Zwaar verkeersongeval Tom Waes

Maar als ik nu een "alcoholcalculator" erbij neem, op 5 uur tijd en 85kg, dan is 7.5 pintje (of 1.5 fles wijn) nog onder de limiet. Dat is dus het getal waar mensen nu naar rekenen. Geen idee wat anderen daarvan vinden, maar na 1.5 fles wijn in de auto stappen is compleet absurd.
Dit is niet na 1,5 fles wijn, want de alcohol is al uit uw systeem hé.

Die cijfers zijn er blijkbaar wel:
"Vaak gaat het om véél drank. Bij 80 procent van de betrokken bestuurders gaat het om meer dan 1 promille, bij 55 procent zelfs om meer dan 1,5 promille"
Dus inderdaad het merendeel van de ongevallen hebben ze veel te veel gedronken.

Maar als ik nu een "alcoholcalculator" erbij neem, op 5 uur tijd en 85kg, dan is 7.5 pintje (of 1.5 fles wijn) nog onder de limiet. Dat is dus het getal waar mensen nu naar rekenen. Geen idee wat anderen daarvan vinden, maar na 1.5 fles wijn in de auto stappen is compleet absurd.
Ik denk dat er ook nog gradaties zijn in afstanden en verplaatsingen bij mensen.

Dat is een foute redenering hè want beide overtreden de wet en kunnen iemand aanrijden/ongeval veroorzaken.

Maar ik ken er die op café gaan een dorp verder. 5-6 pinten drinken. 2.8km van deur tot deur waarvan 1km tussen de velden en je kan max 30-50 rijden.
Daarvan zeggen veel mensen "och cva, die komt wel thuis. Kan nie veel misgaan"

Langs de andere kant heb je er ook die 90km terug rijden over de autostrade van Antwerpen tot Limburg met hetzelfde aantal pinten op.
Dat vinden de meeste wel onverantwoord.

We hebben de cijfers niet... die cijfers zijn wél online (deels) terug te vinden natuurlijk:

promillage bij ongeval onder invloed% van alle ongevallen onder invloed
[0,2;0,5[1,8%
[0,5;1[17%
[1;1,5[24,2%
[1,5;2;5[45,9%
2,5+11%
Alcohol speelt nog steeds grote rol in verkeersongevallen, en vaak gaat het om héél veel drank: “Chronische drinkers kweken een soort tolerantie”

Gelijk ik in mijn vorige post hierover zei: ik kan wél rekenen, één cocktail en 3h later vertrekken (0 promille volgens deze alcoholcalculator voor mij) of 2 proefglaasjes van speciaalbieren en 2h later vertrekken (0,15 promille volgens deze alcoholcalculator voor mij) zou met nultolerantie betekenen dat ik een klein pleziertje op die avond moet opgeven of een zéér dure taxi betalen (€ 60+ enkele rit), terwijl ik tegen het moment dat ik in mijn wagen stapte niet eens in deze statistieken zou voorkomen.

Nultolerantie klinkt mooi als sensibiliseringmethode, maar ik zou toch ook graag eerst de pakkans verhoogd zien, door tactisch in te zetten op uitgaansbuurten, voetbalstadia, etc. vooraleer we zover gaan als absolute nultolerantie op te leggen, terwijl het leeuwendeel van de ongevallen onder invloed nu reeds ver boven de wettelijke limiet zit.

Again, als het de regel zou worden houd ik me er wel aan, maar dit is weeral zo'n voorbeeld van mensen die zich niet aan de regels houden, die het verpesten voor anderen.
Ik zou de :love: icoon willen gebruiken voor het brengen van die data naar de thread. Maar ik wil geen infraction dus een lampeke is ook goed :unsure: .

Blij dat het punt bewezen wordt. De kern van de hele discussie is dat er in België een diepgeworteld alcoholprobleem zit. En de uitlopers daarvan gaan in allerlei domeinen en hebben dus verschillende uitingen. De combinatie van rijden en drinken is daar dus één van.

Gelegenheidsdrinkers die rekenen schrik je makkelijk af, het is het deel vanaf de tweede/derde rij in de tabel van @KnightOfCydonia waar op moet ingezet worden. Steek daar de energie en de middelen in in plaats van ‘Glaasje op, laat je rijden’-achtige campagnes.

Ik denk dat er ook nog gradaties zijn in afstanden en verplaatsingen bij mensen.

Dat is een foute redenering hè want beide overtreden de wet en kunnen iemand aanrijden/ongeval veroorzaken.

Maar ik ken er die op café gaan een dorp verder. 5-6 pinten drinken. 2.8km van deur tot deur waarvan 1km tussen de velden en je kan max 30-50 rijden.

Langs de andere kant heb je er ook die 90km terug rijden over de autostrade van Antwerpen tot Limburg met hetzelfde aantal pinten op.
Dat vinden de meeste wel onverantwoord.
Kan de statistieken daarrond niet direct vinden, maar (zover ik mij kan herrinneren) een zeer groot percentage van auto-ongevallen gebeurt in een kleine straal rond de woning.
Ter info: Tom Waes woont op linkeroever. Dat zal ook maar 2.8km deur tot deur geweest zijn.

In de Westhoek mogen ze elk weekend wel zo eentje uit de gracht gaan vissen die via de binnenbaantjes naar huis is gereden.

Nultolerantie is er inderdaad in de eerste plaats om een mentaliteitswijziging teweeg te brengen. Hoe minder maatschappelijk acceptabel het is om na het drinken van alcohol of het nuttigen van andere drugs in een wagen te stappen, hoe minder het ook zal gebeuren. Het heeft het enorme voordeel van de duidelijkheid. Alcohol = niet rijden.

Da's inderdaad jammer voor de mensen die zich wel kunnen beheersen, maar weegt jouw plezier van een alcoholisch drankje te nuttigen op tegen het leed dat veroorzaakt wordt door de nog steeds veel te grote sociale acceptatie van intoxicatie? Ik ben het er ook absoluut mee eens dat de pakkans én de strafmaat serieus hoger moet, maar mijn inziens gaat een nultolerantie veel meer doen om op termijn die maatschappelijke acceptatie van alcohol en rijden uit onze samenleving te bannen.

Nultolerantie is er inderdaad in de eerste plaats om een mentaliteitswijziging teweeg te brengen. Hoe minder maatschappelijk acceptabel het is om na het drinken van alcohol of het nuttigen van andere drugs in een wagen te stappen, hoe minder het ook zal gebeuren. Het heeft het enorme voordeel van de duidelijkheid. Alcohol = niet rijden.
Dat laatste is al langer duidelijk, de mensen trekken zich dat gewoon niet aan zolang de pakkans laag is (zie bijv. Amerika waar je op veel plaatsen een nultolerantie hebt en het aantal DUI's niet lager ligt). Een nultolerantie kan in theorie mooi lijken, in praktijk gaat het geen verschil maken.

Da's inderdaad jammer voor de mensen die zich wel kunnen beheersen, maar weegt jouw plezier van een alcoholisch drankje te nuttigen op tegen het leed dat veroorzaakt wordt door de nog steeds veel te grote sociale acceptatie van intoxicatie? Ik ben het er ook absoluut mee eens dat de pakkans én de strafmaat serieus hoger moet, maar mijn inziens gaat een nultolerantie veel meer doen om op termijn die maatschappelijke acceptatie van alcohol en rijden uit onze samenleving te bannen.
Je linkt hier 2 zaken die niets met elkaar te maken hebben. Iemand die op een avond 1 glas alcohol drinkt is geen groter gevaar op de baan en die persoon zegt ook niet dat anderen geïntoxiceerd mogen rijden. Mensen die geïntoxiceerd rijden doen dat omdat de pakkans laag ligt, niet omdat ze wettelijk 1 of 2 glazen mogen drinken.

Die cijfers zijn er blijkbaar wel:
"Vaak gaat het om véél drank. Bij 80 procent van de betrokken bestuurders gaat het om meer dan 1 promille, bij 55 procent zelfs om meer dan 1,5 promille"
Dus inderdaad het merendeel van de ongevallen hebben ze veel te veel gedronken.
We hebben de cijfers niet... die cijfers zijn wél online (deels) terug te vinden natuurlijk:
Bron zou handig zijn. Had zelf het nieuwsblad artikel al gevonden waar deze quote uit komt alvorens KoC het hierboven postte.

Wederom zelfde discussie als in het andere topic, met de zelfde kanttekeningen:
Het nieuwsblad gooit hier wat random cijfers samen zonder de context te geven. Zowel de cijfers van statbel als VIAS gaan over letselongevallen, wordt nergens vermeld in dat artikel. Dat is natuurlijk al maar een subset van de data.
Verder beweert het artikel dat statbel een bron is voor ongevallen onder invloed van alcohol. Wat al gewoon fout is, dat rapporteert statbel niet. Wel VIAS.

Er is een probleem hé, maar die cijfers kloppen gewoon niet. Toch niet hoe het nieuwblad ze voorstelt. Want ze stellen het (al dan niet bewust) verkeerd voor.

Dronken rijden is ook gemakszucht. Als ik in Antwerpen wil uitgaan kan ik oprijden met de trein en terugrijden met de taxi (als ik wil vertrekken na de laatste trein) maar dan wordt uitgaan wel een heel kostelijke zaak. Ding is: iemand doodrijden omdat je zat in de auto kruipt is nog veel kostelijker.

Nultolerantie is glashelder. Maar zonder handhaving is dat ook maar een blaadje papier, tenzij je de pech hebt dat je wordt gecontroleerd of dat je een ongeval hebt.

Omdat je niet meer snugger nadenkt na 10 pinten.

Je mag nog zo verantwoordelijk zijn als je nuchter bent. Als je zat bent, ben je een andere mens.

Weet jij wat je zou doen als je 10 pinten op hebt? Ik niet. Ik zou niet met de auto gaan om mezelf te beschermen... ik kan niet garanderen dat ik niet in een auto zou kruipen als ik zat ben.
Dat is bij mij ook zo. Als ik zat ben kan ik mij ook niet altijd weerhouden om toch de auto te pakken dus het beste is gewoon niet met de wagen gaan als je gaat drinken.
Deels is dat ook uit gemakzucht want je auto staat daar dan en je moet dan 's anderendaags nog terug achter je wagen gaan.

Het grootste probleem zijn diegenen die ongevallen veroorzaken. En het is evengoed aangetoond dat je van alcoholpercentages onder de limiet ook een lagere reactiesnelheid krijgt en slaperig wordt en dus een grotere kans op ongevallen hebt.
40% van de weekendnacht-ongevallen hebben een bestuurder die te veel gedronken hebben. Dat zijn er ook niet allemaal die 12 pinten op hebben, maar ook een heel groot deel "dat zich wat misrekend" heeft.
Kan je dit staven?

Je, de cijfers hierboven. 20% van de ongevallen heeft minder dan 1 promille.
Wel kort door de bocht om te gaan zeggen dat alcohol dan de oorzaak was. (bij de gevallen met >0 en <0.5 promille)
Als je na middernacht nog op de baan bent ga je al niet meer zo gefocust zijn allicht dan op een ander moment van de dag.
Er is ook nog een verschil tussen 2 mensen die 0,3 promille blazen, waarbij 1 persoon juist een glas wijn heeft genuttigd bij het eten en de andere 7 pinten op heeft maar over >5 uren.

20% van de alcoholgerelateerde letselongevallen.
Geen idee hoe groot de letselongevallen subgroep is t.o.v. alle ongevallen, hier zijn geen cijfers van. Maar de alcoholgerelateerde zijn ~10% van alle letselongevallen.

Dus, 2% van de letselongevallen. En geen idee hoeveel % van alle ongevallen. Zeg het wel correct.

20% van de alcoholgerelateerde letselongevallen.
Geen idee hoe groot de letselongevallen subgroep is t.o.v. alle ongevallen, hier zijn geen cijfers van. Maar de alcoholgerelateerde zijn ~10% van alle letselongevallen.

Dus, 2% van de letselongevallen. En geen idee hoeveel % van alle ongevallen. Zeg het wel correct.
Die cijfers kan je dan weer hier vinden:
https://www.vias.be/publications/St...ch Rapport 2021 - Verkeersongevallen 2020.pdf
Volgens tabel 2 ongeveer 11% van de ongevallen zijn letselongevallen.

20% van de ongevallen waarbij alcohol geconstateerd is.
Ik lees verder in het artikel van nieuwsblad dat in 1 op de 10 ongevallen alcohol in het spel is.
Dus bij 1 op 50 ongevallen is minder dan 1 promille geconstateerd. Dat is dan 2% vd ongevallen en geen 20%.

Die cijfers kan je dan weer hier vinden:
https://www.vias.be/publications/Statistisch Rapport 2021 - Verkeersongevallen 2020/Statistisch Rapport 2021 - Verkeersongevallen 2020.pdf
Volgens tabel 2 ongeveer 11% van de ongevallen zijn letselongevallen.
Dat document ken ik. Hier is het meest recente trouwens:

Tabel2 heeft volgens VIAS als bron statbel. Dit is de dataset van 2020 van statbel: https://statbel.fgov.be/nl/nieuws/2020-een-jaar-als-geen-ander-op-de-weg
Statbel zegt letterlijk in hun metadata: "Ongevallen met uitsluitend materiële schade worden sinds 1973 niet meer opgenomen.". Dus geen idee waar VIAS die cijfers vandaan haalt...

En dat is direct ook de reden dat die cijfers niet meer in de nieuwere statistieken van VIAS opgenomen worden.

Dus nee, die verhouding hebben we niet.

Terug
Bovenaan