Archaos zei:
Als je in december alle winkels terug opnieuw opent, breng je ongetwijfeld wel een heleboel mensen terug op de been die kerstinkopen willen doen. De winkel op zich is niet zo'n groot probleem, maar je zit dan wel weer met een overvolle Meir en overvolle bussen/trams daar naartoe. Idem met de shoppingcentra (en dat is dan nog eens binnen).
Ik ben ook heel benieuwd wat ze daar mee gaan doen. Economisch zeker een grote aderlating en dat zal ook wel meespelen natuurlijk. Lijkt een slechte beslissing om dit terug te schroeven. Het zou niet logisch zijn.
Men gaat toch iets moeten doen. Voor veel ondernemers is het een financiële ramp als men de feestdagen zou missen. Pakjesdienst kan je vergeten, die lopen nu al massaal uit, laat staan na Black Friday.
Men heeft zo gewezen naar de Aalstenaar die het weekend voor de start van de lockdown nog vlug Sint-Maarten ging inslagen, wel er zijn effectief kinderen bij wie de Sint gisteren niet geweest is door problemen bij Bpost/pakjesdienst/beschikbare voorraden. Leg dat maar eens uit aan een kind.
Het is vandaag al choas, laat staan binnen enkele weken.
Ik hoop ook dat men tijdens de feestdagen de teugels iets meer zal lossen. Van die 2 avonden zal het zorgsysteem niet in elkaar klappen, alle eenzamen die avonden zullen de gevolgen daarentegen wel nog lang voelen.
Als men daar zeer kleine bubbels oplegt gaan er sowieso veel mensen die avond alleen eindigen en gaan er harde emotionele keuzes moeten gemaakt worden. Stel u maar in de positie van een koppel waarbij de ouders van partner A gescheiden zijn en de ouder van partner B weduwe is.. Welke ouders kies je? En nodig je uw alleenstaande zus of bobonne ook nog uit?
Dat hoeven niet de grote feesten van ander jaren te zijn, maar een beetje respect voor het isolement mag wel.
Mijn hart krimpt de laatste dagen in elkaar als ik sommige oudjes alleen achter hun livingraam zie naar buiten staren. Ik ben ergens blij dat mijn grootouders dit niet meer moeten meemaken, die zouden dit niet aankunnen. Er moest zeker iets gebeuren, maar het moet ook ergens aanvaardbaar blijven. Absoluut al het respect voor de zorg, maar ik kan mij inbeelden dat voor mensen die dag in dag uit alleen zitten, elk feestje van de kleinkinderen (pasen, communie, verjaardag, sint etc) moet missen, zich altijd mooi aan de regels gehouden hebben en nooit dichtbij in contact zijn gekomen met corona, dit op den duur niet meer volhouden en wegkwijnen.