Die hele kwestie met zwarte piet, pf. Ja, ik begrijp dat dat OP ZICH racistisch is. Maar mensen vergeten dat er een hele context bijhoort (niet toevallig lopen die pieten dan ook altijd rond in van die "historische" kostuums). Het gaat nu eenmaal om een legende uit vervlogen tijden die men graag nog levend houdt voor het plezier van de kinderen, en hoe zou je die anders moeten uitbeelden? Zoals velen ook al hebben aangehaald, hebben Sint en Piet ook eerder een vriendschappelijke relatie dan een slaaf-meester relatie (hoogstens hebben ze een baas-bediende-relatie), dus echt promoten doet het het slavernijgedoe ook al niet, integendeel.
Om de kwestie voor eens en voor altijd van de baan te schuiven, zouden ze beter eens bij kinderen polsen wat het verhaal met hen doet. Als je mij als kind had gevraagd wie Zwarte Piet was, dan had je gewoon als antwoord gekregen "die brengt pakjes rond met de Sint", heel mss nog "die draagt de zak van de Sint". En als je gevraagd had "En waarom doet hij dat?" Dan had je wrs gewoon gehoord "omdat de Sint al oud is en hij zijn staf moet vasthouden"
Wat is daar nu racistisch aan...
Je kunt het eigl vergelijken met een schilderij dat ik onlangs in een museum gezien heb van een paar honderd jaar oud, van een blank kind met daarnaast een zwart kindje. Blijkbaar was dat zwarte kind zo'n beetje een circusattractie die de ouders van het blanke kind in huis hadden gehaald. Het schilderij heette "De ***** en ik". Racistisch? Eigl wel ja. Aanstootgevend? Nee, want het gaat om een historisch stuk en de geschiedenis is nu eenmaal wat ze is. En omdat het om een historisch stuk gaat, is het belangrijk dat het op een voor iedereen zichtbare manier bewaard blijft.