Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 6

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Lobmans

Legacy Member
horste zei:
Eergisteren een (Waalse) collega die toekomt op bureau en direct zegt dat binnen zijn gezin iemand positief heeft getest de dag ervoor, en dat hij dus ook getest moet worden. Maar wel naar het werk komen om dat te zeggen :crazy: Voor degene die zich dus afvragen waarom de Waalse cijfers zoveel slechter zijn, dat is dus de reden :p En dat is nochtans geen dwaze mens

Mijn baas in een kramp geschoten en hem direct naar huis gestuurd, maar ge snapt niet dat we na een halfjaar nog altijd mensen hebben met die reflex.

Zulke zaken zult ge ook wel genoeg tegenkomen op Vlaamse werkvloeren, ik heb hier op 9Lives al meerdere verhalen gehoord van collega's die ziek komen werken enz.

Het is idioot ja, sowieso, maar het is nu niet dat dat het een algemene trend is dat Walen dat zo zouden doen, en Vlamingen meer discipline en gezond verstand hebben op dat vlak ;)

sandervdw

Legacy Member
horste zei:
Eergisteren een (Waalse) collega die toekomt op bureau en direct zegt dat binnen zijn gezin iemand positief heeft getest de dag ervoor, en dat hij dus ook getest moet worden. Maar wel naar het werk komen om dat te zeggen :crazy: Voor degene die zich dus afvragen waarom de Waalse cijfers zoveel slechter zijn, dat is dus de reden :p En dat is nochtans geen dwaze mens

Mijn baas in een kramp geschoten en hem direct naar huis gestuurd, maar ge snapt niet dat we na een halfjaar nog altijd mensen hebben met die reflex.

Ik moest gisteren naar de dokter voor een vaccinatie (nee, geen covid :p) en wij zijn buiten blijven wachten. De dokter zei dat wij de eerste waren die dat deden.
Dan even gesprek gehad ivm covid, en zij moeten blijkbaar echt mensen met griepsymptomen buitenzetten omdat die dus echt nog steeds gewoon naar huisarts gaan.

horste

Legacy Member
Lobmans zei:
Zulke zaken zult ge ook wel genoeg tegenkomen op Vlaamse werkvloeren, ik heb hier op 9Lives al meerdere verhalen gehoord van collega's die ziek komen werken enz.

Het is idioot ja, sowieso, maar het is nu niet dat dat het een algemene trend is dat Walen dat zo zouden doen, en Vlamingen meer discipline en gezond verstand hebben op dat vlak ;)

Nee akkoord :) was ironisch bedoeld, heeft inderdaad niets te zien met het feit dat hij Waals is. Ik vond het wel verbazend, want in de eerste lockdown was die mens een pak strenger dan wij op het vlak van mondmaskers etc (en dat was blijkbaar wél een algemene trend in Wallonië). Dus ik was er vrij verbaasd over, dat wel.

Timothy555

Legacy Member
Ergens zou je die reflex moeten hebben om thuis te blijven, en nu zou ik het ook wel doen, maar de eerlijkheid is toch dat ik de afgelopen 10 jaar vaak met een ‘onschuldig’ zeer keeltje op kantoor gezeten heb.

Je hebt afspraken met mensen, dagenlang op voorhand geboekt, en vaak hebben mensen daar zelf verlof/recup/aangepast schema op het werk voor genomen/bekomen. Je wil dan echt diegene niet zijn die afbelt voor een bagatel. Nu begrijpen de meeste mensen dat uiteraard wel, als je belt.

jack|herrer

Legacy Member
sandervdw zei:
Ik moest gisteren naar de dokter voor een vaccinatie (nee, geen covid :p) en wij zijn buiten blijven wachten. De dokter zei dat wij de eerste waren die dat deden.
Dan even gesprek gehad ivm covid, en zij moeten blijkbaar echt mensen met griepsymptomen buitenzetten omdat die dus echt nog steeds gewoon naar huisarts gaan.

Ik dacht dat dat standaard was.:$
Hier hangt bij de dokter op dat iedereen buiten of in de eigen auto moet wachten en dan komt hij de volgende halen.

Ik ben 2 weken bij de fitness weg gebleven omdat ik last had van de jaarlijkse verkoudheid die de kinderen mee brengen van het school. Net erg, amper ziek geweest, maar common sense zou ik zeggen. De 2de die ik daar gisteren tegenkwam zat iedere 5 sec te hoesten en te snotteren.

Ben gaan klagen en die hebben ze dan verplicht nar huis gestuurd. WTF

Lobmans

Legacy Member
Timothy555 zei:
Ergens zou je die reflex moeten hebben om thuis te blijven, en nu zou ik het ook wel doen, maar de eerlijkheid is toch dat ik de afgelopen 10 jaar vaak met een ‘onschuldig’ zeer keeltje op kantoor gezeten heb.

Je hebt afspraken met mensen, dagenlang op voorhand geboekt, en vaak hebben mensen daar zelf verlof/recup/aangepast schema op het werk voor genomen/bekomen. Je wil dan echt diegene niet zijn die afbelt voor een bagatel. Nu begrijpen de meeste mensen dat uiteraard wel, als je belt.

Ik geef toe dat dat een fout is die ik zelf ook maar al te vaak gemaakt heb hoor, met een verkoudheid gaan werken. Op dat vlak gaat er ook op lange termijn wel een mentaliteitswijziging zichtbaar zijn vermoed ik: u wat ziekjes voelen, maar op zich wel nog in staat om fatsoenlijk uw werk te kunnen doen? Gewoon berichtje naar de collega's dat ge enkele dagen van thuis uit werkt. En wie niet thuis kan werken, zet bij verkoudheid gewoon spontaan een mondmasker op tijdens het werk, waardoor collega's ook spontaan wat meer afstand houden.
Of ben ik nu (zeker met dat laatste) iets té optimistisch? ;)

JPV

Legacy Member
Lobmans zei:
Ik geef toe dat dat een fout is die ik zelf ook maar al te vaak gemaakt heb hoor, met een verkoudheid gaan werken. Op dat vlak gaat er ook op lange termijn wel een mentaliteitswijziging zichtbaar zijn vermoed ik: u wat ziekjes voelen, maar op zich wel nog in staat om fatsoenlijk uw werk te kunnen doen? Gewoon berichtje naar de collega's dat ge enkele dagen van thuis uit werkt. En wie niet thuis kan werken, zet bij verkoudheid gewoon spontaan een mondmasker op tijdens het werk, waardoor collega's ook spontaan wat meer afstand houden.
Of ben ik nu (zeker met dat laatste) iets té optimistisch? ;)

Ik denk dat je iets teveel IT-gericht denkt (of toch vanuit een sector waar de werknemer veel zelfstandigheid en "macht" heeft tov de werkgever). Hoeveel werkgevers gaan er spontaan toestaan dat je zonder bewijs enkele dagen thuiswerkt? En hoeveel sectoren is het uberhaupt mogelijk om zomaar enkele dagen thuis te blijven zonder collega's extra werk te geven (of gewoon ALLE werk door collega's te laten doen)?

Ik denk dat dit in de toekomst nog een probleem zal geven: er zijn een aantal sectoren waar je, begrijpelijkerwijs (winkels, zorg, poetsen...) moeilijk van thuis uit kan werken zonder winkels te moeten sluiten, zorg uit te stellen, ....

Het zijn echter ook de sectoren waar de arbeidsvoorwaarden in het algemeen al slechter zijn. Thuiswerk toestaan waar het kan en waar het de werkgever niet hindert, zorgt voor een extra verschil. En het is niet zo dat de markt dan zo flexibel is dat ze plots huishoudhulpen of winkelpersoneel extra zullen betalen om het evenwicht op de arbeidsmarkt "te herstellen".

Ik bekijk het mss iets teveel vanuit een vakbondsbril nu, maar dit is voor mij wel een van de problemen waar we de komende jaren mee gaan te maken hebben: nog minder volk dat bereid is om dergelijk werk te doen, aangezien er een extra risico (covid) bijgekomen is die de job nog minder aantrekkelijk maakt.

Oldskooler

Legacy Member
JPV zei:
Ik bekijk het mss iets teveel vanuit een vakbondsbril nu, maar dit is voor mij wel een van de problemen waar we de komende jaren mee gaan te maken hebben: nog minder volk dat bereid is om dergelijk werk te doen, aangezien er een extra risico (covid) bijgekomen is die de job nog minder aantrekkelijk maakt.

Bwa er komt tevens een verloren generatie aan. Mogen zij die jobs doen. Voila :woohoo:

M°°nblade

Legacy Member
dogmatisch zei:
Neen. Naar Zweden kijken.

Advies om afstand te houden, en verbod op samenscholingen meer dan 50 mensen groot.
Geen mondkapje te zien. Scholen, winkels, horeca en sport 100% open. Al vanaf maart.

Vandaag 17 besmettingen. 0 doden.
Ik weet niet waar jij je cijfers haalt maar Zweden zit aan gemiddeld 544 nieuwe besmettingen en 1-2 doden per dag, zeer vegerlijkbaar met de rest van de scandinavische landen.
https://ig.ft.com/coronavirus-chart...lative=0&logScale=1&perMillion=1&values=cases

Er bestaat op dit moment in geen enkele democratie een silver bullet beleid van maatregelen waarmee we het virus wel onder controle krijgen.
De landen die er beter voorstaan dan België en waar telkens naar verwezen wordt zijn telkens ofwel:
- eilanden
- landen met een bevolkingsdichtheid die 20 maal lager ligt dan die van ons.

Daar kunnen we helemaal niets uit leren alhoewel de krantenartikelen dat wel insinueren. We zitten in hetzelfde schuitje als buurlanden Nederland, Duitsland en Frankrijk.

Als er ergens een land is waar het met kleine zekerheid veel beter lijkt te gaan, dan is dat China, dankzij hun repressief beleid. Maar dat is iets waar de 'vrijheid, blijheid' advocaten hier zeker niet naar zullen refereren. Potentieel zet Corona, naargelang de evolutie op middellange termijn, wel het model van Westerse vrije wereld van democratiën onder druk als blijkt dat autoritaire regimes dit veel beter kunnen aanpakken. Maar dan heb je nog steeds competent leiderschap nodig terwijl iedere EU politicus momenteel terug geplooid is op het 'eigen volk eerst' principe.

Sylverscythe

Legacy Member
Lobmans zei:
Zulke zaken zult ge ook wel genoeg tegenkomen op Vlaamse werkvloeren, ik heb hier op 9Lives al meerdere verhalen gehoord van collega's die ziek komen werken enz.

Het is idioot ja, sowieso, maar het is nu niet dat dat het een algemene trend is dat Walen dat zo zouden doen, en Vlamingen meer discipline en gezond verstand hebben op dat vlak ;)

Desondanks de berichtgeving en alle spotjes sinds maart is er altijd een hoop volk die dat klasseert onder "iets voor anderen". Gisteren gehoord in mijn gym:

"Ah waar is uw maat?"
"Ja man, ik heb zin om hem een klets te geven..."
"Ah? Ruzie gemaakt?"
"Hij wou mee komen trainen, en bleef maar zagen, ook al zei ik dat hij moest thuisblijven. Hij zit in quarantaine, wat wilt die nu komen trainen."
"..."
Kleine plus, zijn vriend snapt het dan toch.

Lobmans

Legacy Member
JPV zei:
Ik denk dat je iets teveel IT-gericht denkt (of toch vanuit een sector waar de werknemer veel zelfstandigheid en "macht" heeft tov de werkgever). Hoeveel werkgevers gaan er spontaan toestaan dat je zonder bewijs enkele dagen thuiswerkt? En hoeveel sectoren is het uberhaupt mogelijk om zomaar enkele dagen thuis te blijven zonder collega's extra werk te geven (of gewoon ALLE werk door collega's te laten doen)?

Ik denk dat dit in de toekomst nog een probleem zal geven: er zijn een aantal sectoren waar je, begrijpelijkerwijs (winkels, zorg, poetsen...) moeilijk van thuis uit kan werken zonder winkels te moeten sluiten, zorg uit te stellen, ....

Het zijn echter ook de sectoren waar de arbeidsvoorwaarden in het algemeen al slechter zijn. Thuiswerk toestaan waar het kan en waar het de werkgever niet hindert, zorgt voor een extra verschil. En het is niet zo dat de markt dan zo flexibel is dat ze plots huishoudhulpen of winkelpersoneel extra zullen betalen om het evenwicht op de arbeidsmarkt "te herstellen".

Ik bekijk het mss iets teveel vanuit een vakbondsbril nu, maar dit is voor mij wel een van de problemen waar we de komende jaren mee gaan te maken hebben: nog minder volk dat bereid is om dergelijk werk te doen, aangezien er een extra risico (covid) bijgekomen is die de job nog minder aantrekkelijk maakt.

Ik heb het dan inderdaad vooral over bedrijven waar, voordat corona bestond, thuiswerken ook al wel wat zat ingebakken in de bedrijfscultuur. Daar zal er oa omwille van ziektesymptomen gewoon nog veel vaker van thuis uit gewerkt gaan worden omdat voor zulke bedrijven er amper of geen verschil is of werknemer X op zijn bureaustoel thuis, of op zijn bureaustoel op kantoor zit.

Ik besef uiteraard dat er ook genoeg kantoorjobs zijn die, wanneer het écht moet, wel allemaal thuis kunnen werken, maar waar dat dan wel aanpassingen qua organisatie en structuur vraagt waardoor occasioneel thuiswerk minder evident is.

Timothy555

Legacy Member
Yep. Ik mocht voor Corona naar eigen goeddunken thuiswerken (deed ik quasi nooit - af en toe een half dagje mails/admin maar ik moet het toch vooral van klantencontacten hebben) én mijn eigen uren kiezen (binnen een referentiekader van 8-20u en zaterdagvoormiddag). Als ik een week op kantoor werk en mijn administratie opspaar, heb ik genoeg voor een volle dag werk thuis. Wanneer je dan telefonisch contact kan laten doorgaan met klanten, ben je al een stukje verder en kan je weldegelijk 80% van je eigen werk gaan doen zonder anderen te belasten.

Ik werk nog steeds veel liever op kantoor. Ik begin meestal laat (9u30-10u) en werk vaak tot 19-20u (dus doe eigenlijk te veel uren maar compenseer dat door af en toe eens om 13u te stoppen) om verkeer te omzeilen.

Thuiswerk kan dus perfect. Hoef daar zelfs niemand voor te bellen. Ik besef dat dat een luxesituatie is.

Lobmans

Legacy Member
Timothy555 zei:
Yep. Ik mocht voor Corona naar eigen goeddunken thuiswerken (deed ik quasi nooit - af en toe een half dagje mails/admin maar ik moet het toch vooral van klantencontacten hebben) én mijn eigen uren kiezen (binnen een referentiekader van 8-20u en zaterdagvoormiddag). Als ik een week op kantoor werk en mijn administratie opspaar, heb ik genoeg voor een volle dag werk thuis. Wanneer je dan telefonisch contact kan laten doorgaan met klanten, ben je al een stukje verder en kan je weldegelijk 80% van je eigen werk gaan doen zonder anderen te belasten.

Ik werk nog steeds veel liever op kantoor. Ik begin meestal laat (9u30-10u) en werk vaak tot 19-20u (dus doe eigenlijk te veel uren maar compenseer dat door af en toe eens om 13u te stoppen) om verkeer te omzeilen.

Thuiswerk kan dus perfect. Hoef daar zelfs niemand voor te bellen. Ik besef dat dat een luxesituatie is.

Dat telefonisch/online contact is ook wel iets waar veel bedrijven tijd mee gaan uitsparen. Ik denk dat er toch heel wat bedrijven zijn die zijn gaan beseffen dat meetings/contacten waar ge vroeger de baan op ging en al een uur of meer kwijt waart met enkel u te verplaatsen, aan te melden, te wachten,... eigenlijk ook perfect afgehandeld kunnen worden via een videocall van een een uur of minder.

Avondland

Legacy Member
Volgende week vrijdag gaat mijn broer een trouwfeest houden. Burgerlijke trouw, nadien ceremonie met receptie en avondfeest (zonder dansen, uiteraard) in bubbels van 10. Ik ben benieuwd naar de nieuwe maatregelen die er ongetwijfeld aan zitten te komen, maar ik vrees er wat voor.

Telewerk heeft hier wel veel voordelen met een pasgeboren dochter in huis. Alleen is een dag op kantoor wel een verademing: je ziet eens andere gezichten, je zit daar met een heel andere mindset en samenwerken met collega's gaat nog altijd een stuk beter irl dan digitaal. Je anticipeert veel sneller op problemen. Los daarvan gaat telewerk wel een blijver worden. Geen collega's meer die snipverkouden naar kantoor komen en de helft aansteken, die blijven gewoon thuis en kunnen daar al niezend productief bezig blijven zonder risico voor anderen.

Lobmans

Legacy Member
Avondland zei:
Volgende week vrijdag gaat mijn broer een trouwfeest houden. Burgerlijke trouw, nadien ceremonie met receptie en avondfeest (zonder dansen, uiteraard) in bubbels van 10. Ik ben benieuwd naar de nieuwe maatregelen die er ongetwijfeld aan zitten te komen, maar ik vrees er wat voor.

Geen verwijt naar uw broer toe hoor, maar ik vraag me wel af waarom er nog zo veel mensen het risico hebben genomen om hun trouw door te laten gaan in de loop van dit jaar. Moest ik ergens begin dit een trouw gepland hebben gehad die noodgedwongen uitgesteld moest worden, dan had ik dit meteen met minstens een jaar uitgesteld ipv dit uit te stellen naar een latere datum dit jaar waarop het risico sowieso nog groot was dat dit onder bepaalde maatregelen zou moeten gebeuren. :)

Timothy555

Legacy Member
Lobmans zei:
Dat telefonisch/online contact is ook wel iets waar veel bedrijven tijd mee gaan uitsparen. Ik denk dat er toch heel wat bedrijven zijn die zijn gaan beseffen dat meetings/contacten waar ge vroeger de baan op ging en al een uur of meer kwijt waart met enkel u te verplaatsen, aan te melden, te wachten,... eigenlijk ook perfect afgehandeld kunnen worden via een videocall van een een uur of minder.

Mijn ervaring is wel dat veel klanten bij het maken van belangrijke beslissingen graag nog een F2F-contact hebben, zelfs jongeren.

Telefonisch werkt wel perfect bij repeat-klanten, die je kent.

Meetings en opleidingen gaan momenteel allemaal via Skype Business of Microsoft Teams. Zowel een opleiding krijgen als geven (doe ik ook regelmatig binnen het bedrijf) vind ik vele malen leuker én efficiënter als dat klassikaal is. Probeer maar eens aan 14 participanten iets uit te leggen - klassikaal zie je veel vlugger wie mee is en wie niet.

Lobmans

Legacy Member
Timothy555 zei:
Mijn ervaring is wel dat veel klanten bij het maken van belangrijke beslissingen graag nog een F2F-contact hebben, zelfs jongeren.

Telefonisch werkt wel perfect bij repeat-klanten, die je kent.

Meetings en opleidingen gaan momenteel allemaal via Skype Business of Microsoft Teams. Zowel een opleiding krijgen als geven (doe ik ook regelmatig binnen het bedrijf) vind ik vele malen leuker én efficiënter als dat klassikaal is. Probeer maar eens aan 14 participanten iets uit te leggen - klassikaal zie je veel vlugger wie mee is en wie niet.

Als uw taak vooral is om te prospecteren en nieuwe contracten binnen te halen, dan snap ik dat face-to-face inderdaad wel belangrijk kan zijn. Maar bij ons bv gebeurde het in het verleden wel dat een collega een evaluatiemoment met een klant had in pakweg Gent. Als ge dan van Limburg tot Gent moet voor een meeting van 1 à 2u, dan is het al moeilijker om een geschikte datum te vinden omdat ge daar al quasi een ganse dag voor moet gaan vrij houden als ge rekening houdt met reistijd h/t en de nodige marges. En als ge dan weer er nog andere meetings aan wilt plakken in de ruime regio daar (om die reistijd van die dag toch nog beter te kunnen benutten), dan zit ge weer met het feit dat ge dan nog een moment moet vinden dat die andere klanten óók kunnen.

Nu zulke zaken via videocall verlopen, kan zoiets makkelijk enkele dagen op voorhand nog ingepland worden terwijl dit vroeger vaak al enkele weken op voorhand gebeurde om toch maar een geschikte datum en tijdstip te vinden. WIe echter sowieso al constant de baan op was, zal in het algemeen op dat vlak zijn agenda veel efficiënter (kunnen) inplannen dan iemand die voornamelijk intern werkt.

JorisBlack

Legacy Member
Ik heb ook al dingen moeten presenteren in een online omgeving. Van zodra we (hopelijk) verlost zijn van corona, doe ik het liever nooit meer.
Misschien is dat ok voor mensen die nerveus worden voor een echt publiek, maar ik ben er geen fan van.

Sommige platforms zijn ook beter dan andere.
Bij zoom ziet ge bv. altijd uw 'publiek', als ze hun webcam aan laten staan toch, zelfs wanneer ge uw scherm deelt.
Maar ik moest onlangs iets presenteren via Skype Business, en van het moment dat ik mijn powerpoint deelde was dat letterlijk tegen een laptop praten (ik zag of hoorde de anderen niet, dus je krijgt 0,0 visuele feedback).

Ik zie weinig voordelen, behalve dat niemand zich ver hoeft te verplaatsen (en voor de moment natuurlijk dat ge aan social distancing doet).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan