Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Klopgeest zei:Heb ze ook liggen sinds gisteren.
5510Wp TrinaSolar 290W x 19st
SMA 3.6Kw (geen optimizers)
Voor wat het waard is, 18,7 kWh opbrengst vandaag.
Nu nog die PVDiary opzetten op raspberry en we zijn vertrokken.
Klopgeest zei:Vandaag 32.5 and counting!
silverwizard3 zei:Kben ook eens aan het kijken voor zonnepanelen hier.
Ik had ook geinformeerd voor zo een groepsaankoop, die was wel goedkoper (4k) kwa offerte maar dat was niet echt concreet.
Dan moest je nog eerst €150 dokken om iemand tot bij je thuis te krijgen en de merken waren minder dan deze.
Bij de firma nu heb ik geen voorschot als ik ermee wil beginnen en pas betalen als alles op het dak ligt.
Thoughts ?
MaximumOfBass zei:Hier hebben we inderdaad al een aanvraag voor een offerte ingediend. Zelf ervaring mee?
BlackOccult zei:Heb je al een offerte laten opmaken bij G&D Energy? Die zijn van Tongeren/Bilzen.
https://gd-energy.be/
ugar zei:Zonnepanelen staan hier in productie sinds vanmorgen. Opbrengst ligt wat hoger dan verwacht. Van 10h00 deze ochtend tot nu 18h00 net iets meer dan 46 kWh. Dat is dus al een eerste record. eentje dat ik morgen waarschijnlijk breek (de zon was er al voor 10h00), en ik vermoed dat dat morgen niet anders gaat zijn..
Zonnepanelen liggen redelijk horizontaal (10° helling) en ik merk dat ze na 14 dagen al redelijk vuil zijn (vogelstront, ook redelijk wat zand/stuifmeel op de onderste panelen en wat tuinafval-haksel (ik denk dat ik in 't vervolg mijn hakselaar in een andere richting ga oriënteren).
Voor horizontale panelen is het vuil worden van panelen waarschijnlijk een issue... Ik weet dat er bedrijven zijn die zonnepanelen kuisen, maar dat ga ik nu echt niet iedere twee weken uitvoeren.
Is een fikse regenbui voldoende om dat helemaal te reinigen? Spuit ik die af met de tuinslang (regenwater uit de regenwaterput)? Of wat doen jullie?
mvg
.De vraag is dan wel hoe vaak je de panelen moet kuisen om dat effect te bekomen? Volstaat 1x om de twee weken of zijn ze na 2 dagen/een week al weer even vuil?ugar zei:Ik heb vanmorgen twee panelen met regenwater en een spons gekuist. Verschil lijkt toch wel aanzienlijk, die twee panelen hadden tot 10h00 even veel geproduceerd als twee 'buurpanelen', nu hebben ze 5% meer geproduceerd. Dat zou dus willen zeggen dat er 10% rendementwinst zit door zonnepaneel proper te houden.
Hoe bedoel je?BlackOccult zei:Hoe begint ge daar zelf aan?![]()
paradijsappel zei:De vraag is dan wel hoe vaak je de panelen moet kuisen om dat effect te bekomen? Volstaat 1x om de twee weken of zijn ze na 2 dagen/een week al weer even vuil?

Frado2005 zei:de meeste zeggen om het jaar ofzo? Je kan toch niet alle 2 weken op uw dak gaan kruipen?
Heb het hier ook nog nooit gedaan, zou eens een ladder moeten aankopen. Ze liggen ook op een plat dak maar niet echt bomen ed in de buurt, nog die chance
paradijsappel zei:De vraag is dan wel hoe vaak je de panelen moet kuisen om dat effect te bekomen? Volstaat 1x om de twee weken of zijn ze na 2 dagen/een week al weer even vuil?
BlackOccult zei:Hoe begint ge daar zelf aan?![]()

ugar zei:Ik heb vanmorgen twee panelen met regenwater en een spons gekuist. Verschil lijkt toch wel aanzienlijk, die twee panelen hadden tot 10h00 even veel geproduceerd als twee 'buurpanelen', nu hebben ze 5% meer geproduceerd. Dat zou dus willen zeggen dat er 10% rendementwinst zit door zonnepaneel proper te houden.
Lees misschien eens wat ik hierboven schreef. Hellingshoek 8°Zorba zei:Afhankelijk van de helling van de panelen is een regenbui alleszins effectiever dan een tuinslang. Ik verbaas er mij ook steeds over hoe goed de coating van de panelen werkt (ze liggen er ook nog wel maar een jaar en half maar toch).
Kuisen lijkt me enkel zinvol bij panelen met lage hellingshoek.
Het is gedurende de dag niet veranderd. Panelen zijn hier op drie weken tijd helemaal onder een laagje zand terecht gekomen.Dat lijkt mij ver overschat, eerlijk gezegd. Op Tweakers hebben ze ook al veel vergeleken en de winsten zijn daar veel kleiner. En meestal toe te schrijven aan tijdelijk lagere temperatuur van de cellen door het water.