We hebben de cijfers niet... die cijfers zijn wél online (deels) terug te vinden natuurlijk:
| promillage bij ongeval onder invloed | % van alle ongevallen onder invloed |
| [0,2;0,5[ | 1,8% |
| [0,5;1[ | 17% |
| [1;1,5[ | 24,2% |
| [1,5;2;5[ | 45,9% |
| 2,5+ | 11% |
Alcohol speelt nog steeds grote rol in verkeersongevallen, en vaak gaat het om héél veel drank: “Chronische drinkers kweken een soort tolerantie”
Gelijk ik in mijn vorige post hierover zei: ik kan wél rekenen, één cocktail en 3h later vertrekken (0 promille volgens deze
alcoholcalculator voor mij) of 2 proefglaasjes van speciaalbieren en 2h later vertrekken (0,15 promille volgens deze
alcoholcalculator voor mij) zou met nultolerantie betekenen dat ik een klein pleziertje op die avond moet opgeven of een zéér dure taxi betalen (€ 60+ enkele rit), terwijl ik tegen het moment dat ik in mijn wagen stapte niet eens in deze statistieken zou voorkomen.
Nultolerantie klinkt mooi als sensibiliseringmethode, maar ik zou toch ook graag eerst de pakkans verhoogd zien, door tactisch in te zetten op uitgaansbuurten, voetbalstadia, etc. vooraleer we zover gaan als absolute nultolerantie op te leggen, terwijl het leeuwendeel van de ongevallen onder invloed nu reeds ver boven de wettelijke limiet zit.
Again, als het de regel zou worden houd ik me er wel aan, maar dit is weeral zo'n voorbeeld van mensen die zich niet aan de regels houden, die het verpesten voor anderen.