Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 6

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Diatonico

Legacy Member
{BK}Black Devil zei:
slaat idd nergens op , ik denk zelf dat kleine kinderen de grootste bron is ,veel meer dan kotfeestjes(vind dat echt overroepen , gelijk dat ieder student zich gedraagt als een onverantwoord zwijn temidden van een pandemie ) kleine kinderen daarentegen beseffen het niet ,op de speelplaats kan je vermenging gewoon niet tegengaan.

Jongeren krijgen al sinds de tijd van Plato en Socrates de stront over hun heen van oudere generaties. Eigenlijk best triest. We vergeten dat we zelf ook buiten de lijntjes gekleurd hebben toen we ons ontplooiden als volwzssen mensen die bijdragen aan de maatschappij. Alsof jongeren allemaal hedonistische egoïsten zijn die geen moraliteit hebben... Begin dat wel beu te worden, dat simplistisch verhaaltje. Is al even erg als VB die alle problemen steekt op immigranten.

KingCunta

Legacy Member
Ik dacht dat ieder normaal bedrijf wel telewerk praktisch verplichte als het mogelijk was. Erg dat de overheid dat nog explicitiet moet gaan vermelden. Als je als werknemer verplicht moet gaan werken op kantoor in deze tijden terwijl je van thuis uit kan werken, zou ik toch overwegen ergens anders te gaan werken als de mogelijkheid er was.

OxYg3N

Legacy Member
Carrion zei:
Deels akkoord. Maar we moeten nu ook niet doen alsof studenten 24/7 aan het feesten en zuipen zijn als ze eens geen les hebben.

Klopt, maar dit hoeft niet eens denk ik.

Als 90% van de studenten braaf is, maar niet zo veilig zit als thuis, wegens het feit dat koten klein zijn, gemeenschappelijk sanitair + keukens hetgeen allemaal niet ontsmet wordt, kleine ruimtes, etc....

Tel daarbij op dat 10 % misschien wel zich er niks van aantrekt, en uw verspreiding is allicht al een feit.

Loser zei:
Da's een beetje makkelijk, hè. Ik vraag hoe jij dat zo zeker weet. Jij zegt alleen maar dat Sciensano dat ook niet zeker weet. Maar jij komt hier stellig af met "universiteiten zijn de motor".
Sciensano heeft wel bewijzen, naar eigen zeggen. Van Gucht haalde aan dat contact tracing laat zien dat lagere scholen misschien een goeie stap zouden zijn, maar dat willen we nog niet. Dus een goeie eerste stap is cafés sluiten. Dat is wat hij gezegd heeft. Dat lijken me toch bewijzen? Uiteraard is die contact tracing zo lek als een zeef, maar zelfs dan is het toch nog veel meer dan "een gevoel".

Als het niet de aula's zijn, maar het studentengebeuren, dan neem ik aan dat je volledig te vinden bent voor de sluiting van cafés om 23u. Zodat je daar al heel wat minder de studenten hebt, en meer een pint na een fietstocht met het gezin.

Ik kan nog een andere reden bedenken waarom het in de Ardennen is ontploft, hoor. Een totaal lak aan de bestaande regels. Of dat het probleem is, dat weet ik niet zeker. Maar ik heb van een paar mensen al gehoord dat er bij een vakantiehuisje in de Ardennen 0 aandacht aan de regels was, of in de dorpen. Daar ga ik echter geen conclusies aan knopen, en al zeker geen zekerheden over hoe het in elkaar zit.

Ze hebben allicht amper bewijzen, anders zouden ze zekerder zijn van hun stuk. Ik heb ook geen bewijzen, maar wel een zwaar vermoeden op basis van de wanneer de curves plots zijn geexplodeerd en op welke manier! Ook gewoon door een beetje na te denken van op welke manier studenten samenleven op die koten. Ik zeg niet dat zij er per se iets aan kunnen doen he! Het is gewoon het resultaat van de universiteiten die terug volledig zijn open gegaan.

Zoals ik al zei: het was al omhoog aan het gaan voor de opening van de universiteiten, dus het is een samenloop van verschillende omstandigheden omdat de cijfers al hoog waren bij de opening.

Café's minder laat open gaat allicht iets helpen, maar je gelooft toch zelf niet dat studenten zich aan de code oranje regel gaan houden. Dat is allemaal mooi in theorie, maar in de praktijk werkt dat niet. Veel van die regels gaan gewoon in tegen wat praktisch mogelijk is, zoals het voorbeeld van die studentenkeuken die ik gaf. En nogmaals, ik zeg niet dat zij daar per se iets aan kunnen doen, het is gewoon de praktische realiteit.

Dat is zoals we in het begin met tennissen onze tennisballen moesten delen en alleen de eigen mochten aanraken. Leuk in theorie, maar in de praktijk was die regel al van de baan na 5 minuten.

makila

Legacy Member
KingCunta zei:
Ik dacht dat ieder normaal bedrijf wel telewerk praktisch verplichte als het mogelijk was. Erg dat de overheid dat nog explicitiet moet gaan vermelden. Als je als werknemer verplicht moet gaan werken op kantoor in deze tijden terwijl je van thuis uit kan werken, zou ik toch overwegen ergens anders te gaan werken als de mogelijkheid er was.
Hier is het 1 dag op kantoor komen en 4 dagen thuiswerk. De afstandsregels worden hier wel gerespecteerd. Uiteindelijk is ook steeds maar 1/5de van het bedrijf aanwezig.

Ik hoorde in het nieuws dat er elke week nu een verdubbeling is qua aantal besmettingen. Maar dit hoge tempo van besmettingen kan toch nooit blijven duren? Zelfs al nemen ze géén enkele maatregel, aan het huidige tempo is binnen de 3 maand 100% (ja 100% je leest dat goed) van de bevolking besmet, als ik het even snel uitreken. Dat kan dus niet hé.

Dus de cijfers gaan binnenkort zowiezo afvlakken en daarna dalen, en als ze NU maatregelen nemen dan gaan ze straks trots verkondingen van: zie de cijfers eens dalen! Wat een goeie maatregelen hebben we getroffen mensen. En ja de maatregelen zijn nodig maar ik hekel dan dat de politiek zichzelf weer op de borst gaat kloppen, terwijl ze al véél te laat zijn met maatregelen nemen.

eniac

Legacy Member
Ik heb de laatste dagen het gevoel dat het overal rond mij zit en dichterbij komt.
- ik sprak al eerder over de broer van mijn schoonpa. Ligt nog steeds in coma. Ik hoop dat die erdoor komt, was al wat ouder maar wel gezond en toffe mens. Maar het gaat niet goed.
- enkele professionele contacten en redelijk dichte collega's rapporteren de laatste weken ook al over ofwel zelf besmet te zijn, ofwel een besmetting in het gezin te hebben. Wisselend niveau van impact en symptomen.
- gisteren het nieuws gekregen dat mijn pa het nu ook te pakken heeft. Naast het feit dat die al 30j suikerziekte heeft is die ook in goede gezondheid en de symptomen lijken mee te vallen, dus fingers crossed.

Zelfs mochten ze nu geen lockdown aankondigen straks, gaan wij er ons als gezin toch naar gedragen hoor. Geen zin om het op te lopen. Ook al hebben we het ook niet volledig in de hand, met de kinderen die naar school gaan en vrouw die blijft lesgeven op diezelfde school.

Racing_Genk

Legacy Member
makila zei:
Hier is het 1 dag op kantoor komen en 4 dagen thuiswerk. De afstandsregels worden hier wel gerespecteerd. Uiteindelijk is ook steeds maar 1/5de van het bedrijf aanwezig.

Ik hoorde in het nieuws dat er elke week nu een verdubbeling is qua aantal besmettingen. Maar dit hoge tempo van besmettingen kan toch nooit blijven duren? Zelfs al nemen ze géén enkele maatregel, aan het huidige tempo is binnen de 3 maand 100% (ja 100% je leest dat goed) van de bevolking besmet, als ik het even snel uitreken. Dat kan dus niet hé.

Dus de cijfers gaan binnenkort zowiezo afvlakken en daarna dalen, en als ze NU maatregelen nemen dan gaan ze straks trots verkondingen van: zie de cijfers eens dalen! Wat een goeie maatregelen hebben we getroffen mensen.

Klopt, je zal wel op een plateau komen binnenkort. Net zoals ze in de US al maanden tussen de 30k en 50k besmettingen per dag zitten.

Sylverscythe

Legacy Member
OxYg3N zei:
Klopt, maar dit hoeft niet eens denk ik.

Als 90% van de studenten braaf is, maar niet zo veilig zit als thuis, wegens het feit dat koten klein zijn, gemeenschappelijk sanitair + keukens hetgeen allemaal niet ontsmet wordt, kleine ruimtes, etc....

Tel daarbij op dat 10 % misschien wel zich er niks van aantrekt, en uw verspreiding is allicht al een feit.

Zoals bij elk segment van de bevolking bedoel je? Ik vind het toch gemakkelijk het op de studenten te steken alsof die nu net de regels niet volgen, als ik zowat rondkijk naar mensen van middelbare leeftijd of ouderen, vraag ik mij toch af of die het nu beter doen.

Dat de universiteiten begonnen zijn met fysieke lessen vind ik ook terecht eigenlijk, je zal maar vanaf je eerste les van het eerste jaar online beginnen. Ook zijn er zaken die gewoon niet online te doen zijn, labo's en practica (die trouwens zelfs in code rood zullen doorgaan volgens de originele plannen).

Wat je daar wel hebt is dat veel studenten openbaar vervoer nemen, als je de beelden zien op spitsuurtreinen of -bussen ook niet het veiligste. Er is een reden dan met de wagen naar het werk gaan terug in de lift zit.

Loser

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Klopt, je zal wel op een plateau komen binnenkort. Net zoals ze in de US al maanden tussen de 30k en 50k besmettingen per dag zitten.

Het probleem daarbij is dat ziekenhuizen eerst volzet raken voor dat plateau er komt. En dan zitten we goed in de miserie.

makila

Legacy Member
eniac zei:
Ik heb de laatste dagen het gevoel dat het overal rond mij zit en dichterbij komt.
- ik sprak al eerder over de broer van mijn schoonpa. Ligt nog steeds in coma. Ik hoop dat die erdoor komt, was al wat ouder maar wel gezond en toffe mens. Maar het gaat niet goed.
- enkele professionele contacten en redelijk dichte collega's rapporteren de laatste weken ook al over ofwel zelf besmet te zijn, ofwel een besmetting in het gezin te hebben. Wisselend niveau van impact en symptomen.
- gisteren het nieuws gekregen dat mijn pa het nu ook te pakken heeft. Naast het feit dat die al 30j suikerziekte heeft is die ook in goede gezondheid en de symptomen lijken mee te vallen, dus fingers crossed.

Zelfs mochten ze nu geen lockdown aankondigen straks, gaan wij er ons als gezin toch naar gedragen hoor. Geen zin om het op te lopen. Ook al hebben we het ook niet volledig in de hand, met de kinderen die naar school gaan en vrouw die blijft lesgeven op diezelfde school.
Het wordt winter. Ideale broeihaard voor een Coronavirus hé. Ik vind het erg dat de overheid maatregelen MOET nemen. Kunnen de mensen gewoon zelf niet goed opletten en zich zelf gedragen naar gelang de omstandigheden? Als iedereen wat minder egoistisch zou zijn en voorzichtiger dan waren de cijfers maar de helft van wat ze nu zijn.

Racing_Genk zei:
Klopt, je zal wel op een plateau komen binnenkort. Net zoals ze in de US al maanden tussen de 30k en 50k besmettingen per dag zitten.
Ja inderdaad, ik heb mijn zin ondertussen wat aangepast. Ik zeg niet dat de maatregelen niet nodig zijn sé ..

OxYg3N

Legacy Member
Sylverscythe zei:
Zoals bij elk segment van de bevolking bedoel je? Ik vind het toch gemakkelijk het op de studenten te steken alsof die nu net de regels niet volgen, als ik zowat rondkijk naar mensen van middelbare leeftijd of ouderen, vraag ik mij toch af of die het nu beter doen.

Dat de universiteiten begonnen zijn met fysieke lessen vind ik ook terecht eigenlijk, je zal maar vanaf je eerste les van het eerste jaar online beginnen. Ook zijn er zaken die gewoon niet online te doen zijn, labo's en practica (die trouwens zelfs in code rood zullen doorgaan volgens de originele plannen).

Wat je daar wel hebt is dat veel studenten openbaar vervoer nemen, als je de beelden zien op spitsuurtreinen of -bussen ook niet het veiligste. Er is een reden dan met de wagen naar het werk gaan terug in de lift zit.

Over dat openbaar vervoer, klopt inderdaad. Daarom wil ik ook niet zeggen dat zij de regels niet willen opvolgen, of niet opvolgen, daar gaat het niet om. Het gaat erom of het praktisch mogelijk is de regels goed op te volgen als student zijnde. Ik denk dat dat zeer moeilijk is gezien de praktische realiteit!

Ik zeg ook niet dat zij de ENIGE reden zijn waarom dat het terug omhoog gaat, want eind augustus begon het al terug omhoog te gaan. Het is gewoon wel een serieuze verspreidingssituatie die je bijmaakt. Zoals alle versoepelingen. Alles heeft zijn aandeel allicht in de verspreiding.

Het deprimerende aan dit alles is ook, en dat moet altijd in het achterhoofd gehouden worden: werkt een maatregel, moet ge ze aanhouden, als ge ze afschaft, dan stijgt het terug. Dit is wat we nu in principe zien, en is zeer kwalijk. Het is een groot probleem dat we het niet onder controle hebben kunnen houden, want zonder medicijn of vaccin verandert er niets en hangen we hier dus voor zeeeeer lang aan dit type maatregelen vast.

LSDsmurf

Legacy Member
KingCunta zei:
Ik dacht dat ieder normaal bedrijf wel telewerk praktisch verplichte als het mogelijk was. Erg dat de overheid dat nog explicitiet moet gaan vermelden. Als je als werknemer verplicht moet gaan werken op kantoor in deze tijden terwijl je van thuis uit kan werken, zou ik toch overwegen ergens anders te gaan werken als de mogelijkheid er was.

Ik heb onlangs nog gehoord dat sommigen liever naar kantoor gaan ipv te thuiswerken omdat ze thuis zelf hun elektriciteit, water, gas, etc moeten betalen... Zo'n mensen zijn er dus ook, en dat zijn geen arme mensen hé.

the_fox

Legacy Member
Diatonico zei:
Jongeren krijgen al sinds de tijd van Plato en Socrates de stront over hun heen van oudere generaties. Eigenlijk best triest. We vergeten dat we zelf ook buiten de lijntjes gekleurd hebben toen we ons ontplooiden als volwzssen mensen die bijdragen aan de maatschappij. Alsof jongeren allemaal hedonistische egoïsten zijn die geen moraliteit hebben... Begin dat wel beu te worden, dat simplistisch verhaaltje. Is al even erg als VB die alle problemen steekt op immigranten.

Er is natuurlijk wel een klein verschil hé. Je hebt tussen de lijntjes kleuren, en dan heb je nu tijdens een pandemie waar er voor iedereen maatregelen opgelegd worden deze aan je laars lappen; wat vergaande gevolgen kan hebben voor zichzelf, de mensen rondom hun en de hele maatschappij...

Nesjamag

Legacy Member
Een professor van Luik zijn extrapolatie van een simpel model.
https://twitter.com/vdwnico/status/1316713726905647105

Volgens die extrapolatie is alle intensieve zorgen capaciteit gesatureerd in 20 dagen.
Zelfs de lockdown van maart had 15 dagen nodig om de curve te keren.
Betekent dat aan het huidige tempo van verspreiding we 5 dagen de tijd hebben (nu nog 4 dagen) om een lockdown gelijkaardig aan de van maart om totale bezetting van intensieve zorgen te vermijden.

Zouden ze tot de herfstvakantie wachten om aan te kondigen dat de herfstvakantie tot nieuwjaar zal lopen?

Loser

Legacy Member
Nesjamag zei:
Een professor van Luik zijn extrapolatie van een simpel model.
https://twitter.com/vdwnico/status/1316713726905647105

Volgens die extrapolatie is alle intensieve zorgen capaciteit gesatureerd in 20 dagen.
Zelfs de lockdown van maart had 15 dagen nodig om de curve te keren.
Betekent dat aan het huidige tempo van verspreiding we 5 dagen de tijd hebben (nu nog 4 dagen) om een lockdown gelijkaardig aan de van maart om totale bezetting van intensieve zorgen te vermijden.

Zouden ze tot de herfstvakantie wachten om aan te kondigen dat de herfstvakantie tot nieuwjaar zal lopen?

Meen je dat nu? We staan net aan het begin van een periode waarin opnieuw een exponentiële groei in een iets te ver stadium dreigt te zitten, en je gaat meteen al weer van start met doemberichten en "voorspellingen", zoals in het begin? Dat snap ik dus niet, je hebt toen toch zelf gezien dat al je doemvoorspellingen niet zijn uitgekomen? Waarom nu opnieuw, en wat denk je dat je daarmee bereikt? Het zal alvast niet zijn dat mensen nu ineens wel het serieuzer gaan nemen, want die mensen zien je vorige voorspellingen ook en hangen daardoor dus nu ook een waarde aan deze, en ze raken overstelpt door overdreven negatief nieuws.

We hebben niet "nog vijf dagen de tijd om een volledige lockdown te starten".

Racing_Genk

Legacy Member
+ Zoals Makila zei kan het niet blijven stijgen. Volgende week wrs 10k besmettingen per dag, misschien in realiteit 20k per dag dan (niet geteste gevallen). Das bijna 0.2% van de bevolking dagelijks.

Timothy555

Legacy Member
LSDsmurf zei:
Ik heb onlangs nog gehoord dat sommigen liever naar kantoor gaan ipv te thuiswerken omdat ze thuis zelf hun elektriciteit, water, gas, etc moeten betalen... Zo'n mensen zijn er dus ook, en dat zijn geen arme mensen hé.

Ik werk veel liever op kantoor dan thuis. Dat heeft te maken met ergonomie (groot bureau, goede kwalitatieve bureaustoel die €400 kost en een groot beeldscherp waaraan ik mijn laptop kan ‘docken’). Gecombineerd met een perfecte belichting, airco (zo warm of koud als ik het zelf wil) en een plexi die mijn kant en de kant van de klant uit elkaar haalt.

Ik kan hier ook klanten ontvangen, wat thuis niet kan. Hier is het 100% veilig. Dat heeft dus geen hol te maken met zelf gas/elektriciteit betalen. Ik krijg zelfs een onbelaste onkostenvergoeding van €7,5 per dag dat ik thuiswerk.

Loser

Legacy Member
Racing_Genk zei:
+ Zoals Makila zei kan het niet blijven stijgen. Volgende week wrs 10k besmettingen per dag, misschien in realiteit 20k per dag dan (niet geteste gevallen). Das bijna 0.2% van de bevolking dagelijks.

Dat klopt, je kunt niet blijven stijgen. Vanaf 100% ga je niet meer stijgen. Maar de ziekenhuisbedden gaan vol liggen. IC-capaciteit, daar gaat het om. Of wil je dat iemand die een auto-ongeval krijgt niet meer naar IC kan, omdat het vol ligt met mensen die beademd moeten worden? De waarheid kan gerust in het midden liggen

Spiros

Legacy Member
Hoop dat ze niet alles terug gaan sluiten (horeca, sportclubs,...). Icm de komende donkere maanden gaat dat veel meer dan alleen economische problemen met zich meebrengen.

Diatonico

Legacy Member
the_fox zei:
Er is natuurlijk wel een klein verschil hé. Je hebt tussen de lijntjes kleuren, en dan heb je nu tijdens een pandemie waar er voor iedereen maatregelen opgelegd worden deze aan je laars lappen; wat vergaande gevolgen kan hebben voor zichzelf, de mensen rondom hun en de hele maatschappij...

Zo zijn er in elke bevolkingsgroep hoor ;-) het heeft geen zin hele groepen door het slijk te halen omwille van het gedrag van een minderheid, zo krijg je verdeeldheid en een "dan kan ik evengoed de misdaad waarvan ik onterecht beschuldigd wordt toch plegen" effect.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan