Sinds dag 1 weet men al waar de probleemzones zich bevinden hoor, gewoon door naar volgende cijfers te kijken:
Bevolkingsdichtheid/km²:
- Vlaanderen: 500 inwoners/km²
- Gent: 1700/km²
- Ledeberg: 7700/km²
- Antwerpen (stad): 2600/km²
- Borgerhout: 11.000/km²
- Brussels gewest: 7500/km²
- 1000 Brussel: 5000/km²
- Ukkel: 3700/km²
- Molenbeek: 16.000/km²
- Sint-Joost: 23.000/km²
Onbebouwde ruimte:
- Vlaanderen: 72%
- Gent: 33%
- Antwerpen: 22%
- Brussels gewest: 41%
- 1000 Brussel: 11,5%
- Ukkel: 30%
- Molenbeek: 12%
- Sint-Joost: 1%
=> overal waar mensen op elkaar gepropt zitten, met daarenboven een compleet gebrek aan openbare buitenruimte om dit te compenseren, maakt dat quarantainemaatregelen praktisch onmogelijk te organiseren zijn, zeker op langere termijn. Continue binnenblijven kan niet, want je woont in een app met minder ruimtes dan bewoners (maw privacy nihil). Buiten afspreken kan ook niet veilig, want er is gewoon te weinig publieke ruimte in de directe omgeving (en je gaat geen 500m en 2 drukke banen verder gaan verplaatsen om even een frisse neus te halen).
Oplossingen op korte termijn bestaan er niet (tenzij je hele wijken wil afzetten en de boel compleet wil laten escaleren), dus je blijft dweilen met de kraan open en focust op zones waar er wel resultaat te halen valt.
Is het fair? Nee, maar dat is het dagdagelijkse leven evenzeer voor wie in piepklein appartementje een dergelijke concentratiewijk moet wonen.