Ik vind toch dat er velen appels met peren vergelijken, zoals het rookverbod en zelfs rijden onder invloed van drugs.
Bij dat laatste is het grote verschil toch echt dat zelfs wanneer je maar 2 of 3 keer van een joint trekt of een halve lijn snuift, je die roes wel degelijk quasi meteen gaat voelen en een grote invloed gaat hebben op je (rij)gedrag. Waarbij dat ook gewoon het doel is van drugs: de roes op zich. Niemand snuift een lijn coke of neemt een pil omdat het lekker is. Zelfs bij weed is dat niet de reden.
En uiteraard zijn er ook veel mensen die (veel) drinken om dronken te worden en om dus die roes te voelen. En die mogen dan uiteraard niet rijden.
Maar 1 wijntje bij het eten doe je imo niet om de roes, dat gaat bij de meeste mensen ook, at most, slechts zeer minimaal hun gedrag veranderen, laat staan dat ze er dronken van worden. Dus in nultolerantie zie ik echt geen heil. Ook niet als afschrikking of als mentaliteitswijziger.
Waar we wel vnl tekort schieten, naast de pakkans (maar die verhogen is gewoon heel erg moeilijk, de politiediensten zijn nu al onderbemand en er moet nu al bespaard worden), is imo de bewustmaking op café en restaurant. En het aanbieden daar van alternatieven. Ik kom vaak op café, in veel verschillende zaken. En quasi nergens hangt ook maar iets van waarschuwing in de vorm van stickers, slogans, posters,... om niet te rijden wanneer je te veel gedronken hebt. Nergens hangt een alternatief uit, het tel nr van de plaatselijke dichtsbijzijnde taxi, een QR code voor een uber of andere diensten,... Of een duidelijke lijst met niet alcoholische dranken. Of een alcoholtester.
En uiteraard is dat tegen de commerce van die cafés, en daar schuilt ook echt wel een probleem. Maar het begint natuurlijk wel doorgaans daar, dus is het ook daar dat we het probleem moeten aanpakken imo.