Carrion zei:
Deels akkoord. Maar we moeten nu ook niet doen alsof studenten 24/7 aan het feesten en zuipen zijn als ze eens geen les hebben.
Klopt, maar dit hoeft niet eens denk ik.
Als 90% van de studenten braaf is, maar niet zo veilig zit als thuis, wegens het feit dat koten klein zijn, gemeenschappelijk sanitair + keukens hetgeen allemaal niet ontsmet wordt, kleine ruimtes, etc....
Tel daarbij op dat 10 % misschien wel zich er niks van aantrekt, en uw verspreiding is allicht al een feit.
Loser zei:
Da's een beetje makkelijk, hè. Ik vraag hoe jij dat zo zeker weet. Jij zegt alleen maar dat Sciensano dat ook niet zeker weet. Maar jij komt hier stellig af met "universiteiten zijn de motor".
Sciensano heeft wel bewijzen, naar eigen zeggen. Van Gucht haalde aan dat contact tracing laat zien dat lagere scholen misschien een goeie stap zouden zijn, maar dat willen we nog niet. Dus een goeie eerste stap is cafés sluiten. Dat is wat hij gezegd heeft. Dat lijken me toch bewijzen? Uiteraard is die contact tracing zo lek als een zeef, maar zelfs dan is het toch nog veel meer dan "een gevoel".
Als het niet de aula's zijn, maar het studentengebeuren, dan neem ik aan dat je volledig te vinden bent voor de sluiting van cafés om 23u. Zodat je daar al heel wat minder de studenten hebt, en meer een pint na een fietstocht met het gezin.
Ik kan nog een andere reden bedenken waarom het in de Ardennen is ontploft, hoor. Een totaal lak aan de bestaande regels. Of dat het probleem is, dat weet ik niet zeker. Maar ik heb van een paar mensen al gehoord dat er bij een vakantiehuisje in de Ardennen 0 aandacht aan de regels was, of in de dorpen. Daar ga ik echter geen conclusies aan knopen, en al zeker geen zekerheden over hoe het in elkaar zit.
Ze hebben allicht amper bewijzen, anders zouden ze zekerder zijn van hun stuk. Ik heb ook geen bewijzen, maar wel een zwaar vermoeden op basis van de wanneer de curves plots zijn geexplodeerd en op welke manier! Ook gewoon door een beetje na te denken van op welke manier studenten samenleven op die koten. Ik zeg niet dat zij er per se iets aan kunnen doen he! Het is gewoon het resultaat van de universiteiten die terug volledig zijn open gegaan.
Zoals ik al zei: het was al omhoog aan het gaan voor de opening van de universiteiten, dus het is een samenloop van verschillende omstandigheden omdat de cijfers al hoog waren bij de opening.
Café's minder laat open gaat allicht iets helpen, maar je gelooft toch zelf niet dat studenten zich aan de code oranje regel gaan houden. Dat is allemaal mooi in theorie, maar in de praktijk werkt dat niet. Veel van die regels gaan gewoon in tegen wat praktisch mogelijk is, zoals het voorbeeld van die studentenkeuken die ik gaf. En nogmaals, ik zeg niet dat zij daar per se iets aan kunnen doen, het is gewoon de praktische realiteit.
Dat is zoals we in het begin met tennissen onze tennisballen moesten delen en alleen de eigen mochten aanraken. Leuk in theorie, maar in de praktijk was die regel al van de baan na 5 minuten.