Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie - Deel 7

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Hefty Rabbit

Legacy Member
ugar zei:
Ik denk ook dat er snel enkele versoepelingen gaan komen voor relatief ongevaarlijke economische activiteiten
- autodealers
- immo
- installateurs van keukens, badkamers,...
- ...
En dan allemaal op afspraak.

Sectoren die mensen bezoeken om zich niet te vervelen (interieur, kledij, speelgoed, kerstdecoratie) gaan volgens mij nog niet direct terug open gaan

Ik ga in ieder geval donderdag mijn nieuwe wagen oppikken, zou een volledig contactloos gebeuren zijn, ben benieuwd.

Waarom zou vreemden in uw kot binnen laten om te komen bezichtigen (immo) wel kunnen en speelgoedverkopers niet?
Kan men even goed de restaurants terug opengooien zolang er veel ruimte tussen de tafels is.

JPV

Legacy Member
Yo-Han zei:
Na 4 weken dacht ik. Of was het nu begin december.... Er komt een evaluatie hoor. Ik verwacht geen zware versoepelingen al te snel, niemand hoopt daarop denk ik omdat we geen lockdown 3 willen. Maar bvb een immobezoek 1 op 1, of garagebezoek op afspraak 1 op 1, mét mondmasker ... moet kunnen denk ik als de cijfers beteren.

Ik zou graag ook weer verhuizen, maar tegen de lente.
Ik wil bvb een auto kopen binnenkort om dat te kunnen doen, want ik ben zeer beperk mobiel met alle andere middellen. En immo bezoeken doen natuurlijk.
Begin- en einddatum
De maatregelen gaan van kracht over het hele grondgebied vanaf maandag 2 november 2020.
De maatregelen gelden voor anderhalve maand, tot en met zondag 13 december 2020. Voor de niet-essentiële winkels gebeurt er op 1 december een evaluatie door het Overlegcomité.

https://www.info-coronavirus.be/nl/news/occ3010/

ilgonwe

Legacy Member
Pieterjan94 zei:
Wanneer staat er eigenlijk een nieuw overlegmoment gepland?
Ze mikten op een evaluatiemoment voor 1 december. als alles verloopt zoals de vorige keren zal vrijdag 27 november het Overlegcomité samen komen. Aangezien de cijfers tegen dan nog zeker boven 50 besmettingen per dag gaan zitten lijkt het scenario "winkel op afspraak", "immo op afspraak", ... het meeste kans te maken. Zeker omdat horden mensen op Sinterklaas en kerstshopping redelijk riskant lijken.

Een 2e evaluatie was voor 13 december, wat vrijdag 11 december als comité zal opleveren. Aangezien dan Kerst erg dichtbij is zullen er wss 2 overlegmomenten zijn, maar wat die gaan brengen is heel onzeker. Ik vrees dat de horeca nog een tijdje dicht zal zijn op dat moment, mss dat er van 24 december tot 1 januari een kleine window is om 1 ander huishouden van 4 personen te ontmoeten om daarna weer terug te vallen op 1 knuffelcontact.

JPV

Legacy Member
Hefty Rabbit zei:
Waarom zou vreemden in uw kot binnen laten om te komen bezichtigen (immo) wel kunnen en speelgoedverkopers niet?
Kan men even goed de restaurants terug opengooien zolang er veel ruimte tussen de tafels is.

Speelgoedwinkels vlak voor 6 december en kerst terug opengooien zou een stormloop veroorzaken. Je kan dat doen als je de capaciteit laag houdt. Maar dan zullen er gigantische rijen ontstaan. Speelgoed kan je gemakkelijk online verkopen en quasi alle speelgoedwinkels hebben een webshop. Ik zou dat dan ook niet opendoen nu.

Immo kan, mits duidelijke afspraken, maar graag wel strenge naleving. Je kan ook immo niet maandenlang verbieden om te verkopen, de maatschappelijke schade voor de persoon die dringend van een woning af wil, is te groot (de immomakelaar zelf heeft relatief weinig vaste kosten, daar zit ik minder mee in).

Restaurants is een gans andere zaak. Daar zit je urenlang bij elkaar en wordt de social distancing én mondmaskers niet/nauwelijks nageleefd, laat staan klinken of sanitair regelmatig gereinigd. Obers lopen van de ene tafel naar de andere en wordt er al wel eens door teveel drank iets losser omgegaan met alles.

JPV

Legacy Member
ilgonwe zei:
Ze mikten op een evaluatiemoment voor 1 december. als alles verloopt zoals de vorige keren zal vrijdag 27 november het Overlegcomité samen komen. Aangezien de cijfers tegen dan nog zeker boven 50 besmettingen per dag gaan zitten lijkt het scenario "winkel op afspraak", "immo op afspraak", ... het meeste kans te maken. Zeker omdat horden mensen op Sinterklaas en kerstshopping redelijk riskant lijken.

Een 2e evaluatie was voor 13 december, wat vrijdag 11 december als comité zal opleveren. Aangezien dan Kerst erg dichtbij is zullen er wss 2 overlegmomenten zijn, maar wat die gaan brengen is heel onzeker. Ik vrees dat de horeca nog een tijdje dicht zal zijn op dat moment, mss dat er van 24 december tot 1 januari een kleine window is om 1 ander huishouden van 4 personen te ontmoeten om daarna weer terug te vallen op 1 knuffelcontact.

Ik denk ook dat men dit gaat doen. Vragen om bvb slechts 2 contactmomenten te hebben met familieleden en enkel met eerste graad of in stijgende lijn 2e graad (dus niet met nonkels/tantes, maar wel met broer/zus/ouder/grootouder). En ja, dat zal voor gescheiden grootouders of alleestaanden niet altijd leuk zijn. Maar alles opengooien kan niet. Dat er iets open moet (sociale redenen) lijkt me echter wél duidelijk.

JPV

Legacy Member
CCatalyst zei:
De comeback van Annemans zal ook niet lang meer op zich laten wachten denk ik?

Die heeft zich verbrand imho. Is niet de persoon om nu voor openingen te pleiten.

MiniJeffrey

Legacy Member
ugar zei:
Ik denk ook dat er snel enkele versoepelingen gaan komen voor relatief ongevaarlijke economische activiteiten
- autodealers
- immo
- installateurs van keukens, badkamers,...
- ...
En dan allemaal op afspraak.

Sectoren die mensen bezoeken om zich niet te vervelen (interieur, kledij, speelgoed, kerstdecoratie) gaan volgens mij nog niet direct terug open gaan

Ik ga in ieder geval donderdag mijn nieuwe wagen oppikken, zou een volledig contactloos gebeuren zijn, ben benieuwd.

Diensten aan/in house mogen toch gewoon? Ze zijn hier in volle 2e lockdown komen opmeten voor mijn gordijnen en ze zeiden me dat plaatsing ook zonder problemen mag doorgaan.

the_fox

Legacy Member
CCatalyst zei:
Dat kan, maar afaik geen definitieve cijfers van bekend (of toch niet dat ik weet).
Die uitspraak werkt langs 2 kanten hé...
Volgende uitspraak is ook eerder uw mening dan bewezen:
CCatalyst zei:
Men sluit niet wat bewezen is dat het het meeste effect heeft (want dat weten we nog steeds niet), men sluit waar men het minste protest verwacht. Of beter: dat sluit men eerst, de rest volgt dan geleidelijk daarna, en uiteindelijk sluit men dan ook genoeg om resultaat te kunnen zien ook al wordt het nooit 0.

Ik vermoed/hoop dat er toch wel wat meer nuance is dan "het minste protest". Zie o.a. JPV zijn post, terwijl ik ook niet weet of dat 100% de waarheid is, zijn er toch indicatoren dat de beslissingen op een breder niveau genomen zijn dan "het minste protest" ;)

JPV

Legacy Member
MiniJeffrey zei:
Diensten aan/in house mogen toch gewoon? Ze zijn hier in volle 2e lockdown komen opmeten voor mijn gordijnen en ze zeiden me dat plaatsing ook zonder problemen mag doorgaan.

Diensten in/aan huis mogen idd perfect. Huishoudhulp is hier nu bezig en binnen enige tijd komen ze hier ook 2 velux-ruiten vervangen.

Syter

Legacy Member
CCatalyst zei:
De comeback van Annemans zal ook niet lang meer op zich laten wachten denk ik?

With a vengeance

Bpyq.gif

JPV

Legacy Member
the_fox zei:
Die uitspraak werkt langs 2 kanten hé...
Volgende uitspraak is ook eerder uw mening dan bewezen:


Ik vermoed/hoop dat er toch wel wat meer nuance is dan "het minste protest". Zie o.a. JPV zijn post, terwijl ik ook niet weet of dat 100% de waarheid is, zijn er toch indicatoren dat de beslissingen op een breder niveau genomen zijn dan "het minste protest" ;)
Mocht men sluiten waar men het minste protest verwacht, dan zouden zeker andere sectoren nog eerder gesloten zijn en bepaalde sectoren die nu terecht gesloten waren zeker openblijven. Dat er geen protest was van horeca, kan je imho bvb niet claimen.

Timothy555

Legacy Member
Ik denk toch echt wel dat de winkels terug opengaan voor het einde van het jaar. Misschien niet meteen 1 december, maar ik zie het toch gebeuren. Cafés en restaurants, dat is een andere zaak.

Hoeveel besmettingen hadden we nog toen we in mei de winkels weer open gedaan hebben? Ik kan me vergissen, maar dat heeft toch niet voor grote problemen gezorgd?

Archaos

Legacy Member
Timothy555 zei:
Ik denk toch echt wel dat de winkels terug opengaan voor het einde van het jaar. Misschien niet meteen 1 december, maar ik zie het toch gebeuren. Cafés en restaurants, dat is een andere zaak.

Hoeveel besmettingen hadden we nog toen we in mei de winkels weer open gedaan hebben? Ik kan me vergissen, maar dat heeft toch niet voor grote problemen gezorgd?

Als je in december alle winkels terug opnieuw opent, breng je ongetwijfeld wel een heleboel mensen terug op de been die kerstinkopen willen doen. De winkel op zich is niet zo'n groot probleem, maar je zit dan wel weer met een overvolle Meir en overvolle bussen/trams daar naartoe. Idem met de shoppingcentra (en dat is dan nog eens binnen).

Ik ben ook heel benieuwd wat ze daar mee gaan doen. Economisch zeker een grote aderlating en dat zal ook wel meespelen natuurlijk. Lijkt een slechte beslissing om dit terug te schroeven. Het zou niet logisch zijn.

Hefty Rabbit

Legacy Member
Archaos zei:
Als je in december alle winkels terug opnieuw opent, breng je ongetwijfeld wel een heleboel mensen terug op de been die kerstinkopen willen doen. De winkel op zich is niet zo'n groot probleem, maar je zit dan wel weer met een overvolle Meir en overvolle bussen/trams daar naartoe. Idem met de shoppingcentra (en dat is dan nog eens binnen).

Ik ben ook heel benieuwd wat ze daar mee gaan doen. Economisch zeker een grote aderlating en dat zal ook wel meespelen natuurlijk. Lijkt een slechte beslissing om dit terug te schroeven. Het zou niet logisch zijn.

Men schiet op de winkels terwijl het openbaar vervoer het probleem is. Waarom sluit men het openbaar vervoer niet, maar openen ze de winkels? Het OV is toch maar van de overheid, een miljard meer of minder in de schuldenput maakt toch geen verschil meer. Maar de tientallen duizenden mensen met een winkel die het alsmaar moeilijker hebben om nog te overleven, die zijn veel belangrijker. Het volk dat voor alles de tram pakt, die zitten nu ook nog altijd op de tram/bus.

phate_13

Legacy Member
Hefty Rabbit zei:
Men schiet op de winkels terwijl het openbaar vervoer het probleem is. Waarom sluit men het openbaar vervoer niet, maar openen ze de winkels? Het OV is toch maar van de overheid, een miljard meer of minder in de schuldenput maakt toch geen verschil meer. Maar de tientallen duizenden mensen met een winkel die het alsmaar moeilijker hebben om nog te overleven, die zijn veel belangrijker. Het volk dat voor alles de tram pakt, die zitten nu ook nog altijd op de tram/bus.


Als je scholen en bedrijven wilt open houden is dat niet onlogisch dat je ook zorgt dat mensen daar kunnen geraken?

the_fox

Legacy Member
Hefty Rabbit zei:
Men schiet op de winkels terwijl het openbaar vervoer het probleem is. Waarom sluit men het openbaar vervoer niet, maar openen ze de winkels? Het OV is toch maar van de overheid, een miljard meer of minder in de schuldenput maakt toch geen verschil meer. Maar de tientallen duizenden mensen met een winkel die het alsmaar moeilijker hebben om nog te overleven, die zijn veel belangrijker. Het volk dat voor alles de tram pakt, die zitten nu ook nog altijd op de tram/bus.

Omdat mensen nog altijd moeten gaan werken/naar het school gaan; en sommigen daarvoor van OV afhankelijk zijn (zeker in steden).
Om nog maar te zwijgen dat dit een kip en ei discussie is. Want als je OV sluit/beperkt maar winkels opent; gaan die (volgens uw eigen stelling) ook minder klanten zien maar krijgen ze geen overheidssteun...

NemesisBE

Legacy Member
Pieterjan94 zei:
Wanneer staat er eigenlijk een nieuw overlegmoment gepland? Dat er geen huis/appartementbezoeken kunnen doorgaan met immokantoren vind ik zowat de meest bij de haren getrokken maatregel die er tot nu toe genomen is.

Ik dacht dat er morgen weer samengezeten werd.

Hefty Rabbit

Legacy Member
phate_13 zei:
Als je scholen en bedrijven wilt open houden is dat niet onlogisch dat je ook zorgt dat mensen daar kunnen geraken?

the_fox zei:
Omdat mensen nog altijd moeten gaan werken/naar het school gaan; en sommigen daarvoor van OV afhankelijk zijn (zeker in steden).
Om nog maar te zwijgen dat dit een kip en ei discussie is. Want als je OV sluit/beperkt maar winkels opent; gaan die (volgens uw eigen stelling) ook minder klanten zien maar krijgen ze geen overheidssteun...

Het ding is dat ze gewoon niets doen. Scholen, winkels en cafés vliegen dicht, maar op de trams kan iedereen elkaar nog diep in de ogen zien.
Terwijl ik gisteren een paar stadswachten nog zag wandelen op een tempo van "ik word betaald om het record traag stappen te verbreken".

Schakel meer trams/bussen in, minder volk op de trams, etc.

Wanbeleid.

CCatalyst

Legacy Member
Timothy555 zei:
Hoeveel besmettingen hadden we nog toen we in mei de winkels weer open gedaan hebben? Ik kan me vergissen, maar dat heeft toch niet voor grote problemen gezorgd?

Heropening fitness/horeca ook niet, en moest toch weer sluiten. Zoals ik zei, men sluit niet obv hoeveel effect het heeft, zelfs niet obv de economische impact (deels toch), men sluit ifv wat het minste protest oplevert, of zo lijkt het toch.

Hefty Rabbit zei:
Het ding is dat ze gewoon niets doen. Schakel meer trams/bussen in, minder volk op de trams, etc. Wanbeleid.

Dat is idd iets wat volgende week toch weer zorgen gaat baren. Scholen open is een ding, de volgepropte bussen dat dat twee keer per dag met zich meebrengt, waar -12 jarigen nu nog steeds zonder mondmasker kunnen minglen met 12 tot 100-jarigen, is een ander.

iamhollywood

Legacy Member
Archaos zei:
Als je in december alle winkels terug opnieuw opent, breng je ongetwijfeld wel een heleboel mensen terug op de been die kerstinkopen willen doen. De winkel op zich is niet zo'n groot probleem, maar je zit dan wel weer met een overvolle Meir en overvolle bussen/trams daar naartoe. Idem met de shoppingcentra (en dat is dan nog eens binnen).

Ik ben ook heel benieuwd wat ze daar mee gaan doen. Economisch zeker een grote aderlating en dat zal ook wel meespelen natuurlijk. Lijkt een slechte beslissing om dit terug te schroeven. Het zou niet logisch zijn.

Men gaat toch iets moeten doen. Voor veel ondernemers is het een financiële ramp als men de feestdagen zou missen. Pakjesdienst kan je vergeten, die lopen nu al massaal uit, laat staan na Black Friday.
Men heeft zo gewezen naar de Aalstenaar die het weekend voor de start van de lockdown nog vlug Sint-Maarten ging inslagen, wel er zijn effectief kinderen bij wie de Sint gisteren niet geweest is door problemen bij Bpost/pakjesdienst/beschikbare voorraden. Leg dat maar eens uit aan een kind.
Het is vandaag al choas, laat staan binnen enkele weken.

Ik hoop ook dat men tijdens de feestdagen de teugels iets meer zal lossen. Van die 2 avonden zal het zorgsysteem niet in elkaar klappen, alle eenzamen die avonden zullen de gevolgen daarentegen wel nog lang voelen.
Als men daar zeer kleine bubbels oplegt gaan er sowieso veel mensen die avond alleen eindigen en gaan er harde emotionele keuzes moeten gemaakt worden. Stel u maar in de positie van een koppel waarbij de ouders van partner A gescheiden zijn en de ouder van partner B weduwe is.. Welke ouders kies je? En nodig je uw alleenstaande zus of bobonne ook nog uit?
Dat hoeven niet de grote feesten van ander jaren te zijn, maar een beetje respect voor het isolement mag wel.
Mijn hart krimpt de laatste dagen in elkaar als ik sommige oudjes alleen achter hun livingraam zie naar buiten staren. Ik ben ergens blij dat mijn grootouders dit niet meer moeten meemaken, die zouden dit niet aankunnen. Er moest zeker iets gebeuren, maar het moet ook ergens aanvaardbaar blijven. Absoluut al het respect voor de zorg, maar ik kan mij inbeelden dat voor mensen die dag in dag uit alleen zitten, elk feestje van de kleinkinderen (pasen, communie, verjaardag, sint etc) moet missen, zich altijd mooi aan de regels gehouden hebben en nooit dichtbij in contact zijn gekomen met corona, dit op den duur niet meer volhouden en wegkwijnen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan