Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 5

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

bassie82

Legacy Member
JPV zei:
pas op, het is nog precair hoor (omwille van Antwerpen). Maar net doordat die maatregelen al bij al (ivm eerste uitbraak) vlug genomen zijn én dat de testing direct opgetrokken wordt (nu al een dag van 17348 testen, max vorige keer was 22059), zie ik het eigenlijk wel positief. Kan het beter? ZEKER, véél beter. Maar zal het een 2e golf worden? Hangt natuurlijk af van wat je een golf noemt, maar het zal imho maar een golfje zijn.

Voorlopig lijkt het inderdaad op dat er net op tijd is ingegrepen.
In het vervolg nog veel rapper ingrijpen dat we geen landelijke maatregelen meer moeten nemen.

Maar hout vasthouden dat de aantal besmettingen stabiliseert en zelfs begint te dalen eind volgende week.
Antwerpen blijft een groot probleem en laten we hopen dat ze hun verstand gebruiken door niet massaal naar de kust enzo te komen.

sandervdw

Legacy Member
Ik heb hier net eens de Sciensano cijfers van onze gemeente bekeken. Onze incidence zit op 12 (grens is 20).
Dan dacht ik: misschien zal ik eens een gecombineerde berekening voor alle buurgemeenten erbij rekenen. Maar dan kom ik op 10...

Als je dan echter nog een stap verder gaat, kom je plots in die "Antwerpse rand" uit (Ranst bvb, die zitten op 110).
Dat is dan toch allemaal provincie Antwerpen (en ik denk dat voor de kempen hetzelfde geldt), dan moeten ze de cijfers wel eens duidelijk meer preciseren want dit geeft echt een enorm vertekend beeld.

JPV

Legacy Member
sandervdw zei:
Ik heb hier net eens de Sciensano cijfers van onze gemeente bekeken. Onze incidence zit op 12 (grens is 20).
Dan dacht ik: misschien zal ik eens een gecombineerde berekening voor alle buurgemeenten erbij rekenen. Maar dan kom ik op 10...

Als je dan echter nog een stap verder gaat, kom je plots in die "Antwerpse rand" uit (Ranst bvb, die zitten op 110).
Dat is dan toch allemaal provincie Antwerpen (en ik denk dat voor de kempen hetzelfde geldt), dan moeten ze de cijfers wel eens duidelijk meer preciseren want dit geeft echt een enorm vertekend beeld.
Aantal besmettingen in laatste 7 dagen:
1393 Provincie A'pen
1245 Arro A'pen
1148 A'pen + buurgemeeenten (in prov. Antwerpen)
967 Antwerpen

of in aantal/100.000 inwoners:
Provincie A'pen 74,5
Arro A'pen 117,7
A'pen + buurgemeeenten (in prov. Antwerpen) 148,1
Antwerpen 182,7
Provincie A'pen zonder arro Apen 18,2



Er zijn veel provincieinwoners die ten onrechten in die lockdown zitten (net zoals ook voor de rest van België het in principe wel iets zachter kon, maar ik begrijp de noodzaak aan harde maatregelen als signaal wel, dat alleen al drukt de cijfers wat).

JorisBlack

Legacy Member
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/0...ntwerpse-studenten-werken-als-quarantaine-co/


Ik had hier een aantal pagina's geleden al eens iets gepost over de Duitse regering die hun instructies in pakweg 15 talen beschikbaar heeft gemaakt.
Bij ons rekenen we dus op studenten die vrijwillig helpen om te vertalen...


Kan daar iemand in de veiligheidsraad eens voorstellen om een paar vertalers in te huren, zodat al die info ook in het Arabisch etc. beschikbaar is? Of 'moeten ze gvd maar Vlaemsch leren'?

sandervdw

Legacy Member
JPV zei:
Aantal besmettingen in laatste 7 dagen:
1393 Provincie A'pen
1245 Arro A'pen
1148 A'pen + buurgemeeenten (in prov. Antwerpen)
967 Antwerpen

Er zijn veel provincieinwoners die ten onrechten in die lockdown zitten (net zoals ook voor de rest van België het in principe wel iets zachter kon, maar ik begrijp de noodzaak aan harde maatregelen als signaal wel, dat alleen al drukt de cijfers wat).

Ik snap de harder maatregel als signaal. En voor mij persoonlijk maakt de verstrenging in de provincie ook niks uit. Maar ik vind het wel frappant dat die maatregel dan op provincieniveau wordt genomen.

Het lijkt wel min of meer ingedamd te zijn. Binnen die getroffen gemeentes stijgt het nog (snel). Al kan dat natuurlijk ook het effect van een exponentiële functie zijn.

kay-gell

Legacy Member
JPV zei:
pas op, het is nog precair hoor (omwille van Antwerpen). Maar net doordat die maatregelen al bij al (ivm eerste uitbraak) vlug genomen zijn én dat de testing direct opgetrokken wordt (nu al een dag van 17348 testen, max vorige keer was 22059), zie ik het eigenlijk wel positief. Kan het beter? ZEKER, véél beter. Maar zal het een 2e golf worden? Hangt natuurlijk af van wat je een golf noemt, maar het zal imho maar een golfje zijn.

Ik denk dat ook de mensen al zelf een 2-tal weken voorzichtiger zijn geworden sinds bericht werd dat de cijfers stegen.
Ik merkte dat hier toch wel als je door het stad liep dat het opvallend rustiger aan het worden was, ook in de gym kwam nog niet eens de helft van het volk dat er de voorbije weken was.

We zullen afwachten en duimen dat je gelijk hebt!

Soeplepel

Legacy Member
niemandsland zei:
Gekopieerd van iemand zijn Facebook uit de muziekindustrie. Ik kan zijn Facebook hier niet zomaar droppen omwille van privacy redenen, eventueel via pm.

Als ik uw tekst plak in Google, dan kom ik uit op viruswaanzin.be :crazy: Aleja, dat stukje dat hierboven toch gekopieerd is, heb uw originele post niet gezien.

da_flux

Legacy Member
Soeplepel zei:
Als ik uw tekst plak in Google, dan kom ik uit op viruswaanzin.be :crazy: Aleja, dat stukje dat hierboven toch gekopieerd is, heb uw originele post niet gezien.

Haha zegt genoeg! Misschien kan hij beter daar gaan posten :)

horste

Legacy Member
Zonder daarom in complottheorieën te belanden vind ik het wel jammer dat er in onze media nooit een Nederlandse specialist uitgenodigd wordt die hun exitstrategie eens uit de doeken komt doen aangezien ze daar toch op een heel andere manier omgaan met de dingen. Als je dan ziet dat een Van Ranst bv wel uitgenodigd wordt in Nederlandse programma's snap ik niet goed waarom dit hier niet gebeurt. Die is heel verschillend, met dingen die wij compleet idioot vonden en vinden, maar evengoed volgen ze toch een traject dat vrij gelijkaardig is qua ziekteverloop als bij ons.
Dat je dit niet in het nieuws kan doen omwille van alles duidelijk houden snap ik, maar in bv. de afspraak of de zevende dag is dit iets dat toch wel zijn plaats kan hebben?

JPV

Legacy Member
horste zei:
Zonder daarom in complottheorieën te belanden vind ik het wel jammer dat er in onze media nooit een Nederlandse specialist uitgenodigd wordt die hun exitstrategie eens uit de doeken komt doen aangezien ze daar toch op een heel andere manier omgaan met de dingen. Als je dan ziet dat een Van Ranst bv wel uitgenodigd wordt in Nederlandse programma's snap ik niet goed waarom dit hier niet gebeurt. Die is heel verschillend, met dingen die wij compleet idioot vonden en vinden, maar evengoed volgen ze toch een traject dat vrij gelijkaardig is qua ziekteverloop als bij ons.
Dat je dit niet in het nieuws kan doen omwille van alles duidelijk houden snap ik, maar in bv. de afspraak of de zevende dag is dit iets dat toch wel zijn plaats kan hebben?

het is wel al eens in een ter zake of in de afspraak aan bod gekomen hoor, maar of het nuttig is om de aanpak met België te vergelijken, in een item dat maar 10-20 minuten kan duren, weet ik niet. Voor een panorama zou dat nuttiger zijn.

Probleem is dat het dan ook een kwestie is van attitudes vergelijken. Als je ziet dat daar spontaan grote winkelketens sloten, omdat de klanten wegbleven, dat zie ik hier nog niet vlug gebeuren. Pas op: winkels zijn in België bij het begin van de corona-epidemie ook zelf beginnen te sluiten, maar sluiten OMDAT klanten wegbleven, dat heb je enkel bij kleinere winkeltjes die bvb nu in een gebied leven waar geen kat meer komt (bvb omwille van veel telewerk). Hier in België zouden klanten blijven shoppen. Minder, maar nog altijd véél meer dan in Nederland.

Verder zijn overheidsmaatregelen die reeds bestonden (a la tijdelijke werkloosheid) en zo ook heel bepalend voor het gedrag van de overheid. Dat vereist dus een ganse uitleg

horste

Legacy Member
JPV zei:
het is wel al eens in een ter zake of in de afspraak aan bod gekomen hoor, maar of het nuttig is om de aanpak met België te vergelijken, in een item dat maar 10-20 minuten kan duren, weet ik niet. Voor een panorama zou dat nuttiger zijn.

Probleem is dat het dan ook een kwestie is van attitudes vergelijken. Als je ziet dat daar spontaan grote winkelketens sloten, omdat de klanten wegbleven, dat zie ik hier nog niet vlug gebeuren. Pas op: winkels zijn in België bij het begin van de corona-epidemie ook zelf beginnen te sluiten, maar sluiten OMDAT klanten wegbleven, dat heb je enkel bij kleinere winkeltjes die bvb nu in een gebied leven waar geen kat meer komt (bvb omwille van veel telewerk). Hier in België zouden klanten blijven shoppen. Minder, maar nog altijd véél meer dan in Nederland.

Verder zijn overheidsmaatregelen die reeds bestonden (a la tijdelijke werkloosheid) en zo ook heel bepalend voor het gedrag van de overheid. Dat vereist dus een ganse uitleg

Fair enough, mag inderdaad in een lang item zijn waarin alles ten gronde uitgelegd wordt. Het lijkt me gewoon interessant, daarbij mag zeker ook de attitude aan bod komen. Het lijkt me in elk geval interessanter om alles wat meer gekaderd te zien dan een artikeltje van 5 regels waarin gezegd wordt dat in NL je geen mondmasker moet dragen en iedereen mag zien (veralgemening, maar you get my point)
Enkel wat betreft het shoppen ben ik niet 100% zeker, in de sector waarin ik zit werken we in een Beneluxstructuur, en onze verkoopscijfers in NL zijn volledig door het dak gegaan tijdens corona. Dit is natuurlijk maar anekdotisch, maar het viel wel heel erg op.

Balsaus

Legacy Member
kay-gell zei:
Ik denk dat ook de mensen al zelf een 2-tal weken voorzichtiger zijn geworden sinds bericht werd dat de cijfers stegen.
Ik merkte dat hier toch wel als je door het stad liep dat het opvallend rustiger aan het worden was, ook in de gym kwam nog niet eens de helft van het volk dat er de voorbije weken was.

We zullen afwachten en duimen dat je gelijk hebt!

Het zijn ook de 2 laatste weken van juli.
Veel volk dat op vakantie is, waardoor er minder volk in de gyms is bijvoorbeeld.
Het is dan wel corona, maar toch een immens percentage van vrienden en collega's die ergens heen (Frankrijk, Spanje,..) zijn getrokken afgelopen 2 weken.

Stuyfmans

Legacy Member
Jammer dat iedereen die op reis geweest is over dezelfde kam wordt geschoren als "de feesters" in Saint-Tropez. Enkele beelden van feestende mensen zijn blijkbaar representatief voor iedere Belg die vakantie in het buitenland genomen heeft. Vaak zaten sommigen compleet afgelegen of waren ze naar landen waar én de maatregelen én de besmettingen beter waren dan hier.

Loser

Legacy Member
Stuyfmans zei:
Jammer dat iedereen die op reis geweest is over dezelfde kam wordt geschoren als "de feesters" in Saint-Tropez. Enkele beelden van feestende mensen zijn blijkbaar representatief voor iedere Belg die vakantie in het buitenland genomen heeft. Vaak zaten sommigen compleet afgelegen of waren ze naar landen waar én de maatregelen én de besmettingen beter waren dan hier.

Sorry, maar dat gebeurt toch echt alleen maar in je hoofd, hoor. Ik heb er alvast nog niks van gemerkt. Zeker hier op het forum niet.

kimme1975

Legacy Member
De vakantiegangers moeten nog terugkomen.. hopelijk brengt dat geen forse stijgingen met zich mee.. Het zal bang afwachten worden. De maand september wordt wss precair..

JPV

Legacy Member
horste zei:
Enkel wat betreft het shoppen ben ik niet 100% zeker, in de sector waarin ik zit werken we in een Beneluxstructuur, en onze verkoopscijfers in NL zijn volledig door het dak gegaan tijdens corona. Dit is natuurlijk maar anekdotisch, maar het viel wel heel erg op.
begrijp je niet echt: een sector heeft niet echt een beneluxstructuur, bedoel je een interne sector in je bedrijf zelf ofzo?

B2B en B2C is natuurlijk ook een groot verschil. En waren de verkoopscijfers absoluut, of relatief?

horste

Legacy Member
JPV zei:
begrijp je niet echt: een sector heeft niet echt een beneluxstructuur, bedoel je een interne sector in je bedrijf zelf ofzo?

B2B en B2C is natuurlijk ook een groot verschil. En waren de verkoopscijfers absoluut, of relatief?

Sorry, salesorganisatie waarin wij zitten (consumentenelektronica) die doorverkoopt aan retailers. Wij krijgen dan van die retailers de verkoopscijfers (Coolblue, Mediamarkt, etc etc, dus quasi volledige markt) en de absolute verkoopscijfers zijn door het dak gegaan. We hebben als Beneluxcluster 120% van de aantallen van vorig jaar gedaan, terwijl BELUX op 40% van vorig jaar gevallen is. Geeft wel aan hoeveel er verkocht is in NL. Daar zat een stuk van in online, maar bijlange niet alles

ugar

Legacy Member
sandervdw zei:
Ik snap de harder maatregel als signaal. En voor mij persoonlijk maakt de verstrenging in de provincie ook niks uit. Maar ik vind het wel frappant dat die maatregel dan op provincieniveau wordt genomen.

Het lijkt wel min of meer ingedamd te zijn. Binnen die getroffen gemeentes stijgt het nog (snel). Al kan dat natuurlijk ook het effect van een exponentiële functie zijn.

De maatregel wordt op provinciaal niveau genomen omdat hij anders te ingewikkeld wordt en omdat er nog wat andere wettelijke bezwaren zouden zijn om het voor een deel van de provincie te doen

horste zei:
Sorry, salesorganisatie waarin wij zitten (consumentenelektronica) die doorverkoopt aan retailers. Wij krijgen dan van die retailers de verkoopscijfers (Coolblue, Mediamarkt, etc etc, dus quasi volledige markt) en de absolute verkoopscijfers zijn door het dak gegaan. We hebben als Beneluxcluster 120% van de aantallen van vorig jaar gedaan, terwijl BELUX op 40% van vorig jaar gevallen is. Geeft wel aan hoeveel er verkocht is in NL. Daar zat een stuk van in online, maar bijlange niet alles
Ik kan me vergissen, maar een groot deel van on-line handel van electronica in de Belux is in Nederlandse handen (bol.com, coolblue). Is wat jullie zien dan niet gewoon een verschuiving naar e-commerce van elektronica?

JPV

Legacy Member
ugar zei:
Ik kan me vergissen, maar een groot deel van on-line handel van electronica in de Belux is in Nederlandse handen (bol.com, coolblue). Is wat jullie zien dan niet gewoon een verschuiving naar e-commerce van elektronica?

idd. Belgische consumenten die massaal online aankopen zorgt voor een nog grotere verschuiving naar NL. Niet echt iets wat verbazend is of mijn idee tegenspreekt.

horste

Legacy Member
ugar zei:
Ik kan me vergissen, maar een groot deel van on-line handel van electronica in de Belux is in Nederlandse handen (bol.com, coolblue). Is wat jullie zien dan niet gewoon een verschuiving naar e-commerce van elektronica?
Klopt, maar ook die rapportering krijgen we gesplitst :) dus alles wat naar BE gestuurd wordt apart aangegeven en omgekeerd.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan