Gromme zei:
Zijn er nog zo'n recente 'ontdekkingen'?
Je moet maar eens in de open zee zwemmen dan de gedachte dat je geen idee hebt van wat er onder je voeten aan de gang is. Bah
ma 11 dec 2006, 15:50
Diepzee-onderzoekers vinden nieuwe diersoorten
WASHINGTON - Een grootscheeps internationaal onderzoek naar het leven in de laagste regionen van de oceanen levert voortdurend nieuwe, en vaak merkwaardige diersoorten op. Zo werden op 3,2 kilometer diepte in de Atlantische Oceaan garnalen en schelpdieren aangetroffen die leefden rond een gat waar water van 407 graden Celsius uitkomt, een zogenaamde hete spuiter. Het water rondom was slechts 2 graden Celsius.
Een onderzeese piek in de Koraalzee, bij Australië, bleek een garnaalsoort te herbergen waarvan was aangenomen dat die vijftig miljoen jaar geleden was uitgestorven. En bijna vijf kilometer diep in de Sargassozee, het broedgebied van de Europese paling in het noorden van de Atlantische Oceaan, vonden onderzoekers een twaalftal nieuwe soorten die zich voedden met elkaar of met organisch materiaal dat van boven naar hen toe dwarrelt.