Zwaar verkeersongeval Tom Waes

Daarom net is veel meer controle nodig: de klassieke alcoholcontroles waar men iedereen doet stoppen + laat af en toe anonieme wagens rondrijden die de zatte kloten uit het verkeer halen. Iedereen die wel eens op de baan rijd ziet toch vrij regelmatig autos vreemde kuren uithalen? Diegenen die onder invloed zijn of op hun gsm zitten te tokkelen haal je er zo uit. Waarom doet de politie dit dan niet?

Verder moeten we als samenleving ook duidelijker reageren als blijkt dat een bob te veel aan het drinken is.
Daar is de gemiddelde Belg veel te bedeesd in.
Recidive ligt gewoon heel hoog? Iemand die eens gepakt wordt is al 1 op 100.000 en die denkt "ai, pech gehad".

Heb veel ex collega's (die met een vrachtwagen rijden bv) die dronken, zelfs tijdens shift. Die mannen doen gewoon verder hoor. Das intrinsiek een kabeltje dat verkeerd zit.

Als je naar huis rijdt en je weet dat 99 op 100 je niet gaat worden tegengehouden, maken de marges helemaal niet uit.

De oplossing ligt volgens mij in het feit dat we moeten het erin krijgen dat het gewoon "not done" is om met alcohol achter het stuur te kruipen. Maar geen idee hoe we dat doen.
Je geeft de oplossing zelf al deels. De mentaliteitsverandering is volgens mij te bereiken door de pakkans enorm te verhogen en dit ook lang aan te houden.
Nu is het in België te veel sociaal aanvaard omdat nogal wat mensen het ook al eens doen of gedaan hebben. Dus het is 'herkenbaar'. De mensen riskeren het al eens omdat de kans om gepakt te worden zo klein is. Door een veel hogere pakkans wordt het aandeel mensen dat het zich riskeert beetje bij beetje kleiner, en wordt onder invloed rijden vanzelf gemarginaliseerd. Om duur doet quasi niemand het nog, niet enkel omwille van de pakkans maar omdat het sociaal aanvaarden er uit gaat.

Eerder pakkans verhogen dan nultolerantie idd. Al zal dat natuurlijk heel wat meer budget kosten.
En voor wat?
Je kan ook gewoon de straffen zo hoog maken dat het afschrikeffect zo groot is dat mensen wel tweemaal zullen nadenken. Dan hoef je niet zozeer miljoenen uit te trekken om overal mensen te gaan controleren.

Want laat ons ook niet vergeten dat bij een blaascampagne de mensen die positief blazen ook niet zo gigantisch hoog is. Je spendeert dus veel tijd en middelen om maar een druppel op een hete plaat te vatten.
Voor elke persoon die je pakt zijn er 50 andere die ergens anders dronken aan het rijden zijn.

En voor wat?
Je kan ook gewoon de straffen zo hoog maken dat het afschrikeffect zo groot is dat mensen wel tweemaal zullen nadenken. Dan hoef je niet zozeer miljoenen uit te trekken om overal mensen te gaan controleren.

Want laat ons ook niet vergeten dat bij een blaascampagne de mensen die positief blazen ook niet zo gigantisch hoog is. Je spendeert dus veel tijd en middelen om maar een druppel op een hete plaat te vatten.
Voor elke persoon die je pakt zijn er 50 andere die ergens anders dronken aan het rijden zijn.
Maar is dat niet allemaal heel streng? En is dat dan voor gans België of enkel het Vlaams Gewest?

De horeca en eventensector zal zo een nultolerantie ook wel voelen.

Je kan echt wel een wijntje drinken op restaurant of 1 biertje drinken en thuis geraken. Niet iedereen heeft ook altijd zomaar een bob voor handen? De zware gevallen moeten eruit, dus verhoog de pakkans. Maar het pamperen , nee dat is ook niet nodig. Als ik op resto ga drink ik daar toch nog graag iets alcoholisch bij. En nee, dat wil niet zeggen dat er automatisch een 2e en 3e en 4e komt. Maar ik zou het wel jammer vinden moest er helemaal niks meer kunnen. En ik denk dat de horeca dat ook wel zal voelen.

Maar is dat niet allemaal heel streng? En is dat dan voor gans België of enkel het Vlaams Gewest?

De horeca en eventensector zal zo een nultolerantie ook wel voelen.

