Zeta Reticula zei:
Neem nu de tweede wet van de thermodynamica i.v.m. entropieproductie.
Beschouw het universum als een gesloten geïsoleerd systeem. Hieruit volgt dan dat er steeds entropieproductie is, aangezien er geen energie overdracht naar buiten toe mogelijk is. Stel nu dat er parallelle dimensies zijn, dan zijn die ofwel in contact met onze dimensie (universum) ofwel niet. Als die wel in contact zijn, betekent dit dat er energieoverdracht is, en dat dus het principe van toenemende entropie niet meer geldig is op het universum.
Nu hoeven we enkel na te gaan dat in het ganse universum daadwerkelijk een netto entropiestijging is om aan te tonen dat er geen parallelle universa bestaan. Maar zelfs dit is een nodig maar nog niet voldoende voorwaarde.
Ik verkeer in de war

ad:
je verkeert niet in de war, je probleem lijkt mij vooral in het onderstreepte te zitten.
1° Wat definieer je onder universum?(is dat enkel ons ruimtelijk ding of verzameling alle mogelijke parallelle universa)
2° Je verondersteld dat het gesloten is.(is in connectie met bovenstaande)
Als je als universum enkel ons parallel universum neemt kun je dan wel zomaar aannemen dat het gesloten is?(niemand weet dat, maar neemt het wel aan voor de eenvoud)
Het zou bvb theoretisch mogelijk zijn(als de hele many-worlds visie juist is) om te communiceren(niet te veel bij voorstellen) tussen 2 universa die ontstaan bij een kwantumbeslissing. Bvb de spin van een niet gemanipuleerd deeltje wordt gemeten. Je hebt 50% kans op spin up en spin down(gevolg as je meet splitst het universum op in een universum waar je up meet en eentje waar je down meet). Er zou dan nog een quantum entanglement tussen die 2 deeltjes zijn(vraag me niet hoe dat juist zit), zodat bij bepaalde manipulatie van het deeltje in jouw universum er ook iets zou te merken zijn aan het deeltje in het andere universum.(voor meer info eens zoeken naar de "Everet Phone", IIRC).
Dus das ineens al 1 reden waarom een enkel universum misschien niet gesloten is.
Neem je de hele rotzooi aan parallelle, dan zou je ook kunnen zeggen dat die gesloten zijn en groeit je entropie automatisch, meer universa=meer deeltjes= meer wanorde.
Wt tussen die parallelle universa ligt...als je zuiver kwantummechanisch kijkt staan 2 parallelle universa loodrecht op elkaar(ja de naam parallel is dan misschien wat raar) voor zover ik het doorheb. Dus dan is de vraag te vergelijken met "wat ligt er tussen lengte en breedte".
...
hmm, nee nu ik er aan denk, ben fout, hun toestandsvectoren zijn orthogonaal, hun plaats(in zoverre daar over te spreken valt) heb ik geen idee van. Wie zegt dat er uberhaubt "plaats" is in de ruimte waar al die universa liggen.(ja verwarrend).