Archief - Besef komt pas na je studie?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

KnackyBall

Legacy Member
Ik zit in het 6de Kantoor, ok 't is wel vrij laag (BSO), maar ik ga zeker en vast nog een 7de jaar Logistiek doen voor diploma, want na het 6de Kantoor krijg je geen diploma, enkel een getuigschrift, ben je eigenlijk niets mee...
En het 7de jaar Logistiek (=heeft te maken met heftrucks etc.), daar zit een mooie toekomst in, want ze vragen er achter :)
Die mannen die in de Logistiek werken, komen buiten met 60 tot 80 duizend ballen :eek:

EDIT: Kantoor volgen is wel chille :D (geen examens enzo, weinig toetsen, wel veel stages)

Emerxill

Legacy Member
TheCrow7 zei:
Ik mis vooral de kansen die je krijgt als je nog studeert. Hoe ouder je wordt, hoe minder kansen er zijn.
Open Universiteit eh ;) Ben ik van plan om in de toekomst te gaan doen...
KnackyBall zei:
...
Die mannen die in de Logistiek werken, komen buiten met 60 tot 80 duizend ballen :eek:
...
Als ik de zelfde uren als die zou doen kom ik buiten met 100 000 ballen :p.

Ben in mijn middelbaar ooit eens zo een logistiek bedrijf gaan bezoeken met school.
Iedereen had ne bedrijfswagen en verdiende 120 000 bruto. Toen ik aan de baas vroeg wa voor diploma ik nodig had, zei em dat gewoon ne A2 genoeg is.
Ik vond dat een schoon loon voor 40u te werken en vroeg waar ik kon tekenen :D
Toen zei die baas dat ik daar maar 50à60u per week van moest maken en dat ik ook op zaterdag of zondag moest komen komen werken, of soms alletwee.
Daarna was mijn interesse een pak minder :p

VinceFeet

Legacy Member
Ik studeer momenteel nog Rechten dus heb geen ervaring op de werkvloer. Al wel wat vakantiewerk gedaan maar dat is niet te vergelijken (denk ik?). Je beseft dat dat maar tijdelijk is en je hebt niet de verantwoordelijkheden die een 'echte' werknemer wel heeft.

Dus momenteel ben ik nog een volwaardig student en ik hou wel van dat leven maar ik hoop qua 'levenskwaliteit' ook na mijn studies nog in stijgende lijn te gaan. En dan bedoel ik niet alleen wat betreft het financiële aspect maar ik zou graag iets 'verwezenlijken' in m'n leven. Ik bedoel, een grote droom waarmaken. Mijn droom is altijd al geweest om iets op mezelf te beginnen en daar dan een groot succes van te maken zodat ik achteraf kan zeggen: 'DIT heb ik bereikt door er hard voor te werken en zonder dat ik andermans kont heb moeten likken'.

Dus hopelijk denk ik later met een leuk gevoel terug aan mijn studententijd maar toch hoop ik dat mijn leven dan er nog beter uitziet dan nu (ik ben perfect gelukkig, daar niet van hé :) ).

Radiance

Legacy Member
Ik zit nu in mijn laatste van 3 jaren hogeschool (ICT). Ik vind het hoger een pak leuker dan middelbaar, je hebt meer de vrijheid om uw studies in te plannen, vakken die u ten volle interesseren & in de meeste gevallen docenten die je ook echt diepere vragen kan stellen. Ook het studentenleven is interessanter :)

Los daarvan ga ik zo goed als zeker werken vanaf deze zomer, en ik heb daar nog redelijke ambities in ook :) IT is sowieso een richting die inhoud dat je constant moet bijleren.
Ik heb specifiek niet voor TI gekozen omdat hun focus op software developement zo eng is, en ben nu al blij dat ik daarvoor gekozen heb, ik doe naast mijn studieuren nog wel wat (PHP) programmeerwerk, da's fijn voor enkele uren, maar niet dag in - dag uit, maar da's een persoonlijke keuze waarschijnlijk.

Ik heb door stage en vakantiewerk al wel een redelijk idee van wat mij te wachten staat, al heb je nu uiteraard die verantwoordelijkheid nog niet die er later ongetwijfeld nog bijkomt.

KnackyBall

Legacy Member
Emerxill zei:
Open Universiteit eh ;) Ben ik van plan om in de toekomst te gaan doen...

Als ik de zelfde uren als die zou doen kom ik buiten met 100 000 ballen :p.

Ben in mijn middelbaar ooit eens zo een logistiek bedrijf gaan bezoeken met school.
Iedereen had ne bedrijfswagen en verdiende 120 000 bruto. Toen ik aan de baas vroeg wa voor diploma ik nodig had, zei em dat gewoon ne A2 genoeg is.
Ik vond dat een schoon loon voor 40u te werken en vroeg waar ik kon tekenen :D
Toen zei die baas dat ik daar maar 50à60u per week van moest maken en dat ik ook op zaterdag of zondag moest komen komen werken, of soms alletwee.
Daarna was mijn interesse een pak minder :p
Amai, mooi bedragje, en hoeveel zou je verdienen als ge halftijds werkt?

Radiance

Legacy Member
Ik betwijfel dat ze in dat soort bedrijven halftijdse aanbiedingen hebben, daar moeten ze elke dag op mensen kunnen rekenen die perfect weten welke orders er lopen en wat daarmee moet gebeuren.

SilentSpring

Legacy Member
1ste bach accountancy-fiscaliteit hier, wat dus inhoud dak boekhouder wordt of op de financiële diest van 1 of ander bedrijf terechtkom. Heb deze richting onder meer gekozen omdat ze (veel) werkzekerheid biedt, en nen bureaujobke is echt iets voor mij:D. Dit naast het feit dak het ne interessante richting vind, en boukhouden is best sjiek als ge het kent.

Ik heb eigenlijk wel getwijfeld tussen dit en logistiek management, maja, tis dus het huidige geworden.

Heb me ook wel al afgevraagd ofdak da nu gans m'n carrierre wil doen, zo achter ne bureauke met cijfers bezig zijn maja...
Na een aantal jaar ervaring opgedaan te hebben kannek nog altijd zelfstandig beginnen.
Blijkbaar verdient dat goed, ne maat z'n pa is zelfstandig boekhouder geworden in bijberoep, enkele jare later is hem helemaal zelfstandig geworden en nu, nen jaar of 5-6 later werkt hij al met 3-4 man.

owja: het middelbaar vond ik den schoonste tijd. Lessen waren wel kut (eco-mt gedaan) maar met de maten veel fun gehad.
Nu in't hoger hebbek geen maten.:p. Wel ne paar gasten waar ge wel es iets tegen zegt, maar niet vo te zeggen dat direct maten zijn. M'n echte maten zijn nog altijd die van in't middelbaar, en dan vooral die dak het langst ken.

Over da studentenleven: doe daar nie aan mee, ik ga enkel naar de les en that's it. Rest interesseert me gene zak, want wat is dat studentenleven eigenlijk echt: u zo zat mogelijk zuipen en dan met gigantische katers in uw bed liggen in plek van in de les te zitten. Als m'n ouders al da geld moeten afdokken omdak nogmaar zou mogen gaan willek gerust elke dag na de les, hoe saai ze ook zijn. Voor de rest doe'k wel gene klop, wordt tijd dak es begin te blokken.

Savage

Legacy Member
Heb zelf al 4j gewerkt als informaticus, ben dit dan ook van opleiding. Het was zoals de meeste hier precies een jongesdroom, maar ondertussen toch uitgegroeid tot een enorme ontgoocheling. Maar dit kwam mede door het feit dat ik quasi nooit op kantoor zat (zat nl. extern bij verschillende firma's) en dat maakt dat ik nauwelijks enige affiniteit met mijn collega's had. Mijn echte collega's werden de klanten waar ik mee samenwerkte, maar als er bv personeelfeestjes waren of teambuilding viel ik meestal uit de boot omdat ik zogezegd niet op de payroll stond.
En ja, de voordelen waren best wel goed, mooi salaris, auto, laptop, gsm, ... alles erop en eraan, maar dan komt het besef dat je vastzit in je job, dat dit niet is wat je na 20j nog wil doen. Ik werkte op het einde ook >12u per dag, gewoon door de enorme massa projecten waar ik mee opgezadeld zat.
Daarop heb ik besloten alles achter te laten en opnieuw te gaan studeren en met succes. Ik ben vorig jaar begonnen en zit nu in men 2e bach Kunstwetenschappen aan de UGent. En hier heb ik volledig men draai gevonden. Ik besef dat de mogelijkheden om zuiver in kunst verder te gaan quasi nihil zijn, maar anderzijds, als ik afstudeer heb ik toch al een universitair diploma op zak. Ik ga waarsch. nog een extra jaar vlerick bij doen, maar dat valt af te wachten.

Kunst zal dus voornamelijk een zijspoor blijven, maar van zodra ik merk dat bv. de mogelijkheid bestaat om zelfstandig handelaar te worden, zal ik deze niet laten liggen.
En zo zie je maar, van informaticus naar kunstwetenschapper, moet kunnen vind ik :)

VinceFeet

Legacy Member
Savage zei:
Heb zelf al 4j gewerkt als informaticus, ben dit dan ook van opleiding. Het was zoals de meeste hier precies een jongesdroom, maar ondertussen toch uitgegroeid tot een enorme ontgoocheling. Maar dit kwam mede door het feit dat ik quasi nooit op kantoor zat (zat nl. extern bij verschillende firma's) en dat maakt dat ik nauwelijks enige affiniteit met mijn collega's had. Mijn echte collega's werden de klanten waar ik mee samenwerkte, maar als er bv personeelfeestjes waren of teambuilding viel ik meestal uit de boot omdat ik zogezegd niet op de payroll stond.
En ja, de voordelen waren best wel goed, mooi salaris, auto, laptop, gsm, ... alles erop en eraan, maar dan komt het besef dat je vastzit in je job, dat dit niet is wat je na 20j nog wil doen. Ik werkte op het einde ook >12u per dag, gewoon door de enorme massa projecten waar ik mee opgezadeld zat.
Daarop heb ik besloten alles achter te laten en opnieuw te gaan studeren en met succes. Ik ben vorig jaar begonnen en zit nu in men 2e bach Kunstwetenschappen aan de UGent. En hier heb ik volledig men draai gevonden. Ik besef dat de mogelijkheden om zuiver in kunst verder te gaan quasi nihil zijn, maar anderzijds, als ik afstudeer heb ik toch al een universitair diploma op zak. Ik ga waarsch. nog een extra jaar vlerick bij doen, maar dat valt af te wachten.

Kunst zal dus voornamelijk een zijspoor blijven, maar van zodra ik merk dat bv. de mogelijkheid bestaat om zelfstandig handelaar te worden, zal ik deze niet laten liggen.
En zo zie je maar, van informaticus naar kunstwetenschapper, moet kunnen vind ik :)

Respect man! :niceone:

Jij ben tenminste iemand die woorden omzet in de praktijk. Ik ken genoeg zeikerds die al jaren zagen over hun job maar van avondschool of wat dan ook moeten ze wel niets weten... Maar dat ze een andere richting uitwillen met hun job zeggen ze elke dag! Ok, ik weet ook dat dat allemaal niet zo evident is maar jij bewijst dat het, mits de nodige inspanning, wel kan hé. Nog veel succes ermee.

KnackyBall

Legacy Member
Radiance zei:
Ik betwijfel dat ze in dat soort bedrijven halftijdse aanbiedingen hebben, daar moeten ze elke dag op mensen kunnen rekenen die perfect weten welke orders er lopen en wat daarmee moet gebeuren.
Ah, maja, keb er toch niets op tegen hoor moest ik 50 of meer uren werken, kverveel me toch thuis :D
Ik zit nog in het 6de Kantoor BSO, echt wel chillen amai :p Na dat --> 7de jaar Logistiek
Had een B-attest in het 5de handel, leren was ik kostbeu :(
Tot nog toe zeker nog geen spijt van, en ze zeggen dat Logistiek een mooie toekomst is en goed verdient :)

Talos

Legacy Member
Slaagt wel tegen na een tijd hoor. Maat van mij doet ook iets in die sector en soms werken tot 4 uur 's nachts is geen uitzondering, en werken in het weekend ook niet. En ja dat ben je rap genoeg beu, als uw maten uitgaan en gij op den bureau zit.

VinceFeet

Legacy Member
Talos zei:
Slaagt wel tegen na een tijd hoor. Maat van mij doet ook iets in die sector en soms werken tot 4 uur 's nachts is geen uitzondering, en werken in het weekend ook niet. En ja dat ben je rap genoeg beu, als uw maten uitgaan en gij op den bureau zit.

Veel geld verdienen en weinig werken gaat zelden samen. Dat geldt voor zowel universitairen als voor mensen met een BSO-diploma denk ik.

ComputerVISTA

Legacy Member
Wat ik allemaal niet wilde worden vroeger ... Jongens toch... Al is een jeugddroom toch uitgekomen met de verhuur van klank en lichtmateriaal, en daar ben ik ook nogal drastisch ingebombardeerd vand e ene dag op de andere :D

KnackyBall

Legacy Member
Talos zei:
Slaagt wel tegen na een tijd hoor. Maat van mij doet ook iets in die sector en soms werken tot 4 uur 's nachts is geen uitzondering, en werken in het weekend ook niet. En ja dat ben je rap genoeg beu, als uw maten uitgaan en gij op den bureau zit.
Bureau?:confused:
Logistiek heeft toch te maken met heftrucks etc., soms ook administratieve dingen enzo?

btw, tijdens vrije tijd verveel ik me toch wel dusja, nie echt een probleem voor mij moest ik zoveel uren werken.

KnackyBall

Legacy Member
VinceFeet zei:
Veel geld verdienen en weinig werken gaat zelden samen. Dat geldt voor zowel universitairen als voor mensen met een BSO-diploma denk ik.
BSO-diploma? hmm, ik denk als ge een 7de jaar Logistiek volgt dat dit geen BSO-diploma is hoor, 't is een A2-diploma ofzoiets. Kan zijn dak verkeerd ben.

btw, als ge uw 6de kantoor BSO uitdoet dan krijg je zelfs geen diploma, enkel getuigschrift, daar ben je dus eigenlijk niets mee ... no future..

Een 7de jaar Logistiek is toch wel aangeraden, je kan ook een 7de jaar Kantoor doen, maar er is toch wel een pak verschil tussen kantoor en logistiek!

Ali_

Legacy Member
Ik doe momenteel politieke wetenschappen, maar weet niet goed welke richting ik er later mee uit wil. Wel lijkt het me heel leuk voor een socio-wetenschappelijk tijdschrift of krant te werken. Ook de media (op vlak van actualtieit) trekken me aan. Dat vind ik soms spijtig aan mijn richting (begrijp me niet verkeerd, ik doe het graag) maar je hebt niet zo een zekerheid over je latere beroepsleven.

ComputerVISTA

Legacy Member
Als ge uit uw 7de komt, uw leercontract of (dat ander) gedaan hebt hebt ge idd een A2.

Zoniet... niet.

VinceFeet

Legacy Member
KnackyBall zei:
BSO-diploma? hmm, ik denk als ge een 7de jaar Logistiek volgt dat dit geen BSO-diploma is hoor, 't is een A2-diploma ofzoiets. Kan zijn dak verkeerd ben.

btw, als ge uw 6de kantoor BSO uitdoet dan krijg je zelfs geen diploma, enkel getuigschrift, daar ben je dus eigenlijk niets mee ... no future..

Sorry voor het misverstand maar ik doelde dus op niemand specifiek met 'BSO-diploma' of 'Universitair diploma'. :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan