Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 6

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Stuyfmans

Legacy Member
.Sinister. zei:
En wat met de kinderen van ouders die wel kunnen telewerken?
Want dat valt ook niet te combineren hoor.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Inderdaad, alsof het bij telewerken wél gepermitteerd is dat je meer met je kinderen bezig bent dan dat je achter je pc zit. Op kantoor ben je toch ook niet de hele tijd met andere zaken bezig?

Biljart zei:
Bij ons viel het op dat de mensen die van thuis werkten (met kinderen) minder productief en bereikbaar waren.

Ik had verwacht dat ze dan bv wél hun verlof zouden opnemen of bv zelf deeltijds zouden werken (immers: hun lagere productiviteit was niet eerlijk tov de mensen zonder kinderen), maar neen hoor. Men vond het allemaal maar normaal.
Ik vond het raar; klagen over minder concentratie, maar hun verlof namen ze niet op?

Ik vond het nogal egoïstisch.

Amai als jullie zoveel dagen verlof hebben moet ik daar dringend komen soliciteren.

Timothy555

Legacy Member
Biljart zei:
Bij ons viel het op dat de mensen die van thuis werkten (met kinderen) minder productief en bereikbaar waren.

Ik had verwacht dat ze dan bv wél hun verlof zouden opnemen of bv zelf deeltijds zouden werken (immers: hun lagere productiviteit was niet eerlijk tov de mensen zonder kinderen), maar neen hoor. Men vond het allemaal maar normaal.
Ik vond het raar; klagen over minder concentratie, maar hun verlof namen ze niet op?

Ik vond het nogal egoïstisch.

Zal’t gaan, jaaa?

Mijn verlof dient om op vakantie te gaan (en dat heb ik ondanks alles 2 keer kunnen doen deze zomer). Op het moment dat het maart-april-mei was, was het ook niet ondenkbaar dat de situatie beter zou zijn in het najaar (of daar hoopten simpele naïeve zielen als ik toch op). Ik had een groot deel nog nodig voor een reis in het najaar ook (zou dit moment in de VS zitten als er geen travelban was).

Ik heb zelfs verlof in de paasvakantie geannuleerd omdat je letterlijk niks kon doen behalve zitten, ademen en saaie, repetitieve wandelingen maken.

Ik heb naar best vermogen gewerkt en hoewel jij dat egoïstisch vindt, ervaar ik van mijn rechtstreekse hiërarchie net dankbaarheid voor de inzet...

Stuyfmans

Legacy Member
Ik ben trouwens van mening dat die code rood op bepaalde hogescholen en universiteiten het domste is wat ze kunnen doen. Als studenten ver genoeg van elkaar in de aula zitten, mét mondmasker, en nadien gewoon terug naar huis of naar hun kot gaan, dan is dit compleet veilig. De besmettingen daar (als die er al zijn want ik heb nog geen cijfers gezien die dat staven) zijn dan toch grotendeels te wijten aan studenten die na de lessen bij elkaar gaan kruipen zonder zich aan enige maatregel te houden?

Je zal maar eens een gemotiveerde integere student zijn die zich altijd aan de regels houdt, en zijn verplicht alle lessen moet volgen achter een laptop. Ik verwacht een knik in de curve van het aantal afgestudeerden, tenzij men natuurlijk gaat delibereren met de hand voor de ogen.

Anderzijds, misschien studeren nu terug enkel diegene af die een diploma echt waard zijn?

M°°nblade

Legacy Member
Stuyfmans zei:
Inderdaad, alsof het bij telewerken wél gepermitteerd is dat je meer met je kinderen bezig bent dan dat je achter je pc zit. Op kantoor ben je toch ook niet de hele tijd met andere zaken bezig?
Ik moet nu wel zeggen dat ik op het werk meer gestoord wordt door collega's dan thuis door mijn kinderen. Thuis ben ik daarom productiever. Ook omdat ik wanneer ik door mijn kinderen gestoord wordt, enkele uren verlof kan pakken terwijl je op het werk dan gewoon betalend tijd aan het verliezen bent.

Soit wat ik ook niet goed snap :
Langs de ene kant klagen de singles over eenzaamheid en worden gezinnen gelukkig geprezen.
Langs de andere kant hoor je mensen met gezinnen klagen dat de prive-werk sfeer voor hen net zo goed een hel was.

We zitten uiteindelijk allemaal in hetzelfde schuitje buiten misschien die ene introvert die 3 maanden gelukzaliger als een kluizenaar kon leven en omgekeerd die ene extravert die het met vrouw en 2 kinderen die maanden supergezellig vond.

