Archief - Bijnadoodervaring

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Starrk

Legacy Member
Ik weet niet hoe ik ertoe kwam maar plots zat ik op deze site te surfen:

http://www.bijnadoodervaring.nl/

Vooral onder het onderdeel 'inhoud van een BDE' staan nogal frappante dingen. Zouden deze waar zijn, of enkel hersenspinsels?

Wat zou er dan na de dood zijn? Een hoop niets of toch een gelukstoestand, een soort bewustzijn op een ander niveau?

Hoe staan jullie hier tegenover en wat zijn jullie opinies.

Ik heb dit bij wetenschap gezet in de hoop dat er zich een interessante discussie zou kunnen ontwikkelen

___

Zelf wil ik graag geloven in een leven na de dood, maar weet niet of ik dat kan. Het lijkt me nogal met de paplepel ingegeven door godsdienst, iets waar ik me dus niet mee bezig houdt. Toch heb ik moeite om te bevatten wat er na de dood is. Is er dan wel nog een zijn? Het is natuurlijk allemaal wel nogal onaantastbaar, en een oeroud subject, doch niet minder interessant.

Toch blijken alle BDErvaarders over dezelfde zaken te praten.

Ik ken ook iemand (vader van een vriendin) die dit eens heeft meegemaakt, en ook hij spreekt over een tunnel, lichtwereld,... Hij beweert zelfs dat hij door middel van sterke meditatie uit het lichaam kan treden en zo met de geestenwereld kan praten (Lijkt me erg sterk, ik heb namelijk geleerd kritisch te zijn, maar de overtuiging waarmee hij het vertelt is adembenemend. Deze persoon heeft ook zijn verhaal gedaan in enkele West-Vlaamse scholen dus misschien kan iemand beamen wat ik zeg).

Er zijn wel zaken op die site die ik hooguit vreemd vind:

Ook mensen die blind zijn geboren kunnen een bijnadoodervaring krijgen en gedurende de bijnadoodervaring waarnemen, maar deze persoon kan de beeldvorming soms moeilijk weergeven.
De dove mens kan tijdens de bijnadoodervaring (weer) horen.

Hoe stel je dit vast? Weet iemand die doof en/of blind geboren is wat zien of horen is?

Brazuca

Legacy Member
Als je sterft dan stoppen alle vitale organen met werken, inclusief je hersenen. Dit heeft tot gevolg dat je hersenen niet meer van zichzelf bewust zijn dat ze bestaan = totale duisternis.
Een BDE is daarom ook maar een proces in de hersenen dat zich afspeelt op de laatste momenten waarin zij actief zijn. Daarom zijn er tunnels te zien en gezichten van jesus.
Als je dan gelooft in een "ziel" heeft het niet meer te maken met wetenschap maar met mysticism :)

grey-turtle

Legacy Member
De enkele verhalen die ik gehoord heb, zijn voor mij te opmerkelijk om zomaar als illusie of hersenspinsels af te schrijven. Zo wordt er gezegd dat je uit je lichaam stijgt en daarbij de gebeurtenissen rondom je lichaam kan zien. na het bereiken van de poort zien sommige mensen alleen overleden mensen met wie ze een goede band hebben. Ik dacht dat er exacte beschrijvingen gegeven kondne worden.

MagicD

Legacy Member
Geloof in wat het voor u het makkelijkst maakt om met dood om te gaan.

EverlastingHate

Legacy Member
Dood is dood, een hoop energie en moleculen die het begeven, punt uit.

Moest er werkelijk iets zijn, wat dan met al de ééncelligen waaruit wij zijn ontstaan, hadden die ook een geest, wat met de hele dierenwereld, hebben dieren ook zieltjes. Het feit dat er zware schommelingen zijn geweest in het aantal mensen, staan er dan geesten in de wachtrij die op een lichaam staan te wachten. Is de geestenwereld dan oneindig, de zieltjes blijven toestromen telkens er iemand doodgaat....

Neet, ons heel menselijk bestaan is niet meer waard dan de pipi die je doorspoelt.

Wij zijn als computers, alleen wat complexer, maar uiteindelijk zijn beide(wij en computer) niet meer dan een hoop nederige materie.

Tremium

Legacy Member
De dood...
Ik bekijk de dood zoals de periode voor de geboorte: er was niets. Lijkt me simpel genoeg.
Ik had eens op NGC ofzo gezien dat die "witte tunnel" die je ziet iets te maken had met...pff ik weet het niet meer.

killgore

Legacy Member
EverlastingHate zei:
Dood is dood, een hoop energie en moleculen die het begeven, punt uit.

Moest er werkelijk iets zijn, wat dan met al de ééncelligen waaruit wij zijn ontstaan, hadden die ook een geest, wat met de hele dierenwereld, hebben dieren ook zieltjes. Het feit dat er zware schommelingen zijn geweest in het aantal mensen, staan er dan geesten in de wachtrij die op een lichaam staan te wachten. Is de geestenwereld dan oneindig, de zieltjes blijven toestromen telkens er iemand doodgaat....

Neet, ons heel menselijk bestaan is niet meer waard dan de pipi die je doorspoelt.

Wij zijn als computers, alleen wat complexer, maar uiteindelijk zijn beide(wij en computer) niet meer dan een hoop nederige materie.

Het feit dat we kunnen nadenken, controleren, beslissingen maken heeft is nog steeds niet wetenschappelijk vastgelegd. Dit geldt ook voor de dieren.

Wat je zegt KAN waar zijn, maar het is zeker niet de absolute waarheid zoals jij die voorstelt.

Starrk

Legacy Member
Tremium zei:
De dood...
Ik bekijk de dood zoals de periode voor de geboorte: er was niets. Lijkt me simpel genoeg.
Ik had eens op NGC ofzo gezien dat die "witte tunnel" die je ziet iets te maken had met...pff ik weet het niet meer.

Is door een zuurstoftekort in de hersenen...maar:

-Er zijn mensen die een BDE gehad hebben, de tunnel gezien hebben, en nochtans geen zuurstoftekort in de hersenen hadden.
-Hoe kan je verklaren dat ze een dood familielid, die ze nog nooit of te nimmer gezien hadden (laat staan waar ze het bestaan van wisten) in detail kunnen beschrijven?

Tremium

Legacy Member
Misschien zit de gedachte dat ze een witte tunnel of iets anders zullen zien, zo diep dat het draadwerkelijk bovenkomt op het moment dat het bijna zo ver is?

Thales

Legacy Member
ahja
ik hoop dat dat allemaal waar is, maar hoop kan natuurlijk ook ijdele hoop zijn

tgc_9012

Legacy Member
We zullen het antwoord niet weten, dus welk nut heeft het om erover te discussiëren :crazy:

w00tw00t

Legacy Member
EverlastingHate zei:
Dood is dood, een hoop energie en moleculen die het begeven, punt uit.
vind ik nu zeer zwart wit. Zeggen dat het mystieke niet bestaat zonder enige harde bewijzen is belachelijk.
Ik geloof dat er iets is na de dood, iets bovennatuurlijks, waar ik geen naam aan kan plakken. Er waren als zoveel gevallen dat de mensen met BDE boven hun lichaam "zweefden" en alle gebeurtenissen rond zich heen konden waarnemen. Het heeft niet bepaald met de ziel te maken maar wel iets wat ons te boven staat.

Wat is nog altijd gek vind is dat mensen net voor hun dood heel hun leven in paar seconden de tijd zien voorbijvliegen,..dat gaat mij teboven.

tgc_9012

Legacy Member
w00tw00t zei:
vind ik nu zeer zwart wit. Zeggen dat het mystieke niet bestaat zonder enige harde bewijzen is belachelijk.
Ik geloof dat er iets is na de dood, iets bovennatuurlijks, waar ik geen naam aan kan plakken. Er waren als zoveel gevallen dat de mensen met BDE boven hun lichaam "zweefden" en alle gebeurtenissen rond zich heen konden waarnemen. Het heeft niet bepaald met de ziel te maken maar wel iets wat ons te boven staat.

Wat is nog altijd gek vind is dat mensen net voor hun dood heel hun leven in paar seconden de tijd zien voorbijvliegen,..dat gaat mij teboven.
Waarom gelooft u erin zonder zelf enig bewijs ervan te hebben meegemaakt?

sneax

Legacy Member
als ge droomt kan dat soms ook levensecht zijn en ziet ge soms ook uzelf, 'bijnadoodervaringen' zijn imo iets in die aard, dat iedereen hetzelfde ziet is eenvoudigweg omdat alle mensen hetzelfde in elkaar steken

de dood is imo tzelfde als voor de geboorte: niks - en ik denk dat veel mensen dat beangstigend vinden en willen geloven in iets anders

een mens die sterft is ni anders als een spinnekop die ge doodslaat, of een mier - wij zijn complexer, maar in essentie hetzelfde, ik denk niet dat er ne jezus is voor mieren of nen hemel of whatever

indien er wél vanalles achter de dood komt, dan hopelijk positief en da zou schoon meegenomen zijn :p ge kunt er echt uwe kop over breken, en alhoewel ge het kunt plaatsen onder 'filosoferen', ge hebt zo weing informatie, zo verschrikkelijk weinig, dat ge echt niets met enige feitelijke waarde kunt zeggen over de dood, tis echt totaal nutteloos denken en ge kunt onmogelijk tot een vast punt komen met de beperkte informatie die wij hebben over het leven na de dood, zo denk ik erover - ik heb er al véél over nagedacht maar verder als wat ik hierboven zeg kom ik nooit, tis het enige meest plausibele

zo denk ik erover :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan