Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Anoniem19

Legacy Member
Zorba zei:
Vandaag de 600kWh gepasseerd met een 4,2kWp installatie (en redelijk wat aftopping, jammer genoeg). Wat een cijfers.

Hier aan bijna 700KWh met een 4.3 KWp installatie, normaal gezien morgen los over de 700 gaan. Das meer dan 100KWh meer dan vorig jaar zelfde tijd. Vorige maand ook al.

Anoniem19

Legacy Member
Herman De Croo zei:
Jullie bedoelen deze maand Mei neem ik aan.

Yep, maand is nog niet voorbij maar het is (met m'n historiek van 2 jaar) nu al een recordmaand, idem voor april.

Beide maanden zijn al beter dan enig welke topmaand van vorig jaar

the_fox

Legacy Member
Klopgeest zei:
IduR zei:
Zou er een app bestaan die je verbruik en je opbrengst van de zonnepanelen samen kan zetten, zodoende je dit perfect kan opvolgen?
Kan nu zien via app van SolarEdge wat de opbrengst per dag is maar kan moeilijk iedere keer gaan kijken naar digitale meter...
Heb een account via Fluvius om alles op te volgen (verbruik en opbrengst)maar in een app zou dit wel makkelijker zijn.
https://www.zonstraal.be/wiki/PVdiary

Dit doet toch totaal niet wat hij vraagt? Dit is toch enkel de opbrengst maar niks van verbruik.
Verder vind ik dit enorm onoverzichtelijk en totaal niet wat ik zou willen :p

Ik vrees dat je voor zoiets dit toch zelf gaat moeten ontwikkelen. Digitale meter uitlezen met P1 poort en afhankellijk van je omvormer zal de manier van uitlezen ook anders zijn.

Zorba

Legacy Member
Als je het via de SolarEdge app wilt doen moet je een toestel van SolarEdge zelf kopen in je meterkast zetten, dan kan je ook je verbruik zien. Kost wel iets maar de app is wel gebruiksvriendelijk.

wiseguy444

Legacy Member
Iemand al zonnepanelen via ikea gekocht?
SOLSTRÅLE PLUS of basic in samenwerking met SVEA solar.

Wilcao

Legacy Member
Een vraagje. We hebben sinds kort een Huawei omvormer en tot nu toe geen problemen gehad. Nu zie ik dat de 2 groene lampjes knipperen. Blijkbaar wilt dit het volgende zeggen: De DC is ingeschakeld, de AC is ingeschakeld en de SUN2000L geeft geen stroom af aan het elektriciteitsnet.

Iemand een idee wat ik eraan kan doen?

MrKend54l

Legacy Member
Wilcao zei:
Een vraagje. We hebben sinds kort een Huawei omvormer en tot nu toe geen problemen gehad. Nu zie ik dat de 2 groene lampjes knipperen. Blijkbaar wilt dit het volgende zeggen: De DC is ingeschakeld, de AC is ingeschakeld en de SUN2000L geeft geen stroom af aan het elektriciteitsnet.

Iemand een idee wat ik eraan kan doen?
Zoals je zelf aangeeft levert hij geen vermogen naar het net.

Dat zal hoogstwaarschijnlijk een instelling zijn die verkeerd staat, of een meting die weggevallen is. Met andere woorden werkt uw omvormer op dit moment dus niet.

Installateur bellen. Ofwel zelf al eens kijken of alles van communicatie nog goed aangesloten is. Ik ken uw installatie niet, heb je energiemeter?

Wilcao

Legacy Member
MrKend54l zei:
Zoals je zelf aangeeft levert hij geen vermogen naar het net.

Dat zal hoogstwaarschijnlijk een instelling zijn die verkeerd staat, of een meting die weggevallen is. Met andere woorden werkt uw omvormer op dit moment dus niet.

Installateur bellen. Ofwel zelf al eens kijken of alles van communicatie nog goed aangesloten is. Ik ken uw installatie niet, heb je energiemeter?
We hebben een groenestroommeter als je dat bedoelt? Die lijkt ook niet te veranderen. Ook het apparaatje ernaast doet niks, terwijl normaal het lampje moet branden. Gisteren heeft hij wel stroom geleverd zie ik in de app. Het is dus echt iets van vandaag.

Ik ken er zelf niks van, maar anders bel ik morgen de installateur eens.

MrKend54l

Legacy Member
Wilcao zei:
We hebben een groenestroommeter als je dat bedoelt? Die lijkt ook niet te veranderen. Ook het apparaatje ernaast doet niks, terwijl normaal het lampje moet branden. Gisteren heeft hij wel stroom geleverd zie ik in de app. Het is dus echt iets van vandaag.

Ik ken er zelf niks van, maar anders bel ik morgen de installateur eens.
Wat is het apparaatje ernaast juist?
emoji14.png

Remake

Legacy Member
Eindelijk alle datums gekregen, dak wordt er over 2 a 3 weken vervang en dat zal 3 weken duren. Zonnepanelen komen er dan op in de eerste week na het bouwverlof. Jammer dat het niet meer voor de zomer kon, maar we gaan toch nog een stukje zomer kunnen gebruiken. :)

Wilcao

Legacy Member
Hij is net weer in zijn normale stand gegaan :unsure:. Kan natuurlijk aan het net zelf liggen, maar morgen toch eens bellen dat ik weet wat het is.

Silence

Legacy Member
Sinds 1 juli 2019 plaatst Fluvius enkel nog digitale meters voor elektriciteit en aardgas. Vanaf dan kun je dus geen oude, klassieke meter meer krijgen. We komen automatisch een digitale meter plaatsen bij:

- Gezinnen met een klassieke meter die na 1 juli 2019 zonnepanelen hebben geplaatst

Voor sommige doelgroepen komen we proactief langs, voor het einde van 2022:

- Gezinnen die al voor 1 juli 2019 zonnepanelen hadden (voor eind 2022).

Ik dacht dat als je voor eind dit jaar zonnepanelen liet leggen je nog 10j zeker was van een terug draaiende meter, maar blijkbaar dus niet?

Frado2005

Legacy Member
Silence zei:
Sinds 1 juli 2019 plaatst Fluvius enkel nog digitale meters voor elektriciteit en aardgas. Vanaf dan kun je dus geen oude, klassieke meter meer krijgen. We komen automatisch een digitale meter plaatsen bij:

- Gezinnen met een klassieke meter die na 1 juli 2019 zonnepanelen hebben geplaatst

Voor sommige doelgroepen komen we proactief langs, voor het einde van 2022:

- Gezinnen die al voor 1 juli 2019 zonnepanelen hadden (voor eind 2022).

Ik dacht dat als je voor eind dit jaar zonnepanelen liet leggen je nog 10j zeker was van een terug draaiende meter, maar blijkbaar dus niet?

Digitale teller kan nog terug draaien.

SomeDude

Legacy Member
Frado2005 zei:
Digitale teller kan nog terug draaien.

Nee die meet injectie en afname en die kan je optellen en dus negatief uitkomen.

Anyway hier komen ze er niet in met die VREG zever. En waarom zouden ze recent geplaatste meters vervangen, dat ze eerst de oude eens vervangen en wat besparen

ugar

Legacy Member
Hier is twee weken geleden een digitale teller geplaatst. Heb daar geen enkel probleem mee. Is trouwens erg handig, je kan je verbruik op dagelijkse basis opvolgen online

Frado2005

Legacy Member
SomeDude zei:
Nee die meet injectie en afname en die kan je optellen en dus negatief uitkomen.

Anyway hier komen ze er niet in met die VREG zever. En waarom zouden ze recent geplaatste meters vervangen, dat ze eerst de oude eens vervangen en wat besparen
Had idd wat snel gereageerd. Hij draait idd niet terug, maar het principe van de terugdraaiende teller blijft wel.
Denk trouwens niet dat je die digitale teller kan weigeren? Je kan natuurlijk je bezoek we lwat uitstellen, maar vroeg of laat hang je er toch aan?

ugar zei:
Hier is twee weken geleden een digitale teller geplaatst. Heb daar geen enkel probleem mee. Is trouwens erg handig, je kan je verbruik op dagelijkse basis opvolgen online

Hier komen ze 8 juli ( gingen eerst eind april komen, maar geannuleerd door corona). Denk dat het ook wel interessant zal zijn om je verbruik ( en vooral afname/injectie) wat te bekijken. Als het principe van terugdraaiende teller dan gedaan is, dat je tenminste weet waar en wanneer je verbruik ligt.

ugar

Legacy Member
Frado2005 zei:
Had idd wat snel gereageerd. Hij draait idd niet terug, maar het principe van de terugdraaiende teller blijft wel.
Denk trouwens niet dat je die digitale teller kan weigeren? Je kan natuurlijk je bezoek we lwat uitstellen, maar vroeg of laat hang je er toch aan?



Hier komen ze 8 juli ( gingen eerst eind april komen, maar geannuleerd door corona). Denk dat het ook wel interessant zal zijn om je verbruik ( en vooral afname/injectie) wat te bekijken. Als het principe van terugdraaiende teller dan gedaan is, dat je tenminste weet waar en wanneer je verbruik ligt.

Ik volg dat allemaal mooi dag per dag op in een spreadsheet. Is bijvoorbeeld de eerste keer dat mij opvalt dat wij significant meer verbruiken in 't week-end (15 kWh vs 12 kWh)
Ik wil me binnenkort nog een digitale verbruiksmeter aanschaffen, om te begrijpen welke apparaten 's nachts zoveel verbruiken. 't Is niet omdat mijn elektriciteit nu gratis is, dat ik er moet mee knoeien.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan