Archief - Parallele dimensies filosofisch opgevat

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

WhiSpEr

Legacy Member
Peephole zei:
Indien zo dan zullen er parallelle universums bestaan met dezelfde dimensies maar er zullen er ook zijn met misschien een hele boel andere natuurwetten.


Zoiets ja, het maakt eigenlijk weinig uit sinds we toch nooit kunnen weten of er parallelle universums bestaan.

Zeg nooit nooit...

We gingen ook nooit op de maan staan, als ge 200 jaar truggaat en iemand dan zegt da er dingen als computers etc. zullen bestaan dan zouden ze ook me u lachen ;)

Fighting Hobbit

Legacy Member
Ik zat mij inneens af te vragen, bij parallelle universa stel ik mij iets voor in de zin van twee evenwijdige rechten....Nu we hebben een universum dat daar zo gezegd zweeft en nog eentje dat daarnaast zweeft. Nu vraag ik mij inneens af, ligt er dan ook iets tussen die universa?

Sorry voor de simplistische voorstelling, ik leg enkel mijn denkweg uit...

Hmgrwngd

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
Ik zat mij inneens af te vragen, bij parallelle universa stel ik mij iets voor in de zin van twee evenwijdige rechten....Nu we hebben een universum dat daar zo gezegd zweeft en nog eentje dat daarnaast zweeft. Nu vraag ik mij inneens af, ligt er dan ook iets tussen die universa?

Sorry voor de simplistische voorstelling, ik leg enkel mijn denkweg uit...

Ik denk niet dat je de 'plaats' waar die parallelle universa zich bevinden mag opvatten als een ruimte waarin er rechten lopen.

Remember; als je de quantum-theorie gebruikt; splitst alles zich gewoon op in de verschillende keuzes.

hendrik1

Legacy Member
Heb overlaatst artikel gelezen dat sommige wetenschappers theoretisch al een 'poort' naar andere dimensies zouden kunnen creëren ; Doch, het grootste probleem hiermee is de wet dat energie en massa nooit verloren kunnen gaan.
Dus als je een deeltje vanuit een andere dimensie zou halen dan... euh heb je 'iets' voor volgens hen en kan je theoretisch gezien een zwart gat creëren ook...

Fighting Hobbit

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
Ik denk niet dat je de 'plaats' waar die parallelle universa zich bevinden mag opvatten als een ruimte waarin er rechten lopen.

Remember; als je de quantum-theorie gebruikt; splitst alles zich gewoon op in de verschillende keuzes.
Mja, maar da moet dan toch ook allemaal ergens in een ruimte zijn?
Enfin ja, misschien is et gewoon een ander soort bewust zijn, een soort andere wereld zogezegd, waar ge fysiek uzelf ni kunt naar verplaatsen zogezegd...

Hmgrwngd

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
Mja, maar da moet dan toch ook allemaal ergens in een ruimte zijn?
Enfin ja, misschien is et gewoon een ander soort bewust zijn, een soort andere wereld zogezegd, waar ge fysiek uzelf ni kunt naar verplaatsen zogezegd...
Ik weet dat je op mentaal vlak wel een soort spel van dimensies kunt meemaken, alsof al je kennis/besef en geloof in dimensies/waarheden in een soort wasmachine gegooid worden...

Maar op fysieke basis is het wel interessant natuurlijk; waar zijn namelijk die universa? :D

Waar is Shade als je hem nodig hebt? :p

kondamin

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
Waarom we het nooit kunnen weten is omdat het parallel loopt (= evenwijdig) evenwijdigen snijden in het oneindige, dus we moeten of oneindig lang wachte, of met het universum beginnen prutsen, ik zie geen één van beiden in de komende 150 jaar gebeuren...

das enkel zo als je een universum als een lijn wil zien.
recentste waarnemingen zeggen dat het meer in de vorm is van een horen
er kan dus zonder probleem een intersect zijn...

Aezopp

Legacy Member
WhiSpEr zei:
Zeg nooit nooit...

We gingen ook nooit op de maan staan, als ge 200 jaar truggaat en iemand dan zegt da er dingen als computers etc. zullen bestaan dan zouden ze ook me u lachen ;)
Mja, maar de maan konde wel zien & paralel univers weet je niet eens of dat bestaat ja of nee:)
Ik zou het moeilijk vinde om naar iets te zoeke als ge nie eens weet of het er is of niet. Hoe begind ge daar mee :wtf:

Fighting Hobbit

Legacy Member
kondamin zei:
das enkel zo als je een universum als een lijn wil zien.
recentste waarnemingen zeggen dat het meer in de vorm is van een horen
er kan dus zonder probleem een intersect zijn...
Misschien een domme vraag, maar waarom noemen we ze dan parallel?

kondamin

Legacy Member
zelfde zin mogelijk zelfde richting
op een x-y plane zelfde x of y start punt
op x-y-z plane zelfde x-y punt enz...
==============================================
een lijn zal idd nooit raken maar warom zou enkel een lijn parrallel kunnen staan?
<
<
als je de benen van die hoeken door trekt zullen ze elkaar na een poosje overlappen
toch staan die dingen parrallel met elkaar.

Zeta Reticula

Legacy Member
Neem nu de tweede wet van de thermodynamica i.v.m. entropieproductie. Beschouw het universum als een gesloten geïsoleerd systeem. Hieruit volgt dan dat er steeds entropieproductie is, aangezien er geen energie overdracht naar buiten toe mogelijk is. Stel nu dat er parallelle dimensies zijn, dan zijn die ofwel in contact met onze dimensie (universum) ofwel niet. Als die wel in contact zijn, betekent dit dat er energieoverdracht is, en dat dus het principe van toenemende entropie niet meer geldig is op het universum.

Nu hoeven we enkel na te gaan dat in het ganse universum daadwerkelijk een netto entropiestijging is om aan te tonen dat er geen parallelle universa bestaan. Maar zelfs dit is een nodig maar nog niet voldoende voorwaarde.

Ik verkeer in de war :sad:

Parnakra

Legacy Member
kondamin zei:
zelfde zin mogelijk zelfde richting
op een x-y plane zelfde x of y start punt
op x-y-z plane zelfde x-y punt enz...
==============================================
een lijn zal idd nooit raken maar warom zou enkel een lijn parrallel kunnen staan?
<
<
als je de benen van die hoeken door trekt zullen ze elkaar na een poosje overlappen
toch staan die dingen parrallel met elkaar.

Ligt het aan mij of trekt uw uitleg op niets?

De benen van die twee hoeken die parallel met elkaar staan gaan -nooit- snijden. (oneindigheid, blabla)

Er zullen benen snijden, maar niet diegene die parallel staan.

Peephole

Legacy Member
kondamin zei:
warom zouden we nooit kunnen weten of die dimensies al dan niet bestaan
Omdat er geen contact is met die parallelle universums als ze al bestaan. Wij zijn nu eenmaal gebonden aan ons universum.

kondamin zei:
film "what the @#!? do we know " beetje populistisch uit gelegd
(moet wel, die stof is enorm zwaar) krijg je een beetje uit leg ove de krachten in de fysica zwake atoom kracht sterke zwaarte kracht ect ect ect word er vermeld dat zwaartekracht eigelijk te zwak is en dat deze michien uit een andere dimensie komt
Dat is nu niet direct dé referentie, die film is naar het schijnt een hoop pseudo-wetenschappelijk gelul bij elkaar geplakt. Met maar medewerking van één echte wetenschapper die achteraf zeer kwaad was omdat ze al zijn woorden hadden omgedraaid.

kondamin zei:
op hardtalk was er trouwes een intervieuw met amerikaanse japaner ben zen naam kwijt die was bezig over hoe er dimensies in een labo zouden kunnen worden aangemaakt, en dat er uit eindelijk gezocht zou moeten worden om naar een andere dimensie te gaan om dat deze onleefbaar zou worden...
Stop alsjeblieft nu eens met dimensies in universums door elkaar te gebruiken. Het is echt verwarrend op deze manier.

Peephole

Legacy Member
WhiSpEr zei:
Zeg nooit nooit...

We gingen ook nooit op de maan staan, als ge 200 jaar truggaat en iemand dan zegt da er dingen als computers etc. zullen bestaan dan zouden ze ook me u lachen ;)
Nu overdrijf je toch wat. Er zijn nu eenmaal zaken waarvan we zeker weten die nooit gaan gebeuren, ik denk maar aan de lichtsnelheid doorbreken.

Parnakra

Legacy Member
Peephole zei:
Nu overdrijf je toch wat. Er zijn nu eenmaal zaken waarvan we zeker weten die nooit gaan gebeuren, ik denk maar aan de lichtsnelheid doorbreken.

Snelheid is een bepaalde afstand in een bepaalde tijd afleggen.

Stel dat we ooit door zwarte gaten kunnen reizen, dan kunnen we immense afstanden afleggen in enkele seconden. Dan hebben we, theoretisch gezien, de lichtsnelheid overschreden.

Peephole

Legacy Member
Parnakra zei:
Snelheid is een bepaalde afstand in een bepaalde tijd afleggen.

Stel dat we ooit door zwarte gaten kunnen reizen, dan kunnen we immense afstanden afleggen in enkele seconden. Dan hebben we, theoretisch gezien, de lichtsnelheid overschreden.
Ik hoop dat je het over wormgaten hebt want ik zou het niet echt aanraden om "door" een zwarte gat te reizen. Als je echter door een wormgat zou reizen dan doe je dit eigenlijk helemaal niet aan de lichtsnelheid, het lijkt alleen zo. Wat er gebeurt is dat je de ruimte-tijd zo kromt dat het een verbinding maakt met een ander deel van de ruimte-tijd. Je maakt dus eigenlijk gewoon de afstand korter, niet je snelheid groter.

Deus ex Machina

Legacy Member
lijkt me nogal onzinnig om hier over 'filosofisch' over te discusieren, is meer iets voor de fysica.
en zelf al weten we zeker dat er andere universa zijn, welk nut heeft dit dan?

Shade

Legacy Member
Zeta Reticula zei:
Neem nu de tweede wet van de thermodynamica i.v.m. entropieproductie. Beschouw het universum als een gesloten geïsoleerd systeem. Hieruit volgt dan dat er steeds entropieproductie is, aangezien er geen energie overdracht naar buiten toe mogelijk is. Stel nu dat er parallelle dimensies zijn, dan zijn die ofwel in contact met onze dimensie (universum) ofwel niet. Als die wel in contact zijn, betekent dit dat er energieoverdracht is, en dat dus het principe van toenemende entropie niet meer geldig is op het universum.

Nu hoeven we enkel na te gaan dat in het ganse universum daadwerkelijk een netto entropiestijging is om aan te tonen dat er geen parallelle universa bestaan. Maar zelfs dit is een nodig maar nog niet voldoende voorwaarde.

Ik verkeer in de war :sad:
je verkeert niet in de war, je probleem lijkt mij vooral in het onderstreepte te zitten.
1° Wat definieer je onder universum?(is dat enkel ons ruimtelijk ding of verzameling alle mogelijke parallelle universa)
2° Je verondersteld dat het gesloten is.(is in connectie met bovenstaande)

Als je als universum enkel ons parallel universum neemt kun je dan wel zomaar aannemen dat het gesloten is?(niemand weet dat, maar neemt het wel aan voor de eenvoud)
Het zou bvb theoretisch mogelijk zijn(als de hele many-worlds visie juist is) om te communiceren(niet te veel bij voorstellen) tussen 2 universa die ontstaan bij een kwantumbeslissing. Bvb de spin van een niet gemanipuleerd deeltje wordt gemeten. Je hebt 50% kans op spin up en spin down(gevolg as je meet splitst het universum op in een universum waar je up meet en eentje waar je down meet). Er zou dan nog een quantum entanglement tussen die 2 deeltjes zijn(vraag me niet hoe dat juist zit), zodat bij bepaalde manipulatie van het deeltje in jouw universum er ook iets zou te merken zijn aan het deeltje in het andere universum.(voor meer info eens zoeken naar de "Everet Phone", IIRC).
Dus das ineens al 1 reden waarom een enkel universum misschien niet gesloten is.
Neem je de hele rotzooi aan parallelle, dan zou je ook kunnen zeggen dat die gesloten zijn en groeit je entropie automatisch, meer universa=meer deeltjes= meer wanorde.

Wt tussen die parallelle universa ligt...als je zuiver kwantummechanisch kijkt staan 2 parallelle universa loodrecht op elkaar(ja de naam parallel is dan misschien wat raar) voor zover ik het doorheb. Dus dan is de vraag te vergelijken met "wat ligt er tussen lengte en breedte".
...
hmm, nee nu ik er aan denk, ben fout, hun toestandsvectoren zijn orthogonaal, hun plaats(in zoverre daar over te spreken valt) heb ik geen idee van. Wie zegt dat er uberhaubt "plaats" is in de ruimte waar al die universa liggen.(ja verwarrend).

Zeta Reticula

Legacy Member
Shade zei:

Nuja, wat ik bedoelde met gesloten en geïsoleerd: geen link naar een eventueel parallel universum (wat betreft energie, ik weet niet of quantumentaglement iets met energieoverdracht te maken heeft (ik ken niks van quantummech.)). En ik bedoelde dus als ge een entropiedaling waarneemt uit het universum, dat er dus een parallel universum is waar dat naar toe lekt.

Nuja, dat is wel simplistisch. Want hoe kunt ge weten dat die energieflux niet in de andere zin ligt, en hoe kunt ge überhaupt uw gesloten universum definiëren... zoals u zei.

Eigenlijk was de bedoeling van mijn post, mijn kennis van thermodynamica eens op dit forum te zetten. Dat was al jarenlang een droom van me :D

Pol

Legacy Member
ik heb overlaatst zo'n program op ned1 gezien en da ging over Einstein en zn bevindingen. En het is theoretisch bewezen dat, als je net geen eeuwigheid tegen een betonnen muur loopt , ge er ooit eens dwars door loopt.

Wie probeert?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan