Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Herman De Croo

Legacy Member
Zijn er goedkope keurders voor zonnepanelen of is dat een vaste prijs?

Herman De Croo

Legacy Member
Ik denk dat dit een nieuw dagrecord wordt. Heel veel zon en koude temperaturen.

silverwizard3

Legacy Member
Kben ook eens aan het kijken voor zonnepanelen hier.

10 x 320W = 3200 Solarwatt (15j garantie) glas/folie paneel
Solaredge 2200H + optimizers

€5310 incl btw (21%)

of

10 x 315W = 3150 Solarwatt (30j garantie) glas/glas paneel
Solaredge 2200H + optimizers (12j garantie)

€5993 incl btw (21%)

Lijkt me wel een OK prijs ?
Panelen liggen zuidwest maar zouden aan 2 kanten komen van het dak.
7 aan de kant waar de zon komt van smorges tot namiddag, en 3 waar de zon late namiddag avond is.
Mijn jaarlijks verbruik zit rond de 3200 momenteel.

Die optimizers lijken me een no brainer, dat was niet zo een grote meerkost dacht ik, en de kans dat 1 paneel slechter werkt dan de rest lijkt me wel redelijk hoog.
Schaduw heb ik zeker niet, enkel de stand vd zon.
Die glas/glas ben ik nog niet zeker van, die zouden beter presteren in hoge temperaturen en "geen kans dat er vuil tussen komt".
Is dat de meerprijs waard ? Enkel voor de garantie lijkt me mss van wel...

Het zijn Duitse panelen, geen chinese.
En die omvormer was zowat het enige wat werd aangeraden, SMA werd afgeraden (5j garantie en veel stukken aan).
De omvormer zou tot 1.6 kunnen overdimensioneren om zo de kosten te sparen van het prosumententarief.

Ik had ook geinformeerd voor zo een groepsaankoop, die was wel goedkoper (4k) kwa offerte maar dat was niet echt concreet.
Dan moest je nog eerst €150 dokken om iemand tot bij je thuis te krijgen en de merken waren minder dan deze.
Bij de firma nu heb ik geen voorschot als ik ermee wil beginnen en pas betalen als alles op het dak ligt.

Thoughts ?

Klopgeest

Legacy Member
Klopgeest zei:
Heb ze ook liggen sinds gisteren.

5510Wp TrinaSolar 290W x 19st
SMA 3.6Kw (geen optimizers)

Voor wat het waard is, 18,7 kWh opbrengst vandaag.

Nu nog die PVDiary opzetten op raspberry en we zijn vertrokken.

Vandaag 32.5 and counting!

ugar

Legacy Member
Zonnepanelen staan hier in productie sinds vanmorgen. Opbrengst ligt wat hoger dan verwacht. Van 10h00 deze ochtend tot nu 18h00 net iets meer dan 46 kWh. Dat is dus al een eerste record. eentje dat ik morgen waarschijnlijk breek (de zon was er al voor 10h00), en ik vermoed dat dat morgen niet anders gaat zijn..

Zonnepanelen liggen redelijk horizontaal (10° helling) en ik merk dat ze na 14 dagen al redelijk vuil zijn (vogelstront, ook redelijk wat zand/stuifmeel op de onderste panelen en wat tuinafval-haksel (ik denk dat ik in 't vervolg mijn hakselaar in een andere richting ga oriënteren).

Voor horizontale panelen is het vuil worden van panelen waarschijnlijk een issue... Ik weet dat er bedrijven zijn die zonnepanelen kuisen, maar dat ga ik nu echt niet iedere twee weken uitvoeren.
Is een fikse regenbui voldoende om dat helemaal te reinigen? Spuit ik die af met de tuinslang (regenwater uit de regenwaterput)? Of wat doen jullie?



mvg

seetjetoebak

Legacy Member
Gisteren ook nieuw dagrecord 7,83kWh/kWp.
Zal niet lang stand houden met de mooie dagen in het verschiet.

Gladz0r

Legacy Member
silverwizard3 zei:
Kben ook eens aan het kijken voor zonnepanelen hier.


Ik had ook geinformeerd voor zo een groepsaankoop, die was wel goedkoper (4k) kwa offerte maar dat was niet echt concreet.
Dan moest je nog eerst €150 dokken om iemand tot bij je thuis te krijgen en de merken waren minder dan deze.
Bij de firma nu heb ik geen voorschot als ik ermee wil beginnen en pas betalen als alles op het dak ligt.

Thoughts ?

Hier ook de vergelijking aan het maken.
De groepsaankoop, wel zeer scherpe prijs en zijn ook TIER 1 producenten. Maar heb er zelf te weinig knowhow over, misschien kan iemand dit duiden?
hD4TfxI.png

Dan ook eentje met Enphase omvormers voor 4800 EUR incl BTW
ShbOtWG.png

ugar

Legacy Member
BlackOccult zei:
Heb je al een offerte laten opmaken bij G&D Energy? Die zijn van Tongeren/Bilzen.
https://gd-energy.be/

Ik heb met hen samengewerkt en ben uitermate te spreken over de samenwerking. Snelle antwoorden op alle vragen, installatie perfect in orde, installateur heeft ook een fout die mijn elektricien had gemaakt rechtgezet....

ugar

Legacy Member
ugar zei:
Zonnepanelen staan hier in productie sinds vanmorgen. Opbrengst ligt wat hoger dan verwacht. Van 10h00 deze ochtend tot nu 18h00 net iets meer dan 46 kWh. Dat is dus al een eerste record. eentje dat ik morgen waarschijnlijk breek (de zon was er al voor 10h00), en ik vermoed dat dat morgen niet anders gaat zijn..

Zonnepanelen liggen redelijk horizontaal (10° helling) en ik merk dat ze na 14 dagen al redelijk vuil zijn (vogelstront, ook redelijk wat zand/stuifmeel op de onderste panelen en wat tuinafval-haksel (ik denk dat ik in 't vervolg mijn hakselaar in een andere richting ga oriënteren).

Voor horizontale panelen is het vuil worden van panelen waarschijnlijk een issue... Ik weet dat er bedrijven zijn die zonnepanelen kuisen, maar dat ga ik nu echt niet iedere twee weken uitvoeren.
Is een fikse regenbui voldoende om dat helemaal te reinigen? Spuit ik die af met de tuinslang (regenwater uit de regenwaterput)? Of wat doen jullie?



mvg

Ik heb vanmorgen twee panelen met regenwater en een spons gekuist. Verschil lijkt toch wel aanzienlijk, die twee panelen hadden tot 10h00 even veel geproduceerd als twee 'buurpanelen', nu hebben ze 5% meer geproduceerd. Dat zou dus willen zeggen dat er 10% rendementwinst zit door zonnepaneel proper te houden.

Cerv.Be

Legacy Member
Eindelijk, ze komen 4 juni voor onze digitale meter en zodoende eindelijk ook overschakelen naar EV tarief. Mijn panelen waren aangemeld in augustus 2019, lang genoeg gewacht :baard:.

Binnenkort eens kijken naar de tarieven en waarschijnlijk ook nieuwe provider zoeken vanaf 4 juni.

Anoniem13

Legacy Member
ugar zei:
Ik heb vanmorgen twee panelen met regenwater en een spons gekuist. Verschil lijkt toch wel aanzienlijk, die twee panelen hadden tot 10h00 even veel geproduceerd als twee 'buurpanelen', nu hebben ze 5% meer geproduceerd. Dat zou dus willen zeggen dat er 10% rendementwinst zit door zonnepaneel proper te houden.
De vraag is dan wel hoe vaak je de panelen moet kuisen om dat effect te bekomen? Volstaat 1x om de twee weken of zijn ze na 2 dagen/een week al weer even vuil?

Frado2005

Legacy Member
paradijsappel zei:
De vraag is dan wel hoe vaak je de panelen moet kuisen om dat effect te bekomen? Volstaat 1x om de twee weken of zijn ze na 2 dagen/een week al weer even vuil?

de meeste zeggen om het jaar ofzo? Je kan toch niet alle 2 weken op uw dak gaan kruipen? :unsure:
Heb het hier ook nog nooit gedaan, zou eens een ladder moeten aankopen. Ze liggen ook op een plat dak maar niet echt bomen ed in de buurt, nog die chance

TheCeet

Legacy Member
Frado2005 zei:
de meeste zeggen om het jaar ofzo? Je kan toch niet alle 2 weken op uw dak gaan kruipen? :unsure:
Heb het hier ook nog nooit gedaan, zou eens een ladder moeten aankopen. Ze liggen ook op een plat dak maar niet echt bomen ed in de buurt, nog die chance

Ik schrok er toch van vorige maand.
Vermoedelijk combi van pollen, stof, saharazand,... onderste rand van panelen lag toch 2cm vol ‘stof/zand’. En ook paar dikke vogelstronten.
Periode sinds november 2018 nu 1ste x gekuist.

Ga dit gewoon jaarlijks doen denk ik.

ugar

Legacy Member
paradijsappel zei:
De vraag is dan wel hoe vaak je de panelen moet kuisen om dat effect te bekomen? Volstaat 1x om de twee weken of zijn ze na 2 dagen/een week al weer even vuil?

BlackOccult zei:
Hoe begint ge daar zelf aan? :unsure:

Mijn panelen liggen op de tuinberging (redelijk uit de luiten gewassen berging, geef ik toe, want er liggen 31 panelen op). Dat is een bijna plat dak (9° helling), en de nok va het dak varieert van 3.5 tot 2.5m of zo, dat is dus geen probleem om daar even op te kruipen :D
Maar ik ga ze echt niet elke week kuisen. Ik heb online een lange telescopische borstel gezien voor zonnepanelen, ga me waarschijnlijk zoiets kopen, en dan ieder jaar eens alles proper maken.

Vandaag de eerste 'volledige' dag productie. Net geen 68 kWh geproduceerd.
Installatie geeft ook 8.5 uur lang een vermogen van > 4kW. Dat wil zeggen dat ik wanneer het mooi weer is, ik de EV met gemak ga kunnen opladen met de stroom van mijn zonnepanelen, zonder stroom van 't net te halen.(dan rij ik met de fiets)

Zorba

Legacy Member
Afhankelijk van de helling van de panelen is een regenbui alleszins effectiever dan een tuinslang. Ik verbaas er mij ook steeds over hoe goed de coating van de panelen werkt (ze liggen er ook nog wel maar een jaar en half maar toch).
Kuisen lijkt me enkel zinvol bij panelen met lage hellingshoek.

ugar zei:
Ik heb vanmorgen twee panelen met regenwater en een spons gekuist. Verschil lijkt toch wel aanzienlijk, die twee panelen hadden tot 10h00 even veel geproduceerd als twee 'buurpanelen', nu hebben ze 5% meer geproduceerd. Dat zou dus willen zeggen dat er 10% rendementwinst zit door zonnepaneel proper te houden.

Dat lijkt mij ver overschat, eerlijk gezegd. Op Tweakers hebben ze ook al veel vergeleken en de winsten zijn daar veel kleiner. En meestal toe te schrijven aan tijdelijk lagere temperatuur van de cellen door het water.

ugar

Legacy Member
Zorba zei:
Afhankelijk van de helling van de panelen is een regenbui alleszins effectiever dan een tuinslang. Ik verbaas er mij ook steeds over hoe goed de coating van de panelen werkt (ze liggen er ook nog wel maar een jaar en half maar toch).
Kuisen lijkt me enkel zinvol bij panelen met lage hellingshoek.
Lees misschien eens wat ik hierboven schreef. Hellingshoek 8°


Dat lijkt mij ver overschat, eerlijk gezegd. Op Tweakers hebben ze ook al veel vergeleken en de winsten zijn daar veel kleiner. En meestal toe te schrijven aan tijdelijk lagere temperatuur van de cellen door het water.
Het is gedurende de dag niet veranderd. Panelen zijn hier op drie weken tijd helemaal onder een laagje zand terecht gekomen.

Ik heb trouwens de panelen rondom ook lichtjes met water besproeid om dat effect ook mee te nemen
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan