Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Vbn zei:Is er nu al eigenlijk duidelijkheid of het 100% zeker is dat als ik nu nog zonnepanelen leg 15 jaar terugdraaiede teller heb?
Is er al uitspraak van het hof ivm. VREG?
Ok, thanks.Manu zei:'kost van zonnepanelen' (= prosumententarief, in Vlaanderen althans) is afhankelijk van uw DNB en dus regio. Je elektriciteitsleverancier doet hier niet toe, dus maakt ook totaal niet uit of je nu, later of nooit wisselt.
In dit geval zou ik dus inderdaad zeker je promoperiode uitdoen, anders ben je die kwijt.

Normaal zou het ongeveer gelijk moeten uitkomen, maar de praktijk zal dat uitwijzen, dus ga het eerste jaar dan mss toch beter de kat uit te boom kijken en niet meteen veranderen.Frado2005 zei:Als je op jaarbasis meer opbrengt dan verbruikt is het wel interessant om dan een leverancier te kiezen zonder vaste vergoeding. Zit nu bij Engie waar die korting op de vaste vrgoeding pro rata werd gerekend.
Caracalla zei:In feite blijf je het eerste jaar sowieso best in het prosumententarief.
Vereenvoudigd:
- na één jaar bekijk je het monitoringplatform van je omvormer: bvb productie 4000 kWh totaal.
- je bekijkt dan ook de digitale meter en ziet hoeveel injectie en afname je hebt. Beide zouden op jaarbasis ongeveer gelijk moeten zijn als de installatie correct gedimensioneerd is.
- vergelijk dan je injectie met de totale productie en je kent het gedeelte autoconsumptie. Wat je immers direct verbruikt, registreert de meter niet, want dat loopt gewoon over je zekeringskast.
Maak dan de rekensom:
forfaitair werken (= prosumententarief) of distributiekost op het gedeelte die je teruggevraagd hebt.
Interessant!Bimmer zei:Ik heb hier ook screens en ik ben eigenlijk net verschoten hoe goed die werken. Mijn huis staat langs alle kanten vlak in de zon, nergens schaduw door bomen of woningen.
Vorig jaar bij de hitte golf kan ik hier de temperatuur mee onder controle houden. Ik vond het zelfs een aangenamer klimaat thuis dan op het werk met een airco, waar ik zelf controle over heb. (nu kan ik wel slecht tegen airco). Op het werk deed ik de screens toch ook naar beneden omdat zonlicht heel fel is, maar die zijn handmatig.
Thuis heb ik voorlopig geen nood aan airco. Als ik iets van koeling zou moeten hebben, zou ik al meer als voldoende halen als die bv temperatuur met 2 graden kan laten zaken, maar dat zou dan enkel noodzakelijk zijn als je met een hitte golf zit die langer duren als de vorige hitte golven.
Nu vind ik de kostprijs van screens wel enorm duur. Maar ik gebruik die dan ook nog voor andere zaken, dus ik zou anders toch ook in andere zaken investeren.
Moest ik nu geen screens hebben gehad, dan zou de temperatuur ook nogal door gaan. Nu zorgt domotica dat de temperaturen in die kamers niet over hun max gaan, die je instelt.
Hier komen ze morgen opmeten om screens en rolluiken te plaatsen. Groot schuifruim op het ZW en het is hier al zweten geweest. We hebben voor Harol gekozen, die hebben een Somfy motor en ritssluiting. Bij Winsol gebruiken ze dezelfde motoren, maar die zijn iets duurder.BTS zei:Interessant!
Zou je iets meer kunnen vertellen over de specifieke screens die jij hebt? Denk je dat het deels zo goed werkt in jouw situatie owv de specifieke screens die jij hebt geïnstalleerd?

BTS zei:Interessant!
Zou je iets meer kunnen vertellen over de specifieke screens die jij hebt? Denk je dat het deels zo goed werkt in jouw situatie owv de specifieke screens die jij hebt geïnstalleerd?

SomeDude zei:Over zonnewering gesproken: iemand die knikarm systeem heeft met verwarming en verlichting?
TheCeet zei:Vandaag den Winsol Lumisol besteld met ledstrip in de bak.
Onze buur heeft deze al hangen. Hij is er in ieder geval zeer tevreden over.
SomeDude zei:Kan je daar ook Hue lampen insteken?
En qua prijs?
