Zwemmen

Die poolboi is inderdaad wel een goed instrument! Vorige zwemles mee leren werken en vandaag eens op mijnen alleen gaan spartelen. In het begin moeilijk het om ritme te vinden, maar op den duur lukt het wel.
Maar Jezus Christus, het begint me inderdaad wel te dagen dat het nog een poos gaat duren eer ik voldoende zwemconditie heb opgebouwd om comfortabel te crawlen. Vandaag eens met het sporthorloge gezwommen en blijkbaar toch hartslagen boven de 175 bereikt. Ik voel het ook wel aan mijn spieren na iedere sessie sinds ik de armen ook meer gebruik.

Mja no pain no gain zonder vallen geen opstaan
Al geprobeerd om de twee slagen de ademen?

Die poolboi is inderdaad wel een goed instrument! Vorige zwemles mee leren werken en vandaag eens op mijnen alleen gaan spartelen. In het begin moeilijk het om ritme te vinden, maar op den duur lukt het wel.
Maar Jezus Christus, het begint me inderdaad wel te dagen dat het nog een poos gaat duren eer ik voldoende zwemconditie heb opgebouwd om comfortabel te crawlen. Vandaag eens met het sporthorloge gezwommen en blijkbaar toch hartslagen boven de 175 bereikt. Ik voel het ook wel aan mijn spieren na iedere sessie sinds ik de armen ook meer gebruik.

Mja no pain no gain zonder vallen geen opstaan
Ik ben een 6-tal maand geleden begonnen met zwemmen. Ik kon geen 25m zwemmen. Om de 2 slagen ademen heeft toch ook enkele weken geduurd voor dit comfortabel aanvoelde. 90% van mijn trainingen zijn met PB puur voor de techniek van mijn slagen goed te krijgen. Ik vind het nog steeds moeilijk(er) om zonder PB te zwemmen. Ben nu pas begonnen met het proberen om een kick toe te voegen aan mijn slag. Heb wel gemerkt dat die zwemconditie redelijk snel komt. Heb na 5maand vlot het zwemonderdeel van de 70.3 kunnen doen. (Wetsuit helpt hier wel enorm).
Merk nu wel dat ik al even vastzit rond 2:00/100m pace. Wat sneller lukt wel maar dan verlies ik veel techniek waardoor het weer veel vermoeiender wordt.

Continu! Maakt het een stuk makkelijker, maar nog steeds vermoeiend. En dat is helemaal oke
De start van mijn pullfase is voor mij de trigger om te komen ademen. Zorg er ook voor dat je quasi alle lucht hebt uitgeblazen voor je terug komt ademen. Zorgt er bij mij voor dat ik voldoende tijd heb en niet achter lucht moet happen.

Ik ben verplicht om de 3 slagen aan het ademen. Het lukt aardig, ik verlies toch geen snelheid. Om de zoveel tijd adem ik links eens water in plaats van lucht, hehe. Ik voel alleszins dat mijn linkerschouder het apprecieert. De last in mijn onderarm is volledig weg. Dus dat is positief!

Afgelopen les ging echt wonderwel.

Zonder vliezen en zonder hulpstukken bij de armen, dus ik ben toch al vrij dicht bij het echte crawlen gekomen. De vliezen blijven een hack, maar ik trek me op aan het fijne gevoel en aan het feit dat het heel goed ging met de armtechniek.

Met de beentechniek blijf ik wel wat in het ongewisse. Het zijn maar basiscursussen, dus ik heb niet het gevoel dat ik echt de beste cues krijg om dat te verbeteren. Zodra de vliezen uitgaan, blijft het toch allemaal lastig, en ik betwijfel eerlijk gezegd of dat ligt aan een zwakke core.

Wat is eigenlijk het “normale” waar ik naar moet streven?
De leraar zegt me dat ik zonder vliezen de neiging heb om te veel snelle, kleine bewegingen te maken. Maar wat zijn dan normale bewegingen? Groter? Benen dicht bij elkaar of juist niet? Echt enorm lastig. Op YouTube zie je filmpjes passeren van zwemmers die één beenslag doen per armslag — ja, daar ben ik precies nog een eeuwigheid van verwijderd. Als ik gewoon met een plankje zwem, enkel met de benen, beweeg ik me denk ik voort aan een snelheid van twee minuten per 25 meter (bij wijze van spreken). Moet ik eigenlijk makkelijk snelheid kunnen maken, of is het normaal dat je niet snel gaat met enkel benen omdat die bewegingen vooral dienen voor stabiliteit

Snelheid alvast op de laatste plaats zetten. Tenzij je een gemiddelde 3x per week kan gaan en specifiek op oefent zal je daar niet snel in groeien. Klinkt alvast dat je best wat baantjes per keer met je plank oefent en zo verder aanvoelt.

Was hier ook een erg zwak punt en heeft hier behoorlijk lang geduurd voor het beterde. En het is nog steeds verre van perfect. Veel meer zwemmen. Zo simpel is het voor de meeste.
De leraar zegt me dat ik zonder vliezen de neiging heb om te veel snelle, kleine bewegingen te maken.
Dus zachter en meer consequente bewegingen. Heel makkelijk gezegd natuurlijk.

Spetteren! Miljard, gewoon spetteren de benen. Dan komen de billen sowieso hoger te liggen. Dat 'm dat toch zes lessen eerder zegt.

Enorm verschil nu. Nog altijd hopeloos inefficiënt omdat ik nog niet traag durf te zwemmen, al heb ik toch al 200m weten te crawlen. Nooit gedacht dat ik dat zou kunnen na ocharme zes lessen. Wat een ervaring 😍

Kunt ge dat ook uitdrukken in bpm? Dus zo één been dat op en af gaat, is dat aan 30bpm, 60bpm? Want op zich zou ik dat ook wel al eens op het droge kunnen proberen.
In de zwem wereld drukken we dat uit in het aantal beenslagen per armcyclus.
Meestal wordt 2-takt aanbevolen tijdens het rustig zwemmen. Dan doe je de beenslag aan de tegenovergestelde kant van de arm die je beweegt. Dat heeft voornamelijk als doel om je lichaam in balans te houden.

Als ik gewoon met een plankje zwem, enkel met de benen, beweeg ik me denk ik voort aan een snelheid van twee minuten per 25 meter (bij wijze van spreken). Moet ik eigenlijk makkelijk snelheid kunnen maken, of is het normaal dat je niet snel gaat met enkel benen omdat die bewegingen vooral dienen voor stabiliteit
Vanuit de benen snelheid maken is enkel voor in competitie op de kortere nummers/sprint.
Beenslag zorgt voornamelijk om heupen boven te houden en minder drag in het water te creëren.
Ook niet plooien in de knieën, want dat zorgt ook voor extra weerstand in het water. Beetje denken dat je telkens met gestrekt been op een bal wil trappen. En af en toe eens proberen de grote tenen elkaar te laten raken. Hoe meer de benen uiteen hoe meer drag.

En het kan paradoxaal klinken. Maar probeer eens goed te leren zwemmen met een band rond de voeten. Dan moet je automatisch een goede lichaamspositie gaan zoeken. Eenmaal dit goed lukt zal je merken dat je quasi geen beenslag meer nodig hebt om goede positie in het water te vinden. Voorwaartse propulsie is enkel door de armen!

Gaspard zilver en ging toch tot 75meter aardig mee met Jefimova. Vanotterdijk ook zilver. Mooie dag voor de Belgen.

Spetteren! Miljard, gewoon spetteren de benen. Dan komen de billen sowieso hoger te liggen. Dat 'm dat toch zes lessen eerder zegt.

Enorm verschil nu. Nog altijd hopeloos inefficiënt omdat ik nog niet traag durf te zwemmen, al heb ik toch al 200m weten te crawlen. Nooit gedacht dat ik dat zou kunnen na ocharme zes lessen. Wat een ervaring 😍
Zo weinig mogelijk de benen gebruiken, af en toe een trap om u stabiel te houden.
Constant benen gebruiken put u onnodig snel uit.
Wat ook helpt om rechter te liggen is hoofdpositie, niet te ver vooruit kijken, onderwater beetje scheun naar voor.

Zo weinig mogelijk de benen gebruiken, af en toe een trap om u stabiel te houden.
Constant benen gebruiken put u onnodig snel uit.
Wat ook helpt om rechter te liggen is hoofdpositie, niet te ver vooruit kijken, onderwater beetje scheun naar voor.

Akkoord, ik gebruike eigenlijk mijnen benen niet, juist voor een beetje balans, als ik op mijn benen let is het vooral of ik ze gesloten hou.

En idd hoofdpositie, eigenlijk bijna altijd naar de bodem kijken.
Wel verschrikkelijk als je iemand inhaalt en de voeten tikt.
Al oefen ik soms wel om eens te kijken zoals bij open water zwemmen.

Soms doe ik ook even mijn ogen dicht om te kijken of ik wel recht kan zwemmen.

Akkoord, ik gebruike eigenlijk mijnen benen niet, juist voor een beetje balans, als ik op mijn benen let is het vooral of ik ze gesloten hou.

En idd hoofdpositie, eigenlijk bijna altijd naar de bodem kijken.
Wel verschrikkelijk als je iemand inhaalt en de voeten tikt.
Al oefen ik soms wel om eens te kijken zoals bij open water zwemmen.

Soms doe ik ook even mijn ogen dicht om te kijken of ik wel recht kan zwemmen.

Ogen dicht doen in het zwembad is nog een gigantisch verschil met open water zwemmen. Je krijgt sowieso nog bepaalde cues in het zwembad waardoor je toch ietwat recht blijft. In open water kan je na 3 slagen al een kwartslag gedraaid zijn mede ook door het woelige water

Ogen dicht doen in het zwembad is nog een gigantisch verschil met open water zwemmen. Je krijgt sowieso nog bepaalde cues in het zwembad waardoor je toch ietwat recht blijft. In open water kan je na 3 slagen al een kwartslag gedraaid zijn mede ook door het woelige water

Maar als ge scheeft zwemt ist nog erger ;)

Enkele maanden verder en we blijven progressie maken. Zonder lessen is het natuurlijk wat moeilijker om alles te pinpointen maar ik weet toch welk "gevoel" ik moet nastreven.

Benen amper tot weinig bewegen is iets waar ik nog steeds op werk, maar zelfs met pulboi vind ik het lastiger om met de benen stil te zwemmen. Uiteindelijk gaat het wel lukken. Ook Phelps moest ooit ergens beginnen.

Wel blij dat ik vandaag toch al comfortabel 25m kan crawlen zonder hulpstukken. En dat zonder te skarten! Benieuwd waar in EOY zal staan!

Terug
Bovenaan