Stuyfmans

Legacy Member
M°°nblade zei:
Ik moet nu wel zeggen dat ik op het werk meer gestoord wordt door collega's dan thuis door mijn kinderen. Thuis ben ik daarom productiever. Ook omdat ik wanneer ik door mijn kinderen gestoord wordt, enkele uren verlof kan pakken terwijl je op het werk dan gewoon betalend tijd aan het verliezen bent.

Soit wat ik ook niet goed snap :
Langs de ene kant klagen de singles over eenzaamheid en worden gezinnen gelukkig geprezen.
Langs de andere kant hoor je mensen met gezinnen klagen dat de prive-werk sfeer voor hen net zo goed een hel was.

We zitten uiteindelijk allemaal in hetzelfde schuitje buiten misschien die ene introvert die 3 maanden gelukzaliger als een kluizenaar kon leven en omgekeerd die ene extravert die het met vrouw en 2 kinderen die maanden supergezellig vond.

Nu ben je toch appelen met peren aan het vergelijken.


Vindt die extravert met een vrouw en twee kinderen het nog altijd even leuk als hij een verantwoordelijke functie heeft op een financiële dienst en wekelijks met serieuze deadlines en stress zit? Met 26 dagen verlof loop je ook niet ver, zeker niet als je er al enkele opgenomen hebt.

Gezinnen worden tijdens een lockdown misschien gelukkig geprezen, maar maak dan alstublieft abstractie van het feit dat die mensen ook moeten werken net zoals een single dat moet doen. Ik voelde mij als single tijdens die periode veel comfortabeler dan mijn collega's met kinderen, ik kon thuis effectief beter doorwerken dan op kantoor, maar voor de anderen was dit een ramp en ik heb daar alle begrip voor. Als je tijdens skype calls de kinderen hoort tieren op de achtergrond (niet iedereen heeft thuis een afgesloten bureel) dan besefte ik waarom sommige mensen in mijn team hun financiële analyses niet op tijd klaar kregen.

En kiezen voor kinderen betekent niet dat je kiest voor zo een situatie.

TooChé

Legacy Member
Stuyfmans zei:
Ik ben trouwens van mening dat die code rood op bepaalde hogescholen en universiteiten het domste is wat ze kunnen doen. Als studenten ver genoeg van elkaar in de aula zitten, mét mondmasker, en nadien gewoon terug naar huis of naar hun kot gaan, dan is dit compleet veilig. De besmettingen daar (als die er al zijn want ik heb nog geen cijfers gezien die dat staven) zijn dan toch grotendeels te wijten aan studenten die na de lessen bij elkaar gaan kruipen zonder zich aan enige maatregel te houden?

Je zal maar eens een gemotiveerde integere student zijn die zich altijd aan de regels houdt, en zijn verplicht alle lessen moet volgen achter een laptop. Ik verwacht een knik in de curve van het aantal afgestudeerden, tenzij men natuurlijk gaat delibereren met de hand voor de ogen.

Anderzijds, misschien studeren nu terug enkel diegene af die een diploma echt waard zijn?

Over de studenten, is dat niet wat Ben Weyts gebruikt als hoofdargument? Dat scholen dé veiligste omgeving zijn?
En natuurlijk zal er gedelibereerd worden met een hand voor de ogen ... dat gebeurde in secundair als voor corona, na de hervormingen :)

the_fox

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Ik ga mij alleszins niet aan de maatregelen houden. Ik woon alleen en dan willen ze het idee van 1 nauw contact invoeren? Das toch gewoon niet leefbaar, maar 1 ander persoon zien de komende weken/maanden? Ben heel die corona zever kotsbeu, dat is nu al 7 maand dat ik mijn leven drastisch aanpas voor die beperkte groep hoogbejaarden die sterven aan dit virus.

Ik hoop vooral dat de horeca openblijft. Dat ze dan iets doen gelijk in Frankrijk, vanaf 21/22u sluiten zodat de "feestjes" vermeden worden.
De nieuwe maatregelen zijn nog niet bekend en ge zegt al dat ge er u niet aan gaat houden: goed bezig! :doh:
puni zei:
Of ge kunt wat begrip tonen voor zijn frustratie, ik zeg maar wat.
Niemand volgt voor zijn plezier de maatregelen. En het antwoord van Shaddix ging niet zo zeer over zijn frustratie, wel over de minimalisatie van de situatie in de zin "dat is nu al 7 maand dat ik mijn leven drastisch aanpas voor die beperkte groep hoogbejaarden die sterven aan dit virus."
Racing_Genk zei:
Ja het is natuurlijk makkelijk praten als je je gezinnetje enzo hebt, maar sluit een mens maar eens drie maand alleen ergens op, ze zouden snel anders piepen.
Als ook een alleenstaande snap ik het wel ergens, heb mij ook dood geërgerd toen ze telkens met "versoepelingen" afkwamen waardoor je x contacten individueel mocht zien i.p.v. als gezin. Welke versoepelingen?

Maar, moest het aantal nauwe contacten naar 1 gaan, wat een belachelijk getal is, is dit toch eerder gericht op alleenstaanden/koppels die niet samenwonen.
Want als koppel kan je eigenlijk niemand zien, want dan zou de andere persoon in fout gaan :p Dit is enkel 2 alleenstaanden die elkaar kunnen zien (of een koppel dat niet onder hetzelfde dak woont).

En als iedereen natuurlijk enkel naar zijn eigen situatie kijkt, gaat hij altijd vinden dat hij het erger heeft. Ik ken ook genoeg koppels (met of zonder kinderen) die er evenveel of meer last van hebben. Kijk alleen nog maar naar het aantal koppels die uit elkaar gegaan zijn net na de lockdown bv...

kay-gell

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Ik ga mij alleszins niet aan de maatregelen houden. Ik woon alleen en dan willen ze het idee van 1 nauw contact invoeren? Das toch gewoon niet leefbaar, maar 1 ander persoon zien de komende weken/maanden? Ben heel die corona zever kotsbeu, dat is nu al 7 maand dat ik mijn leven drastisch aanpas voor die beperkte groep hoogbejaarden die sterven aan dit virus.

Ik hoop vooral dat de horeca openblijft. Dat ze dan iets doen gelijk in Frankrijk, vanaf 21/22u sluiten zodat de "feestjes" vermeden worden.

Kijk, ik snap dat het als alleenstaande niet fijn vind en ik versta dat je iets losser met de zaken omspringt maar sowieso zeggen dat ge u er niet aanhoudt.
Als we allemaal zo redeneren dan ligt binnen dit en 3 weken elk coronabed in het ziekenhuis vol, geraakt onze zorg gewoon overspoeld en gaan er mensen aan corona en andere zaken sterven die perfect hadden gered kunnen worden.
Er zal gewoon niet genoeg zorg aan iedereen gegeven kunnen worden waardoor ook jongere mensen komen te sterven.

Ik vind dat daar ook eens op gefocust mag worden als we het over de impact van de lockdown hebben. Want er wordt dan altijd aangehaald dat de maatregelen ook neveneffecten hebben en terecht.
Maar het is niet alleen dat we de bomma'kes van 80 jaar willen redden met die maatregelen he, héél onze gezondheidszorg staat onder druk. Hoe verregaand zijn die gevolgen als die oververzadigd is?

TheAnswerIs42

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Ik ga mij alleszins niet aan de maatregelen houden. Ik woon alleen en dan willen ze het idee van 1 nauw contact invoeren? Das toch gewoon niet leefbaar, maar 1 ander persoon zien de komende weken/maanden? Ben heel die corona zever kotsbeu, dat is nu al 7 maand dat ik mijn leven drastisch aanpas voor die beperkte groep hoogbejaarden die sterven aan dit virus.

Ik hoop vooral dat de horeca openblijft. Dat ze dan iets doen gelijk in Frankrijk, vanaf 21/22u sluiten zodat de "feestjes" vermeden worden.

Zucht.

1) We zijn wat, 7 maanden al bezig met dit virus en je weet nog steeds niet wat een “nauw contact” wil zeggen? Dit is een contact waarbij je de regels niet moet respecteren. Dus kussen, knuffelen, enz. zijn daarbij mogelijk.

Je kan weldegelijk andere personen zien MITS je de maatregelen (afstand en mondmasker) respecteert. Dus je kan gerust met je vrienden een babbel slaan aan tafel binnen of buiten. Je hoeft niet als een kluizenaar te leven.

2) Door mensen met uw gedachtegang zitten we mooi aan 5000 besmettingen per dag. Hoe moeilijk is het nu om u aan maatregelen te houden die uw en andere mensen hun leven kan redden?

3) Niet enkel hoogbejaarden sterven aan dit virus. Ook jonge mensen sterven of kunnen er langdurig gevolgen van hebben.

Cerv.Be

Legacy Member
Eerlijk, 1 nauw contact daar begin ik niet mee.

De 4 grootouders zullen altijd nauw contact met ons hebben, ik ga die niet nog eens weken afsluiten van hun kleinkinderen. Ze helpen op de koop toe ook dikwijls met naschoolse opvang.

Voor de rest zijn hier geen nauwe contacten, maar das eigenlijk al sinds augustus toen Antwerpen verstrengd werd.

TheAnswerIs42

Legacy Member
Cerv.Be zei:
Eerlijk, 1 nauw contact daar begin ik niet mee.

De 4 grootouders zullen altijd nauw contact met ons hebben, ik ga die niet nog eens weken afsluiten van hun kleinkinderen. Ze helpen op de koop toe ook dikwijls met naschoolse opvang.

Voor de rest zijn hier geen nauwe contacten, maar das eigenlijk al sinds augustus toen Antwerpen verstrengd werd.
Zolang je uw ouders / schoonouders niet kust of knuffelt en iedereen een mondmasker draagt is dit perfect mogelijk.

ilgonwe

Legacy Member
Het is idd belangrijk om te benadrukken dat 1 nauw contact op knuffelafstand is voor je kleinkind, favoriete oma, boezemvriend(in), ...
Andere mensen zien is ruimer dan in maart-april mits afstand en mondmasker. Verwarrend is ook dat je 4 personen thuis zal kunnen blijven uitnodigen die dan voor de koffie in de uithoek van de kamer zullen moeten blijven, in theorie.

Wat erger zijn mensen die in opvanginstellingen of rusthuizen zitten, daar is al zwaaien naar een externe het enige contact voor maanden aan een stuk. Dus zelfs als de regering toelaat dat je mensen op afstand ziet nemen sommige rusthuizen een veel striktere interpretatie. Een aantal ouderen zien het al geruime tijd niet zitten om eigenlijk als een zombie te leven want veel andere activiteiten zijn daar ook teruggeschroefd.

Nu hun hart klopt kijkt de gewone burger natuurlijk niet meer naar hen om, ze zijn enkel belangrijk voor de statistieken, tenzij voor de onmiddellijke naasten die ook zitten te jongleren met restricties maar eigenlijk komt het maar zijdelings aan bod in media. Als dan de camera draait is zo'n rusthuis ineens het paradijs, dus het is erg moeilijk om concreet vast te stellen en het blijft een minderheid die zeg maar mensenrechten-schenders zijn. Studenten die drinken aan de Overpoort levert makkelijkere beelden (en afschuw) op.

Rana0306

Legacy Member
Ik vind dat er ook vaak vergeten wordt dat het merendeel van de mensen hun leven drastisch heeft aangepast. Ook de bejaarden of risicogroepen. Het is niet "wij" die ons moeten aanpassen voor hen. Hun leven is ook veranderd hoor. Zij hebben er ook niet voor gekozen om alleen in het rusthuis te zitten bvb.
Het is een lastige en stresserende situatie voor iedereen, of het nu door eenzaamheid is, of door stress of door een gebrek aan ontspanning nu hobby's weggevallen zijn. Als we allemaal zouden beginnen met "ik doe niet meer mee want...", dan gaan we nog lang bezig zijn.
Er zijn veel mensen vergeten waarom we dit allemaal doen: de zorg niet overbelasten. Niet enkel voor corona, maar zodat iedereen een bed kan krijgen die het nodig heeft.

SlashDotDash

Legacy Member
Weet niet of het hier al gepasseerd is, maar de CoronAlert app is dus een lege doos: je kan zelf geen uitslag van een besmetting ingeven, en de artsen/verplegers die de test afnemen hebben het te druk om de 17-cijferige code te noteren. Gisteren heb ik me laten testen en "niet nodig" was de reactie van de verpleger toen ik die code toonde. Als ik dan zag dat hij 30-40 testen per uur moet afnemen snap ik het wel.

Met andere woorden: een rood scherm is wel een goede waarschuwing, maar een groen scherm betekent niets want een groot deel van de testen wordt niet opgenomen in het systeem.

JorisBlack

Legacy Member
Stuyfmans zei:
Ik ben trouwens van mening dat die code rood op bepaalde hogescholen en universiteiten het domste is wat ze kunnen doen. Als studenten ver genoeg van elkaar in de aula zitten, mét mondmasker, en nadien gewoon terug naar huis of naar hun kot gaan, dan is dit compleet veilig. De besmettingen daar (als die er al zijn want ik heb nog geen cijfers gezien die dat staven) zijn dan toch grotendeels te wijten aan studenten die na de lessen bij elkaar gaan kruipen zonder zich aan enige maatregel te houden?

Je zal maar eens een gemotiveerde integere student zijn die zich altijd aan de regels houdt, en zijn verplicht alle lessen moet volgen achter een laptop. Ik verwacht een knik in de curve van het aantal afgestudeerden, tenzij men natuurlijk gaat delibereren met de hand voor de ogen.

Anderzijds, misschien studeren nu terug enkel diegene af die een diploma echt waard zijn?

Was het slaagpercentage niet net hoger deze zomer in vergelijking met andere jaren?
Kan natuurlijk komen doordat ze minder streng zijn bij het punten geven. Of doordat er tijdens de lockdown geen fuiven of feestjes waren, dus hebben veel studenten meer gestudeerd? :p


(pas op, ik ben niet per se voorstander van afstandsonderwijs)

SomeDude

Legacy Member
Lieven Boeve (de baas van katholiek onderwijs) heeft net in personeelsvergadering gezegd dat ze zelfs een kerstfeest overwegen en dat ze verplicht thuiswerken gaan negeren (of daar komt het toch op neer)

Die man is ook al zo zot als een achterdeur denk ik dan

OxYg3N

Legacy Member
TheAnswerIs42 zei:
Zucht.

1) We zijn wat, 7 maanden al bezig met dit virus en je weet nog steeds niet wat een “nauw contact” wil zeggen? Dit is een contact waarbij je de regels niet moet respecteren. Dus kussen, knuffelen, enz. zijn daarbij mogelijk.

Je kan weldegelijk andere personen zien MITS je de maatregelen (afstand en mondmasker) respecteert. Dus je kan gerust met je vrienden een babbel slaan aan tafel binnen of buiten. Je hoeft niet als een kluizenaar te leven.

2) Door mensen met uw gedachtegang zitten we mooi aan 5000 besmettingen per dag. Hoe moeilijk is het nu om u aan maatregelen te houden die uw en andere mensen hun leven kan redden?

3) Niet enkel hoogbejaarden sterven aan dit virus. Ook jonge mensen sterven of kunnen er langdurig gevolgen van hebben.

Neen, de motor is de opening van de universiteiten geweest. OK, het was ervoor al aan het stijgen dat klopt. Maar de enige verklaring waarom het in Wallonië zo verspreid is, is het feit dat studenten samenhokken in kleine woningen, evt. kotfeestjes doen, en dan terug zich fijn verspreiden over heel het land. Het lijkt me dan ook zo klaar als duidelijk waarom we plotseling die keiharde stijging in infecties zien. Het feit dat we al relatief hoog zaten + opening van de universiteiten. In wallonië zijn ze dan als eerste open gegaan, en daar zie je dat de situatie veel ernstiger is.

Je moet er eigenlijk ook niet lang bij nadenken, Luc Sels, Weyts, ze kunnen wel zeggen dat de infecties niet bij de studenten zitten, maar hoeveel van die studenten laten zich testen? Zijn assymptomatisch?. Ik ben echt benieuwd wat er zou uitkomen zouden ze een steekproef doen, ik denk dat ze gaan verschieten van de positiviteitsratio bij deze groepen.

Ik snap trouwens ook niet, waarom ze voor de opening van de universiteiten gingen, persoonlijk denk ik dat eerst de koten verhuurd moesten worden en dat er een zekere druk was. Een volledig online eerste semester had het allemaal veel eenvoudiger gemaakt, ook voor ons (professoren en assistenten). (je had evt. nog eerste jaars kunnen laten komen om hun de aanpassing te laten doormaken)

Loser

Legacy Member
Cerv.Be zei:
Eerlijk, 1 nauw contact daar begin ik niet mee.

De 4 grootouders zullen altijd nauw contact met ons hebben, ik ga die niet nog eens weken afsluiten van hun kleinkinderen. Ze helpen op de koop toe ook dikwijls met naschoolse opvang.

Voor de rest zijn hier geen nauwe contacten, maar das eigenlijk al sinds augustus toen Antwerpen verstrengd werd.

Maar dit is wel een rare redenering, toch? "Ik ga die niet nog eens weken afsluiten van hun kleinkinderen", daar ben ik het mee eens. Dat snap ik helemaal. Maar zo klinkt het alsof de overheid je dat aandoet, of zo. Het is de aard van het virus dat je dit aandoet, hè. En je gaat ze niet weken afsluiten van hun kleinkinderen, maar ze mogelijk het ziekenhuis insturen is veel beter? Of als zij het geluk hebben weinig last te hebben, de mensen die zij mogelijk aansteken.

OxYg3N zei:
Neen, de motor is de opening van de universiteiten geweest.

Waarom ben je hier zo zeker van? Sciensano zegt iets anders, Van Gucht wijst ook ergens anders naar in zijn interview.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan