Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

BartG

Legacy Member
Iemand die een shop kan aanraden voor een doe-het-zelver? Winkelman en solarwinkel.be lijken tot nu toe de interessantste te zijn.

Tomski

Legacy Member
Today was a good day :D

6,21kWh/kWp

Bijna 31kWh geproduceerd

ya3ye7A.jpg


Edit: tijdzone staat volgens mij mis.

Den Deze

Legacy Member
Vandaag was het de beste dag sinds zonnepanelen er liggen (november 2018);
34,47 kWh, installatie van 51 kWp :)

Cerv.Be

Legacy Member
Den Deze zei:
Vandaag was het de beste dag sinds zonnepanelen er liggen (november 2018);
34,47 kWh, installatie van 51 kWp :)
Vorig jaar in juni waren er toch een paar zotte zonnige dagen? Had gij toen niet meer?

MaximumOfBass

Legacy Member
Offerte gehad voor:
12x Solarwatt mono full black Eco 320p
12x Solaredge P370 60V
Solaredge SE3000h

4750€ excl btw.
Zijn dat deftige panelen? Deftige prijs?
Ik ken niks van zo’n zaken om eerlijk te zijn.

timofp

Legacy Member
Offerte getekend voor zonnepanelen via Ikea

32x JA Solar 320Wp
Solar Edge SE7K-ER-01

Opwek Eerste Jaar 9882 kWh (zuidgericht)

Totaal inclusief BTW en installatie 10.530 EURO

Emperor_Blade

Legacy Member
Ik kom even terug op mijn situatie #1702. De installateur die de werfleider had aangeraden was komen kijken en zag dat de 21 BMO panelen maar zeer nipt op het dak konden en wou dit voor de veiligheid niet zo dicht tegen de dakranden plaatsen. Hij kwam dan met een voorstel voor 16 BXO panelen. Na wat overleg en onderhandelen heb ik dus onderstaande installatie op mijn dak geplaatst, meer Wp en goedkoper dan het eerste voorstel.

Systeem van 6660WP
18x Bisol BXO 370Wp premium
SMA SB5.0
--> €7855 incl.
https://imgur.com/a/Vuex1FR


5 mei was inderdaad wel een topdagje: https://imgur.com/YQ0Q3Uc Dagopbrengst: 43,948 kWh

Zorba

Legacy Member
MaximumOfBass zei:
Offerte gehad voor:
12x Solarwatt mono full black Eco 320p
12x Solaredge P370 60V
Solaredge SE3000h

4750€ excl btw.
Zijn dat deftige panelen? Deftige prijs?
Ik ken niks van zo’n zaken om eerlijk te zijn.

De panelen ken ik niet, maar de prijs lijkt, afhankelijk van de gebruikte montagematerialen en bedrading, wel in orde. Heb je last van schaduw of wat is de reden om voor optimizers te kiezen?

Den Deze zei:
Vandaag was het de beste dag sinds zonnepanelen er liggen (november 2018);
34,47 kWh, installatie van 51 kWp :)

Ik neem aan dat je installatie 5,1kWp is, anders is je opbrengst maar pover ;)

MaximumOfBass

Legacy Member
Zorba zei:
De panelen ken ik niet, maar de prijs lijkt, afhankelijk van de gebruikte montagematerialen en bedrading, wel in orde. Heb je last van schaduw of wat is de reden om voor optimizers te kiezen?

Geen idee waarom hij dat in zijn offerte heeft zitten. Men vriendin was erbij, ik moest werken. Ik weet dat ze iets zij dat het ervoor zorgt dat als er één paneel kapot gaat dat de andere wel blijven werken (geen idee of dat waar is of niet, en of het over die optimisers gaat). Dak ligt volledig in de zon, en redelijk goed naar het zuiden. 't is er niet pal naartoe, maar toch kort tegen.

Inv

Legacy Member
MaximumOfBass zei:
Geen idee waarom hij dat in zijn offerte heeft zitten. Men vriendin was erbij, ik moest werken. Ik weet dat ze iets zij dat het ervoor zorgt dat als er één paneel kapot gaat dat de andere wel blijven werken (geen idee of dat waar is of niet, en of het over die optimisers gaat). Dak ligt volledig in de zon, en redelijk goed naar het zuiden. 't is er niet pal naartoe, maar toch kort tegen.

Die optimizers zorgen er voor dat je zonnepanelen parallel zijn geschakeld ipv. in serie. Bij serieschakeling hangt het totale vermogen van je installatie af van je "zwakste schakel". Als er één paneel in de schaduw ligt en maar 60% opbrengt heb je dus maar 60% van je totale vermogen over je hele installatie.
Met die optimizers is elk paneel ofafhankelijk van mekaar en is dus nuttig als je met een gedeelte schaduw zit. Is natuurlijk wel een meerkost maar als je zegt dat je dak volledig in de zon ligt snap ik niet goed waarom dat aangeraden is.

Enfin, da's toch de uitleg die ik gekregen heb van mijn installateur :)

desolation

Legacy Member
een installatie die 100% zon pakt gaat met solaredge nog steeds een iets beter rendement halen. die kunnen namelijk in de begin en einduren er toch wat meer uit sleuren, hoewel SMA met zijn TSR4 optimizer ook zeer goede resultaten levert. Sterker nog, die omvormers hebben een volledig uitontwikkeld platform voor schaduwbeheer en load balancing dat als er geen complexe schaduwen vallen dat quasi even goed is als een Solaredge systeem. OptiTrac heeft ook maar een rendementsverlies van 0.2% wanneer het actief is, SolarEdge zit rap boven de 1%.

De vraag is of dat voor u de meerprijs waard is. Op een 7000WP installatie spreken we over paar 100 kwh per jaar extra, oftewel een 40-50 EUR aan stroom. Is dat dan een meerprijs waard van 45 EUR per paneel (eigenlijk duurt het dus per paneel 1 jaar voor die optimizer is betaald)?

De situatie dat systemen als EnPhase of SolarEdge echt tot hun recht komen is wanneer uw installatie zo beschaduwd wordt dat het moeilijk wordt om uw minimum opstartspanning te halen. Maar naar mijn mening wil dat ook zeggen dat uw installatie gewoon slecht uitgetekend is.

geeroms

Legacy Member
Onze panelen liggen sinds gisteren en volgende week is de keuring.

Wij zitten nu wel nog met een dag/nacht teller. We komen wel op de lijst voor de digitale teller.
Duurt dat lang vooraleer fluvius die meter komt installeren? Of bellen we best al eens om onze meter te laten aanpassen naar een enkelvoudige meter?

TheCeet

Legacy Member
geeroms zei:
Onze panelen liggen sinds gisteren en volgende week is de keuring.

Wij zitten nu wel nog met een dag/nacht teller. We komen wel op de lijst voor de digitale teller.
Duurt dat lang vooraleer fluvius die meter komt installeren? Of bellen we best al eens om onze meter te laten aanpassen naar een enkelvoudige meter?

Jouw EAN ingeven en je weet wanneer ze ongeveer zullen langskomen:

https://www.fluvius.be/nl/thema/met...eer-krijg-ik-digitale-meters/planningschecker

Derootje

Legacy Member
Ik ben ook al enige tijd aan het overwegen om overhaast zonnepanelen te plaatsen door de gekende reden van de terugdraaiende teller. Echter doordat er eerst nog renovatiewerken aan het dak nodig zijn, zal het vermoedelijk niet meer lukken om deze te plaatsen in 2020.

Stel nu onderstaande situatie zonder terugdraaiende teller:

Gezinssituatie 2 personen
Jaarlijks verbruik 3000kWh
Dak is zuidgericht
Vermoedelijke datum plaatsing zonnepanelen: 2022

Neem nu dat elektriciteit afnemen van het net ongeveer 0.24€/kWh kost en elektriciteit injecteren op het net ongeveer 0.12€/kWh opbrengt.
Wanneer ik zoveel mogelijk grote verbruikers met een klok overdag programmeer ( al dan niet ingebouwd in het toestel ) en ik voor 6000Wp aan zonnepanelen op het dak leg. Dan zou je in principe op een break-even situatie moeten terechtkomen aangezien de grootverbruikers zoveel mogelijk overdag afnemen van de zonnepanelen? Rekening houdende met het feit dat zonnepanelen steeds goedkoper en efficiënter worden ( hopelijk tegen dan >400Wp/paneel )?
Het prosumententarief zal inderdaad dubbel zo hoog zijn tegenover een installatie van 3000Wp.

Klopt mijn redenering of zie ik iets over het hoofd?

Herman De Croo

Legacy Member
Als je geen terugdraaiende teller hebt, zal er ook geen prosumententarief meer zijn.
Ik versta niet waarom je 6000Wp zonnepanelen zou leggen, je verdient dat nooit terug door injectie. Een kleinere installatie levert wel nog winst op.

Derootje

Legacy Member
Herman De Croo zei:
Als je geen terugdraaiende teller hebt, zal er ook geen prosumententarief meer zijn.
Ik versta niet waarom je 6000Wp zonnepanelen zou leggen, je verdient dat nooit terug door injectie. Een kleinere installatie levert wel nog winst op.

Overdag is er meestal niemand thuis is en het meeste elektriciteit wordt dus verbruikt wanneer de zonnepanelen niet produceren.
De kostprijs van het afnemen tegenover het injecteren is ongeveer het dubbele.
Als je dus het dubbele aan Wp legt tegenover het jaarlijks verbruik zou dat dus zeker voldoende moeten zijn.
Als dit met een kleinere installatie kan, zoveel te beter.
Ik vroeg mij eigenlijk gewoon af dat wanneer je pas na 2021 zonnepanelen legt, je in principe je verbruik nog steeds kan dekken zonder een dure batterij aan te schaffen?

the_fox

Legacy Member
Er is nog altijd niets gekend over het injectie-tarief vanaf 2021 bij mijn weten, dus die oefening kan je nu onmogelijk maken...

Klopgeest

Legacy Member
Heb ze ook liggen sinds gisteren.

5510Wp TrinaSolar 290W x 19st
SMA 3.6Kw (geen optimizers)

Voor wat het waard is, 18,7 kWh opbrengst vandaag.

Nu nog die PVDiary opzetten op raspberry en we zijn vertrokken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan