Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie - Deel 7

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

JPV

Legacy Member
ugar zei:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201111_96983978

Werden kinderen van de eerste graad wel getest? Ik meen ergens gelezen te hebben dat kinderen niet getest werden?

kinderen < 12 jaar werden niet getest bij mijn weten (tenzij bij ernstige symptomen natuurlijk). Vanaf 12 jaar wel.

Maar nog eens duidelijk: op school wordt er niet getest en resultaten van tests worden niet meegedeeld aan CLB. Dus het CLB gaat af op de meldingen van de scholen van wie doorgeeft dat hij positief getest is. Dat cijfer zal wss wel redelijk betrouwbaar zijn (zeker qua vergelijking in de evolutie van die cijfers), maar gezien geen info over het aantal getesten leerlingen, kan over besmettingsratio of dergelijke niks gezegd worden.

Sciensano heeft natuurlijk wél die cijfers en het zou me vreemd lijken dat bij een evaluatie niet gekeken wordt naar zoiets.

JPV

Legacy Member
Waelvis zei:
Infrabel hier. Alle (griep) vaccinaties afgeschaft..

Bij ons was er imho een vreemde strategie. Wij hadden 30 griepvaccins voor zo'n 60 kandidaten (120 personeelsleden). Van die 60 werden de ouderen en familieleden van risicogevallen eruit gehaald, omdat die via de nationale voorraad prioritair zouden zijn. Dus de 30 die bij ons ingeënt werden, waren "gezonde" mensen, waaronder mezelf. Ik vermoed nu wel dat er van die 30 andere, er een aantal géén griepvaccin zullen kunnen gekregen hebben, wat nu wel wat raar aanvoelt.

Vriendin heeft uiteindelijk (gezien astma en immuniteitsproblemen) op aanraden van de huisarts ook een vaccin gekregen (allez, moet nog toegediend worden, dus ligt in de frigo). En dus ging ik eigenlijk eerst ook via mijn huisarts en niet via het werk een vaccin moeten vragen (wat ik wss niet ging krijgen, wegens voorraad op).

Destel

Legacy Member
JPV zei:
De procentuele week/week besmetting nu is even sterk als het beste wat we tijdens de eerste lockdown gehad hebben. Toch opvallend, want de maatregelen zijn een stuk zwakker dan de vorige keer.

Alcoholverbod vanaf 20u en nachtklok vanaf 24u hadden we de vorige keer niet, wrs een effectieve maatregel?

JPV

Legacy Member
Destel zei:
Alcoholverbod vanaf 20u en nachtklok vanaf 24u hadden we de vorige keer niet, dus zou de maatregelen niet meteen zwakker noemen ;)
Goh, het alcoholverbod/nachtklok is vooral om de groepen jongeren tegen te houden, maar is geen algemene verstrenging, hé. Dingen zoals verbod om je (ver) te verplaatsen met de auto, totale stop van school, quasi alle winkels gesloten (meer dan nu), verbod om naar je ouders te gaan, ... vond ik toch algemeen véél strenger.

nestorius

Legacy Member
Amerikaans onderzoek: Horeca en fitness zijn een belangrijke bron van besmettingen.
Horeca vlaanderen: Hier zorgt de horeca niet voor extra besmettingen, mensen besmetten elkaar vooral thuis.

Kunnen we al die idiote belangenverenigingen niet verantwoordelijk stellen voor al hun debiele uitspraken. Vanaf nu zou men gerust mogen invoeren dat als een belangenorganisatie twijfelachtige/ op niks gestoelde info verspreid ze de steunmaatregelen voor de sector kunnen intrekken.

Enira

Legacy Member
John1307 zei:
Ah het is weer de schuld van de 'immigranten', dat was weer een tijdje geleden... ..

Niet dat ik de problemen in Brussel ontken, maar ik ken ook genoeg brave middenklassers die de regels vierkant aan hun laars lapten.
Lees eens een keertje wat er staat. Want heb dit er speciaal toegevoegd voor zulke reacties.

Ik doel voornamelijk op het feit dat ik van mening ben dat als we allemaal een beetje onze sociale voetafdruk ingekrimpt hadden, dat we er totaal anders voor stonden dan nu. En dat er echt mensen zijn die dit echt halstarrig niet snappen en maar doen zonder bij de zaken stil te staan en flagrant alle regels aan hun laars te lappen. Egoïsme kent geen huidskleur.

En eigenlijk is dit allemaal best gewoon common sense: elke keer die regeltjes hebben als doel om onze sociale voetafdruk in te krimpen. Maar elke vorm van regeltjes blijft stinken naar stevig amateurisme. Ze zijn naar mijn opinie, zeer verwarrend, complex en vooral: à la belgique. Toen ze begonnen met kleuren codes per provincie had ik het gedacht om eventjes te zoeken of ze er al een intercommunale voor gemaakt hadden met een (ex)minister in het bestuur.

de hamster zei:
Ik heb in de zomermaanden in onze horeca zaak met twee soorten volk problemen gehad wat het weigeren van de maatregelen betreft (mondmaskers binnen, afstandsregels met betrekking tot zitplaatsen en elektronisch betalen)

Jonge "wollah, wat is uw probleem?" Allochtoontjes van rond de 20 en blanke "dat Coronagedoe is zever" vijftigers.

Verbale aggressie naar het personeel toe als er op de regels gewezen werd, met stoelen gooien of tegen de deuren stampen, drank en eten gewoon tegen de muren of de grond gooien, rollen wcpapier in de wc proppen en twee keer de regels van 1,5 meter niet kunnen respecteren omdat de agressie verder ging dan wat roepen en tieren. Dat alles omdat er gevraagd werd een masker te dragen, niet op afgeschermde plekken te gaan zitten en geen cash geld te aanvaarden. Jonge allochtonen en oudere vlamingen.
En inderdaad die generatie (pre) gepensioneerden was/is echt wel verschrikkelijk koppig. Heb dit vooral de eerste golf mogen meemaken (toen was alles nog zonder mondmasker). Elke dag nog een vers vlezeke gaan halen bij de beenhouwer, pistoleke dabij. Lekker gezellig zo een quarantaine. B&B à la maison, op't straat een beetje staan keuvelen met jan en alleman "Jah die corona, echt grellig hé, hoe gaget me elle kleinzoon?". En dan ziet ge ze een maand niet meer om dan te horen dat ze al twee weken in de kliniek liggen. Hoe zou dat nu toch komen?


Da's ook dezelfde generatie die zegt: ha ge moogt geen kerst meer vieren met meer dan vier of vijf. En dan bloedserieus van geen kwaad bewust zegt: dan nodig ik elke dag een apart kind met zijn familie uit voor bij ons te komen eten tijdens de kerstvakantie.

ugar

Legacy Member
Interessant artikel in Nature https://www.nature.com/articles/s41586-020-2923-3


Is gebaseerd op GSM data van bijna 100 000 000 mensen,om zo te kijken waar mensen vooral samenkomen en in mekaars buurt komen

Conclusie : horeca, fitness, kerken/moskees zijn de main drivers van een gebrek aan sociale isolatie

Grappig is wel dat car dealers in dit onderzoek als de veiligste uitkomt, maar die zijn hier u bij ons in lockdown (figuur d op pagina 6),

kay-gell

Legacy Member
nestorius zei:
Amerikaans onderzoek: Horeca en fitness zijn een belangrijke bron van besmettingen.
Horeca vlaanderen: Hier zorgt de horeca niet voor extra besmettingen, mensen besmetten elkaar vooral thuis.

Kunnen we al die idiote belangenverenigingen niet verantwoordelijk stellen voor al hun debiele uitspraken. Vanaf nu zou men gerust mogen invoeren dat als een belangenorganisatie twijfelachtige/ op niks gestoelde info verspreid ze de steunmaatregelen voor de sector kunnen intrekken.

Hetzelfde voor al die studies.
Dat is overigens niet alleen bij Corona maar over zowat alles in onze samenleving.
Ge wordt bijna dagelijks doodgeslagen met studies over dit of dat, studies die elkaar dan ook nogal vaak tegenspreken.
Enfin, ofwel is 't de verslaggeving die er gewoon sensatie-stukskes van wil maken om kliks te krijgen.

Ik begin zelf echt een soort van apatische reactie te krijgen als ik weer eens de zoveelste studie zie voorbijkomen over wat nu weer gevonden is als dé reden voor borstkanker, corona of whatever

CCatalyst

Legacy Member
ugar zei:
Conclusie : horeca, fitness, kerken/moskees zijn de main drivers van een gebrek aan sociale isolatie

Dat is een vrije snelle conclusie. Zoals ze zeggen, hangt het er vanaf hoeveel mensen daar ook aanwezig zijn. Zo geven ze het voorbeeld van een supermarkt, dat een "main driver" kan zijn of ook niet, afh van hoe druk het er is.

Wat horeca betreft: wordt er wel rekening gehouden met maatregelen als het beperken van de capaciteit? Dat is voor zoiets wel relevant imho.

Een andere opmerking is in welke mate deze methode ook sluitend is. Op school moet de GSM afgelegd worden, of hebben kinderen nog geen GSM, wordt dat effect in kaart gebracht? Op luchthavens (buiten de EU toch) leggen mensen hun GSM soms niet aan tot ze een lokale simkaart hebben (of ze werken enkel op WiFi), wordt dat in kaart gebracht?

Het enige wat je hieruit kan concluderen is dat het beperken van het aantal aanwezigen in een indoor ruimte een nuttige maatregel is. Niet zozeer wat de "main drivers' zijn. Horeca, fitness, kerken KUNNEN main drivers zijn, maar of het ook zullen zijn hangt van nog factoren af.

NemesisBE

Legacy Member
CCatalyst zei:
Dat is een vrije snelle conclusie. Zoals ze zeggen, hangt het er vanaf hoeveel mensen daar ook aanwezig zijn. Zo geven ze het voorbeeld van een supermarkt, dat een "main driver" kan zijn of ook niet, afh van hoe druk het er is.

Wat horeca betreft: wordt er wel rekening gehouden met maatregelen als het beperken van de capaciteit? Dat is voor zoiets wel relevant imho.

Een andere opmerking is in welke mate deze methode ook sluitend is. Op school moet de GSM afgelegd worden, of hebben kinderen nog geen GSM, wordt dat effect in kaart gebracht? Op luchthavens (buiten de EU toch) leggen mensen hun GSM soms niet aan tot ze een lokale simkaart hebben (of ze werken enkel op WiFi), wordt dat in kaart gebracht?

Het enige wat je hieruit kan concluderen is dat het beperken van het aantal aanwezigen in een indoor ruimte een nuttige maatregel is. Niet zozeer wat de "main drivers' zijn. Horeca, fitness, kerken KUNNEN main drivers zijn, maar of het ook zullen zijn hangt van nog factoren af.

En het is ook weer een Amerikaans onderzoek. Ook daar weer: de mentaliteit van de Amerikaan (waarvan de helft niet in corona gelooft) is toch erg verschillend van die van de Europeaan.
Dus die veralgemening is idd vergezocht. Ik denk ook niet dat Amerikaanse horeca zo'n strenge regels opgelegd heeft gekregen als de onze.

nestorius

Legacy Member
CCatalyst zei:
Dat is een vrije snelle conclusie. Zoals ze zeggen, hangt het er vanaf hoeveel mensen daar ook aanwezig zijn. Zo geven ze het voorbeeld van een supermarkt, dat een "main driver" kan zijn of ook niet, afh van hoe druk het er is.

Wat horeca betreft: wordt er wel rekening gehouden met maatregelen als het beperken van de capaciteit? Dat is voor zoiets wel relevant imho.

Een andere opmerking is in welke mate deze methode ook sluitend is. Op school moet de GSM afgelegd worden, of hebben kinderen nog geen GSM, wordt dat effect in kaart gebracht? Op luchthavens (buiten de EU toch) leggen mensen hun GSM soms niet aan tot ze een lokale simkaart hebben (of ze werken enkel op WiFi), wordt dat in kaart gebracht?

Het enige wat je hieruit kan concluderen is dat het beperken van het aantal aanwezigen in een indoor ruimte een nuttige maatregel is. Niet zozeer wat de "main drivers' zijn. Horeca, fitness, kerken KUNNEN main drivers zijn, maar of het ook zullen zijn hangt van nog factoren af.

Een ander verwijten van snelle conclusies te nemen maar zelf rap de conclusie trekken dat de het mis is omdat de scholen er niet in vermeld zijn.

CCatalyst

Legacy Member
NemesisBE zei:
En het is ook weer een Amerikaans onderzoek. Ook daar weer: de mentaliteit van de Amerikaan (waarvan de helft niet in corona gelooft) is toch erg verschillend van die van de Europeaan.
Dus die veralgemening is idd vergezocht. Ik denk ook niet dat Amerikaanse horeca zo'n strenge regels opgelegd heeft gekregen als de onze.

In de VS is de aanpak heel fragmentair. In sommige gebieden was de horeca gewoon dicht, dat zullen ze dus niet gemeten hebben. In andere waren er beperkingen gelijkaardig dan de onze. Maar in de zuidelijke staten bv deed (en doet) men lang alsof er niets aan de hand was.

Amerikanen zijn ook veel meer horeca-minnend dan wij, daar zijn er redelijk wat mensen die gewoon nooit iets thuis koken. En restaurants zijn daar voor een groot stuk (niet allemaal natuurlijk) fabrieken met de enige shift na de andere de hele dag door.

Natuurlijk kan horeca een main driver zijn als je geen maatregelen neemt, en hetzelfde voor een overvolle fitnesszaal. Maar zoals het artikel zelf aanhaalt met voorbeelden, hangt het van meer factoren af. Ze lijken vooral wetenschappelijk bewijs te leveren voor wat we al weten: teveel mensen in een kleine indoor ruimte is nooit goed.

the_fox

Legacy Member
Ik geloof toch eerder Geert Molenberghs i.p.v. ons 9lives-expertenpanel die hier wederom een studie de grond in boort die niet met hun gedachten overeen komt...

“De situatie is overal een beetje hetzelfde”, vertelt hij aan HLN LIVE, “De lokale omstandigheden kunnen wel wat verschillen, maar een Noorse studie komt tot net dezelfde conclusies. Bij het contactonderzoek van de Vlaamse Gemeenschap geven mensen ook aan dat ze net voor hun besmetting vaak in de horeca of sportinfrastructuur geweest zijn.”

Kennaah

Legacy Member
the_fox zei:
Ik geloof toch eerder Geert Molenberghs i.p.v. ons 9lives-expertenpanel die hier wederom een studie de grond in boort die niet met hun gedachten overeen komt...

Het is waar Geert zal meer weten over zulke studies.
De zin in uw quote is wel een correlatie zin, geen causaliteit zin.
Da vind ik dan weer ambetant als hij zulke zaken zegt. Komt dan over dat hij correlaties als causaliteit gebruikt.

Het is niet omdat 100 mensen die besmet zijn, in horeca zijn geweest voor besmetting dat ze daar effectief besmet zijn geraakt.
Ze hebben op basis van de correlatie en theoretische inzichten horeca gesloten.
10-14 dagen na sluiting (periode dat maatregelen zichtbaar moeten zijn) geen effect op cijfers.
3 weken later wel --> kijk horeca, jup opgelost.
Da zorgt ook niet voor veel vertrouwen.

Ongetwijfeld zullen er besmettingen in horeca hebben plaatsgevonden.

NemesisBE

Legacy Member
the_fox zei:
Ik geloof toch eerder Geert Molenberghs i.p.v. ons 9lives-expertenpanel die hier wederom een studie de grond in boort die niet met hun gedachten overeen komt...

Maar allez, meent ge dat nu. Dat contactonderzoek is nattevingerwerk dat het geen naam heeft. 't Is niet dat het onderzocht wordt als je aangeeft dat je denkt dat je op restaurant of op café besmet bent. Je denkt dat en de contact tracer neemt dat voor waar en noteert dat zo. De namenlijsten die alle horeca moesten bijhouden, zijn amper opgevraagd.
En Geert Molenberghs, sja. Die neemt Marc Van Ranstproporties aan qua mediageilheid. Kent ook het verschil tussen correlatie en causaliteit niet precies.

CCatalyst

Legacy Member
the_fox zei:
Ik geloof toch eerder Geert Molenberghs i.p.v. ons 9lives-expertenpanel die hier wederom een studie de grond in boort die niet met hun gedachten overeen komt...

Klopt, ik beschouw Molenberghs ook als autoriteit. Je quote het niet, maar zijn conclusie is eigenlijk dezelfde als die van mij hierboven:

Wat uit de Amerikaanse studie wel blijkt, is dat het reduceren van de capaciteit heel wat winst kan opleveren.

En dat geldt eigenlijk voor alle indoor-ruimtes waar mensen uit verschillende bubbels samenkomen. Er is op dat vlak geen verschil tussen een café, een kerk, een klas, een fitnesszaal, een kantine, enz. Het virus maakt daar ook geen verschil in. Je mag dat gerust nagaan bij Molenberghs.

the_fox

Legacy Member
Kennaah zei:
De zin in uw quote is wel een correlatie zin, geen causaliteit zin.

Ze hebben op basis van de correlatie en theoretische inzichten horeca gesloten.
Je weet hopelijk toch ook dat men van correlatie naar causaliteit gaat door conclusies van onderzoekers/experten? :p
CCatalyst zei:
Klopt, ik beschouw Molenberghs ook als autoriteit. Je quote het niet, maar zijn conclusie is eigenlijk dezelfde als die van mij hierboven:
Dat kan winst opleveren, maar sluiting zal winst opleveren ;)

CCatalyst

Legacy Member
the_fox zei:
Dat kan winst opleveren, maar sluiting zal winst opleveren ;)

Dat klopt. De reden dat de cijfers nu zakken zijn de sluitingen, maar niet enkel die van de horeca en fitnesszalen, alle sluitingen van indoor-ruimtes waar mensen samenkomen zullen helpen.

De studie van Nature is m.i. goed uitgevoerd, en bewijst wat we al weten, maar de conclusie van sommigen dat het "enkel" horeca en fitness zijn is niet juist, dat zijn slechts enkele niet-limitatieve voorbeelden die deze studie aanhaalt.

Belangrijk is ook dat de auteurs bepaalde locaties expliciet geweerd hebben uit hun data. Over die ruimtes spreken ze zich dus niet uit. Het betreft:
Child Day Care Services
Elementary and Secondary Schools
Drinking Places (Alcoholic Beverages) <= "cafés"
Nature Parks and Other Similar Institutions
General Medical and Surgical Hospitals
Other Airport Operations

the_fox

Legacy Member
Ik zeg ook nergens dat het enkel horeca, sport en religieuze ruimtes zijn die verspreidingshaarden zijn. De studie van Nature is ook maar een voorspellend model. Maar het geeft wel een indicatie.

En zoals eerder ook al aangekaart moesten er keuzes gemaakt worden. Maar sommigen blijven halstarrig ontkennen dat de zaken waar zij naartoe willen gaan (fitness/horeca) instaan voor verspreidingen. En wat deze studies aantonen (en zelfs contactonderzoek binnen bepaalde mate), is dat er heel sterke indicaties zijn dat daar weldegelijk verspreidingshaarden zijn. En dat de maatregelen dus toch wel zeker te kaderen waren en zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan