Zijn carrière zou ten einde zijn gekomen als hij een dodelijk slachtoffer had gemaakt. Dat is nu niet het geval. Die zal wel weer programma's maken maar met vertraging en zal ook wel uit schuldbesef campagnes voeren tegen dronken rijden.
Denk dat dit eerder de essentie is.
Als je dronken rijdt en alles zit mee: dan bots je op géén politiecontrole en ook niet op een botsabsorbeerder, sta je de dag nadien op met misschien een lichte kater, maar verder gaat het leven verder als voorheen, niemand is wijzer, jijzelf zeker ook niet.
Als je dronken rijdt en je veroorzaakt wat blikschade, dan kom je daar doorgaans, behalve als BV, wel mee weg, eventueel wel met een zéér dure factuur (als je bijvoorbeeld openbare infrastructuur beschadigt).
Als je dronken rijdt en je veroorzaakt een dodelijk ongeval: dan zijn meerdere levens om zeep, je slachtoffers maar ook dat van jezelf: fysiek mogelijks ook, maar sowieso mentaal...
Schuldbesef zou er al moeten zijn van zodra je dronken achter het stuur kruipt, en de sleutel omdraait, maar in realiteit ontstaat het enkel bij degenen die de "pech" hebben slachtoffers te maken.
Dus ja, Tom Waes, sympathieke gast, maar niet zo verstandig. Cynisch om te zeggen dat door zijn gebrekkig besef aan voorbeeldfunctie, anderen er misschien iets uit leren, alleen in deze situatie betwijfel ik dat, net omdat de gevolgen al bij al beperkt zijn. Een boete, een rijverbod, misschien de schade aan die botsabsorbeerder vergoeden (ik weet het niet) maar we verbieden natuurlijk dronken rijden niet om botsabsorbeerders maar om andere mensen te beschermen (niet dat ik betreur dat er nu géén erge slachtoffers gevallen zijn)