Mensen met een andere huidskleur wonende te Mechelen zijn doorgaans niet de eigenaar van splinternieuwe damesfietsen van L'avenir om er dan mee rond te lopen terwijl die nog op slot is, zonder ook maar de moeite te nemen om de achterband op te tillen. Noem mij gerust racistisch, maar dat er in Mechelen constant fietsen gepikt worden en dat dat meestal door een bruine hand gebeurt, is gewoon een feit. Het werkloosheidpercentage onder allochtone jongeren is hier om van te huilen, dus aangezien die mannen overdag niet veel te doen hebben, gaan ze in de winkelstraten rond om fietsen "op te halen", liefst van een merk.
Dusja, bij de Mechelse politie gaat er meteen een belletje rinkelen als ze zo'n situatie tegenkomen. En ja, natuurlijk kan die gast zijn sleutel kwijtspelen net zoals een ander. Maar als je zo iemand aan het slot van een auto ziet morrelen en hij zegt "ik ben mijn sleutel kwijt", dan geloof je dat zelf toch ook niet zomaar... Niet dat je van mij niet naïef mag zijn hoor.