Zwaar verkeersongeval Tom Waes

Ik geloof echt niets van die calculator. Als ik zou drinken wat volgens die calculator mag, moet ik op 2u tijd al minstens 6 glazen drinken, eer ik positief zou tekenen. Moest ik 6 glazen op hebben, ben ik een regelrecht gevaar in het verkeer (ok, ik kan er ook niet goed tegen en drink nagenoeg nooit).
Als je niet goed tegen alcohol kan is het perfect mogelijk om fysieke tekenen van dronkenschap te vertonen en tegelijk toch niet geïntoxiceerd te zijn en dus "safe" te zijn volgens de ademtest. Dronkenschap is een zwaarder vergrijp dan intoxicatie.

Nultolerantie is 0.2 promille. Een pralineke zal geen kwaad kunnen.
En dan nog, is het zo een ramp om eens geen likeur praline te eten? Of nen 0.0 te drinken?

Er zijn toch altijd alternatieven.
De mentaliteit moet echt serieus veranderen, zeker bij de oudere generaties lijkt mij. (Hoop ik)

0,2 promille is toch quasi nultolerantie, je kan er met één pint al boven zitten. En we gaan nu ook niet lullen over mensen die er met 1 pint net onder zouden zitten. Je moet ergens een lijn trekken, want met 0,0 promille zou je al positief kunnen blazen na het eten van 1kg madarijnen ofzo.
één likeurpralinetje zal ook uw rijvaardigheden niet beïnvloeden.
Soms zit er na het eten van fruit (vooral rijp fruit) al een kleine hoeveelheid alcohol in je bloed.

En dan nog, is het zo een ramp om eens geen likeur praline te eten? Of nen 0.0 te drinken?

Niets is een "ramp" tenzij echte rampen. Maar ik zou dat wel jammer vinden ja, bij een goed diner heb ik er graag wel een lekkere aperitief of dessert bij.

Maar alweer: eerst pakkans en straffen, responsabilisering. De problematiek en foute mentaliteit zit eerder bij "hoho ik kan wel nog naar huis ze, stuurt mij als er controles staan Jef" en niet bij "tweede pintje kan er nog wel bij". Topic gaat over Tom Waes, die wist goed genoeg dat hij niet mocht rijden en ik zie niet in waarom dat van eender welke arbitraire grens af zou hangen.

"ahja maar nultolerantie, DAN ga ik niet meer met 2 promille rijden ze. Maar nu de grens op 0.5 ligt, bwaaaaaaaaah".

Er zijn toch altijd alternatieven.
De mentaliteit moet echt serieus veranderen, zeker bij de oudere generaties lijkt mij. (Hoop ik)
Er zijn wel meerdere problemen met 0,0 promille te doen als nultolerantie buiten die 0.0 en likeurpraline.
Zelfs als je niet aan het autobrouwerijsyndroom lijdt, kan het lichaam een kleine hoeveelheid alcohol genereren door natuurlijke vergisting van de darmflora. Dat is niet veel, maar kan je boven de 0,0 promille brengen.
In België is het nog steeds zo dat alles onder de 0,5% als alcoholvrij aanzien wordt. Niet iedereen weet dit. Na dat te drinken, is de kans klein dat je boven de 0,2 promille geraakt, maar je zal wel boven de 0,0 zitten.
Indien er gekookt wordt met alcohol (wat je niet altijd weet op restaurant), verdampt het merendeel maar niet alles. Wat je dus ook opneemt.
Hoeveel mensen gaan er denken dat er (een minimale) hoeveelheid alcohol in tiramisu zit bv?
Bepaalde medicatie (vooral verstuivers) kunnen ook een positieve blaastest veroorzaken dan.

0,2 promille is nog altijd duidelijk: één eenheid alcohol is teveel. Alle andere gevallen gaan dan ook geen probleem veroorzaken.

Er zijn wel meerdere problemen met 0,0 promille te doen als nultolerantie buiten die 0.0 en likeurpraline.
Zelfs als je niet aan het autobrouwerijsyndroom lijdt, kan het lichaam een kleine hoeveelheid alcohol genereren door natuurlijke vergisting van de darmflora. Dat is niet veel, maar kan je boven de 0,0 promille brengen.
In België is het nog steeds zo dat alles onder de 0,5% als alcoholvrij aanzien wordt. Niet iedereen weet dit. Na dat te drinken, is de kans klein dat je boven de 0,2 promille geraakt, maar je zal wel boven de 0,0 zitten.
Indien er gekookt wordt met alcohol (wat je niet altijd weet op restaurant), verdampt het merendeel maar niet alles. Wat je dus ook opneemt.
Hoeveel mensen gaan er denken dat er (een minimale) hoeveelheid alcohol in tiramisu zit bv?
Bepaalde medicatie (vooral verstuivers) kunnen ook een positieve blaastest veroorzaken dan.

0,2 promille is nog altijd duidelijk: één eenheid alcohol is teveel. Alle andere gevallen gaan dan ook geen probleem veroorzaken.
Ben ik mee akkoord .
Mij gaat het vooral om de mentaliteit.
Maar veel mensen willen nog altijd geen keuze maken. Ze willen EN drinken, EN daarna zelf naar huis te rijden.
Van mij mag men wat meer hameren dat het een OF verhaal is, ipv EN verhaal. Er zijn ondertussen overal wel genoeg alternatieven. Als je per se bier wil drinken, drink een 0.0, of kies voor een alcoholvrij dessert. Alleeja, kan allemaal zijn dat mensen dat jammer vinden Wil je dat niet, zorg voor vervoer. Maar nee, de mentaliteit is bij velen toch nog, ik wil dat, dus ik doe dat.

Als je dan al die verhalen hoort van mensen die iemand verloren hebben door debielen/egoïsten die vonden dat ze recht hadden op hun pintjes, wijntjes, sterken drank of anderen drugs. Daar word ik heel kwaad van. En in mijn schoonfamilie doen ze het allemaal, ik ken quasi niemand die niets drinkt als men moet rijden. Ik vind dat waanzin. Rijden = niet drinken zou een reflex moeten zijn.

Van mij mag het ook gerust allemaal strenger. In mijn omgeving zie ik het zelfs eerder bij de ouderen.

Vorig jaar nog gaan helpen op een bbq die de opa van 80 gaf (met alle genodigden tussen de 70 en 90). Daar is amper iemand nuchter vertrokken met de auto...

Wil je dat niet, zorg voor vervoer.

Is al eerder behandeld: nee, dat is niet realistisch. Tenzij je niet van onder de lokale kerktoren uitkomt ofzo, dan misschien.

Als je dan al die verhalen hoort van mensen die iemand verloren hebben door debielen/egoïsten die vonden dat ze recht hadden op hun pintjes, wijntjes, sterken drank of anderen drugs. Daar word ik heel kwaad van. En in mijn schoonfamilie doen ze het allemaal, ik ken quasi niemand die niets drinkt als men moet rijden. Ik vind dat waanzin. Rijden = niet drinken zou een reflex moeten zijn.

Ik snap niet waarom je het per se allemaal op 1 hoop moet gooien. Bij jou zijn er precies maar 2 mogelijkheden: of je hebt de "juiste" mentaliteit en je drinkt niets. of je hebt de "foute" mentaliteit en je vindt dat je "recht hebt op pintjes, wijntjes en rijden samen". Er is echt, ja echt, een tussenweg waarbij mensen zich wel nog de geneugte van 1 consumptie toestaan en het daarbij houden.

Ik vind het absoluut belangrijk om niet dronken te rijden. Ik heb het dan ook nog nooit gedaan en ik zal het nooit doen. Rigoreus. Maar ja, ik drink wel mijn Irish Coffee ja. Word je daar echt kwaad van?

In de voorbije 2 dagen 3 alcoholcontroles gepasseerd, toeval? Voorbije jaren kan ik het mij niet herinneren dat ik dat voorhad tijdens de bob campagne.

Ik vind het absoluut belangrijk om niet dronken te rijden. Ik heb het dan ook nog nooit gedaan en ik zal het nooit doen. Rigoreus. Maar ja, ik drink wel mijn Irish Coffee ja. Word je daar echt kwaad van?
Op die laatste vraag zeg ik: En dan? Ik maal er geen reet om wat iemand anders daar dan van denkt.

Zolang die persoon die kwaad is maar niet aggressief wordt en mijn Irish Coffee niet zomaar los uit mijn handen slaat gaat mijn negeerknoppeke aan. :tongue: (Moest ik als chauffeur echter in de wagen stappen dan is het een ander verhaal)

Je zou er van verschieten hoeveel vaders er 's ochtends al pinten staan te hijsen als ze met hun zoon naar de voetbal gaan. 1 jaar lang trainer geweest bij een U13-ploeg en veel pinten zien passeren, voor 12u. 🫨

Ik ga mij hier niet populair maken maar ook schuldig hier.

Ik ga ook met mijne zoon op zaterdag naar zijn wedstrijden zien, U8 en matchen beginnen meestal rond 9u. Om 10u hebben wij allemaal ons eerste pint in handen en dat worden er dan gemakkelijk 5 à 6 op 2 uur tijd. Nadien stappen wij allemaal in onze auto met ons kinderen en rijden we naar huis. De meeste wonen, waaronder mezelf, op 5 minuten van de voetbal. (wat het zeker niet goed praat uiteraard!)

Op zondag speel ik dan zelf voetbal en als ik zie wat daar allemaal wordt gedronken om dan nadien allemaal in de auto te stappen, op die 12 jaar dat wij samen spelen zijn er nog maar 2 tegen gehouden geweest waarvan rijbewijs werd afgepakt en waarbij 1 in de beek is gesukkeld met zijne fiets.

Alle leeftijden, 20 jarige maar even goed de veteranen ploeg.

Ik rij regelmatig met gemakkelijk 8 pinten op naar huis op een zondag namiddag na de voetbal. (tijdspanne van 4u ofzo)

Heb zelf al een stuk of 4 x moeten blazen, 3 x kwam ik van het werk (nuchter) en 1 x van restaurant maar ook safe geblazen, desondanks met wel wat glazen op (aperitief, paar glazen wijn en Duvel).

Ze doen gewoon veel te weinig controles en veel (waaronder mezelf) zouden gewoon is tegen de lamp moeten lopen.

Al die keren dat ik in mijne auto ben gestapt met glas te veel op was ik nooit zichtbaar dronken, kan er helaas veel te goed tegen. Dat mijn reactievermogen in de wagen niet optimaal is ga ik uiteraard niet ontkennen.

Nee, ik ben er zeker niet fier op.

Ik ga ook met mijne zoon op zaterdag naar zijn wedstrijden zien, U8 en matchen beginnen meestal rond 9u. Om 10u hebben wij allemaal ons eerste pint in handen en dat worden er dan gemakkelijk 5 à 6 op 2 uur tijd. Nadien stappen wij allemaal in onze auto met ons kinderen en rijden we naar huis. De meeste wonen, waaronder mezelf, op 5 minuten van de voetbal. (wat het zeker niet goed praat uiteraard!)

Op zondag speel ik dan zelf voetbal en als ik zie wat daar allemaal wordt gedronken om dan nadien allemaal in de auto te stappen, op die 12 jaar dat wij samen spelen zijn er nog maar 2 tegen gehouden geweest waarvan rijbewijs werd afgepakt en waarbij 1 in de beek is gesukkeld met zijne fiets.

Ik rij regelmatig met gemakkelijk 8 pinten op naar huis op een zondag namiddag na de voetbal. (tijdspanne van 4u ofzo)

Heb zelf al een stuk of 4 x moeten blazen, 3 x kwam ik van het werk (nuchter) en 1 x van restaurant maar ook safe geblazen, desondanks met wel wat glazen op (aperitief, paar glazen wijn en Duvel).

Ze doen gewoon veel te weinig controles en veel (waaronder mezelf) zouden gewoon is tegen de lamp moeten lopen.

Al die keren dat ik in mijne auto ben gestapt met glas te veel op was ik nooit zichtbaar dronken, kan er helaas veel te goed tegen. Dat mijn reactievermogen in de wagen niet optimaal is ga ik uiteraard niet ontkennen.

Welke wijziging zou er dan voor jou voor zorgen dat je dit zeker niet meer doet?
* meer controles?
* zwaardere boetes in geldstraf?
* auto kwijt vanaf bepaald %?
* iets anders?

Welke wijziging zou er dan voor jou voor zorgen dat je dit zeker niet meer doet?
* meer controles?
* zwaardere boetes in geldstraf?
* auto kwijt vanaf bepaald %?
* iets anders?

Meer controles, ze doen er veel te weinig.

Ik ben iemand die altijd denkt, mij overkomt het niet.

Van de zomer nog op café geweest, met de fiets, te veel gedronken onderweg naar huis gevallen op straat, al geluk was het 3u snachts en reden er amper auto's maar twee weken later naar hetzelfde café maar deze keer te voet naar huis gewandeld dus nu pak ik geen fiets meer omdat ik het heb "meegemaakt". Te voet kunt ge ook vallen maar dan heb ik mij net iets meer onder controle dan met de fiets.

Minder drinken is de boodschap maar dat is nu eenmaal mij niet gegeven, ik heb geen karakter en ik kan geen nee zeggen.

Niet persoonlijk opvatten maar als men zegt "de mentaliteit moet veranderen", dan is jouw anekdote daar toch een perfect voorbeeld van. Wat brave huisvaders die met hun kinderen of als hobby naar de voetbal trekken en boven de limiet in de wagen stappen. Belgischer kan het eigenlijk amper hé? Niemand maakt daar waarschijnlijk een probleem van of maakt een opmerking tegen iemand die de zoveelste pint bestelt?

@zarathustra, hoe zou men daar in Noorwegen op reageren? Ik werk met een hoop nationaliteiten, en die bieden me al standaard frisdrank of alcoholvrije cava aan want "ah jij bent met de auto zeker".

Volgens mij ligt de mentaliteitsverandering gewoon in het marginaliseren van dat soort gedrag. Net zoals je nu scheef bekeken wordt als je een sigaret aansteekt aan een eettafel of wanneer je met kinderen op stap bent, zou iedereen eigenlijk automatisch moeten denken "amai wat een marginaal type" vanaf iemand na X pinten in de wagen kruipt.

Is al eerder behandeld: nee, dat is niet realistisch. Tenzij je niet van onder de lokale kerktoren uitkomt ofzo, dan misschien.

Ik snap niet waarom je het per se allemaal op 1 hoop moet gooien. Bij jou zijn er precies maar 2 mogelijkheden: of je hebt de "juiste" mentaliteit en je drinkt niets. of je hebt de "foute" mentaliteit en je vindt dat je "recht hebt op pintjes, wijntjes en rijden samen". Er is echt, ja echt, een tussenweg waarbij mensen zich wel nog de geneugte van 1 consumptie toestaan en het daarbij houden.

Dat doe ik niet. Ik word helemaal niet kwaad van mensen die een aperitiefje drinken. Ik hekel dat onze maatschappij nog niet de mentaliteit heeft van, als ik rijd, drink ik niet.

Mensen die met 8 pinten doodleuk de baan opgaan maken mij wel kwaad en vooral triest. Het zal maar iemand zijn die jij kent die van zijn sokkel wordt gereden omdat men niet op tijd kan remmen.

11 ongevallen per dag waar alcohol bij betrokken is. Wij hebben echt een probleem. En het is jammer dat enkel controles dat voor velen een wake up call zijn. Terwijl de verhalen van mensen die iemand verloren hebben eigenlijk genoeg zouden moeten zijn. Je moet niet nuchter rijden om geen boete te krijgen, maar om anderen en jezelf niet in gevaar te brengen.

Niet persoonlijk opvatten maar als men zegt "de mentaliteit moet veranderen", dan is jouw anekdote daar toch een perfect voorbeeld van. Wat brave huisvaders die met hun kinderen of als hobby naar de voetbal trekken en boven de limiet in de wagen stappen. Belgischer kan het eigenlijk amper hé? Niemand maakt daar waarschijnlijk een probleem van of maakt een opmerking tegen iemand die de zoveelste pint bestelt?

Absoluut, op de trainingen van mijne zoon net hetzelfde.

Bier moet precies rijkelijk vloeien.

Vorige week had ik geen goesting in een pint en ik zei “voor mij ne cola”. Beginnen ze is goed te lachen en komen ze met een pint af.

De mama’s bestellen daar cava met de fles.

Je geeft de oplossing zelf al deels. De mentaliteitsverandering is volgens mij te bereiken door de pakkans enorm te verhogen en dit ook lang aan te houden.
Hoe kan je dit realistisch ooit bereiken?

Ik lees het vaak dat de pakkans verhoogd moet worden, maar wat is hoog genoeg en hoe kun je dat bereiken?
Ik kan mij niet inbeelden hoe je ooit tot een 'hoge' pakkans kan komen.

Er zijn maar zo veel agenten beschikbaar die niet voortdurend kunnen controleren op alle mogelijke wegen.
Als er meer controles zouden worden uitgevoerd, zal er gewoon nog meer worden voor gewaarschuwd op twitter en via andere kanalen.
De pakkans verhogen is volgens mij geen realistische weg om tot een mentaliteitswijziging te komen.

(Met het idee van hoge pakkans die leidt tot een mentaliteitswijziging, ga ik trouwens wel akkoord. Alleen denk ik niet dat het haalbaar is.)

Absoluut, op de trainingen van mijne zoon net hetzelfde.

Bier moet precies rijkelijk vloeien.

Vorige week had ik geen goesting in een pint en ik zei “voor mij ne cola”. Beginnen ze is goed te lachen en komen ze met een pint af.

De mama’s bestellen daar cava met de fles.

Wil je zelf al die pinten drinken, of is het echt omwille van de sociale druk die je voelt?

Bij mij in de familie wordt er door de mannen ook altijd goed gedronken.
Na het eten dan nog een zware bier of 2.
Ik doe daar nooit aan mee en zit daar dan "bij de vrouwen met mijn theetje".
Ergens voel ik toch telkens een druk om nee te moeten zeggen als mij die bieren worden aangeboden, ik heb er geen moeite mee om nee te zeggen maar het voelt wel aan als er niet bij te horen op dat moment.

Hoe kan je dit realistisch ooit bereiken?

Ik lees het vaak dat de pakkans verhoogd moet worden, maar wat is hoog genoeg en hoe kun je dat bereiken?
Ik kan mij niet inbeelden hoe je ooit tot een 'hoge' pakkans kan komen.

Er zijn maar zo veel agenten beschikbaar die niet voortdurend kunnen controleren op alle mogelijke wegen.
Als er meer controles zouden worden uitgevoerd, zal er gewoon nog meer worden voor gewaarschuwd op twitter en via andere kanalen.
De pakkans verhogen is volgens mij geen realistische weg om tot een mentaliteitswijziging te komen.

(Met het idee van hoge pakkans die leidt tot een mentaliteitswijziging, ga ik trouwens wel akkoord. Alleen denk ik niet dat het haalbaar is.)
In hoeverre is het eigenlijk mogelijk burgers te laten assisteren bij controles?

Of speciale eenheden binnen het korps hiervoor te creëeren? Waartoe de toegangsvoorwaarden ook lager liggen? (Zoals het vroegere hulpagent gegeven)

Terug
Bovenaan