Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie - Deel 7

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sylverscythe

Legacy Member
the_fox zei:
Ik zeg ook nergens dat het enkel horeca, sport en religieuze ruimtes zijn die verspreidingshaarden zijn. De studie van Nature is ook maar een voorspellend model. Maar het geeft wel een indicatie.

En zoals eerder ook al aangekaart moesten er keuzes gemaakt worden. Maar sommigen blijven halstarrig ontkennen dat de zaken waar zij naartoe willen gaan (fitness/horeca) instaan voor verspreidingen. En wat deze studies aantonen (en zelfs contactonderzoek binnen bepaalde mate), is dat er heel sterke indicaties zijn dat daar weldegelijk verspreidingshaarden zijn. En dat de maatregelen dus toch wel zeker te kaderen waren en zijn.

Dit dus hé. Je moet toch wel al een beetje vooringenomen zijn om te denken dat de fitness of de horeca helemaal geen probleem inhouden. Een plaats waar inspanningen worden geleverd en mensen diep ademhalen...je kan dan beginnen over maatregelen maar het feit is dat er altijd mensen die omzeilen, niet toepassen, of dat er gewoon bij piekbezetting iets te veel volk rondloopt. Horeca idem hoor, alsof alle horecagelegenheden goed verluchte ruimtes zijn en alle klanten (of personeel) zich ten allen tijde perfect aan de regels houden.

CCatalyst

Legacy Member
the_fox zei:
Ik zeg ook nergens dat het enkel horeca, sport en religieuze ruimtes zijn die verspreidingshaarden zijn. De studie van Nature is ook maar een voorspellend model. Maar het geeft wel een indicatie.

Ga ik mee akkoord, dat begrijp ik er ook uit.

Mijn reactie was vooral nav wat hierboven geconcludeerd werd dat deze studie bewijst dat "horeca, fitness, kerken/moskees de main drivers zijn". Dat toont deze studie IMHO niet aan, dat zijn slechts enkele voorbeelden die men onderzocht heeft.

Sylverscythe zei:
Horeca idem hoor, alsof alle horecagelegenheden goed verluchte ruimtes zijn en alle klanten (of personeel) zich ten allen tijde perfect aan de regels houden.

Klopt, maar naast horeca en fitness zijn er nog ruimtes waar mensen samenkomen, die niet altijd even goed verlucht zijn, en waar de regels misschien ook niet altijd gerespecteerd gaan worden. En ik denk dat het hem daarin zit: je moet dat soort ruimtes aanpakken als je resultaat wil boeken, wat de invulling is van die ruimtes, of dat nu een luchthaven, een werkvloer of een kerk is, zal het virus wel worst wezen.

Pan

Legacy Member
De situatie in Italië ziet er niet goed uit. Auto's voor het ziekenhuis waarin mensen aan de zuurstof liggen... :wtf:

nestorius

Legacy Member
CCatalyst zei:
Ga ik mee akkoord, dat begrijp ik er ook uit.

Mijn reactie was vooral nav wat hierboven geconcludeerd werd dat deze studie bewijst dat "horeca, fitness, kerken/moskees de main drivers zijn". Dat toont deze studie IMHO niet aan, dat zijn slechts enkele voorbeelden die men onderzocht heeft.
Nee, de conclusie van ugar was dat dat de plaatsen waren waar de sociale afstanden niet gerespecteerd werden. Niet dat dat de main drivers waren voor de uitbraak van het virus.

Sylverscythe

Legacy Member
CCatalyst zei:
Klopt, maar naast horeca en fitness zijn er nog ruimtes waar mensen samenkomen, die niet altijd even goed verlucht zijn, en waar de regels misschien ook niet altijd gerespecteerd gaan worden. En ik denk dat het hem daarin zit: je moet dat soort ruimtes aanpakken als je resultaat wil boeken, wat de invulling is van die ruimtes, of dat nu een luchthaven, een werkvloer of een kerk is, zal het virus wel worst wezen.

Klopt, maar dan kom je bij het toepassen en het politieke aspect. Dan moet je vrede nemen met pragmatische oplossingen, beïnvloedt door belangengroepen of economische motieven. En dan trekt de fitnesssector zeker aan het kortste eind, en de horeca kennelijk ook.

Pieterjan94

Legacy Member
Wanneer staat er eigenlijk een nieuw overlegmoment gepland? Dat er geen huis/appartementbezoeken kunnen doorgaan met immokantoren vind ik zowat de meest bij de haren getrokken maatregel die er tot nu toe genomen is.

puni

Legacy Member
Sylverscythe zei:
Dit dus hé. Je moet toch wel al een beetje vooringenomen zijn om te denken dat de fitness of de horeca helemaal geen probleem inhouden. Een plaats waar inspanningen worden geleverd en mensen diep ademhalen...je kan dan beginnen over maatregelen maar het feit is dat er altijd mensen die omzeilen, niet toepassen, of dat er gewoon bij piekbezetting iets te veel volk rondloopt. Horeca idem hoor, alsof alle horecagelegenheden goed verluchte ruimtes zijn en alle klanten (of personeel) zich ten allen tijde perfect aan de regels houden.

Tuurlijk, maar het voelt toch weer als vingerwijzen naar specifieke sectoren terwijl het eigenlijk gewoon een kwestie is van wat CCatalyst ook zegt: Te veel volk in een kleine, slecht geventileerde ruimte is een probleem. Dan vind ik het logischer dat dat als een probleem zou worden aangeduid dan te wijzen naar sectoren waar in een (relatief groot) deel van de gevallen er eigenlijk geen probleem is dankzij de geïmplementeerde protocollen.

CCatalyst

Legacy Member
Sylverscythe zei:
Klopt, maar dan kom je bij het toepassen en het politieke aspect. Dan moet je vrede nemen met pragmatische oplossingen, beïnvloedt door belangengroepen of economische motieven. En dan trekt de fitnesssector zeker aan het kortste eind, en de horeca kennelijk ook.

Uiteraard.

Men sluit niet wat bewezen is dat het het meeste effect heeft (want dat weten we nog steeds niet), men sluit waar men het minste protest verwacht. Of beter: dat sluit men eerst, de rest volgt dan geleidelijk daarna, en uiteindelijk sluit men dan ook genoeg om resultaat te kunnen zien ook al wordt het nooit 0.

Vergeet niet: de besmettingscijfers van volgende week zullen niet 0 zijn, en zullen dus aantonen dat er ook vandaag transmissie van het virus gebeurt, en dat zal opnieuw voornamelijk in slecht verluchte indoor-ruimtes gebeuren, en het zal niet in horeca of fitnessruimtes zijn want die zijn dicht.

Sylverscythe

Legacy Member
CCatalyst zei:
Uiteraard.

Men sluit niet wat bewezen is dat het het meeste effect heeft (want dat weten we nog steeds niet), men sluit waar men het minste protest verwacht. Of beter: dat sluit men eerst, de rest volgt dan geleidelijk daarna, en uiteindelijk sluit men dan ook genoeg om resultaat te kunnen zien ook al wordt het nooit 0.

Vergeet niet: de besmettingscijfers van volgende week zullen niet 0 zijn, en zullen dus aantonen dat er ook vandaag transmissie van het virus gebeurt, en dat zal opnieuw voornamelijk in slecht verluchte indoor-ruimtes gebeuren, en het zal niet in horeca of fitnessruimtes zijn want die zijn dicht.

Maar natuurlijk, tenzij we mensen helemaal opsluiten gaan er altijd besmettingen gebeuren, ook dat is logisch. Men neemt gewoon mogelijkheden tot contact weg waarvan met vermoedt dat het effect significant is volgens mij. Allez ik denk niet dat er ooit werd geclaimed dat het grootste aantal besmettingen in de horeca en de fitness gebeurden?

nestorius

Legacy Member
Volgens mij neemt men de situaties waarbij besmettingen gebeuren weg volgens aard van de situatie en de noodzakelijkheid. Of gaan we mensen nog gaan verbieden om als gezin samen te zitten. Max 1 persoon aanwezig in huis ofzo? Net zoals al meermaals duidelijk gemaakt is dat werksituaties ook redelijk essentieel zijn wil men de economie niet gewoon direct kapot knijpen.

CCatalyst

Legacy Member
nestorius zei:
Net zoals al meermaals duidelijk gemaakt is dat werksituaties ook redelijk essentieel zijn wil men de economie niet gewoon direct kapot knijpen.

Dat is ook weer relatief, horeca is voor sommigen ook hun werksituatie.

De impact van het "geen faillissementen toegelaten tot eind januari en het zal nog wel verlengd worden" en "uitstel (geen afstel) van BTW-betalingen tot ????" zullen de economie en de overheidsfinancien ook klappen geven die niet snel te boven gekomen gaan worden, en de rekening daarvoor zal nog volgen. Ze zijn vooral heel goed bezig met te doen alsof er geen vuiltje aan de lucht is, veel beter dan ze het virus zelf aanpakken, maar het is niet meer dan uitstel van executie.

Men heeft keuzes gemaakt, of het de juiste keuzes zijn zal afhangen van je maatschappelijke overtuigingen, maar ik weet wel dat ze altijd veel te laat gemaakt worden waardoor er meer schade is dan nodig.

Sylverscythe

Legacy Member
CCatalyst zei:
Dat is ook weer relatief, horeca is voor sommigen ook hun werksituatie.

De impact van het "geen faillissementen toegelaten tot eind januari en het zal nog wel verlengd worden" en "geen BTW moeten betalen tot ????" zal de economie ook klappen geven die niet snel te boven gekomen gaan worden. Ze zijn heel goed bezig met te doen alsof er geen vuiltje aan de lucht is, maar het is niet meer dan uitstel van executie.

Men heeft keuzes gemaakt, of het de juiste keuzes zijn zal afhangen van je maatschappelijke overtuigingen, maar ik weet wel dat ze altijd veel te laat gemaakt worden waardoor er meer schade is dan nodig.

Maar de horeca zal, naar ik vermoed, een groter aantal besmettingen per werknemer genereren dan sectoren die een pak minder in contact komen met klanten (die ook alcohol nuttigen). En persoonlijke mening: de horeca is altijd nogal "flexibel" met regels opvolgen. Mijn vrouw werkt in een restaurant, dus wij verliezen ook deel van ons inkomen, maar zij vond ook die zogezegde veilige situatie na toepassen maatregelen een grote grap.

Verder weet ik ook niet wat het alternatief is.

CCatalyst

Legacy Member
Sylverscythe zei:
Maar de horeca zal, naar ik vermoed, een groter aantal besmettingen per werknemer genereren dan sectoren die een pak minder in contact komen met klanten (die ook alcohol nuttigen).

Dat kan, maar afaik geen definitieve cijfers van bekend (of toch niet dat ik weet).

Sylverscythe zei:
En persoonlijke mening: de horeca is altijd nogal "flexibel" met regels opvolgen.

Ja, uiteraard, en elke sector heeft wel mensen die "flexibel" zijn, de horeca en de andere. We zullen niet beginnen over werkgevers die wel heel "flexibel" waren in hun oordeel of een job via telewerk uitgevoerd kan worden of niet.

nestorius

Legacy Member
CCatalyst zei:
Dat is ook weer relatief, horeca is voor sommigen ook hun werksituatie.

De impact van het "geen faillissementen toegelaten tot eind januari en het zal nog wel verlengd worden" en "uitstel (geen afstel) van BTW-betalingen tot ????" zullen de economie en de overheidsfinancien ook klappen geven die niet snel te boven gekomen gaan worden, en de rekening daarvoor zal nog volgen. Ze zijn vooral heel goed bezig met te doen alsof er geen vuiltje aan de lucht is, veel beter dan ze het virus zelf aanpakken, maar het is niet meer dan uitstel van executie.

Men heeft keuzes gemaakt, of het de juiste keuzes zijn zal afhangen van je maatschappelijke overtuigingen, maar ik weet wel dat ze altijd veel te laat gemaakt worden waardoor er meer schade is dan nodig.

Maar horeca is ook een flexibele sector, die redelijk snel terug op peil kan zijn na de crisis. Terwijl andere bedrijven die gericht zijn op productie en export schade lang voelen. Alsook kan je horeca niet echt als een essentiele sector rekenen, mensen kunnen nog altijd redelijk hetzelfde leven leiden met de horeca dicht. En vergeet ook toch de steunmaatregelen niet voor de horeca en het persoon van de horeca kan gerust gebruik maken van de sociale zekerheid net als de rest van belgie maar dan moeten ze wel natuurlijk netjes en correct ingeschreven geweest zijn in het bedrijf waar ze werkten.

Yo-Han

Legacy Member
Pieterjan94 zei:
Wanneer staat er eigenlijk een nieuw overlegmoment gepland? Dat er geen huis/appartementbezoeken kunnen doorgaan met immokantoren vind ik zowat de meest bij de haren getrokken maatregel die er tot nu toe genomen is.

Na 4 weken dacht ik. Of was het nu begin december.... Er komt een evaluatie hoor. Ik verwacht geen zware versoepelingen al te snel, niemand hoopt daarop denk ik omdat we geen lockdown 3 willen. Maar bvb een immobezoek 1 op 1, of garagebezoek op afspraak 1 op 1, mét mondmasker ... moet kunnen denk ik als de cijfers beteren.

Ik zou graag ook weer verhuizen, maar tegen de lente.
Ik wil bvb een auto kopen binnenkort om dat te kunnen doen, want ik ben zeer beperk mobiel met alle andere middellen. En immo bezoeken doen natuurlijk.

Hefty Rabbit

Legacy Member
Allee, 't ziet er dus naar uit dat het een heel triestige nieuwjaar/kerstmis en winter zal worden. Ik heb al nieuwe huispantoffels besteld, want meer gaat er precies toch niet in zitten. :scream:

ugar

Legacy Member
Ik denk ook dat er snel enkele versoepelingen gaan komen voor relatief ongevaarlijke economische activiteiten
- autodealers
- immo
- installateurs van keukens, badkamers,...
- ...
En dan allemaal op afspraak.

Sectoren die mensen bezoeken om zich niet te vervelen (interieur, kledij, speelgoed, kerstdecoratie) gaan volgens mij nog niet direct terug open gaan

Ik ga in ieder geval donderdag mijn nieuwe wagen oppikken, zou een volledig contactloos gebeuren zijn, ben benieuwd.

JPV

Legacy Member
Wie een beslissing tot sluiten reduceert tot 1 criterium, zal altijd vreemde situaties kunnen creëren. Zoals hier enkelen zeggen, is het een combinatie van: economische factoren (crisisbestendigheid, weerbaarheid, belangrijkheid voor de algemene economie) , betrouwbaarheid van de sector (een restaurant met een keuken waar de 1,5 meter afstand veilig gehanteerd kan worden en men continu met mondmaskers werkt? In theorie, ja) , maatschappelijke noden (scholen), sociale noden (psychologen vs vastgoedmakelaars), ...

Ook is binnen 1 sector het gedrag niet altijd gelijk. bvb een bezoek aan een huis kan in theorie best veilig, maar zo'n huizenbezoekdagen voor verschillende koppels is dan echter weer iets dat totaal geen goed idee is. Als men bezoeken toelaat, zal het al vaak ontaarden in bezoekmomenten voor verschillende koppels.

Scholen probeert men open te houden om leerachterstand te counteren, terwijl natuurlijk iedereen het eens is dat élk contact tussen mensen beter niet gebeurt, uit voorzorg.

Winkels/restaurants mogen open voor afhaal, terwijl mss evenveel mensen naar het kruidvat gaan nu en daar zitten te verlangen naar wat achter de gesloten rekken staat. Een afhaalrestaurant zal wss nog altijd even onveilig werken mocht het open gaan, het clienteel is echter wél voorzichtiger en komt nauwelijks in contact.

Zwart/wit kijken naar de maatregelen is zeker geen goed idee. En zelfs met 50 tinten grijs kom je nog niet toe.

CCatalyst

Legacy Member
De comeback van Annemans zal ook niet lang meer op zich laten wachten denk ik?

Televisiekaske

Legacy Member
ugar zei:
Ik denk ook dat er snel enkele versoepelingen gaan komen voor relatief ongevaarlijke economische activiteiten
- autodealers
- immo
- installateurs van keukens, badkamers,...
- ...
En dan allemaal op afspraak.

Sectoren die mensen bezoeken om zich niet te vervelen (interieur, kledij, speelgoed, kerstdecoratie) gaan volgens mij nog niet direct terug open gaan

Ik ga in ieder geval donderdag mijn nieuwe wagen oppikken, zou een volledig contactloos gebeuren zijn, ben benieuwd.

Heb je 'm aangekocht voor de lockdown?
Zou zelf ook dringend een nieuwe wagen moeten vinden, en ik kan momenteel ook nergens heen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan