Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Vbn

Legacy Member
Is er nu al eigenlijk duidelijkheid of het 100% zeker is dat als ik nu nog zonnepanelen leg 15 jaar terugdraaiede teller heb?
Is er al uitspraak van het hof ivm. VREG?

Klopgeest

Legacy Member
Vbn zei:
Is er nu al eigenlijk duidelijkheid of het 100% zeker is dat als ik nu nog zonnepanelen leg 15 jaar terugdraaiede teller heb?
Is er al uitspraak van het hof ivm. VREG?

Zorgen dat ze zo snel mogelijk liggen zou ik zeggen..

Remake

Legacy Member
Manu zei:
'kost van zonnepanelen' (= prosumententarief, in Vlaanderen althans) is afhankelijk van uw DNB en dus regio. Je elektriciteitsleverancier doet hier niet toe, dus maakt ook totaal niet uit of je nu, later of nooit wisselt.
In dit geval zou ik dus inderdaad zeker je promoperiode uitdoen, anders ben je die kwijt.
Ok, thanks. :)

Frado2005 zei:
Als je op jaarbasis meer opbrengt dan verbruikt is het wel interessant om dan een leverancier te kiezen zonder vaste vergoeding. Zit nu bij Engie waar die korting op de vaste vrgoeding pro rata werd gerekend.
Normaal zou het ongeveer gelijk moeten uitkomen, maar de praktijk zal dat uitwijzen, dus ga het eerste jaar dan mss toch beter de kat uit te boom kijken en niet meteen veranderen.

Caracalla

Legacy Member
In feite blijf je het eerste jaar sowieso best in het prosumententarief.

Vereenvoudigd:
- na één jaar bekijk je het monitoringplatform van je omvormer: bvb productie 4000 kWh totaal.
- je bekijkt dan ook de digitale meter en ziet hoeveel injectie en afname je hebt. Beide zouden op jaarbasis ongeveer gelijk moeten zijn als de installatie correct gedimensioneerd is.
- vergelijk dan je injectie met de totale productie en je kent het gedeelte autoconsumptie. Wat je immers direct verbruikt, registreert de meter niet, want dat loopt gewoon over je zekeringskast.

Maak dan de rekensom:
forfaitair werken (= prosumententarief) of distributiekost op het gedeelte die je teruggevraagd hebt.

SomeDude

Legacy Member
Caracalla zei:
In feite blijf je het eerste jaar sowieso best in het prosumententarief.

Vereenvoudigd:
- na één jaar bekijk je het monitoringplatform van je omvormer: bvb productie 4000 kWh totaal.
- je bekijkt dan ook de digitale meter en ziet hoeveel injectie en afname je hebt. Beide zouden op jaarbasis ongeveer gelijk moeten zijn als de installatie correct gedimensioneerd is.
- vergelijk dan je injectie met de totale productie en je kent het gedeelte autoconsumptie. Wat je immers direct verbruikt, registreert de meter niet, want dat loopt gewoon over je zekeringskast.

Maak dan de rekensom:
forfaitair werken (= prosumententarief) of distributiekost op het gedeelte die je teruggevraagd hebt.

Die snap ik niet.
Je moet toch gewoon kijken: hoeveel zou wat ik afgenomen heb me kosten - hoeveel krijg ik van wat ik geinjecteerd heb en is dat meer of minder dan prosumententarief? Zo moeilijk is dat allemaal niet

Caracalla

Legacy Member
Er is nog steeds terugdraaiende tellereffect.

Injectie en afname compenseren elkaar onder het systeem prosumententarief.
Onder het andere systeem betaal je op de afname enkel je distributiekosten. Tenzij je meer afneemt dan je injectie natuurlijk. Die overschot betaal je wél aan volle pot.

st_frederik

Legacy Member
Heeft iemand ervaring met de Ikea zonnepanelen?

Of kan iemand een betrouwbare firma aanraden in Oost-Vlaanderen / installatie Gent?

Bedankt

BTS

Legacy Member
Bimmer zei:
Ik heb hier ook screens en ik ben eigenlijk net verschoten hoe goed die werken. Mijn huis staat langs alle kanten vlak in de zon, nergens schaduw door bomen of woningen.

Vorig jaar bij de hitte golf kan ik hier de temperatuur mee onder controle houden. Ik vond het zelfs een aangenamer klimaat thuis dan op het werk met een airco, waar ik zelf controle over heb. (nu kan ik wel slecht tegen airco). Op het werk deed ik de screens toch ook naar beneden omdat zonlicht heel fel is, maar die zijn handmatig.

Thuis heb ik voorlopig geen nood aan airco. Als ik iets van koeling zou moeten hebben, zou ik al meer als voldoende halen als die bv temperatuur met 2 graden kan laten zaken, maar dat zou dan enkel noodzakelijk zijn als je met een hitte golf zit die langer duren als de vorige hitte golven.

Nu vind ik de kostprijs van screens wel enorm duur. Maar ik gebruik die dan ook nog voor andere zaken, dus ik zou anders toch ook in andere zaken investeren.

Moest ik nu geen screens hebben gehad, dan zou de temperatuur ook nogal door gaan. Nu zorgt domotica dat de temperaturen in die kamers niet over hun max gaan, die je instelt.
Interessant!

Zou je iets meer kunnen vertellen over de specifieke screens die jij hebt? Denk je dat het deels zo goed werkt in jouw situatie owv de specifieke screens die jij hebt geïnstalleerd?

RB26DETT

Legacy Member
BTS zei:
Interessant!

Zou je iets meer kunnen vertellen over de specifieke screens die jij hebt? Denk je dat het deels zo goed werkt in jouw situatie owv de specifieke screens die jij hebt geïnstalleerd?
Hier komen ze morgen opmeten om screens en rolluiken te plaatsen. Groot schuifruim op het ZW en het is hier al zweten geweest. We hebben voor Harol gekozen, die hebben een Somfy motor en ritssluiting. Bij Winsol gebruiken ze dezelfde motoren, maar die zijn iets duurder.

desolation

Legacy Member
Ik heb nu lamellen besteld voor onze bureau. Kwam via lattestore.be op 400 EUR voor de 2 ramen van onze bureau (3.48m breed en 2.49m breed op 1.14m hoog).
Als dat nu tegenslaagt heeft dat ook de kop niet gekost, maar ik vermoed dat als we de directe zoninval kunnen wegnemen dat het daar al veel gaat schelen.
Om screens te zetten zou het al op zonne energie moeten en 2 van die SolaFix van Winsol gaan vrij pittig zijn :)

Bimmer

Legacy Member
BTS zei:
Interessant!

Zou je iets meer kunnen vertellen over de specifieke screens die jij hebt? Denk je dat het deels zo goed werkt in jouw situatie owv de specifieke screens die jij hebt geïnstalleerd?

Ik heb verano ritzscreens met somfy motoren. Somfy motoren zijn de bekabelde.

Heb geen ervaring met andere screens dus ik kan niet zeggen of deze screens beter presteren als andere.
Ik vermoed dat het allemaal wel gelijkaardig zal zijn (zal denk meer afhangen van de grootte van de gaatjes), maar dat er meer verschil gaat zijn tussen kwaliteit van het doek en het sluiting systeem. Deze ritzscreen kunnen windsnelheden aan van 80km/h, wanneer deze snelheid een tijd lang aangehouden blijft, dan raad de fabrikant aan om ze naar boven te doen. Deze snelheden gaat altijd gepaard met bewolking (dus geen noodzaak aan screens op dat moment), dus eigenlijk kun je de screens altijd bedienen.
In mijn slaapkamer heb ik gekozen voor een volledig verduisterd doek, in de zomer ben je dan zeker dat je het licht buiten houd en als de screen dicht is, maakt het toch niet uit of die ruimte volledig verduisterd is.

In normale uitbating wordt elke screens bedient door de temperatuur in die ruimte. Elke screens heb ik ingesteld afhankelijk hoe diep die in mijn gevel zit en welke positie die heeft (graden). Aan de hand daarvan weet het domotica dan wanneer een screen naar beneden moet en wanneer terug naar boven. Ik stel dan in welke temperatuur een ruimte mag hebben.

Bij een hittegolf druk ik op een knop, zodat die de temperatuur overbrugd en de screens gewoon aanstuurt afhankelijk waar de zon staat. Zo zorg ik ervoor dat ik zeker niks van opwarming van de zon al gebeurt. Nu regelt die wel afhankelijk van de temperatuur, omdat ik graag zonlicht wil gebruiken om mijn huis ook op te warmen. Ik heb mijn verwarming in begin april al afgezet, maar dat zullen de meeste denk ik nu ook al wel gedaan hebben.

Voor de rest gebruik ik mijn screens ook als vliegenraam, gebruik ik ook om bij mijn tv de kamer iets meer te verdonkeren, om direct zonlicht wat af te blokken in de bureau, in mijn slaapkamer als gordijn,... Je zou het ook kunnen gebruiken om overdag privacy te hebben, maar daar heb ik nu geen last van. Enkel als de kat van de buren langskomt doe ik die wel eens naar beneden anders zit onze kat voor de raam te vechten met de anderen. :D

SomeDude

Legacy Member
Over zonnewering gesproken: iemand die knikarm systeem heeft met verwarming en verlichting?

TheCeet

Legacy Member
SomeDude zei:
Over zonnewering gesproken: iemand die knikarm systeem heeft met verwarming en verlichting?

Vandaag den Winsol Lumisol besteld met ledstrip in de bak.
Onze buur heeft deze al hangen. Hij is er in ieder geval zeer tevreden over.

SomeDude

Legacy Member
TheCeet zei:
Vandaag den Winsol Lumisol besteld met ledstrip in de bak.
Onze buur heeft deze al hangen. Hij is er in ieder geval zeer tevreden over.

Kan je daar ook Hue lampen insteken?
En qua prijs?

TheCeet

Legacy Member
SomeDude zei:
Kan je daar ook Hue lampen insteken?
En qua prijs?

Ik denk het niet.
Ze hebben wel duurdere serie met RGB ledstrip in bak en ook op uiteinde van luifel. En er zitten zelfs speakers in de bak waar je via bluetooth connectie kunt maken.

Ons model is 4k€. 5m breed. Uitvallengte 3m.
Nog promo tem donderdag omdat led gratis is.
Hangt ook af welke doek je neemt enzo

desolation

Legacy Member
RGB led, bah. Daar kunt ge quasi onmogelijk een aangenaam wit mee maken.
Doe mij maar een warm/cold met hoge CRI.

SomeDude

Legacy Member
Met kleurlampen van Hue gaat dat prima maar die hebben ook wit apart wss

Emperor_Blade

Legacy Member
In mijn nieuwbouw heb ik midden april 2019 voor mijn werfaansluiting dezelfde energie groepsaankoop genomen als dat ik in mijn appartement nam (Mega). Sinds december 2019 hangt de digitale teller in de woning en sinds februari liggen mijn zonnepanelen op de woning.

Nu heb ik weer meegedaan aan de groepsaankoop energie, deze keer gaat het naar Engie en dit is redelijk wat goedkoper dan wat Mega mij aanbied post-groepsaankoop. Dus ik wil er op intekenen. Maar bij het intekenen staat er nu wanneer ik zonnepanelen selecteer: "Om geen geproduceerde stroom van uw zonnepanelen te verliezen, kies je best de gewenste startdatum elektriciteit in de meteropnamemaand van jouw pand."

Nu ben ik aan het denken of ik al effectief een meteropname heb moeten doen en of dit wel van toepassing is voor mensen met een digitale meter? Mag ik wisselen naar Engie volgende maand of ben ik dan gesjareld op mijn opbrengst van de voorbije mooie dagen?

Fransz

Legacy Member
Ik heb vandaag na 2 jaar zonnepanelen pas ontdekt dat wij nog steeds €40 per maand betalen voor elektriciteit. Ondanks dat onze teller dankzij de zonnepanelen (belachelijk) veel terugdraait ieder jaar. Even naar Eneco gebeld en dit zijn blijkbaar vaste kosten die blijven:

- Consumententarief
- Huur van de lijnen
- Transportkosten
- Tax Fluvius
- Gebruik stroomnetwerk
- Vaste kosten eneco €50 per jaar
- Taxen overheid
- enz...


De persoon aan de lijn had er denk ik niet zoveel verstand van, vandaar dat ik het hier eens vraag.
Klopt het? Dat je ondanks zonnepanelen nog altijd €500 per jaar betaalt? Ondanks dat wij veel te veel elektriciteit produceren, die we nooit verbruiken? :oink:

Ik dacht in ons geval, als de teller terugdraait ieder jaar, dat we letterlijk nul euro zouden moeten betalen per maand. Voor elektriciteit.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan