Archief - Besef komt pas na je studie?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

metaphore

Legacy Member
boogje zei:
ik zit nu in het 4de middelbaar, ik heb nu net een examen afgelegd. Oké, je zal denken " is toch niet zwaar", maar er zijn weldegelijk mensen die dan al wa moeten knokken om dingen eirn te krijgen en vooral als je een hele week moe bent en om 8 uur al in uw bed ligt. Ik ben dus nu wéér moe maar nu moet ik een hoofdvak leren voor morgen <_<

als ik nu gewoonweg één keer kon uitslapen, dan leerde ik 10 keer zo goe

dat lijkt me nu wel "beter" aan het werkleven : je werkt, je komt thuis, maar dan moet je niet NOG es werken als je thuiskomt ( valt te zien, sommige mensen dan weer wel natuurlijk). Het minst toffe aan het werkleven is dan die vakanties missen en bijkomende stress (?)

dat is het voordeel aan hoger onderwijs
als ge tijd hebt kunt ge nekeer uitslapen want ge hebt nie elke dag examen

hoe dan ook, opt einde van de examens bent ge altijd uitgeput en toch slaap ik meestal voldoende...
leren is gewoon een serieus vermoeiende bezigheid.

Talos

Legacy Member
Doom Dragon zei:
ik werk nog nie (gelukkig :p)
maar ik kan er wel inkomen dat sommige 'school' missen

in het peuter, mis je een kleine bederfd kind zijn
in het kleuter, mis je de peuterklas
in het lager, mis je de kleuterklas
in het middelbaar, mis je het lager
in het hoger/unief, mis je het middelbaar
op je werk, mis je hoger/unief (studententijd)

Akkoord behalve met het voorlaatse. Ik ervaar het hoger als pakken beter dan het middelbaar. Meer vrijheid, toffer/nieuwer volk, interresanter enzovoort enzoverder.

Ikzelf hoop van er dit laatste jaar nog door te geraken en dan volgend jaar iets in de IT te gaan doen :)

En om nog even wat ontopic toe te voegen: Ik kan eigenlijk niet wachten om te gaan werken, ben het studeren wat beu. Vooral als ze steeds afkomen met nutteloze vakken zoals ethiek enzo die niets maar dan ook niets met informatica te maken hebben. En ja beetje financieel onafhankelijk worden is ook wel leuk.

DX2

Legacy Member
Het hogeschoolleven was prachtig, en middelbaar nog het tofste...

In hogeschool had ik in 't 2e (IAJ) 19 uur les in de week, da was teveel van 't goeie. Ik kon op 't einde van het jaar beter kaarten dan marketing (dat ik toen volgde).

Middelbaar was gewoon een grote vriendenclub, en als ge moe waart kon je gewoon verderslapen in de les. Op hogeschool was dat enigszinds anders.

Nu werk ik bijna 2 jaar, en mis ik ten eerste alle vrienden van toen en de rustige uren, zonder verplichtingen...

Towlie

Legacy Member
Iedereen zegt dat "het middelbaar" de schoonste tijd is, maar denk eens verder,
het is gewoon dat je dan nog jong bent, niet al te veel verantwoordelijkheden hebt en nog lekker onnozel kan doen
Na je achtien jaar word je dan als volwassene beschouwd en begint het echte werk
Dus het middelbaar is maar iets wat erbij komt, want wie zit er nu graag in de les ...

ElBramo

Legacy Member
Na het humaniora had ik dat gevoel al. Ik wist dat mijn studierichting gans mijn verdere leven ging bepalen.

Time

Legacy Member
Hadden mijn ouders mij na mijn middelbaar verplicht om eerst een jaar te werken, dan zat ik nu waarschijnlijk in mijn 3de jaar ipv mijn 2de jaar werken na 2 keer een eerste jaar hogeschool. En ik denk dat dat voor veel mensen geldt die hun eerste jaar hogeschool als een luilekkerjaar zagen. Is zeker iets wat ik zal overwegen als ik later zie dat mijn kinderen niet beseffen dat ze er iets voor moeten doen.

Maar dat van "het middelbaar en hogeschool is de schoonste tijd van je leven" heb ik altijd bullshit gevonden, dat hangt af van persoon tot persoon.

GMotha

Legacy Member
Ik werk, ben tevreden, maar ga er niet de rest van m'n leven blijven: ik heb net iets teveel ambitie.

Nooit over nagedacht toen ik nog studeerde, ik heb de gewoonte mijn plan te trekken als't nodig is.

En over "de plezanste tijd van uw leven": grootste deel van het middelbaar kan ik als de kutste jaren van m'n leven beschouwen. Ik mis school dus absoluut niet.

jeroenrams

Legacy Member
Ikzelf besef dat ik momenteel een serieus luxeleven heb aan de hogeschool... Enkel begin ik het school écht beu te worden, vooral vakken als frans & engels waar je niet voor kan kiezen haat ik gewoon. Ik die financiën - verzekeringen (2e jaar momenteel) en dat interesseerd me echt enorm, maar je moet verdorie meer inzitten met die talen dan met hetgeen waar je eigenlijk voor kiest.

Om die reden zou ik liever gaan werken dan op school zitten...

passero

Legacy Member
jeroenrams zei:
Ikzelf besef dat ik momenteel een serieus luxeleven heb aan de hogeschool... Enkel begin ik het school écht beu te worden, vooral vakken als frans & engels waar je niet voor kan kiezen haat ik gewoon. Ik die financiën - verzekeringen (2e jaar momenteel) en dat interesseerd me echt enorm, maar je moet verdorie meer inzitten met die talen dan met hetgeen waar je eigenlijk voor kiest.

Om die reden zou ik liever gaan werken dan op school zitten...

en wat ga je doen als er een engelssprekende of franssprekende klant bij jou inlichtingen komt vragen over een verzekering ofzo?

Ik ben ook absoluut niet voor talen en deed da ook nie graag maar ik heb serieus gemerkt da je daar toch beter wa moeite voor moet doen hoor...
Ik heb enkele maanden op een project gezeten bij de overheid in brussel. 3/4 van de mensen waar ik in contact mee kwam waren franssprekende en dan merkte ik plots da ik te weinig kennis had van het frans....

jorrelemargi

Legacy Member
ik heb spijt dat er op informatica (wat ik onder andere gestudeerd heb) zo weinig talen gegeven werden. Achteraf heb ik nog duits bijgevolgd en frans en engels in een andere richting, maar nu heb ik het gevoel dat mijn dagen voorbij gaan , en dat ik enkel in mijn vrije tijd bezig ben met dingen die ik echt graag doe. Spijtig genoeg weegt die tijd ni op tegen wat ik WIL doen, vb, italiaans leren, meer tijd besteden aan webontwerp, koken, ...

mijn mening is: werk moet u leven vergemakkelijken, en niet andersom zoals bij veel mensen (die vb dicht naar hun werk verhuizen).

kben nu 1 jaar bezig, kwestie van ook ni zomaar directe stoppen als het tegenzit, maar kbesef tenminste: dees is het ni voor mij. Life's too f*cking short

aan de studenten 1 advies: ga voor wat u interesseert !

jeroenrams

Legacy Member
Ik besef dat talen nodig zijn. Maar mij lijkt een basisdiploma + uitbreidingen interessanter. Zevervakken als bv. ethiek zouden dan als uitbreiding kunnen dienen als "extraatje" aan je diploma. Verder zou ik ook de talen als extra willen aanzien. Zoals "uitdieping zakelijk nederlands", frans, engels, duits, spaans,... en je moet er daar bijvoorbeeld minstens 2 van kiezen.
Zo is het aan de werkgever om te kiezen wat hij belangrijk vindt voor zijn onderneming.

Maarja, ik besef dat dit systeem ook niet zo slecht is... Als ik uiteindelijk mijn diploma kan behalen zal ik daar ook niet meer van wakker liggen en blij zijn dat mijn talen de laatste jaren toch wat opgekrikt zijn. Maar nu is dat een zorg die ik meesleur en waar ik van hoop dat dit mijn studietraject niet negatief beïnvloed...

deyoeri

Legacy Member
Ik zou begod ni weten wat ik later zou doen, laat staan wil doen. Daarvoor leef ik teveel van dag op dag en plan ik te weinig, maar het zou waarschijnlijk geen nine to five kantoorjob zijn die ik heel mijn leven wil uitvoeren. Het lijkt me gewoon doodsaai om elke dag ongeveer hetzelfde te moeten doen, maar ja, dat hangt natuurlijk allemaal af van enerzijds studies en anderzijds de openstaande keuzes van jobs. Ik mis eigenlijk nog meer mijn lagere schooltijd (1e -2e) leerjaar ^^. Maar op 16 jaar kan je niet meer missen denk ik. :)

Quilombo

Legacy Member
ik vond het lager het zaligste :D vooral de laatste jaren dervan, ik ging echt graag naar school; en ik besefte dat toen ook al.

nu vind ik het studeren te onnatuurlijk, en ook werken zoals 90% van de bevolking het doet lijkt me niks voor mij :s

studeren zou gewoon op eigen houtje moeten gebeuren, zodat je compleet zelf kiest wat je leert (cfr. mensen die na hun middelbaar al aan de slag kunnen als webdesigner ofzo :o), aan de hand van je interesses, maar ook aan de hand van hetgeen nodig is om jouw interesses uit te voeren. dan komt dat allemaal wel vanzelf (al zeg ik niet dat je nooit es iemand kan gebruiken die je wat meer uitleg geeft). maar van een studierichting te doen, daar wordt je zo loom en moe van, jesus.

leren is tof (imo), maar niet als anderen zeggen WAT je moet kennen, op welk tempo je moet leren en HOE je die leerstof moet verwerken :s

zelfde geldt, maar wat minder, voor werken.

deathsythe

Legacy Member
kzit int 6de eco wiskunde, kmoet tege morgen engels en bio leren, allebei ni zo simpel, engels politiek systeem enz.. ma bon soit,
kzou graag later nen ingenieur worre, industrieel of handelsingenieur, maar ze zijn beide niet zo simpel maar toch... als dat niet zal doorgaan weet ik het niet meteen, iemand trouwen hier dat deze studies volgt? pm me aub me wa info enz..

ik denk dat het werken toch leuker is dan leren hoor, je komt thuis, en je moet alweer voor elke dag werken voort school, en dan kom je in die uberleuke examens terecht, zucht :)

Brazuca

Legacy Member
Doom Dragon zei:
ik werk nog nie (gelukkig :p)
maar ik kan er wel inkomen dat sommige 'school' missen

in het peuter, mis je een kleine bederfd kind zijn
in het kleuter, mis je de peuterklas
in het lager, mis je de kleuterklas
in het middelbaar, mis je het lager
in het hoger/unief, mis je het middelbaar
op je werk, mis je hoger/unief (studententijd)


Als ge bejaard zijt mist ge werk
En op u sterfbed zeide blij dat het gedaan is

TheCrow7

Legacy Member
Ik mis vooral de kansen die je krijgt als je nog studeert. Hoe ouder je wordt, hoe minder kansen er zijn.

Hmgrwngd

Legacy Member
jorrelemargi zei:
ik heb persoonlijk 2 hogere studies afgerond met veel plezier en zonder ooit herexamens te hebben. Altijd graag naar school gegaan en me goed geamuseerd na de uren.

Daarna komt echter de grote stap: het weirkleven! nu 1 jaar gewerkt en ik denk "studeren was toch de schoonsten tijd", de cliché die de ouders altijd maar bovenhalen, maar in mijn geval lijkt die toch te kloppen ;)


Staan de studerende mensen er al bij stil wat ze willen worden en weten ze dat ook duidelijk? Ik had er niet echt een idee van toen ik afstudeerde en vraag me nog altijd af wat ik echt wil

Na de studies begint te meer stil te staan bij wat ge int leven wilt, en beseft ge soms dat ge (nog) ni op de goeie weg zijt ;)

hebben nog mensen da gevoel al gehad? :woohoo:

Ik heb dat besef al gehad 2 jaar geleden...

Ik kijk eigenlijk zelfs uit naar het werken, en heb niet eens een diploma. :p

Different people, different strokes.

Flipkikker

Legacy Member
Het middelbaar was een schone tijd, maar ik klaag nu allerminst van de hogeschool zu :)
Vorig jaren wask serieus schoolmoe, ma nu ik iets doe wat me interesseert en waar ik later een tof beroep mee kan doen ga ik echt voor men studies :)

metaphore

Legacy Member
ik ben er vrij zeker van (hoewel ge dat natuurlijk niet kunt voorspellen) dat dit de mooiste tijd van men leven is. De leerstof die we nu zien interesseert me echt. In het middelbaar vond ik al die idiote vakken zo zinloos als wat. Nu heb ik tijd zat en tegen de examens ga ik in total study mode voor 2 maanden.

Ik kan me niets inbeelden dat nog plezanter is.
Uiteindelijk zorgen u resultaten (als ge geslaagd bent) voor de nodige voldoening. Als ge een heel jaar nixt maar ook geen examens hebt dan is uwe vrije tijd volgens mij minder waard.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan