Zwaar verkeersongeval Tom Waes

Zijn carrière zou ten einde zijn gekomen als hij een dodelijk slachtoffer had gemaakt. Dat is nu niet het geval. Die zal wel weer programma's maken maar met vertraging en zal ook wel uit schuldbesef campagnes voeren tegen dronken rijden.

Denk dat dit eerder de essentie is.

Als je dronken rijdt en alles zit mee: dan bots je op géén politiecontrole en ook niet op een botsabsorbeerder, sta je de dag nadien op met misschien een lichte kater, maar verder gaat het leven verder als voorheen, niemand is wijzer, jijzelf zeker ook niet.

Als je dronken rijdt en je veroorzaakt wat blikschade, dan kom je daar doorgaans, behalve als BV, wel mee weg, eventueel wel met een zéér dure factuur (als je bijvoorbeeld openbare infrastructuur beschadigt).

Als je dronken rijdt en je veroorzaakt een dodelijk ongeval: dan zijn meerdere levens om zeep, je slachtoffers maar ook dat van jezelf: fysiek mogelijks ook, maar sowieso mentaal...

Schuldbesef zou er al moeten zijn van zodra je dronken achter het stuur kruipt, en de sleutel omdraait, maar in realiteit ontstaat het enkel bij degenen die de "pech" hebben slachtoffers te maken.

Dus ja, Tom Waes, sympathieke gast, maar niet zo verstandig. Cynisch om te zeggen dat door zijn gebrekkig besef aan voorbeeldfunctie, anderen er misschien iets uit leren, alleen in deze situatie betwijfel ik dat, net omdat de gevolgen al bij al beperkt zijn. Een boete, een rijverbod, misschien de schade aan die botsabsorbeerder vergoeden (ik weet het niet) maar we verbieden natuurlijk dronken rijden niet om botsabsorbeerders maar om andere mensen te beschermen (niet dat ik betreur dat er nu géén erge slachtoffers gevallen zijn)

De arbeider die in de botsabsorbeerder zat was lichtgewond trouwens, dus er was in feite wel een ander slachtoffer.

Maar bon, ik ga er echt wel van uit dat de VRT heel snel wist dat hij waarschijnlijk gedronken had. En dan is het een PR kwestie van het narratief in handen te nemen: artikels over botsabsorbeerders en oldtimers. En nu ook net op tijd een mea culpa statement naar buiten brengen.
Pas op, ik heb daar hier op zich geen problemen mee. Elk bedrijf doet dat, zeker als het gaat over een high profile zaak. Als er meer of zwaarder toegetakelde slachtoffers aan te pas kwamen zou ik er wel problemen mee hebben.

Na herstel de kans grijpen om een uitgebreide campagne op te zetten met Waes over rijden onder invloed. En hopen dat het effect heeft, want er zijn de voorbije jaren genoeg vreselijke ongevallen geweest met dronken chauffeurs die bv. fietsers dood rijden.

De arbeider die in de botsabsorbeerder zat was lichtgewond trouwens, dus er was in feite wel een ander slachtoffer.
Goh ja, maar dat is iedereen uiteraard al vergeten.

'Lichtgewond', dat is dan zijn knie gestoten ofzo?
Geen slachtoffers met blijvende letsels iig

Zijn carrière zou ten einde zijn gekomen als hij een dodelijk slachtoffer had gemaakt. Dat is nu niet het geval
Peter Van Asbroeck heeft toch ook iemand doodgereden? En heeft daarna nog in familie gespeeld, de buurtpolitie en nu in prime time in Milo.

Kans op pakken is quasi nihil, mij maakt ge niet wijs dat dit de eerste keer was.

En dat geld voor zo heel veel mensen helaas, mocht het bij één keer blijven zou je nog kunnen vergeven maar je ziet dit gedrag zo vaak terugkomen. Met zatte nonkel smoesjes als 'het is niet ver' of 'ik heb goed gegeten'.

Hoe moeilijk is het, rij je met de auto drink niets.

Dit is slightly off topic, maar wat ik heb bijgeleerd over die botsabsorbeerders tot dusver:
  • Daar gebeuren frequent ongelukken mee, working as intended denk je dan maar...
  • Die zijn continu bemand? "En ja, als chauffeur moet je in je botsabsorbeerder zitten."
  • Je kan lichtgewond geraken als er op je ingereden wordt, check ongeval Tom Waes
  • Grootste mindf*ck (en hoop dat ze in die situatie niet bemand zijn)
    ""Daarna staan er nog 2 beschermende voertuigen, op respectievelijk 200 en 50 meter van de werf. We stellen 2 botsabsorbeerders op, zodat een 2e voertuig het 1e voertuig dat wordt aangereden nog kan afremmen. Zo belandt het niet in de werfzone.""
    Na ongeval met Tom Waes: hoe werkt een botsabsorbeerder?
Euhm, met alle respect voor de mensen die het doen, maar ik zou zo'n ding toch niet willen besturen, dat is toch vragen om binnen X aantal jaar een whiplash te krijgen, wat afgaande op ervaringen met een whiplash bij andere mensen die ik kende, toch iets is wat je echt niet zou willen...

En dat geld voor zo heel veel mensen helaas, mocht het bij één keer blijven zou je nog kunnen vergeven maar je ziet dit gedrag zo vaak terugkomen. Met zatte nonkel smoesjes als 'het is niet ver' of 'ik heb goed gegeten'.

Hoe moeilijk is het, rij je met de auto drink niets.

Ik vind dat een dubbele... ik heb dit weekend ook alcohol gedronken en nadien nog met de auto gereden:
  • vrijdagavond: een White Russian aan het begin van de avond, nadien mocktails of koffie, 3h+ later huiswaarts
  • Bierproef-festival geweest, ik moest helaas rijden... dus ik heb op 3 uur 2 * 15 à 20 cl van een winterbier geproefd (kleine glaasjes) (alcoholcalculator: 0,15 promille max), terwijl er nog gerust 5 - 6 anderen op de kaart stonden die ik ook had willen proeven, jammer maar helaas, de rest van de tijd was het frisdrank. Jammer genoeg zelfs geen warme choco.
Nultolerantie ben ik geen voorstander van, dan kan je praktisch niets meer drinken, ook niet als je uren later pas de baan op gaat.
Zou wel eens het gevolg kunnen zijn van mensen die géén enkele mate kunnen houden, die het verpesten voor anderen.
Vraag me ook af of die nultolerantie het verschil zou maken bij de erge gevallen.

Nu goed, als ze het invoeren zou ik me er wellicht wel aan houden, daar niet van. Nu gun ik mezelf toch die ene cocktail of dat ene glas speciaalbier aan het begin van de avond.

Goh ja, maar dat is iedereen uiteraard al vergeten.

'Lichtgewond', dat is dan zijn knie gestoten ofzo?
Geen slachtoffers met blijvende letsels iig

Ook dat kunnen we niet weten op dit moment natuurlijk. Kan bv. een whiplash zijn, en daar kan je toch langer last van hebben.
Laat ons echter hopen dat het idd niks is.

Ik neem trouwens aan dat er ook een juridisch staartje zal volgen. Is dat niet altijd zo als je onder invloed rijdt en een ongeval veroorzaakt? (ongeacht aantal of ernst van slachtoffers)

2min na het statement publiceerde GVA het dronken filmpje.
Die hadden dat al enkele dagen, maar zaten met de vinger op de post knop te wachten.
De VRT zal hem, eenmaal ze wisten dat het wel "oke" was met 'm, onder druk gezet hebben snel te communiceren.
Dat komt altijd beter over dan zwijgen en met het bloedstaal toch uit komen.

Ik vind de signalisatie best crap in belgie.
Als je een heuvel over komt gereden en je ziet die plots 100m voor je neus opduiken, dan is het wel alle remmen dichtgooien. Eventjes naar een vogeltje kijken of niet opletten en je knalt erop.

Zeker als die dynamisch zijn, lees:ze rijden, zou een pre-waarschuwing wel handig zijn.
Wat doet dit ertoe in dit geval? De botsabsorbeerder stond exact hier:
50m voor het einde van de invoegstrook, perfect zichtbaar van 350m ervoor en op een invoegstrook waar max 90 mocht gereden worden (dynamische borden, kon dus minder zijn).

Dat heeft niks met de signalisatie te maken. Nu blijkt dat hij teveel gedronken heeft, bestaat er geen twijfel dat dat meegespeeld heeft. Maar zelf ervoor was het al overduidelijk dat de hoofdreden van dit ongeval een menselijke fout is. Er kunnen tal van andere factoren meegespeeld hebben, maar dat is de hoofdoorzaak.

Dit doet mij wat denken aan de discussie die ontstond indertijd na het befaamde ongeval in Aalter (geen doden, maar zijn nog steeds schokkende beelden). Hier worden botsabsorbeerders, oldtimers, slechte signalisatie, ... erbij gesleurd. Toen werden te korte afrit en treintjes van vrachtwagens erbij gesleurd. Dat zal mogelijks bijgedragen hebben, maar in beide gevallen was het een menselijke fout.

Dit is slightly off topic, maar wat ik heb bijgeleerd over die botsabsorbeerders tot dusver:
  • Daar gebeuren frequent ongelukken mee, working as intended denk je dan maar...
  • Die zijn continu bemand? "En ja, als chauffeur moet je in je botsabsorbeerder zitten."
  • Je kan lichtgewond geraken als er op je ingereden wordt, check ongeval Tom Waes
  • Grootste mindf*ck (en hoop dat ze in die situatie niet bemand zijn)
    ""Daarna staan er nog 2 beschermende voertuigen, op respectievelijk 200 en 50 meter van de werf. We stellen 2 botsabsorbeerders op, zodat een 2e voertuig het 1e voertuig dat wordt aangereden nog kan afremmen. Zo belandt het niet in de werfzone.""
    Na ongeval met Tom Waes: hoe werkt een botsabsorbeerder?
Euhm, met alle respect voor de mensen die het doen, maar ik zou zo'n ding toch niet willen besturen, dat is toch vragen om binnen X aantal jaar een whiplash te krijgen, wat afgaande op ervaringen met een whiplash bij andere mensen die ik kende, toch iets is wat je echt niet zou willen...

Ik vind dat een dubbele... ik heb dit weekend ook alcohol gedronken en nadien nog met de auto gereden:
  • vrijdagavond: een White Russian aan het begin van de avond, nadien mocktails of koffie, 3h+ later huiswaarts
  • Bierproef-festival geweest, ik moest helaas rijden... dus ik heb op 3 uur 2 * 15 à 20 cl van een winterbier geproefd (kleine glaasjes) (alcoholcalculator: 0,15 promille max), terwijl er nog gerust 5 - 6 anderen op de kaart stonden die ik ook had willen proeven, jammer maar helaas, de rest van de tijd was het frisdrank. Jammer genoeg zelfs geen warme choco.
Nultolerantie ben ik geen voorstander van, dan kan je praktisch niets meer drinken. Zou wel eens het gevolg kunnen zijn van mensen die géén enkele mate kunnen houden, die het verpesten voor anderen.
Dat is de definitie ja. En doordat het een definitie is die heel duidelijk is, is er ook geen discussie.

Ivm die job in botsabsorbeerder.
De slag dat die chauffeur krijgt, valt allemaal nogal mee.

Heb het gevoel dat zoiets ook strafbaar kan zijn? (Als het met intentie is om hem zwart te maken)
Klopt, zelfs zonder slechte intentie is het denk ik strafbaar om herkenbaar beeldmateriaal van iemand te verpreiden in (grote) groepen, zonder de uitdrukkelijke toestemming van die persoon. GDPR enzo

Edit: ik vraag nu wel af of GVA die beelden zomaar mag publiceren? Waarschijnlijk speelt mee dat het een BV is en op een openbare plek gefilmd werd.

Laatst bewerkt:
Dat is de definitie ja. En doordat het een definitie is die heel duidelijk is, is er ook geen discussie.

Ik vind dat zo duidelijk niet, ik heb voor de alcohol die ik dit weekend gedronken heb de berekening eens gedaan (White Russian na 3h: 0,0 promille, 2 proefglazen speciaalbier: 0,15 promille na 2h). Dat is zelfs nog onder de limiet voor professionele chauffeurs, dus ik zou zeggen praktisch 0, maar wel niet hetzelfde als niets (in het geval van dat bier dan).

Ivm die job in botsabsorbeerder.
De slag dat die chauffeur krijgt, valt allemaal nogal mee.

Ja, maar een whiplash heb je toch sneller dan je denkt, ik vind dat toch een behoorlijk groot professioneel risico, dus ik snap niet waarom die bij stilstaande wegenwerken in hun wagens moeten blijven zitten?

Wie had het hier gezegd in dit topic? Had dit een type ala Tania Dexters geweest het kot was te klein wss. Maar bij Tom waes en zijn rebels karakter zal dit wss weinig tot geen invloed hebben. Een politieker zal in deze situatie trouwens ook harder aangepakt worden.
Ik denk eerder dat het bij Tanja niemand meer kan schelen? Die is Eva Pauwels level van schaamte voorbij en komt akelig dicht in de buurt van Pico Coppens. Niemand kijkt daar nog van op. :unsure:

Het stond in de sterren geschreven dat hij had gedronken. Heel die PR show mag stilletjes aan wel gaan stoppen. Het feit dat als je met zoveel pinten achter het stuur nog kruipt toont aan dat dit niet de eerste keer was.

Ik vind dat zo duidelijk niet, ik heb voor de alcohol die ik dit weekend gedronken heb de berekening eens gedaan (White Russian na 3h: 0,0 promille, 2 proefglazen speciaalbier: 0,15 promille na 2h). Dat is zelfs nog onder de limiet voor professionele chauffeurs, dus ik zou zeggen praktisch 0, maar wel niet hetzelfde als niets (in het geval van dat bier dan).

Ja, maar een whiplash heb je toch sneller dan je denkt, ik vind dat toch een behoorlijk groot professioneel risico, dus ik snap niet waarom die bij stilstaande wegenwerken in hun wagens moeten blijven zitten?
Je bewijst mijn punt. "praktisch 0". Als je nu gewoon niks had gedronken was het effectief 0.

Die chauffeurs zullen ook wel getraind zijn om heel de tijd met hun hoofd tegen de hoofdsteun te zitten (ga ik van uit).
Het is natuurlijk een risicojob, en ik snap ook niet waarom die in een stilstaand geval moeten blijven zitten... Maar ik vermoed dat het effectieve aantal slachtoffers (4 ongevallen per week he...) mee valt.

Nultolerantie ben ik geen voorstander van, dan kan je praktisch niets meer drinken, ook niet als je uren later pas de baan op gaat.
Zou wel eens het gevolg kunnen zijn van mensen die géén enkele mate kunnen houden, die het verpesten voor anderen.
Vraag me ook af of die nultolerantie het verschil zou maken bij de erge gevallen.

Nu goed, als ze het invoeren zou ik me er wellicht wel aan houden, daar niet van. Nu gun ik mezelf toch die ene cocktail of dat ene glas speciaalbier aan het begin van de avond.
Niet persoonlijk, maar voor mij zit daar het grote probleem met alcohol in het verkeer.

het feit dat je zegt dat je dan praktisch niets mag drinken bij nultolerantie. Terwijl een nultolerantie juist een zeer duidelijke niet voor discussie vatbare maatregel is.

Aangezien niet iedereen op dezelfde manier reageert is het ofwel een regel die voor iedereen hetzelfde is en duidelijk ofwel zou je al voor iedereen apart voorwaarden moeten opleggen.

Terug
Bovenaan