Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

desolation

Legacy Member
Kameraad van mij heeft een vergelijkbaar geval gehad. Nieuw appartement gekocht, woonde er al een tijdje ineen. Op een avond hoort die een knarsend geluid en begint al het licht te flikkeren. TV valt uit, surround valt uit, etc...
Hij gaat naar zijn technische ruimte, hoort dat het geluid uit de zekeringkast komt en legt de hoofdzekering van de teller af. Direct de bouwfirma gebeld die een electricien stuurt. Neuter los gekomen op de hoofdzekering van de zekeringkast. Die is samen met de zekering van de omvormer van zijn zonnepanelen nageplaatst.
Dat is een heel spel geweest want de installateur bleef volhouden dat ze geen fouten hadden gemaakt. Fabrikant van de zekeringen heeft toen een specialist uit duitsland gestuurd om die te demonteren (draden doorgeknipt en uitgeklikt), verzegelen en te onderzoeken in labo.
Na meerdere maanden was de conclusie dat het effectief aan montage lag. Op de schroef van de neuter stond een kleiner moment dan op de andere schroeven. 9/10 dus met het schroefboormachine alles ingedraaid en die ene schroef vergeten met de hand bij te draaien.

Heeft echt véél geld gekost, op 2 fasen al zijn electro eraan, inclusief het laadsysteem van zijn plug-in hybrid en de laadpaal. Hij heeft gelukkig wel van al zijn kosten ruime voorschotten gekregen omdat hijzelf onmogelijk schuld kon treffen.

Aanvaard ook niet gewoon een plug-in testje he. Alles wat op de fase zit die verkeerd is aangesloten moet ge aangeven als geraakt. Als het dan volgende maand de geest geeft is het tenminste ook nog gedekt.

Musk

Legacy Member
Ik heb hier nog een hele dure versterker staan ter reparatie, zal ik die rap even bij uw thuis binnengooien? :unsure:

whistleblower

Legacy Member
jvc zei:
Ja zal waarschijnlijk zoiets zijn.
Een andere elektricien van de firma is daarnet langsgekomen. De printplaat van onze ventilatie is gesneuveld en de rolluikmodules zijn allemaal kapot (gelukkig niet de motoren). Deze zorgden voor de kortsluiting.
Verder nog onze hifi versterker en stuur om te gamen waar geen leven meer in zit. Al de rest behalve onze subwoofer is al getest en werkt nog.
Intussen ook al telefoon gekregen van de zaakvoerder dat hij maandag zal bellen naar hun verzekering.
Qua service is er dus niets op aan te merken, gewoon een spijtige fout. Hopelijk gaat het wat vlot met de verzekering.
Dat is inderdaad wel goede service! Ik had in jouw eerste post het gevoel dat hij je wou afwimpelen naar je eigen elektricien.

jvc

Legacy Member
whistleblower zei:
Dat is inderdaad wel goede service! Ik had in jouw eerste post het gevoel dat hij je wou afwimpelen naar je eigen elektricien.

Ja de elektricien die gisteren alles heeft aangesloten wou zo snel mogelijk weg, terwijl hij wel moest geweten hebben dat hij een fout had gemaakt.
Vandaag was het een andere elektricien die is langsgekomen.

MrKend54l

Legacy Member
jvc zei:
Ja de elektricien die gisteren alles heeft aangesloten wou zo snel mogelijk weg, terwijl hij wel moest geweten hebben dat hij een fout had gemaakt.
Vandaag was het een andere elektricien die is langsgekomen.
Ik zou ook mijzelf snel uit te voeten maken
emoji14.png


3x400+N is een zeer gevaarlijk net voor fouten. Je bent niet de enige die zo frats meemaakt, wees gerust. De beste die ik al gehoord heb was een pipo die op de diff L2 en N had gewisseld. Onder de diff een verbindingsrail erop en knallen maar.

Ik heb ook al eens gehoord dat Eandis een foutje had begaan en het nulpunt van de distributietransfo had losgemaakt. Alle drijfkracht afnemers in de kosten. Of het waar is dat weet ik niet, maar het klinkt toch ook niet zo gek als ik de mannen van eandis een beetje ken.

