Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 6

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ganz

Legacy Member
SlashDotDash zei:
Weet niet of het hier al gepasseerd is, maar de CoronAlert app is dus een lege doos: je kan zelf geen uitslag van een besmetting ingeven, en de artsen/verplegers die de test afnemen hebben het te druk om de 17-cijferige code te noteren. Gisteren heb ik me laten testen en "niet nodig" was de reactie van de verpleger toen ik die code toonde. Als ik dan zag dat hij 30-40 testen per uur moet afnemen snap ik het wel.

Met andere woorden: een rood scherm is wel een goede waarschuwing, maar een groen scherm betekent niets want een groot deel van de testen wordt niet opgenomen in het systeem.

Gisteren ook getest geweest (door een wat oudere huisarts), en hij wist niet wat hij met mijn code van de app moest doen toen ik die toonde. Dus ik kan dit helaas alleen maar beamen. Mijn schoonvader (nauw contact) is positief, maar mijn scherm ziet nog altijd groen.

Oh en ik ben ook eens benieuwd wanneer ik door contact tracing gecontacteerd ga worden. In het weekend de nauwe contacten gehad, dus zelf maar initiatief genomen om te laten testen en in quarantaine te gaan zitten. Schoonvader heeft gegevens doorgegeven, maar nog niks gehoord dus.

Stuyfmans

Legacy Member
Zoals ik al zei, de kotfeestjes zijn het probleem, en niet de universiteiten. Wat denken ze dat die studenten ganser dagen gaan doen als er geen fysieke lessen meer zijn?

{BK}Black Devil

Legacy Member
Stuyfmans zei:
Zoals ik al zei, de kotfeestjes zijn het probleem, en niet de universiteiten. Wat denken ze dat die studenten ganser dagen gaan doen als er geen fysieke lessen meer zijn?

ik zit nu echt met het wildste kotfeest in m'n hoofd als in de movies :p

OxYg3N

Legacy Member
Loser zei:
Maar dit is wel een rare redenering, toch? "Ik ga die niet nog eens weken afsluiten van hun kleinkinderen", daar ben ik het mee eens. Dat snap ik helemaal. Maar zo klinkt het alsof de overheid je dat aandoet, of zo. Het is de aard van het virus dat je dit aandoet, hè. En je gaat ze niet weken afsluiten van hun kleinkinderen, maar ze mogelijk het ziekenhuis insturen is veel beter? Of als zij het geluk hebben weinig last te hebben, de mensen die zij mogelijk aansteken.



Waarom ben je hier zo zeker van? Sciensano zegt iets anders, Van Gucht wijst ook ergens anders naar in zijn interview.

Waarom is sciensano hier zo zeker van? Ze hebben geen enkel bewijs. Ze zeggen dat de besmettingen er niet plaats vinden, maar dat is omdat ze de data allicht niet hebben.

(BTW: ik bedoel niet de aula's etc he! Ik bedoel heel het studentengebeuren dat errond hangt! maar het 1 bestaat niet zonder het ander.)

Wetenschappelijk bewijs heb ik natuurlijk niet, maar sciensano ook niet, zij wijzen naar het aantal infecties, maar hoeveel van de geinfecteerden zijn er effectief getest? Ik ben zelf onlangs nog naar mijn vriendin geweest (zij is nog student en zit op kot). Die gemeenschappelijke keukens komen bijvoorbeeld soms 10 a 20 mensen samen 's avonds, dat kan ook niet anders want die zitten met x aantal mensen op kot die natuurlijk moeten koken en eten. Tel daarop dat allicht 5 a 10 % (misschien is het meer?) zich toch wel aan stevige studentenfeestjes/kotfeestjes heeft gewaagd. Ik kan me niet voorstellen dat alle studenten braaf hebben thuis gezeten de afgelopen weken. In het weekend, gaan al die studenten naar huis en verspreiden zich over het land. Dit is ergens de enige verklaring die ik kan vinden waardoor het zo in Wallonie in ALLE gemeentes, zelfs de kleintjes in de Ardennen, is ontploft.


Ik ben al langer nieuwsgierig naar resultaten van algemenene coronapeilingen, waar je 10 a 20.000 testen per week houdt voor een soort van peiling over hoe het virus circuleert. Dan zou je na een tijd een goed zicht moeten krijgen op assymptomatische of licht symptomatische gevallen. Natuurlijk is dat nu te laat. (Al weet ik niet hoe accuraat dat resultaat zou zijn, dat laat ik aan de statistici)

Carrion

Legacy Member
Stuyfmans zei:
Zoals ik al zei, de kotfeestjes zijn het probleem, en niet de universiteiten. Wat denken ze dat die studenten ganser dagen gaan doen als er geen fysieke lessen meer zijn?

Deels akkoord. Maar we moeten nu ook niet doen alsof studenten 24/7 aan het feesten en zuipen zijn als ze eens geen les hebben.

zarathustra

Legacy Member
Loser zei:
Maar dit is wel een rare redenering, toch? "Ik ga die niet nog eens weken afsluiten van hun kleinkinderen", daar ben ik het mee eens. Dat snap ik helemaal. Maar zo klinkt het alsof de overheid je dat aandoet, of zo. Het is de aard van het virus dat je dit aandoet, hè. En je gaat ze niet weken afsluiten van hun kleinkinderen, maar ze mogelijk het ziekenhuis insturen is veel beter? Of als zij het geluk hebben weinig last te hebben, de mensen die zij mogelijk aansteken.

gratis kinderopvang > prijs van een mogelijke begrafenis vermoed ik

iamhollywood

Legacy Member
CCatalyst zei:
Tegelijk zou telewerk "de norm" worden. Een term waar ik voor vrees dat het weinig zoden aan de dijk brengt, want "de norm" is nog altijd niet "verplicht", veel werkgevers zien dat ook zo, en ze zijn niet verkeerd.

Inderdaad. Voor veel werkgevers zegt die term niet veel. Ik hoorde gisteren 1 van de partners zeggen 'men wil thuiswerk aanmoedigen om het openbaar vervoer te ontlasten maar bij ons komt iedereen met de bedrijfswagen, ze zouden voor ons een uitzondering mogen maken'. En dan zie je even later een gebruikt mondmasker vergeten aan het koffieapparaat liggen... in groep kan je onmogelijk continu afstand houden, continu alles clean en ontsmet houden, als je in tijden van 6000 besmettingen per dag die omgang al kan uitschakelen door simpelweg thuiswerk, grijp die kans dan.

Racing_Genk zei:
Ik ga mij alleszins niet aan de maatregelen houden. Ik woon alleen en dan willen ze het idee van 1 nauw contact invoeren? Das toch gewoon niet leefbaar, maar 1 ander persoon zien de komende weken/maanden? Ben heel die corona zever kotsbeu, dat is nu al 7 maand dat ik mijn leven drastisch aanpas voor die beperkte groep hoogbejaarden die sterven aan dit virus.

Ik hoop vooral dat de horeca openblijft. Dat ze dan iets doen gelijk in Frankrijk, vanaf 21/22u sluiten zodat de "feestjes" vermeden worden.

Ik hoorde vanmorgen op de radio arts van intensieve in Gent praten, ze verzorgen op dit moment een kind van 4 dat er zeer slecht aan toe is (geen voorgeschiedenis).
Het zijn misschien uitzonderingen, maar er ging toch een koude rilling door mijn lichaam. Het idee hoe schuldig die ouders zich moeten voelen door misschien te denken dat heel dien corona niet zo erg is. Ik denk dat die mensen maar al te graag de klok zouden willen terugdraaien.

SlashDotDash zei:
Weet niet of het hier al gepasseerd is, maar de CoronAlert app is dus een lege doos: je kan zelf geen uitslag van een besmetting ingeven, en de artsen/verplegers die de test afnemen hebben het te druk om de 17-cijferige code te noteren. Gisteren heb ik me laten testen en "niet nodig" was de reactie van de verpleger toen ik die code toonde. Als ik dan zag dat hij 30-40 testen per uur moet afnemen snap ik het wel.

Met andere woorden: een rood scherm is wel een goede waarschuwing, maar een groen scherm betekent niets want een groot deel van de testen wordt niet opgenomen in het systeem.

Inderdaad, daar was ik mij ook al van bewust. Ik ben vorige week getest geweest en merkte dat je de code onmiddellijk op het testformulier moet invullen. Erna kan je op geen enkele manier jouw testresultaat nog inputten. Vind ik persoonlijk een grote tekortkoming. Slechts een minderheid gaat dit doen! Zou trouwens ook een standaardvraag moeten zijn van de persoon die de test afneemt.

Stuyfmans zei:
Ik ben trouwens van mening dat die code rood op bepaalde hogescholen en universiteiten het domste is wat ze kunnen doen. Als studenten ver genoeg van elkaar in de aula zitten, mét mondmasker, en nadien gewoon terug naar huis of naar hun kot gaan, dan is dit compleet veilig. De besmettingen daar (als die er al zijn want ik heb nog geen cijfers gezien die dat staven) zijn dan toch grotendeels te wijten aan studenten die na de lessen bij elkaar gaan kruipen zonder zich aan enige maatregel te houden?

Je zal maar eens een gemotiveerde integere student zijn die zich altijd aan de regels houdt, en zijn verplicht alle lessen moet volgen achter een laptop. Ik verwacht een knik in de curve van het aantal afgestudeerden, tenzij men natuurlijk gaat delibereren met de hand voor de ogen.

Anderzijds, misschien studeren nu terug enkel diegene af die een diploma echt waard zijn?

Ik vermoed dat men vooral heeft ingegrepen om de naschoolse activiteiten af te remmen. Meesten gaan gewoon naar huis terugkeren en van daaruit de lessen volgen. Minder drukte in de studentensteden, minder uitgang, minder kotfeestjes, minder risico op ieder weekend terugkerende studenten die hun thuisomgeving besmetten etc.

sandervdw

Legacy Member
Loser zei:
Maar dit is wel een rare redenering, toch? "Ik ga die niet nog eens weken afsluiten van hun kleinkinderen", daar ben ik het mee eens. Dat snap ik helemaal. Maar zo klinkt het alsof de overheid je dat aandoet, of zo. Het is de aard van het virus dat je dit aandoet, hè. En je gaat ze niet weken afsluiten van hun kleinkinderen, maar ze mogelijk het ziekenhuis insturen is veel beter? Of als zij het geluk hebben weinig last te hebben, de mensen die zij mogelijk aansteken.

Ik vind het wel grappig dat 1 van de standaardmaatregelen is: "grootouders mogen niet in de buurt van kleinkinderen komen" terwijl door diezelfde regering ook wordt gezegd: "scholen zijn geen broeihaarden want kinderen zijn niet besmettelijk".

puni

Legacy Member
M°°nblade zei:
Begrip tonen voor mensen die aangeven de maatregelen niet te zullen volgen en dat er dan maar wat mensen sterven, zo kennen we onze puni. Maximale empathie voor het ene, minimale empathie voor het andere.


Misschien domme vraag, maar wat heeft al die singles dan tegengehouden om afgelopen 4 maanden gezelschap te zoeken?

Moest ik nog vrijgezel geweest zijn en met al die eenzame vrouwen die in dezelfde situatie zitten, het zou nogal touche geweest zijn. Ga naar een dating site, geef aan dat je een corona buddy in de buurt zoekt. Genoeg zielen te vinden.

Alleen oppassen met dames die zichzelf Eveline noemen.

Dat ge een triestig figuur zijt. Hij geeft zelf aan dat hij zich al zes maanden drastisch aanpast aan de situatie en dus wel degelijk doet wat hem gevraagd wordt en dat hij nu gewoon op het punt staat om te breken. En dan gaat gij hem daar nog wat voor liggen verwijten, dat gaat hem zeker overtuigen van dat toch niet te doen. :ironic:

Ik stel trouwens voor dat ge niet de toer op gaat van 'als ik dit of als ik dat'. Ge zit niet in die situatie dus ge hebt geen idee door welke shit een single die al meer dan een half jaar thuis werkt en amper iemand ziet op dit moment moet. Echt man, hoe omhoog gevallen kunt ge eigenlijk zijn.

{BK}Black Devil

Legacy Member
sandervdw zei:
Ik vind het wel grappig dat 1 van de standaardmaatregelen is: "grootouders mogen niet in de buurt van kleinkinderen komen" terwijl door diezelfde regering ook wordt gezegd: "scholen zijn geen broeihaarden want kinderen zijn niet besmettelijk".

slaat idd nergens op , ik denk zelf dat kleine kinderen de grootste bron is ,veel meer dan kotfeestjes(vind dat echt overroepen , gelijk dat ieder student zich gedraagt als een onverantwoord zwijn temidden van een pandemie ) kleine kinderen daarentegen beseffen het niet ,op de speelplaats kan je vermenging gewoon niet tegengaan.

SlashDotDash

Legacy Member
iamhollywood zei:
Inderdaad, daar was ik mij ook al van bewust. Ik ben vorige week getest geweest en merkte dat je de code onmiddellijk op het testformulier moet invullen. Erna kan je op geen enkele manier jouw testresultaat nog inputten. Vind ik persoonlijk een grote tekortkoming. Slechts een minderheid gaat dit doen! Zou trouwens ook een standaardvraag moeten zijn van de persoon die de test afneemt.

Ik heb zelfs geen testformulier te zien gekregen. Schoonma positief, 2 recente contacten gehad dus arts gebeld en telefonisch testmoment ingepland. Reactie van verpleger toen ik mijn appje toonde: "niet nodig". :|

Het moet toch haalbaar zijn om een testuitslag te linken aan een anonieme code die dan door de gebruiker ingevoerd kan worden?

Stuyfmans

Legacy Member
{BK}Black Devil zei:
slaat idd nergens op , ik denk zelf dat kleine kinderen de grootste bron is ,veel meer dan kotfeestjes(vind dat echt overroepen , gelijk dat ieder student zich gedraagt als een onverantwoord zwijn temidden van een pandemie ) kleine kinderen daarentegen beseffen het niet ,op de speelplaats kan je vermenging gewoon niet tegengaan.

Dat beeld leeft dankzij de media nu eenmaal bij een groot deel van de bevolking. Gentse studenten zijn makkelijker te benoemen dan andere gemeenschappen.

makila

Legacy Member
iamhollywood zei:
Ik hoorde vanmorgen op de radio arts van intensieve in Gent praten, ze verzorgen op dit moment een kind van 4 dat er zeer slecht aan toe is (geen voorgeschiedenis).
Het zijn misschien uitzonderingen, maar er ging toch een koude rilling door mijn lichaam. Het idee hoe schuldig die ouders zich moeten voelen door misschien te denken dat heel dien corona niet zo erg is. Ik denk dat die mensen maar al te graag de klok zouden willen terugdraaien.
Het is inderdaad héél erg maar héél zelden overlijden er ook kinderen van 4 jaar aan de griep, de mazelen, enzovoorts. Wat ook héél erg is natuurlijk!

Ik heb momenteel effectief maar 3 contacten + mijn vrouw, ik respekteer de regels. Dus dan kan ik mij toch niet schuldig voelen om dit kind?
Maar het ergert mij enorm als ik dan lees over zo'n illegale feestjes ergens in een hotelkamer. Dat zijn dan toch puur egoïstische mensen hé? :angry:

the_fox

Legacy Member
Stuyfmans zei:
{BK}Black Devil zei:
slaat idd nergens op , ik denk zelf dat kleine kinderen de grootste bron is ,veel meer dan kotfeestjes(vind dat echt overroepen , gelijk dat ieder student zich gedraagt als een onverantwoord zwijn temidden van een pandemie ) kleine kinderen daarentegen beseffen het niet ,op de speelplaats kan je vermenging gewoon niet tegengaan.
Dat beeld leeft dankzij de media nu eenmaal bij een groot deel van de bevolking. Gentse studenten zijn makkelijker te benoemen dan andere gemeenschappen.

Niet allemaal, niet enkel Gent. Maar er zijn toch duidelijk problemen bij een deel van de studenten.
Zie bv het stukje over Louvain-La-Neuve uit Terzake. Trek er zelf maar uw conclusies uit. En ik zeg niet dat het alle studenten zijn, maar dat er toch iets duidelijk mis loopt.
Of bekijk de laatste avond dat de cafés openwaren tot 1u in Leuven. Los van de vechtpartij(en?) is er van afstand houden en correct mondmaskergebruik weinig te zien.
Vergeet het stilgelegde jongerenfeestje in Brussel niet.

En ja, dit zijn losstaande gevallen. Maar je kan niet ontkennen dat er een probleem zit bij jongeren, de cijfers liegen er ook niet om.

iamhollywood

Legacy Member
SlashDotDash zei:
Ik heb zelfs geen testformulier te zien gekregen. Schoonma positief, 2 recente contacten gehad dus arts gebeld en telefonisch testmoment ingepland. Reactie van verpleger toen ik mijn appje toonde: "niet nodig". :|

Het moet toch haalbaar zijn om een testuitslag te linken aan een anonieme code die dan door de gebruiker ingevoerd kan worden?

Het testformulier is het document dat uw arts invult en samen met uw staal aan het labo bezorgt. Je zou een code moeten genereren welke de persoon die de test afneemt op het formulier moet zetten.
Men had dit beter gewoon gekoppeld aan uw rijksregisternummer. Waarschijnlijk heeft men dit niet gedaan omwille van de privacy, het is omslachtiger te achterhalen wie er achter die code zit. Maar zorg dan dat bij een test op zijn minst standaard gevraagd wordt naar een code.

makila zei:
Het is inderdaad héél erg maar héél zelden overlijden er ook kinderen van 4 jaar aan de griep, de mazelen, enzovoorts. Wat ook héél erg is natuurlijk!

Ik heb momenteel effectief maar 3 contacten + mijn vrouw, ik respekteer de regels. Dus dan kan ik mij toch niet schuldig voelen om dit kind?
Maar het ergert mij enorm als ik dan lees over zo'n illegale feestjes ergens in een hotelkamer. Dat zijn dan toch puur egoïstische mensen hé? :angry:

Er staat niet dat heel de bevolking zich moet schuldig voelen. Ik stelde mij maar in de plaats van die ouders, wie zich ook niet moeten schuldig voelen! Maar moest ik in hun schoenen staan zou ik sowieso kwaad op mezelf zijn dat ik er misschien te licht overging.

Loser

Legacy Member
OxYg3N zei:
Waarom is sciensano hier zo zeker van? Ze hebben geen enkel bewijs. Ze zeggen dat de besmettingen er niet plaats vinden, maar dat is omdat ze de data allicht niet hebben.

(BTW: ik bedoel niet de aula's etc he! Ik bedoel heel het studentengebeuren dat errond hangt! maar het 1 bestaat niet zonder het ander.)

Wetenschappelijk bewijs heb ik natuurlijk niet, maar sciensano ook niet, zij wijzen naar het aantal infecties, maar hoeveel van de geinfecteerden zijn er effectief getest? Ik ben zelf onlangs nog naar mijn vriendin geweest (zij is nog student en zit op kot). Die gemeenschappelijke keukens komen bijvoorbeeld soms 10 a 20 mensen samen 's avonds, dat kan ook niet anders want die zitten met x aantal mensen op kot die natuurlijk moeten koken en eten. Tel daarop dat allicht 5 a 10 % (misschien is het meer?) zich toch wel aan stevige studentenfeestjes/kotfeestjes heeft gewaagd. Ik kan me niet voorstellen dat alle studenten braaf hebben thuis gezeten de afgelopen weken. In het weekend, gaan al die studenten naar huis en verspreiden zich over het land. Dit is ergens de enige verklaring die ik kan vinden waardoor het zo in Wallonie in ALLE gemeentes, zelfs de kleintjes in de Ardennen, is ontploft.


Ik ben al langer nieuwsgierig naar resultaten van algemenene coronapeilingen, waar je 10 a 20.000 testen per week houdt voor een soort van peiling over hoe het virus circuleert. Dan zou je na een tijd een goed zicht moeten krijgen op assymptomatische of licht symptomatische gevallen. Natuurlijk is dat nu te laat. (Al weet ik niet hoe accuraat dat resultaat zou zijn, dat laat ik aan de statistici)

Da's een beetje makkelijk, hè. Ik vraag hoe jij dat zo zeker weet. Jij zegt alleen maar dat Sciensano dat ook niet zeker weet. Maar jij komt hier stellig af met "universiteiten zijn de motor".
Sciensano heeft wel bewijzen, naar eigen zeggen. Van Gucht haalde aan dat contact tracing laat zien dat lagere scholen misschien een goeie stap zouden zijn, maar dat willen we nog niet. Dus een goeie eerste stap is cafés sluiten. Dat is wat hij gezegd heeft. Dat lijken me toch bewijzen? Uiteraard is die contact tracing zo lek als een zeef, maar zelfs dan is het toch nog veel meer dan "een gevoel".

Als het niet de aula's zijn, maar het studentengebeuren, dan neem ik aan dat je volledig te vinden bent voor de sluiting van cafés om 23u. Zodat je daar al heel wat minder de studenten hebt, en meer een pint na een fietstocht met het gezin.

Ik kan nog een andere reden bedenken waarom het in de Ardennen is ontploft, hoor. Een totaal lak aan de bestaande regels. Of dat het probleem is, dat weet ik niet zeker. Maar ik heb van een paar mensen al gehoord dat er bij een vakantiehuisje in de Ardennen 0 aandacht aan de regels was, of in de dorpen. Daar ga ik echter geen conclusies aan knopen, en al zeker geen zekerheden over hoe het in elkaar zit.

makila

Legacy Member
iamhollywood zei:
Er staat niet dat heel de bevolking zich moet schuldig voelen. Ik stelde mij maar in de plaats van die ouders, wie zich ook niet moeten schuldig voelen! Maar moest ik in hun schoenen staan zou ik sowieso kwaad op mezelf zijn dat ik er misschien te licht overging.
100% mee eens.

https://www.hln.be/binnenland/kais-...moest-achterlaten-in-het-ziekenhuis~af4eafa5/
https://theconversation.com/mis-c-i...t-covid-19-heres-what-we-know-about-it-145673

Ik duim alvast voor Kais. :niceone:, hij gaat het wel halen sé. Maar het moet toch wel verschrikkelijk zijn om dit als ouder mee te maken.

zarathustra

Legacy Member
Cerv.Be zei:
Ja inderdaad, klopt volledig!

En als dat een overwogen keuze is waar iedereen mee akkoord is en jullie dan binnen jullie groep van wat.. 7 ? blijven dan is dat imo ok

LSDsmurf

Legacy Member
SlashDotDash zei:
Weet niet of het hier al gepasseerd is, maar de CoronAlert app is dus een lege doos: je kan zelf geen uitslag van een besmetting ingeven, en de artsen/verplegers die de test afnemen hebben het te druk om de 17-cijferige code te noteren. Gisteren heb ik me laten testen en "niet nodig" was de reactie van de verpleger toen ik die code toonde. Als ik dan zag dat hij 30-40 testen per uur moet afnemen snap ik het wel.

Met andere woorden: een rood scherm is wel een goede waarschuwing, maar een groen scherm betekent niets want een groot deel van de testen wordt niet opgenomen in het systeem.

Zeer triestig vind ik dit. Zoveel maanden tijd om een deftig test & trace systeem op te zetten maar blijkbaar is geen enkele West-Europese overheid geslaagd om dat tot een goed einde te brengen. Met als resultaat dat we in plaats van kleine brandjes blussen nu weer in de situatie zitten dat de enige mogelijkheid is om heel de boel weer op slot te gooien.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan