Zwaar verkeersongeval Tom Waes

Dat is het vreemde aan heel de zaak. Als Jef klak ergens tegenaan knalt weten ze een paar uur daarna al hoe hard hij reed en of er alcohol was gedronken. Nu wordt de aandacht mooi afgeleid naar oldtimers en botsabsorbeerders.

De vrt heeft hier inderdaad wel sterk het narratief gestuurd.

Zal op termijn wel uitkomen als er toch alcohol of overdreven snelheid aan te pas is gekomen.

want niemand hier was op dat café.
Ik was letterlijk op dat café 😅

Nu, het is vrij normaal dat ze in deze situatie niet meteen zijn alcohollevels meten. Toen ik een zwaar motorongeval had, wouden ze de dag er na terug komen om me te laten blazen. Ik was wel nog "in staat" en heb de avond zelf nog proberen blazen, maar ze hadden me dus ook veel later laten blazen.

Ik was letterlijk op dat café 😅

Nu, het is vrij normaal dat ze in deze situatie niet meteen zijn alcohollevels meten. Toen ik een zwaar motorongeval had, wouden ze de dag er na terug komen om me te laten blazen. Ik was wel nog "in staat" en heb de avond zelf nog proberen blazen, maar ze hadden me dus ook veel later laten blazen.
Ah oké, ik had uw post geïnterpreteerd als "ik heb van horen zeggen" :D.

Maar neemt imo nog altijd niet weg dat hij (volgens de wettelijke normen) niet te veel gedronken had tot die bloedresultaten bekend zijn.

Ah oké, ik had uw post geïnterpreteerd als "ik heb van horen zeggen" :D.

Maar neemt imo nog altijd niet weg dat hij (volgens de wettelijke normen) niet te veel gedronken had tot die bloedresultaten bekend zijn.
Het was eerder als in "Ik durf niet te zeggen dat hij zat was" want gelijk jij zegt, afwachten op de resultaten.

Het chouchou’ke van Vlaanderen zullen ze wel in bescherming nemen.

In geval van een Tania Dexsters ofzo was die al met de grond gelijk gemaakt :p

Ik denk niet dat zijn eventuele intoxicatie onder de mat geveegd gaat worden zoals sommigen suggereren.

EDIT: en op Radio 1 hebben ze het er ook even over.

Laatst bewerkt:
Waarom niet? Daar zijn toch manieren voor om de herberekening te maken op basis van de verdunningsfactor?
Natuurlijk is het wel moeilijk exact te berekenen:
- hoeveel liter bloed Tom Waes exact in zijn lichaam had voor het ongeval
- hoeveel cl bloed hij verloren zou hebben

het zal dus altijd een schatting (en dus ter discussie) blijven ALS er sprake is van drugs-/alcoholgebruik.

Openbare melding
Nota van de moderatie:

In dit topic kan gediscussieerd worden over alles rond verkeer en veiligheid aan wegenwerken of specifiek over de tot nu reeds gekende omstandigheden en details rond het ongeval van Tom Waes.

Echter zijn specifieke omstandigheden mbt alcohol- of drugsgebruik of overdreven snelheid rond het ongeval nog niet gekend, zolang de gekende mediakanalen hierrond niets hebben gepubliceerd, gaan we hier geen verdere insinuaties daarrond posten.

Wauw, wat is het punt van een thread als deze?

Discussies voeren of hij te snel aan het rijden was en wel of niet zat was?
Absoluut niks. Dit soort threads (discussies over zaken waar niet alle feiten publiek gekend zijn) blijft men gewoon beter af.

Het enige wat ik kan zeggen is dat het wat ironisch is dat Waes, die allerhande stunts uithaalt in zijn programma's, nu op zowat de meest saaie, cliché, burgerlijke manier mogelijk gewond is geraakt: Een verkeersongeval op ring van Antwerpen.

Natuurlijk is het wel moeilijk exact te berekenen:
- hoeveel liter bloed Tom Waes exact in zijn lichaam had voor het ongeval
- hoeveel cl bloed hij verloren zou hebben

het zal dus altijd een schatting (en dus ter discussie) blijven ALS er sprake is van drugs-/alcoholgebruik.

Zonder uitspraak of er al dan niet alcohol of drugs in het spel zijn, gewoon een paar feiten wél uit een gepubliceerde bron:

Hoeveel waarde heeft zo’n staal nog na een bloedtransfusie?​

De presentator kreeg vrijdagnacht, toen zijn medische toestand volgens onze informatie levensbedreigend was, ook extra bloed toegediend. “Het effect van de bloedtransfusie is heel beperkt”, zegt toxicoloog Christophe Stove (UGent). “Je kan het lichaam beschouwen als een groot vat water. De alcohol verdeelt zich niet alleen over je bloed, maar over het hele vat. Bij een man van 75 kg gaat het om zo’n 50 liter water. Er is maar ongeveer 5 liter bloed, wat zelfs niet alleen vloeistof is. Zo’n bloedtransfusie heeft dus weinig effect op de meetresultaten.
Dus bloedtransfusie doet er niet toe.

Kan je de resultaten van een bloedstaal nog vertrouwen als er uren zijn verstreken?​

Volgens onze informatie namen verpleegkundigen het (later in beslag genomen) bloedstaal af bij aankomst in het ziekenhuis en dus hooguit anderhalf uur na het ongeval. “Het overgrote deel van de bloedafnames gebeurt binnen de zes uur”, zegt Stove. “Het gebeurt niet zo vaak dat het langer dan die zes uur duurt. Maar het is logisch dat men zich in eerste instantie bekommert om de betrokkenen, en pas daarna om de cijfers.”
“Er gebeuren in het labo twee onafhankelijke bepalingen. Van het gemiddeld resultaat wordt 0,1 promille afgetrokken. Alleen als dat resultaat nog boven de 0,2 promille zit, mag er worden teruggerekend.”
Bloedstaal is van anderhalf uur na het ongeval, dat is alles beschouwd nog vrij snel.
Voor die berekening zelf bestaat er een wettelijk vastgelegde methode. “Je telt er 0,15 promille bij voor de eerste vier uur en 0,1 promille voor het vijfde en het zesde uur”, zegt Stove. “Ook als het verkeersongeval langer dan dat geleden is, zegt de wetgeving dat je maar zes uur terugrekent.” Een voorbeeld: zes uur na het ongeval wordt er bij twee metingen nog 0,39 en 0,41 promille alcohol vastgesteld. Gemiddeld 0,4 promille dus, waardoor je vertrekt vanuit 0,3 promille. Daar tel je vier keer 0,15 en twee keer 0,1 bij. Resultaat: 1,1 promille alcohol in het bloed. (Lees verder onder de foto)
En er is een berekende methode.

Dus los van speculeren of er alcohol in het spel was, kan je "algemeen" wel stellen, als een willekeurig iemand een ongeval voor heeft, en er een bloedtransfusie plaatsvindt en er pas anderhalf uur later een bloedstaal wordt afgenomen, dan is het effect van die transfusie klein tot verwaarloosbaar is, en is er nog niet genoeg tijd verstreken om onder de limiet voor terugrekenen te vallen indien die persoon op het moment van het ongeval boven de wettelijke alcohollimiet zat.

De waarheid zal dus wel aan het licht komen, dat is het nadeel van Tom Waes van BV te zijn in een verhaal als dit, overmatig veel aandacht/sympathie, maar ook geen privacy.
Voor hetzelfde geld was het doodgewone vermoeidheid, een inschattingsfout, ... geen speculatie, gewoon een opmerking dat er tot nader order ook heel wat niet-strafbare menselijke fouten zijn.

De waarheid zal dus wel aan het licht komen, dat is het nadeel van Tom Waes van BV te zijn in een verhaal als dit, overmatig veel aandacht/sympathie, maar ook geen privacy.
Ja, ik denk persoonlijk dat heel het "BV-schap" hier eerder een handicap is dan dat de media of de wet een oogje gaat dichtknijpen.

Hier lees je toch weer wat. Er zijn al 50y lang 1000en ongevallen met zatlappen per jaar. Zou er al een methode zijn om die bloedafnames te corrigeren voor Verstreken tijd of om bloedtransfusies in rekening te brengen?

De BG gemeenschap denkt er aan, maar de wetenschappelijke/medische sector heeft er nog nooit aan gedacht... het is niet dat het een complexe experimentele setup is, he. Pak 50 studenten, giet er 3 pinten in, pak bloed. Wacht 1h, pak bloed. Wacht nog een uur, pak bloed... Klaar.

Voor de bloedtransfusies idem. Als je ziet wat coureurs/sporters met zakken bloed doen, zal er wel al een legit experimentje geweest zijn met wat alcohol er in te kappen voor/na bloedafname/transfusie...

En wat betreft het ongeval, misschien heeft hij niks misdaan, he. Is hij met zijn blikken doos aan 50 per uur ertegenaan geknald en is die rib door zijn long gevlogen wegens, het is een blikken doos. Vroeger was elk ongeval een blik gezeefde tomaten dat op de grond viel. Nu kun je aan 100 per uur in de vangrail knallen en stap je uit de auto...

Goh ja, ik vond het hier toch al een meerwaarde dat er een poster beweert dat hij Waes op café had gezien die avond.
Maar natuurlijk betekent dat nog altijd niet dat hij dronken zou geweest zijn.

Los daarvan zit de mentaliteit in België inderdaad niet goed op vlak van vertragen als er borden staan dat je moet vertragen voor werken. Ik geloof wel dat de meeste bestuurders dit wel doen, maar er zijn teveel idioten op de weg die denken dat dat niet geldt voor hun en zo gevaarlijke situaties creëren. Waarmee ik ook niet wil insinueren dat Waes te snel reed, want ook dat weten we nog niet.

Ik ben wel benieuwd naar wat men uit de camerabeelden zal opmaken. Blijkbaar zat er ook iemand in die botsabsorbeerder, wat voor mij insinueert dat ze dat ding aan het verplaatsen waren of net verplaatst hadden. Kan me voorstellen dat dat ook gevaarlijk kan zijn.

Ik vind de signalisatie best crap in belgie.

In november/december snoeien/maaien ze op de N16 hier alles. Dat duurt bijna 2 weken wegens overal paaltjes en vangrails en fietspaden waar ze moeten prutsen. Dat is ook gewoon een tractor die aan 5 per uur op het linkervak rijdt met 10m ervoor een signalisatie camion.

Voor de rest geen dynamische borden of niks. En de N16 gaat toch wat op en neer en links rechts met "blinde bochten" Als je 90 per uur rijdt.

Gelukkig doen ze dat meestal in volle spits waardoor je 30 min op voorhand al weet wat er aan de hand is. Maar als je om 14h of 19h alleen op de N16 rijdt aan 90 per uur mag je ook content zijn dat je niet 3x in die signalisatie camion plakt...

Terug
Bovenaan