Avilowca

Legacy Member
desolation zei:
Kameraad van mij heeft een vergelijkbaar geval gehad. Nieuw appartement gekocht, woonde er al een tijdje ineen. Op een avond hoort die een knarsend geluid en begint al het licht te flikkeren. TV valt uit, surround valt uit, etc...
Hij gaat naar zijn technische ruimte, hoort dat het geluid uit de zekeringkast komt en legt de hoofdzekering van de teller af. Direct de bouwfirma gebeld die een electricien stuurt. Neuter los gekomen op de hoofdzekering van de zekeringkast. Die is samen met de zekering van de omvormer van zijn zonnepanelen nageplaatst.
Dat is een heel spel geweest want de installateur bleef volhouden dat ze geen fouten hadden gemaakt. Fabrikant van de zekeringen heeft toen een specialist uit duitsland gestuurd om die te demonteren (draden doorgeknipt en uitgeklikt), verzegelen en te onderzoeken in labo.
Na meerdere maanden was de conclusie dat het effectief aan montage lag. Op de schroef van de neuter stond een kleiner moment dan op de andere schroeven. 9/10 dus met het schroefboormachine alles ingedraaid en die ene schroef vergeten met de hand bij te draaien.

Heeft echt véél geld gekost, op 2 fasen al zijn electro eraan, inclusief het laadsysteem van zijn plug-in hybrid en de laadpaal. Hij heeft gelukkig wel van al zijn kosten ruime voorschotten gekregen omdat hijzelf onmogelijk schuld kon treffen.

Aanvaard ook niet gewoon een plug-in testje he. Alles wat op de fase zit die verkeerd is aangesloten moet ge aangeven als geraakt. Als het dan volgende maand de geest geeft is het tenminste ook nog gedekt.

Fantastisch echte bouw-CSI

Wat voor mij echt van belang is is dat men eerlijk is. Belt iemand mij op ons te zeggen kijk we hebben hier olie op een dorpel gemorst of iets anders dan kan je dat als volwassenen oplossen.

Maar ik heb ook al gehad dat ik kon aantonen dat wr fouten waren gebeurd en dat er op die dag maar twee aannemers aanwezig waren. En ze hadden het alletwee niet gedaan.

Kijk ik heb al twee kleuters thuis ik moet er geen extra op mijn werf

desolation

Legacy Member
Ik moet zeggen dat ik er ook van verschoot hoor. Omdat die gast zijn been stijf hield wou zijn aansprakelijkheidsverzekering niet uitkeren. Die bleven gewoon zeggen "bewijs eerst dat het zijn fout is en dan gaan we verder, er kan even goed een constructiefout in die zekering zitten".

Bramstep

Legacy Member
Is het 'done' om van een gekregen offerte een lagere prijs te vragen?

We hebben enkele offertes binnen, sommigen zoals verwacht en sommigen heeeel duur (lees 25% duurder voor exact hetzelfde). Nu hebben wij de interessante voor ons er uit gehaald, maar willen nog net iets lagere prijs bekomen.

Hoe pakken we dit aan? Of zal dit nooit lukken? Of is dit gewoon niet schoon om te doen?

Caracalla

Legacy Member
Elk zal daar anders op reageren. Zal de ene buiten de andere zijn.
Ikzelf speel zo'n spelletjes niet bvb. Daar heb ik ook geen tijd en vooral geen goesting voor.

Los van zonnepanelen, ga ik nooit afdingen op offertes voor zaken die ik aan m'n woning wil laten uitvoeren. Wel offertes opvragen bij anderen uiteraard. Ik vraag er altijd drie op bvb.
Alles kan altijd goedkoper, de vraag is enkel als de afwerking dan dezelfde is en hoe de relatie met de aannemer is als hij dan toch het dossier binnen heeft maar onder z'n prijs moet plaatsen.
Persoonlijk zou ik mij genaaid voelen moest een firma nu plots met een extra korting van 300 euro ofzo afkomen op een dossier van 5000 euro. Dat betekent in mijn ogen dat ik niet direct de beste prijs gehad heb en dan valt die persoonlijk voor mij af. Die gedachtegang trek ik zelf altijd door in m'n offertes. Prijs = prijs bij mij. Goedkoper kan, maar dan moeten andere materiaalkeuzes gemaakt worden.

Er zullen er zeker zijn die wel met de onderhandelingsgedachte offertes opstellen. Vraag is enkel als je met zo'n mensen wil samenwerken. Ik niet. Elk z'n visie ook daarop natuurlijk.

Hit Hard

Legacy Member
Ik heb ook offertes laten opstellen. Ons dak is op een graad of 10 na zuidgericht, en het verbruik vlot boven de 10.000 kWh/jaar door een elektrische wagen. Budget beschouw ik als geen probleem, al heb ik daar nog wat overtuigingskracht voor nodig hier thuis. Met de cijfers erbij lukt dat wel.

Bedrijf A zegt dat SolarEdge beter is omwille van het rendement, zelfs indien geen schaduw. Ze hebben ook offertes gemaakt met SMA, die in mijn vergelijking duidelijk slechter scoren. Die vergelijking is gebaseerd op hun voorspelling van de jaarlijkse productie, dus of die cijfers kloppen is een andere vraag. De offertes van bedrijf A met 28 SunPower panelen blijken niet op ons dak te passen (vandaar de extra offertes van bedrijf A), maar ik heb ze er laten bij staan omdat het interessant vergelijkingsmateriaal is. Je kan wel de vraag stellen of het verstandig is met iemand in zee te gaan die iets onmogelijk voorstelt, al kan het een simpele fout zijn.
Bedrijven B en D zeggen dat SolarEdge geen zin heeft omdat er geen schaduw op ons dak valt, dus de meerprijs haal je er nooit uit.
Bedrijf C zweert bij SolarEdge omwille van kwaliteit, veiligheid, opvolging en rendement. Indien gevraagd (of budgettaire beperkingen) stellen ze een andere omvormer voor, standaard niet.
Interessant om op te merken in de omvormer discussie is dat bedrijf A en D hun stellingen (of het SolarEdge rendement de meerprijs waard is) beide kunnen staven met cijfers, dus van minstens 1 van de 2 klopt de verwachte productie niet. Bedrijf D heeft een veel hogere verwachte jaarproductie dan alle anderen, maar zijn wel de enigen die de berekening daarvan hebben bijgevoegd. Dus het is alleszins niet uit hun duim gezogen.

Op het eerste zicht lijkt bedrijf D het voordeligst te zijn, maar dat komt vooral door de verwachte jaaropbrengst. De eerste offerte van bedrijf B zou heel dichtbij moeten zitten, maar brengt zo'n €350 per jaar minder op door het verschil in opbrengst (en het €185 hogere prosumententarief). Dus ofwel schat bedrijf D de verwachte opbrengst wat hoog in, ofwel is de rest wat conservatief lijkt me.

Hier mijn excelleke:
Offerte # Panelen Omvormer Omv. (kVA) Install. (Wp) Prod. (kWh) Prijs Incl. TVT Winst na 15j Prosument Opbrengst Winst/jaar
Bedrijf A 28 AxIpremium HC SMA STP 6000 6 8960 7806 € 9.774,95 5,97 € 14.773,45 € 549,12 € 2.185,68 € 1.636,56
Bedrijf A 28 AxIpremium HC SolarEdge 6K E serie 6 8960 8338 € 11.016,05 6,17 € 15.766,75 € 549,12 € 2.334,64 € 1.785,52
Bedrijf A 28 LG NeoN2 - Black 340 SMA STP 6000 6 9520 8294 € 13.801,83 7,78 € 12.796,17 € 549,12 € 2.322,32 € 1.773,20
Bedrijf A 28 LG NeoN2 - Black 340 SolarEdge 6K E serie 6 9520 8859 € 15.200,23 7,87 € 13.770,77 € 549,12 € 2.480,52 € 1.931,40
Bedrijf A 28 SunPower Maxeon 3 390 W SMA STP 8000 8 10920 9514 € 16.342,20 8,46 € 12.634,20 € 732,16 € 2.663,92 € 1.931,76
Bedrijf A 28 SunPower Maxeon 3 390 W SolarEdge 7K E serie 7 10920 10162 € 17.992,30 8,16 € 15.078,50 € 640,64 € 2.845,36 € 2.204,72
Bedrijf C 30 Sunerg 325Wp Full Black SolarEdge SE 8K 8 9750 9170 € 13.460,00 7,33 € 14.071,60 € 732,16 € 2.567,60 € 1.835,44
Bedrijf C 30 Ja-Solar 325Wp Full black SolarEdge SE 8K 8 9750 9170 € 12.123,00 6,60 € 15.408,60 € 732,16 € 2.567,60 € 1.835,44
Bedrijf B 26 Sunpower Maxeon 3 390 WP SMA Sunny Tripower 10.0 10 10140 9773 € 14.464,51 7,94 € 12.854,09 € 915,20 € 2.736,44 € 1.821,24
Bedrijf B 26 Sunpower Maxeon 3 400 WP SMA Sunny Tripower 10.0 10 10400 10023 € 16.509,41 8,73 € 11.859,19 € 915,20 € 2.806,44 € 1.891,24
Bedrijf B 26 LG 370 WP SMA Sunny Tripower 8.0 8 9620 9271 € 14.844,45 7,96 € 13.111,35 € 732,16 € 2.595,88 € 1.863,72
Bedrijf B 26 LG 350 WP SMA Sunny Tripower 8.0 8 9100 8770 € 12.138,89 7,04 € 13.712,71 € 732,16 € 2.455,60 € 1.723,44
Bedrijf B 26 Sunpower Maxeon2 360 Wp SMA Sunny Tripower 8.0 8 9360 9021 € 13.774,81 7,68 € 13.130,99 € 732,16 € 2.525,88 € 1.793,72
Bedrijf B 26 Viessmann 335 Wp Mono Zwart Shingled SMA Sunny Tripower 8.0 8 8710 8394 € 10.438,52 6,45 € 13.833,88 € 732,16 € 2.350,32 € 1.618,16
Bedrijf A 28 LG NeoN2 - 350 N1C-V5 SolarEdge 6K E serie 6 9800 9120 € 14.980,01 7,47 € 15.087,19 € 549,12 € 2.553,60 € 2.004,48
Bedrijf A 24 SunPower Maxeon 3 390 W SolarEdge 6K E serie 6 9360 8710 € 16.232,06 8,59 € 12.113,14 € 549,12 € 2.438,80 € 1.889,68
Bedrijf A 24 SunPower P3 325 W FB SolarEdge 5000H 5 7800 7259 € 11.121,39 7,06 € 12.502,41 € 457,60 € 2.032,52 € 1.574,92
Bedrijf D 26 Sunpower MAX3 - 395 SMA Sunny Tripower 8.0 8 10270 10400 € 14.563,08 6,68 € 18.134,52 € 732,16 € 2.912,00 € 2.179,84

Plutus

Legacy Member
Hit Hard zei:
Ons dak is op een graad of 10 na zuidgericht
Klassiek hellend dak van +-40° helling?
Rekening houdend met 10° vanuit het zuiden, in Overpelt, met een dakhelling van +-40° zonder enig schaduwelement, vind ik die 10400 kWh op 10270 Wp niet zo gek.

Hit Hard

Legacy Member
Manu zei:
Klassiek hellend dak van +-40° helling?
Rekening houdend met 10° vanuit het zuiden, in Overpelt, met een dakhelling van +-40° zonder enig schaduwelement, vind ik die 10400 kWh op 10270 Wp niet zo gek.
42° dakhelling dacht ik zo uit het hoofd. Dan lijkt het dat de rest wat conservatief is dus: de offerte van bv 10920Wp geeft 9514 kWh met dezelfde omvormer. En de rest lijkt op het zicht procentueel ook zowat dezelfde verhoudingen te hebben. Of zie ik iets over het hoofd?

Brecht

Legacy Member
Ik zit met een jaarverbruik van 2000kwh,enkelvoudige meter. Is dat de moeite om zonnepanelen te leggen dan?

Remake

Legacy Member
Brecht zei:
Ik zit met een jaarverbruik van 2000kwh,enkelvoudige meter. Is dat de moeite om zonnepanelen te leggen dan?

Toekomstgericht wel zou ik denken. Vrouwke er bij en je zit direct aan een hoger verbruik. Dan ga je content zijn dat ze er liggen.

BlackOccult

Legacy Member
Brecht zei:
Ik zit met een jaarverbruik van 2000kwh,enkelvoudige meter. Is dat de moeite om zonnepanelen te leggen dan?
Ja, idem hier, wij hebben met 2 personen ook 'maar' 2500 kWh verbruik per jaar (bv. geen droogkast). Vooral die terugdraaiende teller is interessant om er dit jaar nog te leggen (dacht ik). Liefst enkele panelen extra nemen.

Remake zei:
Toekomstgericht wel zou ik denken. Vrouwke erbij en je zit direct aan een hoger verbruik. Dan ga je content zijn dat ze er liggen.
Wat bedoel je daar precies mee?

Brecht

Legacy Member
BlackOccult zei:
Ja, idem hier, wij hebben met 2 personen ook 'maar' 2500 kWh verbruik per jaar (bv. geen droogkast). Vooral die terugdraaiende teller is interessant om er dit jaar nog te leggen (dacht ik). Liefst enkele panelen extra nemen.


Wat bedoel je daar precies mee?

Welja met dat het nu idd laatste jaar is van die terugdraaiende teller misschien best voor kijken dan nekeer mijn dak geïsoleerd is.

Frado2005

Legacy Member
Tomski zei:
Hier ook miserie gehad maar niet in die mate.

Onze sunnyboy omvormer die ze deze week geplaatst hebben heeft zijn eigen wifi netwerk (voor installatie blijkbaar)

Die nest zat dus op een conflicterend kanaal met onze wifi én de ip range was identiek aan die van ons wifi netwerk. Van zodra de sunnyboy dus op ons netwerk meezat om internet verbinding te hebben was het gedaan met surfen en gedaan met data doorgeven aan de sunnyportal.

Gelukkig installerpaswoord kunnen krijgen om dat SMA ssid uit te schakelen en bijhorende dhcp. Op dagen dat je met 2 van thuis moet werken, ni leuk.

blijft uw SMA dan nog verbonden met uw eigen wifi netwerk? Heb indertijd ook ingelogd via die SMA wifi om zo te kunnen verbinden met eigen SSID. Maar heb wel niet dat SSID uitgezet ( verbergt hij hem dan niet gewoon, maar wel nog actief?)?

Of heb je hem dan via Ethernet verbonden? Heb dit ook al willen doen, maar nog niet gedurfd. Want die connector zit blijkbar wat verscholen. En met dat ik niet bij de installatie was heb ik dit niet kunnen vragen.

Tomski

Legacy Member
Frado2005 zei:
blijft uw SMA dan nog verbonden met uw eigen wifi netwerk? Heb indertijd ook ingelogd via die SMA wifi om zo te kunnen verbinden met eigen SSID. Maar heb wel niet dat SSID uitgezet ( verbergt hij hem dan niet gewoon, maar wel nog actief?)?

Of heb je hem dan via Ethernet verbonden? Heb dit ook al willen doen, maar nog niet gedurfd. Want die connector zit blijkbar wat verscholen. En met dat ik niet bij de installatie was heb ik dit niet kunnen vragen.
Heb uiteindelijk ethernet verbonden (is maar die schroefdop losdraaien) en ip van dhcp als reservatie gezet. En dan de wlan module uitgeschakeld.

Alle problemen opgelost.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan