Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 6

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Gromker

Legacy Member
Syter zei:
Oh please. Je doet precies of ze worden tijdens een wereldoorlog naar het front geroepen.
"Oh nee, we moeten 4 weken dicht en we krijgen geld van de overheid (lees: de bevolking) om dit te overbruggen. Wat een tragedie!"

Als je je zaak niet 4 weken kan sluiten zonder in liquiditeitsproblemen te komen dan heb je wellicht - je raadt het al - zware liquiditeitsproblemen en sluit je de tent beter.
Horeca is altijd al een een zeer risicovolle sector geweest, zelfs buiten Corona-tijden, en wordt bv. vaak door boekhoudkantoren geweerd als dossier omdat ze vaak hun facturen niet kunnen/willen betalen, een administratieve ramp zijn, etc.

Klopt gedeeltelijk maar het is nu weer een maand sluiting na een eerdere sluiting met tussenin een periode van hoogstwaarschijnlijk verminderde inkomsten (alle regels in acht houdend zullen er niet veel zaken hun optimaal rendement kunnen halen).

Dus we spreken niet over "ocharm een maand geen inkomsten" maar eigenlijk, intussen, een slecht jaar. En zoiets zou wel meer bedrijven in problemen brengen, niet enkel horeca.
Maar ja, horeca (en zeker café) is inderdaad niet de meest gezonde of robuuste sector en zeker gevoeliger voor dit soort schokken.

JorisBlack

Legacy Member
Booster zei:
De hamsteraars zijn terug!

Ik merkte in mijn supermarkt daarjuist ook dat er precies wat minder op de rekken lag bij sommige producten (pasta, bloem). Alles was er nog, maar misschien is het nog maar het begin van de 2e hamstergolf :p

CCatalyst

Legacy Member
Vile zei:
maar wat moet de overheid doen hé???

Het antwoord is dan blijkbaar het zwakste schaap pakken. Waar er de minste weerstand te verwachten is. Ook al zijn er andere plaatsen waar het virus nog veel harder tiert. Het gaat puur over het redden van hun eigen politiek hachje, bang als ze zijn van de kiezer die massaal overspringt naar Vlaams Belang. Niet dat dat werkt natuurlijk, want de realiteit haalt ze straks wel in en dan staan ze helemaal voor schut.

Toch wel triestig hoor als het eens bekijkt. Ze hebben nog even tijd, maar de trado's zijn door hun kortzichtigheid wederom hun eigen verkiezingsnederlaag aan het organiseren met het aanrichten van economische schade die wellicht tot de volgende verkiezingen zal reiken. En het is niet alsof ze nog reserve hebben na het bloedbad van vorig jaar.

Lobmans

Legacy Member
Syter zei:
Oh please. Je doet precies of ze worden tijdens een wereldoorlog naar het front geroepen.
"Oh nee, we moeten 4 weken dicht en we krijgen geld van de overheid (lees: de bevolking) om dit te overbruggen. Wat een tragedie!"

Als je je zaak niet 4 weken kan sluiten zonder in liquiditeitsproblemen te komen dan heb je wellicht - je raadt het al - zware liquiditeitsproblemen en sluit je de tent beter.
Horeca is altijd al een een zeer risicovolle sector geweest, zelfs buiten Corona-tijden, en wordt bv. vaak door boekhoudkantoren geweerd als dossier omdat ze vaak hun facturen niet kunnen/willen betalen, een administratieve ramp zijn, etc.

Voor alle duidelijkheid: ik ga akkoord met de maatregel om de horeca te sluiten, net zoals ik de voorbije maanden ook altijd achter zowat alle andere maatregelen stond en die hier ook al geregeld verdedigd heb ;)

Maar ALS ge een horecazaak hebt en al moeilijke maanden hebt gekend in de lente, dan is het toch echt wel verschrikkelijk om opnieuw voor minstens een maand te moeten sluiten. Als ge "pure horror" een te zware verwoording vindt, dan lijkt "verschrikkelijk" toch wel een toegestane verwoording voor het gevoel dat vele horeca-uitbaters nu zullen hebben.

Uw vast inkomen verliezen is altijd verschrikkelijk, al is het maar omwille van de onzekerheid. Toen ik paar jaar terug een half jaar zonder werk viel, voelde ik me daar ook rotslecht door, ook al was de werkloosheidsuitkering heus nog wel ok en bracht ons dat niet in zware problemen. En ik had dan nog chance van te kunnen leven in de wetenschap dat de situatie terug verbeterd zou zijn zodra er een nieuwe job kwam.

nestorius

Legacy Member
CCatalyst zei:
Als mondmaskers echt de hele werkdag gedragen worden, ja. Probleem is niet zozeer de afstand, wel dat de ventilering in veel kantoorgebouwen lucht hergebruikt (en dus viruspartikels kan transporteren waarbij de 1.5m totaal niet meer geldt) ipv continu verse lucht aan te voeren, want dat is "goedkoper". Stond een heel artikel over in De Tijd een week of 2 terug.



Ik denk niet dat dat ze vrijspreekt eigenlijk. De liberalen hebben het nog altijd voor het zeggen en die Wilmes zit vandaag nog altijd in de federale regering. Daarnaast zijn Celeval enz nog altijd dezelfde mensen. De gedachte dat De Croo zich bij zijn benoeming plots moest inwerken in dit dossier is hopelijk niet correct, stel je voor zeg.



Ze gebruiken nog altijd MB's, dus ze kunnen per de Grondwet geen nieuwe straffen creëren, dat is hun eigen schuld als ze het allemaal zelf willen doen en het parlement er niet willen bij betrekken. Ze verwijzen in hun MB nog altijd naar de straffen in de wet inzake de civiele veiligheid, wat m.i. juridisch toch redelijk op losse schroeven staat.

Ze zijn wel nog zo slim om de MB's altijd maar een maand geldig te maken. Eenmaal de Raad van State er een uitspraak over zou kunnen doen is het al vervallen. Maar een goede advocaat zal m.i. niet veel nodig hebben om een strafrechter je te laten vrijspreken voor een inbreuk op het MB.



Als ik Weyts aanhaal is dat steeds in de context van Vlaanderen en een deel van Brussel. Dat gezegd zijnde, zijn Waalse evenknie heeft dezelfde fout gemaakt, al moet gezegd worden dat het Ben is die altijd zwaar pusht op federaal niveau want daar probeert men ook onderwijs wat te harmoniseren.



Ik begin eigenlijk te begrijpen waarom BdW nog altijd voorzitter is en dus de echte Minister van Onderwijs en de echte Vlaamse Minister-President - hij heeft nog geen opvolger gevonden. Omringd worden door types als Jambon of Weyts moet toch enorm triestig zijn, maar soit hij heeft ze zelf gekozen obv hun ja-knikker gehalte.
Zou je uw politieke analyses niet willen houden voor pol en actua?

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk

MiniJeffrey

Legacy Member
Syter zei:
Oh please. Je doet precies of ze worden tijdens een wereldoorlog naar het front geroepen.
"Oh nee, we moeten 4 weken dicht en we krijgen geld van de overheid (lees: de bevolking) om dit te overbruggen. Wat een tragedie!"

Als je je zaak niet 4 weken kan sluiten zonder in liquiditeitsproblemen te komen dan heb je wellicht - je raadt het al - zware liquiditeitsproblemen en sluit je de tent beter.
Horeca is altijd al een een zeer risicovolle sector geweest, zelfs buiten Corona-tijden, en wordt bv. vaak door boekhoudkantoren geweerd als dossier omdat ze vaak hun facturen niet kunnen/willen betalen, een administratieve ramp zijn, etc.

Hoe onwetend kan je zijn...

bassie82

Legacy Member
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20...86E776ADAFDEC02BDC6523CD805899ECAB54DE4ECEDCB


Barometer en de voorwaarden.
Enkel Vlaams Brabant zou in Vlaanderen niveau 4 zijn. Maar ze zien al in de toekomst want binnen 2 weken zou alles niveau 4 zijn.
Wat ik eigenlijk lees is dat Wallonië en Brussel hun zin hebben doorgedreven om ten eerste niet alleen niveau 4 te zijn en ten tweede horeca volledig te sluiten.

JA cijfers gaan slecht maar ik denk dat in Vlaanderen de huidige maatregelen waarschijnlijk wel genoeg zouden geweest zijn.

nestorius

Legacy Member
bassie82 zei:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20...86E776ADAFDEC02BDC6523CD805899ECAB54DE4ECEDCB


Barometer en de voorwaarden.
Enkel Vlaams Brabant zou in Vlaanderen niveau 4 zijn. Maar ze zien al in de toekomst want binnen 2 weken zou alles niveau 4 zijn.
Wat ik eigenlijk lees is dat Wallonië en Brussel hun zin hebben doorgedreven om ten eerste niet alleen niveau 4 te zijn en ten tweede horeca volledig te sluiten.

JA cijfers gaan slecht maar ik denk dat in Vlaanderen de huidige maatregelen waarschijnlijk wel genoeg zouden geweest zijn.
Die dekselse walen toch he, altijd vlaanderen stokken in de wielen steken. :unsure:

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk

Vile

Legacy Member
Off topic:

Covid-19 woedt heviger in Brussel en Wallonië dan in Vlaanderen. Met De Croo hebben we een premier die staat voor een sterk België. Maar De Wever speelt al jaren Calimero en neemt op geen enkelen manier zijn verantwoordelijkheid op, om de belangen van de Vlaminge te verdedigen.Datzelfde geldt voor Theo Francken. Stoere taal op Twitter maar voor de rest 0,0 hé.

Alfa3133

Legacy Member
De drempels om van het ene naar het andere niveau over te gaan zijn louter gebaseerd op absolute aantallen (behalve de positiviteitsgraad van 6%). Ik vraag me af op basis waarvan kranten stellen dat de meeste provincies in niveau 3 zouden zitten. Want met zo'n criteria zitten provincies met veel inwoners veel sneller aan de alarmdrempel wat toch ook niet de bedoeling is lijkt me. Ik vraag me af waarom men niet gekozen heeft voor drempels die rekening houden met het aantal inwoners. Of zouden de gecommuniceerde cijfers enkel de nationale cijfers zijn en gelden er verschillende drempelwaardes als de barometer op provinciaal niveau uitgerold wordt?

f74fee6e-0ff0-11eb-8eda-bb11689fa84d_web_scale_0.408998_0.408998__.jpg

Alfa3133

Legacy Member
bassie82 zei:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20...86E776ADAFDEC02BDC6523CD805899ECAB54DE4ECEDCB


Barometer en de voorwaarden.
Enkel Vlaams Brabant zou in Vlaanderen niveau 4 zijn. Maar ze zien al in de toekomst want binnen 2 weken zou alles niveau 4 zijn.
Wat ik eigenlijk lees is dat Wallonië en Brussel hun zin hebben doorgedreven om ten eerste niet alleen niveau 4 te zijn en ten tweede horeca volledig te sluiten.

JA cijfers gaan slecht maar ik denk dat in Vlaanderen de huidige maatregelen waarschijnlijk wel genoeg zouden geweest zijn.

In de eerste golf was het omgekeerd. Het is trouwens niet dat Vlaanderen uit de gevarenzone zit. Het stijgt hier ook exponentieel. Vroeger maatregelen nemen is ook in het belang van Vlaanderen. Vlaanderen is trouwens geen eiland, een aanzienlijk percentage werkt in Brussel. Als het daar brand kan het vuur gemakkelijk overslaan.

Bovendien zitten de grote steden in Vlaanderen ook in code rood.

Syter

Legacy Member
MiniJeffrey zei:
Hoe onwetend kan je zijn...

Ja, je hebt gelijk. De horeca is altijd een van de meest financieel stabiele sectoren geweest en thuiszitten met een uitkering is "pure horror".
Naar het front worden gestuurd tijdens een wereldoorlog is voor mietjes maar thuiszitten mét een uitkering. Onmenselijk!

OxYg3N

Legacy Member
Vile zei:
Het virus circuleert wel degelijk in de horeca. Hoe goed die mensen dat ook bedoelen, niet elke zaak heeft een goed werkend ventilatiesysteem of een ventilatiesysteem. Wij gaan ook eens graag gaan eten of een pannenkoek eten, maar wat moet de overheid doen hé???

Het virus circuleert op het werk, op school, op studentenkoten, het circuleert overal, het circuleert bij u thuis.

Misschien dus alles dichtgooien dan voor een paar jaar ;) Horeca is een zeer belangrijke sector voor algemene vrijetijdsbesteding. Vrijetijdsbesteding is hetgeen dat consumptie aanwakkert, zonder consumptie is er ook geen economie. Je ziet dit nu al met autoverkoop, de vliegsector etc...

M°°nblade

Legacy Member
OxYg3N zei:
Het virus circuleert op het werk, op school, op studentenkoten, het circuleert overal, het circuleert bij u thuis.

Misschien dus alles dichtgooien dan voor een paar jaar ;) Horeca is een zeer belangrijke sector voor algemene vrijetijdsbesteding. Vrijetijdsbesteding is hetgeen dat consumptie aanwakkert, zonder consumptie is er ook geen economie. Je ziet dit nu al met autoverkoop, de vliegsector etc...
Ja, de horeca is belangrijk. Maar nog steeds ondergeschikt aan de ganse economie waar het maar een klein deel van uitmaakt of onderwijs, wat een investering in de economie van morgen is.
Er bestaan geen alternatieven voor tewerkstelling en onderwijs. Er bestaan wel vrijetijdsalternatieven voor de horeca. Veel van dat geld dat daar niet verdiend kan worden, wordt wel elders verdiend.
Algemeen genomen passen mensen zich aan, aan deze situatie.

MiniJeffrey

Legacy Member
Horeca Vlaanderen overweegt juridische stappen...

Dat wordt nog een gezellige boel.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan