Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

E_wout

Legacy Member
ondertussen ook in de fase van offertes aanbeland voor aankoop zonnepanelen:

offerte 1
panelen: Astroenergy / Tier 1 - CHSM60M-HC, 13 panelen aan 340 Wattpiek
omvormer: SMA SB 3.0
theoretisch vermogen: 4420 Wattpiek
garantie: 12 jaar productgarantie op panelen, 10 jaar op omvormer, rendementsgarantie 83.1% op 25 jaar
prijs: 4.950 euro

offerte 2
panelen: LG NEON2 350, 13 panelen aan 350 Wattpiek
omvormer: SMA SB 3.0
theoretisch vermogen: 4550 Wattpiek
garantie: 25 jaar productgarantie op panelen, 10 jaar op omvormer, rendementsgarantie 90.08% op 25 jaar
prijs: 6.116 euro

Nog wat aan het rondkijken maar wat moet ik hier al van denken?

Daarnaast: in wintermaanden blijven panelen vrij lang in schaduw liggen (enfin, een gedeelte toch) . Opitmizers werden neergezet als "geen meerwaarde" en niet noodzakelijk gezien rendement in zomermaanden meer dan voldoende is. kan ik dat blind geloven? :-)

S.conceiçao7

Legacy Member
Klopgeest zei:
Inloggen in installateursmodus van de omvormer, SMA12345678 of 12345678 als wachtwoord.

Bedankt,
maar kan je me dit concreet uitleggen aub?

hoe log in ik? moet ik mijn wifi met mijn telenet internet dan verbreken, en inloggen op het SMA netwerk (geen internet) ?
en als ik dat gedaan heb, wat dan?

thx

desolation

Legacy Member
Caracalla zei:
Die Hyundai shingled gaat het zelfs beter doen in de schaduw, gezien 9 zones t.o.v. de 3 zones op de LG.
Gewoon met een SMA leggen idd in die situatie met die beperkte schaduwval.
Qua omvormer zou ik hier persoonlijk ook de 4.0 nemen.

Ik ben BTW is benieuwd of ze in dit geval ze ook gaan aanleveren, de meeste die nu bij Solarwinkel prijs aanvragen zetten ze Trina Honey 340 op.

S.conceiçao7

Legacy Member
sorry maar ja ik zie hem idd staan bij mijn beschikbare verbindingen ja, maar dan.....
ik ben leek in netwerken sorry,

maar zou toch graag hem op wifi data laten verzamelen dat ik mn slot vrij heb in modem
thx

desolation

Legacy Member
Voor 20 EUR koopt ge u een 5-poort switch. Dan is alles nog steeds bekabeld aangesloten wat veel betrouwbaarder is dan wifi.

Five-seveN

Legacy Member
Wifi voor zonnepanelen moet nu ook niet betrouwbaar zijn he. Als die dat niet kan doorsturen dan buffert die dat wel en stuurt het later door. Tis niet dat die zonnepanelen 's nachts 4K netflix films bekijken.

Ik zou wel zorgen dat je de wifi deftige beveiligd, dus niet meer wachtwoord 12345678. Tenminste als dat zo'n omvormer is die zelf een eigen WIFI uitzend om de initiele configuratie via te doen. Dus je ziet een WIFI 'zonnepanelen' of dergelijk, daar verbind je mee via een standard wachtwoord dat op internet staat, en daarna open je die website van het toestel en stel je het wachtwoord van uw echte wifi in zodat de omvormer kan linken op uw wifi. Daarna verander je dat 12345678 wachtwoord van die andere wifi ook, want anders geef je uw buren gratis internet (je kan namelijk uw echt wifi wachtwoord in plain text uitlezen op die site van de omvormer heb ik al eens gezien).

SomeDude

Legacy Member
S.conceiçao7 zei:
sorry maar ja ik zie hem idd staan bij mijn beschikbare verbindingen ja, maar dan.....
ik ben leek in netwerken sorry,

maar zou toch graag hem op wifi data laten verzamelen dat ik mn slot vrij heb in modem
thx

Zal het morgen hier eens doen want hangt ook op de kabel. En laten weten wat je moet doen als ik het gevonden heb
Moet wel zien dat ik op de juiste zit want zie er 2 :p

ugar

Legacy Member
desolation zei:
Voor 20 EUR koopt ge u een 5-poort switch. Dan is alles nog steeds bekabeld aangesloten wat veel betrouwbaarder is dan wifi.

Zo heb ik het hier gedaan, was wel 24.95 EUR voor de switch :evil:

Vandaag was wel een zeer goede dag qua opbrengst, beste dag tot nu toe 64.32 kWh productie.

MaximumOfBass

Legacy Member
Vandaag onze beste dag tot nu toe gehad met 26,58kWh. Geeft toch een goed gevoel om met een goede week uw panelen te hebben liggen :D

Anoniem19

Legacy Member
Laat ons zeggen dat ik in deze Corona tijden zeer tevreden ben van de panelen. Vorige maand 15percent extra tov vorig jaar en ook deze maand zitten we er al boven. Dat helpt toch wel voor al het meerverbruik!

SomeDude

Legacy Member
SomeDude zei:
Zal het morgen hier eens doen want hangt ook op de kabel. En laten weten wat je moet doen als ik het gevonden heb
Moet wel zien dat ik op de juiste zit want zie er 2 :p

https://www.sma-benelux.com/kenniscentrum/tech-tips-monitoring/communicatie-herstellen.html

Gewoon dit volgen? Wachtwoord staat op zijkant van uw omvormer normaal, maar zit boven en ben nog niet zo mobiel dus ga me een tripke naar beneden sparen :p
Wachtwoord 12345678 werkte bij mij niet dus zal wss iets anders zijn

Mr.Anderson

Legacy Member
Godmiljaar het jaar vliegt voorbij. Als ik nog zonnepanelen zou willen in 2020 zal ik er mij toch moeten gaan beginnen in verdiepen.
Iemand die een betrouwbare site kan aanraden met algemene info? Los van prijs uiteraard. Waar moet je op letten? Is het voor ieder type woning interessant? Waarom raden ze aan er nog te leggen in 2020? enz.

Kwestie van toch eerst deftig geïnformeerd te zijn alvorens offertes te beginnen rondvragen.

Kan je zelf berekenen hoeveel je er nodig hebt? Of dient er telkens iemand langs te komen om de situatie te bekijken om prijs te maken? (ik vraag dit omdat het tijdrovend kan zijn als er telkens iemand ter plaatse moet komen)

desolation

Legacy Member
als er geen complexe schaduwvorming is kunt ge dat vrij simpel zelf hoor. SMA heeft de Sunny Design software die ze gratis aanbieden om installaties te simuleren en dat werkt behoorlijk goed.

E_wout

Legacy Member
ik durf mijn vraag toch nog eens te herhalen (zie offerte bovenaan)

dak volledig zuidgericht. In de zomermaanden (ik schat april - oktober ligt het dak quasi de volledige dag in de zon), in de wintermaanden heb ik probleem met bebouwing overkant straat die groot deel van mijn zonlicht wegneemt. In de echt donkere maanden (december - februari) daarom het onderste gedeelte van mijn panelen dat dan minstens tot een uur of 11 in de schaduwe ligt.

Verkoper zag er geen graten in maar die ging er precies nogal kort over.

Cerv.Be

Legacy Member
In die maanden brengen u panelen ook maar een fractie van het hele jaar op.. Dus niet van wakker liggen. Veel zon gaat er voor 11u ook niet zijn. Helemaal verwaarloosbaar.

IduR

Legacy Member
Zou er een app bestaan die je verbruik en je opbrengst van de zonnepanelen samen kan zetten, zodoende je dit perfect kan opvolgen?
Kan nu zien via app van SolarEdge wat de opbrengst per dag is maar kan moeilijk iedere keer gaan kijken naar digitale meter...
Heb een account via Fluvius om alles op te volgen (verbruik en opbrengst)maar in een app zou dit wel makkelijker zijn.

Klopgeest

Legacy Member
IduR zei:
Zou er een app bestaan die je verbruik en je opbrengst van de zonnepanelen samen kan zetten, zodoende je dit perfect kan opvolgen?
Kan nu zien via app van SolarEdge wat de opbrengst per dag is maar kan moeilijk iedere keer gaan kijken naar digitale meter...
Heb een account via Fluvius om alles op te volgen (verbruik en opbrengst)maar in een app zou dit wel makkelijker zijn.

https://www.zonstraal.be/wiki/PVdiary

Zorba

Legacy Member
Vandaag de 600kWh gepasseerd met een 4,2kWp installatie (en redelijk wat aftopping, jammer genoeg). Wat een cijfers.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan