Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

taylor

Legacy Member
Ondanks dat wij veel te veel elektriciteit produceren, die we nooit verbruiken?

Dan heb je gewoon teveel vermogen laten leggen? en dat teveel aan vermogen zorgt nog eens voor extra prosumententarief...

Hoeveel vermogen zonnepanelen heb je, wat is het vermogen van je omvormer en hoeveel verbruik je jaarlijks?

Ik dacht in ons geval, als de teller terugdraait ieder jaar, dat we letterlijk nul euro zouden moeten betalen per maand. Voor elektriciteit

Je betaalt wel degelijk 0 euro aan elektriciteit. Je betaalt om die elektriciteit op het net te zetten en die er vervolgens terug af te halen.

Renegadexxripxx

Legacy Member
Je bent fout.

Je betaald altijd nog iets. Ik zit aan een kost van ongeveer 50€ per maand die gebaseerd is op 6000 kwh op jaarbasis. Ik draai een goede 1000kwh op dit moment terug elk jaar, en betaal dus te veel. Heb mijn verbruik te hoog ingeschat. Warmtepomp zit grofweg 800kwh minder dan gebudgetteerd en geraamd. Maar komt vooral door de enorm milde winters de laatste 2 jaar...

Voorlopig is die kost gebaseerd op de taksen van de overheid en de omvormertaks. Daarnaast de vaste kost van de leverancier (maar als ik overstap naar een andere zou dat weg vallen). huur van de lijnen, transportkosten en tax fluvius zegt mij eigenlijk niets. Er is nog altijd een besparing, daarom ook dat als fluvius effectief zijn slag thuishaalt bij de raad van staten (dacht ik) om de terugdraaiende teller af te schaffen... dan is de businesscase voor zonnepanelen enorm beperkt. Businesscase voor groene energie op basis van compensatie van het verbruik van een warmtepomp is dan dood. Eigenlijk acht ik dat die volledige sector dan inzakt... met uitzondering voor de airco installateurs en de nieuwbouwers.

OPM : al zullen mensen die kiezen voor de businesscase om niet de teller laten terug te draaien of degenen na 2021 (zolang dat beroep niet behandeld is) wel transportkosten betalen op alles wat ze op het net zetten en alles wat ze van het net halen. Maar de mensen die dat zouden doen, zijn dun gezaaid.

Den Deze

Legacy Member
Vroeger veranderden wij jaarlijks van energieleverancier, maar sinds onze zonnepanelen (november 2018) hebben we dit niet meer gedaan.
Enige verschil lijkt me de promo op de jaarlijkse vergoeding dat de meeste leveranciers geven?
Gaat om 50€/jaar, lijkt me nu niet de moeite om hier jaarlijks voor te gaan veranderen?

S.conceiçao7

Legacy Member
hmmm van die omvormer taks (prosumenten tarief) had ik al gehoord, maar 50 euro vaste eneco kosten is mij toch nieuw....

ik heb vorige week ook zonnepanelen gelegd. 2900 Kwu, met een omvormer van 2600.
dus relatief bescheiden maar we zijn ook maar met 2...


Welke leverancier zou ik dan best nemen, gezien ik vrijwel geen elektriciteit meer zal kopen, maar eerder nipt over zal hebben, maar liefst geen vaste kosten .

dee

Legacy Member
Vreg vtest.
Enige site dat je moet kennen.


Ik heb mijn gegevens ingegeven. Zit nu bij Essent.
Als ik een contract van Eneco kies komt er inderdaad 40-50€ vaste kosten bij.

Emperor_Blade

Legacy Member
Wat nu het aanbod is (vast)

Mega
Vaste vergoeding/jaar: €0
c€ per kWh: 7,38

Engie
Vaste vergoeding/jaar: €15
c€ per kWh: 4,582

Wil ook gewoon graag terug naar Engie omdat de klantenvoordelen en service veel beter was dan Mega.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

SomeDude

Legacy Member
Den Deze zei:
Vroeger veranderden wij jaarlijks van energieleverancier, maar sinds onze zonnepanelen (november 2018) hebben we dit niet meer gedaan.
Enige verschil lijkt me de promo op de jaarlijkse vergoeding dat de meeste leveranciers geven?
Gaat om 50€/jaar, lijkt me nu niet de moeite om hier jaarlijks voor te gaan veranderen?

50/jaar vaste vergoeding is wel veel. Maar denk dat je via mijnenergie ook nog extra welkomstkorting kan krijgen die dan van uw prosumententarief ook af gaat.

SomeDude

Legacy Member
S.conceiçao7 zei:
hmmm van die omvormer taks (prosumenten tarief) had ik al gehoord, maar 50 euro vaste eneco kosten is mij toch nieuw....

ik heb vorige week ook zonnepanelen gelegd. 2900 Kwu, met een omvormer van 2600.
dus relatief bescheiden maar we zijn ook maar met 2...


Welke leverancier zou ik dan best nemen, gezien ik vrijwel geen elektriciteit meer zal kopen, maar eerder nipt over zal hebben, maar liefst geen vaste kosten .

Tarief zoeken waarbij er geen vaste kost is als je die niet wilt betalen. Luminus optifix is 20 euro (dit jaar)

Tomski

Legacy Member
SomeDude zei:
50/jaar vaste vergoeding is wel veel. Maar denk dat je via mijnenergie ook nog extra welkomstkorting kan krijgen die dan van uw prosumententarief ook af gaat.
Ja, welkomstkorting is idd hetgeen je moet pakken om maximaal voordeel van de swap te halen.

Fransz

Legacy Member
dee zei:
Vreg vtest.
Enige site dat je moet kennen.


Ik heb mijn gegevens ingegeven. Zit nu bij Essent.
Als ik een contract van Eneco kies komt er inderdaad 40-50€ vaste kosten bij.

Ok thanks. Ik vond het al niet normaal.

Zorba

Legacy Member
Toch wel opmerkelijk dat men niet weet welke kosten er bij een contract komen kijken. Zoiets onderteken je toch niet zomaar?

Frado2005

Legacy Member
Zoek een leverancier die geen vaste vergoeding rekent, dan valt dit toch al weg... Denk dat bij ons we op +- 270 euro aan kosten komen ( dus alles incl prosumententaks) met 0 kwh afname.
Denk dat wij nu iets van een 20 euro voorschot per maand betalen (engie)

Fransz

Legacy Member
Essent heeft een simulatie gedaan en daar is het duurder dan bij Eneco. Ik zit blijkbaar toch bij de beste partij.

_ns_

Legacy Member
Zorba zei:
Toch wel opmerkelijk dat men niet weet welke kosten er bij een contract komen kijken. Zoiets onderteken je toch niet zomaar?

En dat pas na twee jaar doorhebben :x.

Frado2005

Legacy Member
Als je echt véél terugdraait tov je gebruik heb je gewoon teveel panelen/te grote omvormer liggen. Meestal doet men wat onderdimensionering zodat je prosumententarief ook iets lager uitvalt. Je theoretisch max ligt dan wel lager ( op de pieken), maar je 'wint' dit terug met je lagere prosumenten taks.


Als je leverancier wilt zonder enige vaste kosten kan je ook naar ecopower gaan ( moet je wel in deel inkopen). Ikzelf kijk gewoon elk jaar op mijnenergie naar een leverancier die geen vaste vergoeding rekent. Alle andere kosten zijn toch dezelfde ongeacht leverancier.

taylor

Legacy Member
Frado2005 zei:
Als je echt véél terugdraait tov je gebruik heb je gewoon teveel panelen/te grote omvormer liggen. Meestal doet men wat onderdimensionering zodat je prosumententarief ook iets lager uitvalt. Je theoretisch max ligt dan wel lager ( op de pieken), maar je 'wint' dit terug met je lagere prosumenten taks.


Als je leverancier wilt zonder enige vaste kosten kan je ook naar ecopower gaan ( moet je wel in deel inkopen). Ikzelf kijk gewoon elk jaar op mijnenergie naar een leverancier die geen vaste vergoeding rekent. Alle andere kosten zijn toch dezelfde ongeacht leverancier.

Is dat niet minder relevant met de introductie van de digitale meter? Zoals ik het begrepen kan het nieuwe nettariefsysteem voordeliger zijn voor mensen die overdag veel thuis zijn (en ook geen onderdimensionering nodig dan)

Voor mensen die niet overdag thuis zijn zal het prosumentensysteem nog voordeliger zijn. Een optie kan wel zijn, wanneer je installatie van degelijke grote is, is na te gaan of een batterij + kleine omvormer een goede terugverdientijd heeft. Wel pas wanneer de omvormer sowieso al vervangen zou moeten worden.

Frado2005

Legacy Member
taylor zei:
Is dat niet minder relevant met de introductie van de digitale meter? Zoals ik het begrepen kan het nieuwe nettariefsysteem voordeliger zijn voor mensen die overdag veel thuis zijn (en ook geen onderdimensionering nodig dan)

Voor mensen die niet overdag thuis zijn zal het prosumentensysteem nog voordeliger zijn. Een optie kan wel zijn, wanneer je installatie van degelijke grote is, is na te gaan of een batterij + kleine omvormer een goede terugverdientijd heeft. Wel pas wanneer de omvormer sowieso al vervangen zou moeten worden.

Klopt. Vanaf 2021 maakt dat onderdimensioneren niet veel meer uit gezien je teller toch niet gaat terugdraaien. Maar ik denk dat het prosumentensysteem voor de meesten nog beter zal zijn? Iedereen gaan werken overdag? En om nu al een dure thuisbatterij te kopen, denk dat je terugverdientijd altijd maar langer en langer gaat worden.

whistleblower

Legacy Member
SomeDude zei:
50/jaar vaste vergoeding is wel veel. Maar denk dat je via mijnenergie ook nog extra welkomstkorting kan krijgen die dan van uw prosumententarief ook af gaat.
Volgens mij mogen ze geen korting geven op het prosumententarief omdat dit een heffing is. Ze mogen enkel kortingen geven op de elektriciteitsprijs zelf.

Ze kunnen wel een korting geven op de vaste vergoeding.

In heb 1 aandeel van 250 EUR gekocht bij Ecopower en in ruil betaal ik geen vaste vergoeding meer. Om de 6 jaar kan ik dit aandeel verkopen en in de jaren dat er winst is, is er ook een klein dividend. Zolang mijn meter terug kan draaien, blijf ik daar want ik betaal enkel het prosumententarief. Tenzij het systeem zou wijzigen natuurlijk.

Opgelet: het is en blijft een aandeel maar volgens mij met een zeer beperkt risico.

S.conceiçao7

Legacy Member
Petter zei:
Offerte gekregen voor:
12X Sunpower Performance 3 (P19) - 325 Full Black
omvormer SMA Sunny Boy 3.0 (3 kW)
alle werken en installaties (zwarte profielen), aanmelding dossier + keuring etc.

Jaarlijkse productie: 3542 kWh
Westelijk georiënteerd, geen schaduw ofzo

5795,08 EUR (incl. 21% btw)

Any thoughts?

veel te duur.

ik heb mijn installatie via NL laten komen, ongeveer zelfde setup als van u, SMA sunnyboy 2600;
via winkelman zonnepanelen, zoek op google
ik heb 2300 euro betaald :D incl btw
wel zelf plaatsen met 2 mensen, in 1 dagje was dit geklaard

had ook een offerte op zak van 5.500..vriendelijk bedankt
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan