man, wat een paranoïa. Als er iets is tussen media, is het wel de drang naar primeurs, dus nu denken dat ze allemaal al wisten dat hij dronken was, maar het doelbewust verzwegen zodat hij er zelf mee zou kunnen afkomen, is toch echt wel spoken zien.
Dan weet je niet hoe dat werkt.

Bij het minste ongeval weten ze nagenoeg direct of er alcohol is, ik geloof niet dat het nu voor een VIP-case 2-3 dagen zou duren.

Ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken. Vroeger dronk ik mij geregeld ladderzat, en veranderde ik ook in een kamikaze piloot. Indien ik toen met gelijkgestemden op pad was, kon dat leiden tot gevaarlijke en extreme situaties. Ik was me hier zeker van bewust, maar op een of andere manier veranderde alle ratio na meerdere glazen alcohol.
Met de leeftijd, zet ik mijzelf niet meer in dergelijke situaties, maar ergens diep in mij zit het nog altijd.

Alcohol heeft niet op iedereen hetzelfde effect he. Ik ken nog iemand als jij die zeg maar de zotte toer op ging door te drinken.
Als ik kijk naar mezelf dan is het het omgekeerde, nl. heel loom worden.

Maar dat maakt op zich niet uit, want iedereen die dronken is heeft een verminderde coördinatie en reactiesnelheid. Dat is net het probleem met zo in de auto te kruipen. Bijkomend effect is dat je ook minder goed in staat bent om doordachte beslissingen te maken - zoals 'kijk wegenwerken ik zal maar vertragen'.

Ik vraag me wel af of er daar echt een generatiekloof is of niet. Ik heb wel de indruk dat mensen van middelbare leeftijd er minder graten in zien om na een paar pintjes toch nog achter het stuur te kruipen (met allerlei excuses). Maar dat is dan gebaseerd op eigen ervaringen.

Feit dat hij zich niets herinnert zal denk ik eerder aan impact van de klap en/of eventuele opioïden en sederende medicatie intraveneus liggen. Door die medicatie treedt amnesie op van alles wat zich de minuten/uur voordien voordeed.

Inderdaad als je zulk ongeval nuchter hebt kan het ook zijn dat je niks herinnert van de shock. Ik heb zelf een ongeval meegemaakt (niet met een auto maar een bergongeval), waar ik waarschijnlijk ook even bewusteloos was en ik mij achteraf niets meer herinnerde van het ongeval zelf en de paar minuten ervoor en erna. Heel lastig als je probeert te herinneren wat er precies gebeurd is.

Verder moet die nultolerantie er van mij niet komen, gewoon veel meer controles en algemene mentaliteitswijziging. Je ziet namelijk dat er toch veel ongevallen gebeuren met mensen die onder de huidige regels ook positief zouden blazen. Daar zou de nultolerantie niets aan veranderen, die zouden nog steeds in de wagen kruipen.
Ik woon en rij nu iets meer dan 10 jaar rond met de auto in Antwerpen (ook professioneel veel op de baan). Ik krijg per jaar gemiddeld 2 à 3 verkeersboetes (meestal paar km per uur te snel) en heb in die 10 jaar welgeteld 1 keer moeten blazen in het Antwerpse. Er is genoeg politie op de baan, dat is het probleem niet. Als je Antwerpen kent weet je ook gewoon waar en wanneer je uw combi moet zetten voor alcoholcontrole om veel prijs te hebben. Waarom doet men dit gewoon niet? Laatst ben ik geflitst geweest door een flitscamera op diezelfde oprit naar de ring waar Tom Waes reed. Die mobiele camera hadden ze dus gepositioneerd vlak achter de uitgang van de 3 baanvakstunnel onder het justitiepaleis richting Kennedytunnel/Ring/A12. Normaal mag je daar 70 in de tunnel en erachter 90, maar wegens zogezegde werken (maandenlang geen kat te zien in de tunnel), was de snelheid gereduceerd naar 50 in de tunnel. In dat stuk achter de tunnel is nog nooit een ongeval gebeurd en mogen geen fietsers en voetgangers komen, het is daar gewoon vrije baan in niemandsland naar de ring toe. Als men dan verkiest om de middelen in te zetten om daar auto's op snelheid te gaan controleren, kan je je toch niet van de indruk ontdoen dat men dit gewoon doet om geld in het laadje te brengen, in plaats van iets bij te brengen tot de verkeersveiligheid. Waarom doet de Antwerpse politie niet veel vaker spontane alcoholcontroles? Dat zou pas bij brengen tot de verkeersveiligheid. Omdat men teveel administratie heeft, omdat men liever de ploegen laat rijden naar oproepen allerhanden (partnergeweld, burenruzie, caféruzie, drugszaken, ... )? Ik weet het niet. Ik zou echt wel eens willen weten van een insider bij de politie hoe het komt dat er in de praktijk zo weinig alcoholcontroles zijn.

Geheugenverlies is een typisch symptoom van een hersenletsel of een hersenschudding.
Bij een avondje zwaar drinken kan het ook gebeuren dat je je niet veel meer herinnert van die avond.

Ik moet toegeven dat ik inderdaad wel denk dat er echt wel een generatiekloof is en dat de jeugd zich er meer van bewust is dat je niet mag drinken en rijden tegelijkertijd. Waarom oude mensen denken dat zij dat dan wel mogen? Misschien denken die dat hun jaren extra ervaring ervoor zorgt dat ze beter kunnen rijden en dus minder een gevaar zijn? Misschien omdat het vroeger allemaal (nog) lakser was? Ik weet het eigenlijk ook niet. Maar JorisBlack en MrCipo zijn mooie voorbeelden waarom het niet zou mogen. De ene wordt loom, de andere wordt een kamikaze piloot, beide zijn dus een gevaar voor andere op de baan als ze gedronken hebben. Zouden veel véél strenger moeten zijn met drinken en rijden. Voor mijn part geven ze die man maar 10-15 jaar rijverbod. Hij mag eigenlijk zijn pollekes nog kussen dat het niet slechter is afgelopen, gebeurd dat ergens anders vernietig je waarschijnlijk iemand zijn familie. Degoutant.

Terug
Bovenaan