Je kan echt wel een wijntje drinken op restaurant of 1 biertje drinken en thuis geraken. Niet iedereen heeft ook altijd zomaar een bob voor handen? De zware gevallen moeten eruit, dus verhoog de pakkans. Maar het pamperen , nee dat is ook niet nodig. Als ik op resto ga drink ik daar toch nog graag iets alcoholisch bij. En nee, dat wil niet zeggen dat er automatisch een 2e en 3e en 4e komt. Maar ik zou het wel jammer vinden moest er helemaal niks meer kunnen. En ik denk dat de horeca dat ook wel zal voelen.

Maar nul is in de praktijk ook niet effectief nul natuurlijk.
Maar de grens gaat wel zodanig laag liggen dat je nog zeer moeilijk 1 pintje gaat kunnen drinken.

De grens ligt nu zodanig dat je echt wel meer dan 1 drankje kan drinken zonder positief te blazen, mensen weten dat en gebruiken dat. Want forget it, jij kan het misschien, maar de meeste kunnen echt het niet laten om het bij 1tje te houden.
En daar moeten we dus vanaf, dat gokspel van zoveel op zoveel tijd om niet positief te blazen gecombineerd met zeer lage pakkans. Iets drinken is d’office positief en zware sanctie indien je gepakt wordt.

En is onze voornaamste bekommernis nu echt de horeca? Als het dan toch blijft bij 1tje voor mensen die rijden, lopen ze op een avond dan zoveel inkomsten mis denk je?
Ik kan je alvast zeggen dat de marge op mocktails echt wel hoog genoeg is hoor, en de marge op frisdrank is echt niet zoveel lager dan bier.

Ik weet waar je naartoe wil eh. Mensen zullen meer alcoholische dranken drinken dan dat ze frisdrank drinken en dus minder consumeren.
Of zullen niet naar een café gaan als ze niet mogen drinken.
Maar dan bevestig je het probleem, mensen drinken gewoon te veel om nog te mogen rijden. Minder inkomsten voor de horeca of cafés die niet meer rendabel zijn of kiezen voor het leven van een kind, ik moet daar niet over nadenken hoor.

Maar nul is in de praktijk ook niet effectief nul natuurlijk.
Maar de grens gaat wel zodanig laag liggen dat je nog zeer moeilijk 1 pintje gaat kunnen drinken.

De grens ligt nu zodanig dat je echt wel meer dan 1 drankje kan drinken zonder positief te blazen, mensen weten dat en gebruiken dat. Want forget it, jij kan het misschien, maar de meeste kunnen echt het niet laten om het bij 1tje te houden.
En daar moeten we dus vanaf, dat gokspel van zoveel op zoveel tijd om niet positief te blazen gecombineerd met zeer lage pakkans. Iets drinken is d’office positief en zware sanctie indien je gepakt wordt.

En is onze voornaamste bekommernis nu echt de horeca? Als het dan toch blijft bij 1tje voor mensen die rijden, lopen ze op een avond dan zoveel inkomsten mis denk je?
Ik kan je alvast zeggen dat de marge op mocktails echt wel hoog genoeg is hoor, en de marge op frisdrank is echt niet zoveel lager dan bier.

Ik weet waar je naartoe wil eh. Mensen zullen meer alcoholische dranken drinken dan dat ze frisdrank drinken en dus minder consumeren.
Of zullen niet naar een café gaan als ze niet mogen drinken.
Maar dan bevestig je het probleem, mensen drinken gewoon te veel om nog te mogen rijden. Minder inkomsten voor de horeca of cafés die niet meer rendabel zijn of kiezen voor het leven van een kind, ik moet daar niet over nadenken hoor.
Ja maar mensen zijn echt geen criminelen als ze eens 1 pintje of wijntje gedronken hebben en toch rijden. Dat is toch niet de maatschappij waar we naartoe willen? Akkoord er zijn teveel sjarels nu die het voor iedereen verpesten, verhoog de pakkans dan om die sjarels eruit te krijgen.

De horeca zal het voelen , en die sector heeft het al zwaar. Wees maar zeker dat de prijs voor cola en water de hoogte in gaat. Die NA-bieren kunnen wel nog wat groeien. Maar dat is toch ook niet hetzelfde.

Gewoon een algemeen nul tolerantie invoeren. Gedaan met discussiëren, drinken en rijden gaan niet samen. We keuren toch ook ander druggebruik achter het stuur af?
Dan zenden we ook een duidelijke boodschap naar de maatschappij.
Er zullen dan wel een hele hoop mensen zeuren erover maar na verloop van tijd zal het een normale zaak worden net zoals gordeldracht in de auto. Bij de invoering daarvan, waren er ook een hele hoop mensen misnoegd erover en nu vinden we dat normaal.

Gewoon een algemeen nul tolerantie invoeren. Gedaan met discussiëren, drinken en rijden gaan niet samen. We keuren toch ook ander druggebruik achter het stuur af?
Dan zenden we ook een duidelijke boodschap naar de maatschappij.
Ja die nultolerantie voor drugs doet wonderen. Het aantal gevallen gaat zelfs in stijgende lijn.

Pakkans, bestraffing en strafuitvoering dat is waar gewerkt aan moet worden in de allereerste plaats.

Ja die nultolerantie voor drugs doet wonderen. Het aantal gevallen gaat zelfs in stijgende lijn.

Pakkans, bestraffing en strafuitvoering dat is waar gewerkt aan moet worden in de allereerste plaats.
Er moet ook aan de pakkans, bestraffing en uitvoering gewerkt worden maar het gaat ook om een boodschap zenden.

Ik denk dat iedereen het er mee eens is dat de pakkans hoger moet, alleen is dat niet zo evident. Ze kunnen misschien wel iets efficiënter, maar om de pakkans (althans het gevoel ervan) groter te maken, gaan we echt serieus veel moeten investeren en manschappen nodig hebben. Deze tijden van sociale media en smartphones is zo'n controle snel doorgegeven. Er zijn dan ook tig "ideale" plekken om dronken mensen te kunnen pakken en die kun je nu eenmaal niet allemaal en altijd bezetten met controles. Dus ik denk dat het onrealistisch is om de pakkans zodanig te verhogen dat mensen niet meer of aanzienlijk minder dronken in de auto stappen.

Wel ergens ironisch dat we hier terecht de pakkans hoger willen, maar wel veel mensen klagen over de vele snelheidscontroles, want dat is eigenlijk hetzelfde principe.

Dat zegt niks, want je weet niet wat het zou zijn zonder nultolerantie.

Als je de pakkans verhoogt, gaat het aantal gevallen ook in stijgende lijn ;)

Guillaume Van der Stighelen had geen slechte suggestie op X:

Of beter: campagnes voeren die het bon ton maken om dronken mensen er steeds op te wijzen dat ze niet meer mogen/moeten rijden. Want ikzelf betrap me er ook op dat ik niet vaak (nooit) aan vrienden zeg dat ze niet meer moeten rijden omdat ze (wat) te veel gedronken hebben. Daar lijkt zo nog een zekere schroom achter te zitten om de "sfeer niet te verpesten".
Dat kan natuurlijk alle gevolgen vandien hebben, want een dronken persoon is vaak niet meer erg redelijk, maar misschien bedanken ze u de dag nadien wel als je het toch gedaan hebt.

Ik vind toch dat er velen appels met peren vergelijken, zoals het rookverbod en zelfs rijden onder invloed van drugs.

Bij dat laatste is het grote verschil toch echt dat zelfs wanneer je maar 2 of 3 keer van een joint trekt of een halve lijn snuift, je die roes wel degelijk quasi meteen gaat voelen en een grote invloed gaat hebben op je (rij)gedrag. Waarbij dat ook gewoon het doel is van drugs: de roes op zich. Niemand snuift een lijn coke of neemt een pil omdat het lekker is. Zelfs bij weed is dat niet de reden.

En uiteraard zijn er ook veel mensen die (veel) drinken om dronken te worden en om dus die roes te voelen. En die mogen dan uiteraard niet rijden.

Maar 1 wijntje bij het eten doe je imo niet om de roes, dat gaat bij de meeste mensen ook, at most, slechts zeer minimaal hun gedrag veranderen, laat staan dat ze er dronken van worden. Dus in nultolerantie zie ik echt geen heil. Ook niet als afschrikking of als mentaliteitswijziger.

Waar we wel vnl tekort schieten, naast de pakkans (maar die verhogen is gewoon heel erg moeilijk, de politiediensten zijn nu al onderbemand en er moet nu al bespaard worden), is imo de bewustmaking op café en restaurant. En het aanbieden daar van alternatieven. Ik kom vaak op café, in veel verschillende zaken. En quasi nergens hangt ook maar iets van waarschuwing in de vorm van stickers, slogans, posters,... om niet te rijden wanneer je te veel gedronken hebt. Nergens hangt een alternatief uit, het tel nr van de plaatselijke dichtsbijzijnde taxi, een QR code voor een uber of andere diensten,... Of een duidelijke lijst met niet alcoholische dranken. Of een alcoholtester.

En uiteraard is dat tegen de commerce van die cafés, en daar schuilt ook echt wel een probleem. Maar het begint natuurlijk wel doorgaans daar, dus is het ook daar dat we het probleem moeten aanpakken imo.

Dat zegt niks, want je weet niet wat het zou zijn zonder nultolerantie.

Als je de pakkans verhoogt, gaat het aantal gevallen ook in stijgende lijn ;)
Toch wel, testen op drugs gebeurt nog niet zo lang. Toch gaan de gevallen in stijgende lijn sinds de invoering van de tests.
De invoering van de tests maakt dus weinig indruk op de gebruikers.

En zo blijven we in cirkeltjes draaien. Het enige dat echt zal werken is werk maken van pakkans, bestraffing en strafuitvoering.
Al de rest is gerommel in de marge waar toekomstige slachtoffers geen zier aan zullen gehad hebben.

Toch wel, testen op drugs gebeurt nog niet zo lang. Toch gaan de gevallen in stijgende lijn sinds de invoering van de tests.
De invoering van de tests maakt dus weinig indruk op de gebruikers.

En zo blijven we in cirkeltjes draaien. Het enige dat echt zal werken is werk maken van pakkans, bestraffing en strafuitvoering.
Al de rest is gerommel in de marge waar toekomstige slachtoffers geen zier aan zullen gehad hebben.
En als ze nu gewoon meer testen, of op betere plekken testen?
Dan gaan de gevallen in stijgende lijn, maar dat wil niet zeggen dat er meer mensen met drugs rondrijden.

En als ze nu gewoon meer testen, of op betere plekken testen?
Dan gaan de gevallen in stijgende lijn, maar dat wil niet zeggen dat er meer mensen met drugs rondrijden.
Ik baseer me uiteraard over de info die daarover reeds gepubliceerd werd.
Bijkomend zit het druggebruik in het algemeen ook nog steeds in de lift. Het zou heel naief zijn te denken dat die gebruikers geen moeite hebben met de wet op bezit en gebruik te overtreden, maar zich wel braaf aan de verkeersregels houden.

Ik vind toch dat er velen appels met peren vergelijken, zoals het rookverbod en zelfs rijden onder invloed van drugs.

Bij dat laatste is het grote verschil toch echt dat zelfs wanneer je maar 2 of 3 keer van een joint trekt of een halve lijn snuift, je die roes wel degelijk quasi meteen gaat voelen en een grote invloed gaat hebben op je (rij)gedrag. Waarbij dat ook gewoon het doel is van drugs: de roes op zich. Niemand snuift een lijn coke of neemt een pil omdat het lekker is. Zelfs bij weed is dat niet de reden.

En uiteraard zijn er ook veel mensen die (veel) drinken om dronken te worden en om dus die roes te voelen. En die mogen dan uiteraard niet rijden.

Maar 1 wijntje bij het eten doe je imo niet om de roes, dat gaat bij de meeste mensen ook, at most, slechts zeer minimaal hun gedrag veranderen, laat staan dat ze er dronken van worden. Dus in nultolerantie zie ik echt geen heil. Ook niet als afschrikking of als mentaliteitswijziger.

Waar we wel vnl tekort schieten, naast de pakkans (maar die verhogen is gewoon heel erg moeilijk, de politiediensten zijn nu al onderbemand en er moet nu al bespaard worden), is imo de bewustmaking op café en restaurant. En het aanbieden daar van alternatieven. Ik kom vaak op café, in veel verschillende zaken. En quasi nergens hangt ook maar iets van waarschuwing in de vorm van stickers, slogans, posters,... om niet te rijden wanneer je te veel gedronken hebt. Nergens hangt een alternatief uit, het tel nr van de plaatselijke dichtsbijzijnde taxi, een QR code voor een uber of andere diensten,... Of een duidelijke lijst met niet alcoholische dranken. Of een alcoholtester.

En uiteraard is dat tegen de commerce van die cafés, en daar schuilt ook echt wel een probleem. Maar het begint natuurlijk wel doorgaans daar, dus is het ook daar dat we het probleem moeten aanpakken imo.
Ik ken er toch veel die zeggen 1tje of max 2 omdat ze moeten rijden. Maar vaak smaakt het naar meer en komt er nog een 3e en 4e drankje bij kijken. Na die 2 glaasjes zijn de grenzen al aan het vervagen en komen de uitvluchten: met wat eten er bij kan minder kwaad, ik straks wel een cola'ke, ...

Bij nul tolerantie gaan er denk ik minder mensen aan de verleiding toegeven zoals hier boven beschreven.

Ik ken er toch veel die zeggen 1tje of max 2 omdat ze moeten rijden. Maar vaak smaakt het naar meer en komt er nog een 3e en 4e drankje bij kijken. Na die 2 glaasjes zijn de grenzen al aan het vervagen en komen de uitvluchten: met wat eten er bij kan minder kwaad, ik straks wel een cola'ke, ...

Bij nul tolerantie gaan er denk ik minder mensen aan de verleiding toegeven zoals hier boven beschreven.

Daar is zeker wel iets voor te zeggen. Alleen, volgens mij ga je toch vnl de mensen die het wel bij 1 of 2 glazen houden daarmee treffen.

Degenen die nu al het risico nemen om, al dan niet echt beschonken maar al zeker boven de 0.5 promille, met de auto te rijden, gaan die dat echt niet meer doen omdat er plots nultolerantie is?

Blijkbaar gaat het bij zowat 80% van de ongevallen met alcohol in het verhaal over meer dan 1 promille. En dan vermoed ik dat de echt zware ongevallen daar ook grotendeels zullen bijhoren.

Bij zowat de helft zelfs tussen de 1,5 en 2,5 promille. Dat zijn imo echt niet de mensen die na dat eerste glas er mss toch nog 1 of 2 extra drinken en dan stoppen. Mensen die dus wel degelijk ergens een bepaalde mate van terughoudendheid hebben.

Dat gaat vnl over de mensen die wel 5 glazen en meer drinken op relatief korte tijdspanne en dan nog rijden. Dat zijn dus mensen die gewoon weten dat ze in overtreding zijn maar het risico willen nemen. Ik betwijfel of voor zo een mensen het een verschil gaat maken of ze nu boven de 0.5 dan wel 0.0 zitten. Het risico nemen ze toch al, die gaan dat imo vermoedelijk gewoon blijven nemen.

Ik denk dat iedereen het er mee eens is dat de pakkans hoger moet, alleen is dat niet zo evident. Ze kunnen misschien wel iets efficiënter, maar om de pakkans (althans het gevoel ervan) groter te maken, gaan we echt serieus veel moeten investeren en manschappen nodig hebben. Deze tijden van sociale media en smartphones is zo'n controle snel doorgegeven. Er zijn dan ook tig "ideale" plekken om dronken mensen te kunnen pakken en die kun je nu eenmaal niet allemaal en altijd bezetten met controles. Dus ik denk dat het onrealistisch is om de pakkans zodanig te verhogen dat mensen niet meer of aanzienlijk minder dronken in de auto stappen.

Wel ergens ironisch dat we hier terecht de pakkans hoger willen, maar wel veel mensen klagen over de vele snelheidscontroles, want dat is eigenlijk hetzelfde principe.
Je hebt in zekere mate gelijk maar zoals iemand hier eerder aanhaalde is er nog redelijk wat haaglangend fruit te plukken qua pakkans. Er zijn uitgaansbuurten en/of discotheken waar quasi nooit controles plaatsvinden in de buurt. Zeker op zo'n gevoelige plaatsen of periodes moet het toch meer kunnen zijn. Neem nu de Gentse Feesten, ik heb jarenlang om 4u smorgens met de feestbus of fiets naar huis gegaan (omliggende gemeente), nooit een controle gezien.
Er zullen dan weer achterpooortjes gevonden worden zoals een stuk verder parkeren maar op zich is de controle dan toch al een 'ongemak' voor iemand die zat naar huis wil rijden.

Terug
Bovenaan