Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 5

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

horste

Legacy Member
Timothy555 zei:
Vraagje: mag ik in Antwerpen, overdag (dus niet tijdens de avondklok), iets gaan ophalen vanuit een andere provincie?

De verplaatsing zou bezwaarlijk essentieel te noemen zijn, maar anderzijds weinig risico hebben (uitstappen, mondmasker aan, oppikken en betalen, na 5 minuten weer in de auto naar huis).

Volgens wat ik vind kan dit? Iemand die ergens op een reglement stuit dat dit niet kan?

Volgens mij raden ze het af, maar is er geen verbod tegen. Kan ook niet, want ook mensen uit Antwerpen mogen nog niet-essentiële verplaatsingen doen. Geen zorgen maken dus.

kingjulie

Legacy Member
the_fox zei:
De mensen die klagen over een vod voor hun mond, zijn mensen die voornamelijk in deze categorieën vallen (1 of meerdere):
  1. Mensen die zagen om moeilijk te doen
  2. Mensen die het mondmasker verkeerd gebruiken
  3. Mensen die een zelfgemaakt mondmasker hebben van verkeerd materiaal
  4. Mensen die een verkeerde ademhalingstechniek gebruiken
Alles buiten 1 is op te lossen door een juist masker te hebben en dit correct te gebruiken.

Ik had ook eens een masker gemaakt van een meer stretchige stof omdat dit beter ging aansluiten. Gecombineerd met verkeerde ademhalingstechniek zie ik in hoe mensen met zoiets klagen dat dit onaangenaam is of een natte vod wordt, want na een kwartier was dit inderdaad licht vochtig van de uitgeademde lucht. Licht vochtig hé, dus overdrijven is bij veel mensen ook een kunst (of het is een nog slechtere stof en/of verkeerde techniek).

Let me fix that for you.
5 Mensen die effectief wetenschap volgen en weten dat effectiviteit van maskers NIET bewezen is en de hypothese hebben dat maskerdracht schadelijk is.

Japser

Legacy Member
Bah test resultaten die zijn maar traag ze. Zou graag weten of ik veilig naar buiten kan zonder anderen te besmetten of hier 2 weken beetje mezelf moet amuseren binnen.

sandervdw

Legacy Member
kingjulie zei:
Let me fix that for you.
5 Mensen die effectief wetenschap volgen en weten dat effectiviteit van maskers NIET bewezen is en de hypothese hebben dat maskerdracht schadelijk is Bij intensieve lichaamsbeweging en onderliggende aandoening.

Let me fix that for you

JPV

Legacy Member
kingjulie zei:
Let me fix that for you.
5 Mensen die effectief wetenschap volgen en weten dat effectiviteit van maskers NIET bewezen is en de hypothese hebben dat maskerdracht schadelijk is.

Effectiviteit van mondmaskers is wel degelijk bewijzen. Weliswaar een klein effect, getemperd door het soort masker en hoe je het masker aandoet, maar dat maskers efficiënt kunnen zijn, is geen enkel discussiepunt onder experts. De vraag is gewoon ook voor welke zaken ze het meest nut hebben en dus de positieve effecten voldoende zijn om de mogelijke negatieve effecten voor mensen die het twijfelachtig aandoen zeker te overstijgen.

En hypotheses kan je onbeperkt stellen, daarom is dat nog geen argument.

kingjulie

Legacy Member
sandervdw zei:
Let me fix that for you

maskerdracht zou op meerdere manieren schadelijk kunnen zijn. Hypotheses
1. Door het foutief dragen raken er meer mensen besmet
2. Maskers worden vochtig, laten virussen overleven en verspreiden die dan vervolgens bij het wassen/opbergen etc
3. Maskerdracht geeft mensen een veilig en nuttig gevoel, door dat gevoel houden ze zich niet aan andere maatregelen.
4. Maskerdracht zijn gevaarlijk bij sport of/en voor mensen met ademhalingsaandoeningen.
5. Kwaliteit van maskers is wisselend en slechte batches zorgen voor meer besmettingen.

Verschillende zaken wil ik toch wel gefalsifieerd zien voor ik ze vrijwillig ga dragen.

kingjulie

Legacy Member
JPV zei:
Effectiviteit van mondmaskers is wel degelijk bewijzen. Weliswaar een klein effect, getemperd door het soort masker en hoe je het masker aandoet, maar dat maskers efficiënt kunnen zijn, is geen enkel discussiepunt onder experts. De vraag is gewoon ook voor welke zaken ze het meest nut hebben en dus de positieve effecten voldoende zijn om de mogelijke negatieve effecten voor mensen die het twijfelachtig aandoen zeker te overstijgen.

En hypotheses kan je onbeperkt stellen, daarom is dat nog geen argument.

Ik kan in verschillende databases geen onderzoeken vinden die goed gevoerd zijn EN aantonen dat er een effect is. Feel free om het tegendeel aan te tonen met een bron.
Merk wel op dat methodiek van onderzoek belangrijk is en door corona niet onderschikt mag zijn aan het resultaat.

Balsaus

Legacy Member
sandervdw zei:
Anderzijds zie ik wel net beelden van De Wever en Magnette bij de koning, en alle 3 geen mondmasker op en minder dan 1.5m afstand. Hopelijk beelden van de start van hun opdracht, maar zelfs toen vond ik dat al raar.

Bij de interviews na de recente persconferentie hadden De Block & Jambom en zowel de journalist van de VRT geen mondmasker aan.

sandervdw

Legacy Member
kingjulie zei:
maskerdracht zou op meerdere manieren schadelijk kunnen zijn. Hypotheses
1. Door het foutief dragen raken er meer mensen besmet
2. Maskers worden vochtig, laten virussen overleven en verspreiden die dan vervolgens bij het wassen/opbergen etc
3. Maskerdracht geeft mensen een veilig en nuttig gevoel, door dat gevoel houden ze zich niet aan andere maatregelen.
4. Maskerdracht zijn gevaarlijk bij sport of/en voor mensen met ademhalingsaandoeningen.
5. Kwaliteit van maskers is wisselend en slechte batches zorgen voor meer besmettingen.

Verschillende zaken wil ik toch wel gefalsifieerd zien voor ik ze vrijwillig ga dragen.

Een mondmasker creeërt geen extra virusdeeltjes, dus het kan op geen enkele manier ervoor zorgen dat er meer mensen besmet geraken.
1) Het foutief dragen zorgt enkel ervoor dat er hoogstens even veel besmettingen zijn
2) Het wassen zorgt ervoor dat het virus sterft he, daarom ook dat je mondmaskers moet wassen
3) Daar is evengoed een tegenhypothese dat mensen meer afstand houden van mensen met een mondmasker omdat ze denken dat die besmet is (welke trouwens meer waarschijnlijk is). En het is een zichtbaar statement dat je afstand wil houden.
4) Dat is dus wat ik zei, mensen met ademhalingsproblemen. Die zouden misschien sowieso beter binnenblijven tijdens een pandemie met een longaandoening tot gevolg...
5) Nooit "meer besmettingen" hoogstens evenveel.

JPV

Legacy Member
kingjulie zei:
Ik kan in verschillende databases geen onderzoeken vinden die goed gevoerd zijn EN aantonen dat er een effect is. Feel free om het tegendeel aan te tonen met een bron.
Merk wel op dat methodiek van onderzoek belangrijk is en door corona niet onderschikt mag zijn aan het resultaat.

Voor iedereen:

https://apps.who.int/iris/bitstream...C_Masks-2020.4-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y


Specifiek voor niet-medische mondmaskers gedragen door niet-medisch personeel:

https://www.rivm.nl/documenten/covid-19-toepassing-mondneusmakers-openbare-ruimten

"Niet-medische mondneusmaskers beschermen de drager ervan in zeer beperkte
mate; is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de materialen die gebruikt zijn, de
mate waarin het masker aansluit op het gezicht en het draagcomfort"

Het helpt dus, maar kan beperkt wordendoor het soort masker, wie het draagt en onder welke omstandigheden (en zelfs hoeveel mensen het dragen). Maar dat het NIET effectief is, is complete quatsch.

the_fox

Legacy Member
kingjulie zei:
Let me fix that for you.
5 Mensen die effectief wetenschap volgen en weten dat effectiviteit van maskers NIET bewezen is en de hypothese hebben dat maskerdracht schadelijk is.

Nee hoor, dat hoort bij 1.
Want er is een plicht opgelegd door de overheid. En er is (zoals hierboven ook al vermeld) bewezen dat de dracht effectief is (al dan niet in beperkte mate; maar zeker niet schadelijk!). Zoals onderandere deze studies (er zijn er nog, maar dit zijn de eerste 2 die ik terugvond na 5sec google, meer tijd wil ik er niet insteken sinds ze volgens jou "niet bestaan"): 1 & 2
En geef mij dan uw onderzoek is waar deze hoog wetenschappelijke beweringen uit komen:
kingjulie zei:
maskerdracht zou op meerdere manieren schadelijk kunnen zijn. Hypotheses
1. Door het foutief dragen raken er meer mensen besmet
2. Maskers worden vochtig, laten virussen overleven en verspreiden die dan vervolgens bij het wassen/opbergen etc
3. Maskerdracht geeft mensen een veilig en nuttig gevoel, door dat gevoel houden ze zich niet aan andere maatregelen.
4. Maskerdracht zijn gevaarlijk bij sport of/en voor mensen met ademhalingsaandoeningen.
5. Kwaliteit van maskers is wisselend en slechte batches zorgen voor meer besmettingen.

Verschillende zaken wil ik toch wel gefalsifieerd zien voor ik ze vrijwillig ga dragen.
En op uw laatste puntje: het is momenteel niet vrijwillig! Daar gaat het hem net om, mensen die moeilijk doen over de verplichte dracht...

Avilowca

Legacy Member
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/07/30/corona-het-einde-van-de-rechtsstaat/

Wordt corona het einde van de rechtsstaat?

Viel u ook van uw stoel toen u het hoorde, beste lezer? In België wordt om gezondheidsredenen iets ingevoerd dat het land nooit gekend heeft tenzij onder Duitse bezetting, en dan nog niet eens zo verregaand als nu: een avondklok. Weliswaar voorlopig slechts op het niveau van een provincie, maar het precedent is gesteld. Eerder symbolisch dan zinvol, werd eerder al gesteld.

Wat denken jullie?

JorisBlack

Legacy Member
Om het niet weer over mondmaskers te hebben: ik hoop dat we binnenkort te weten komen wat eigenlijk het sterftecijfer momenteel is.
Omdat men nu toch al een pak meer ervaring heeft met het behandelen van covid-patiënten (toedienen van bloedverdunners, dexamethasone...).

En ik vroeg me ook af of ze al weten waarom bij sommigen er langdurige klachten zijn achteraf, en vooral waarom...

JorisBlack

Legacy Member
sandervdw zei:
"HET EINDE VAN DE RECHTSTAAT IS NABIJ", how wacht, UK heeft al jaren een avondklok.

Niet zeveren he, alleen de pubs in Engeland moesten altijd om 11 uur 's avonds sluiten (of toch stoppen met alcohol te serveren).
Daar zijn nog altijd discotheken waar ge tot veel later kunt drinken en feesten, en ge moogt daar sowieso 24/24 buiten komen.

Ik kan het weten want ik heb er een tijdje gewoond.


Avilowca zei:

Zeer interessant artikel, en nagel op de kop.

Archaos

Legacy Member
Zonder avondklok had het waarschijnlijk ook wel gelukt ja. Samenscholingsverbod + vroeger sluitingsuur horeca had waarschijnlijk wel voldoende geweest.

Anderzijds weet je ook dat dit één van de eerste maatregelen is die terug opgeheven zal worden. Ik vind het voor de rest nogal een drama-artikel.


Ik zou me meer zorgen maken om de kleine zaken die wat minder opvallend zijn en mogelijk niet meer teruggeschroefd worden. Zaken die privacy-gerelateerd zijn. Denk dat we vooral daar heel waakzaam over moeten zijn.

sandervdw

Legacy Member
JorisBlack zei:
Niet zeveren he, alleen de pubs in Engeland moesten altijd om 11 uur 's avonds sluiten (of toch stoppen met alcohol te serveren).
Daar zijn nog altijd discotheken waar ge tot veel later kunt drinken en feesten, en ge moogt daar sowieso 24/24 buiten komen.

Ik kan het weten want ik heb er een tijdje gewoond.

Ja, maar dat is wel altijd, heel het jaar door, onafhankelijk van een virus of whatever.

Ik vind die avondklok er ook over, en betwijfel het nut ervan, maar het is ook weer niet zo extreem als ze nu weer doen uitschijnen.

Archaos zei:
Zonder avondklok had het waarschijnlijk ook wel gelukt ja. Samenscholingsverbod + vroeger sluitingsuur horeca had waarschijnlijk wel voldoende geweest.

Anderzijds weet je ook dat dit één van de eerste maatregelen is die zullen terug opgeheven worden. Ik vind het voor de rest nogal een drama-artikel.


Ik zou me meer zorgen maken om de kleine zaken die wat minder opvallend zijn en mogelijk niet meer teruggeschroefd worden. Zaken die privacy-gerelateerd zijn. Denk dat we vooral daar heel waakzaam over moeten zijn.

Jep, overheid die inzage heeft in medische gegevens bvb (anders kunnen ze die contact tracing niet doen). En gemeentes die zelf kunnen beslissen over dingen die strafrechtelijk bepaald dienen te worden (of zijn alle boetes nu GAS-boetes?).

dee

Legacy Member
niemandsland zei:
expert die duidelijk communiceert wat ik (en velen met mij wellicht) ook aanvoel. Gericht aan MP Jambon maar evengoed aan alle huidige politiekers aan het roer van deze tanker. Neem je tijd om dit even te lezen en deel gerust. Ben je niet akkoord? Geef gerust je mening zolang deze beleefd en onderbouwd is. Thanks, Tijs.

Edit Crew: Fan Fiction verwijderd

Dit bericht is onterecht verwijderd.
De brief werd effectief door hem geschreven.

https://www.medi-sfeer.be/nl/nieuws...-van-open-brief-dr-frank-van-tussenbroek.html
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan