Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

BlackOccult

Legacy Member
Ik zou denken dat er nog net iets te weinig informatie bekend is over de subsidie om te weten wat het meest interessant is. Ze spreken over maximum 1500 euro maar (nog) niet over de manier waarop de subsidie berekend wordt. Ik ga er niet van wakker liggen, ik heb vrijdag bericht gehad dat ze komende donderdag komen plaatsen.

sweetmonkey

Legacy Member
L°rre zei:
Zou iemand een sluitend antwoord kunnen geven over wat in onze situatie het beste zou zijn. Er is zoveel info dat ik er zelf amper uit geraak.

Laten plaatsen in 2020 (de offertes zijn opgemaakt en kan onmiddellijk geplaatst worden) of wachten tot 2021 met de premie.

Onze situatie :
2 volwassen die elke dag gaan werken (amper verbruik dus tussen 8u 'smorgens en 18u)
1 kind momenteel dat naar crèche gaat.

Verbruik : 3000kWh (gaat dus stijgen omdat extra verbruik door baby er nog niet bijgeteld is)
Bestelde panelen : 4400 kW
Omvormer : SMA 3.6

We hebben een oude teller met dag en nachttarief.

Laten plaatsen in 2020 : teller laten vervangen? of zo laten? Want omzetten naar enkelvoudige teller is sowieso een digitale teller?

Later plaatsen in 2021 met subsidie?

Alvast bedankt!

Zit in een zeer gelijkaaridge situatie dus ook al wat opzoekwerk gedaan.

Aangezien je zelfconsumptie laag is, zal je voordeel doen om ze dit jaar nog te laten leggen.

Wat betreft de teller: na de keuring zal je op een lijst komen te staan bij je netbeheerder om een digitale teller te plaatsen. Wat ik gehoord heb duurt dit om en bij de 3 maanden. Geen idee wat de Corona impact hierop is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Cerv.Be

Legacy Member
BlackOccult zei:
Ik zou denken dat er nog net iets te weinig informatie bekend is over de subsidie om te weten wat het meest interessant is. Ze spreken over maximum 1500 euro maar (nog) niet over de manier waarop de subsidie berekend wordt. Ik ga er niet van wakker liggen, ik heb vrijdag bericht gehad dat ze komende donderdag komen plaatsen.
De premie bedraagt 300 euro per geïnstalleerde kilowattpiek voor de eerste 4 kilowattpiek en 150 euro per kilowattpiek voor de schijf tussen 4 en 6 kilowattpiek. Daarboven is er geen steun meer. Een installatie van 6 kilowattpiek of meer krijgt dus 1.500 euro steun.

L°rre

Legacy Member
sweetmonkey zei:
Zit in een zeer gelijkaaridge situatie dus ook al wat opzoekwerk gedaan.

Aangezien je zelfconsumptie laag is, zal je voordeel doen om ze dit jaar nog te laten leggen.

Wat betreft de teller: na de keuring zal je op een lijst komen te staan bij je netbeheerder om een digitale teller te plaatsen. Wat ik gehoord heb duurt dit om en bij de 3 maanden. Geen idee wat de Corona impact hierop is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

En die digitale teller : heb je daar dan nog terugdraaiend tarief van wat je produceert overdag?

Plutus

Legacy Member
L°rre zei:
En die digitale teller : heb je daar dan nog terugdraaiend tarief van wat je produceert overdag?

Jup, principe blijft hetzelfde ongeacht of je een analoge of digitale teller hebt, indien PV geplaatst in 2020.

Onder voorbehoud van de beslissing van de Raad van State natuurlijk maar dat weet niemand. En wie weet komt er dan een alternatieve vergoeding in de plaats.

Ik blijf er sowieso ook bij om ze dit jaar te plaatsen. Degelijke kans op mooie terugverdientijd met een kans dat de terugdraaiende teller alsnog wordt afgevoerd, versus scenario met keuring in 2021 waarbij ik mét subsidie met grote waarschijnlijkheid verlies draai.

Bl3ndeh

Legacy Member
Wij zijn ook bezig met de zoektocht naar een goede installateur en prijs. Ondertussen al enkele héél uiteenlopende offertes ontvangen. Iemand goeie firma's West-Vlaanderen regio Roeselare?

IduR

Legacy Member
Bl3ndeh zei:
Wij zijn ook bezig met de zoektocht naar een goede installateur en prijs. Ondertussen al enkele héél uiteenlopende offertes ontvangen. Iemand goeie firma's West-Vlaanderen regio Roeselare?
Zie PM..

:)

Tits

Legacy Member
Plutus zei:
Jup, principe blijft hetzelfde ongeacht of je een analoge of digitale teller hebt, indien PV geplaatst in 2020.

Onder voorbehoud van de beslissing van de Raad van State natuurlijk maar dat weet niemand. En wie weet komt er dan een alternatieve vergoeding in de plaats.

Ik blijf er sowieso ook bij om ze dit jaar te plaatsen. Degelijke kans op mooie terugverdientijd met een kans dat de terugdraaiende teller alsnog wordt afgevoerd, versus scenario met keuring in 2021 waarbij ik mét subsidie met grote waarschijnlijkheid verlies draai.

Had de VREG niet gezegd dat degene die nu al in het systeem zitten geen kwaad kunnen en ze het voor die mensen gingen toelaten? Kwestie van de sector niet te gijzelen tijdens de duur van het proces en de zonnepaneeleigenaars zekerheid te verschaffen.

Ik denk sowieso dat het huidig systeem voordeliger is. Zou me verbazen als de staat opeens hogere "soort van" subsidies gaat geven. Dat gebeurt quasi nooit.

Pak nog dat je recht hebt op die 1500 euro. Dat is 100 euro per jaar terugdraaiende meter. Wij hebben een producententarief van 300 euro. Dat is 400 euro "nadeel" tov het nieuw systeem. Daarvoor koop je aan 20 cent per kWh (goedkope prijs) 2000 kWh.
1. Dek je daarmee je niet meteen verbruik?
2. Ja, je gaat nog terugkrijgen voor je stroom, maar aan 7 cent gaat dat geen vetpot zijn. Ik heb die opbrengst er eigenlijk al vanaf getrokken door op 20 cent te tellen.

De enige manier dat het eventueel interessant wordt is als je de batterijsubsidie kan combineren, maar die loopt voorlopig nog maar tot eind 2020.

Tin_Cricket

Legacy Member
Tits zei:
Had de VREG niet gezegd dat degene die nu al in het systeem zitten geen kwaad kunnen en ze het voor die mensen gingen toelaten? Kwestie van de sector niet te gijzelen tijdens de duur van het proces en de zonnepaneeleigenaars zekerheid te verschaffen.
Ik denk juist wel dat VREG de regeling voor bestaande klanten wil schrappen. Waarom stappen ze anders naar het grondwettelijk hof? Nieuwe terugdraaiende tellers komen er immers vanaf 2021 niet meer bij. :x

Plutus

Legacy Member
Met de vorige week aangekondigde subsidie voor residentiële PV vanaf 2021 erkent men m.i. de opportuniteitskost als je voor de nieuwe regeling kiest (je kiest door na 2020 te installeren).
De gezinnen die de voorbije periode, zijnde 2020 en de jaren ervoor, bewust kozen voor PV afstraffen door hen én de terugdraaiende teller af te nemen én geen subsidie te geven, krijgt men nooit uitgelegd.
Ik heb er persoonlijk dus wel vertrouwen in dat er op z'n minst een alternatieve oplossing zal komen. Of die even interessant zal zijn betwijfel ik, maar het zou me heel sterk lijken mocht je volledig uit de boot vallen.

Then again, het blijft politiek :)

pettin1

Legacy Member
Hallo,

Ik heb gisteren iemand over de vloer gehad voor zonnepanelen. Nu stelde hij het volgende voor. Wat vinden de kenners?

Volgens uw verbruik van 4600 KW zouden er 16 zonnepanelen zwart van 300 KW nodig zijn, die 4800 WP vertegenwoordigen. Deze kunnen mooi op uw dak worden geplaatst en aangesloten worden, waar we zijn gaan kijken. In de offerte zit alles inbegrepen, zowel plaatsing, materialen, werkuren, aanpassing nachtmeter door Fluvius, is terugslagteller en keuring, onderhoud.



Zonnepanelen



- De kostprijs bedraagt 11000 € onderhoud 800 € inbegrepen
- panelen Axitec axiblackpremium (25jaar garantie)

- omvormer Sunny Boy - SMA (25jaar garantie)

- aanpassing nachtmeter door Fluvius = terugslagteller (juist nog dit jaar)

- alle werkuren en materialen.

- plaatsing, bouten, moeren, alu profielen.

- solarkabel, solarbekabeling

- 25 jaar rendementsgarantie/garantie

- onderhoudscontract 4 x 2 jaar

- keuring PV installatie.

- BTW 6 % inbegrepen




- Tevens kan u momenteel via de Groene Lening van 5 jaar genieten, wat neerkomt op 189,84 €/maand. Waarna u na 5 jaar terugvalt op het prosumentarief van 15.00 €. Bij contante betaling geniet u uiteraard direct van het prosumentarief wat een serieuze besparing oplevert. Met andere woorden kan u zonder eigen investering reeds genieten van een serieuze besparing.

XtremeSpooky

Legacy Member
Welk onderhoud hebben die zonnepanelen dan wel nodig? ... €800 per jaar dan nog wel??

Herman De Croo

Legacy Member
Als ik zo rond fiets, valt het mij op hoeveel mensen 15-25 panelen hebben liggen op hun dak.
Ik heb 10 panelen van 330 Wp/stuk, dus een installatie van 3300Wp en zelfs dat is al teveel voor mijn jaarverbruik (productie: 2800kWh, verbruik 2000 kWh). Elk paneel boven je jaarverbruik is helemaal verloren qua investering.
Verbruiken jullie dan allemaal zoveel meer, of hadden panelen vroeger een opmerkelijk lager opbrengst?

Plutus

Legacy Member
pettin1 zei:
Hallo,

Ik heb gisteren iemand over de vloer gehad voor zonnepanelen. Nu stelde hij het volgende voor. Wat vinden de kenners?

Volgens uw verbruik van 4600 KW zouden er 16 zonnepanelen zwart van 300 KW nodig zijn, die 4800 WP vertegenwoordigen. Deze kunnen mooi op uw dak worden geplaatst en aangesloten worden, waar we zijn gaan kijken. In de offerte zit alles inbegrepen, zowel plaatsing, materialen, werkuren, aanpassing nachtmeter door Fluvius, is terugslagteller en keuring, onderhoud.



Zonnepanelen



- De kostprijs bedraagt 11000 € onderhoud 800 € inbegrepen
- panelen Axitec axiblackpremium (25jaar garantie)

- omvormer Sunny Boy - SMA (25jaar garantie)

- aanpassing nachtmeter door Fluvius = terugslagteller (juist nog dit jaar)

- alle werkuren en materialen.

- plaatsing, bouten, moeren, alu profielen.

- solarkabel, solarbekabeling

- 25 jaar rendementsgarantie/garantie

- onderhoudscontract 4 x 2 jaar

- keuring PV installatie.

- BTW 6 % inbegrepen




- Tevens kan u momenteel via de Groene Lening van 5 jaar genieten, wat neerkomt op 189,84 €/maand. Waarna u na 5 jaar terugvalt op het prosumentarief van 15.00 €. Bij contante betaling geniet u uiteraard direct van het prosumentarief wat een serieuze besparing oplevert. Met andere woorden kan u zonder eigen investering reeds genieten van een serieuze besparing.
11000€ voor 4,8 kWp? Hoeveel keren onderhoud zit daar in? Enkel voor de installatie is dat enorm duur, dus dat is wel een belangrijk onderscheid om te maken.

Herman De Croo zei:
Als ik zo rond fiets, valt het mij op hoeveel mensen 15-25 panelen hebben liggen op hun dak.
Ik heb 10 panelen van 330 Wp/stuk, dus een installatie van 3300Wp en zelfs dat is al teveel voor mijn jaarverbruik (productie: 2800kWh, verbruik 2000 kWh). Elk paneel boven je jaarverbruik is helemaal verloren qua investering.
Verbruiken jullie dan allemaal zoveel meer, of hadden panelen vroeger een opmerkelijk lager opbrengst?
Grote kans dat dat installaties onder het oude regime zijn: zelfconsumptie maakte niets uit gezien de subsidies zo enorm hoog waren. Daarnaast had je toen inderdaad panelen van pakweg 180 à 250 Wp/paneel, itt 350 Wp/paneel vandaag. Dat maakt ook gewoon dat je voor dezelfde capaciteit meer panelen nodig hebt.
Anderzijds is jouw verbruik ook een stuk lager dan het gemiddelde gezin.

StarSeeker

Legacy Member
pettin1 zei:
Hallo,

Ik heb gisteren iemand over de vloer gehad voor zonnepanelen. Nu stelde hij het volgende voor. Wat vinden de kenners?

Volgens uw verbruik van 4600 KW zouden er 16 zonnepanelen zwart van 300 KW nodig zijn, die 4800 WP vertegenwoordigen. Deze kunnen mooi op uw dak worden geplaatst en aangesloten worden, waar we zijn gaan kijken. In de offerte zit alles inbegrepen, zowel plaatsing, materialen, werkuren, aanpassing nachtmeter door Fluvius, is terugslagteller en keuring, onderhoud.



Zonnepanelen



- De kostprijs bedraagt 11000 € onderhoud 800 € inbegrepen
- panelen Axitec axiblackpremium (25jaar garantie)

- omvormer Sunny Boy - SMA (25jaar garantie)

- aanpassing nachtmeter door Fluvius = terugslagteller (juist nog dit jaar)

- alle werkuren en materialen.

- plaatsing, bouten, moeren, alu profielen.

- solarkabel, solarbekabeling

- 25 jaar rendementsgarantie/garantie

- onderhoudscontract 4 x 2 jaar

- keuring PV installatie.

- BTW 6 % inbegrepen




- Tevens kan u momenteel via de Groene Lening van 5 jaar genieten, wat neerkomt op 189,84 €/maand. Waarna u na 5 jaar terugvalt op het prosumentarief van 15.00 €. Bij contante betaling geniet u uiteraard direct van het prosumentarief wat een serieuze besparing oplevert. Met andere woorden kan u zonder eigen investering reeds genieten van een serieuze besparing.

Dat lijkt me echt een pokkedure offerte.
Mijn offerte was 36x 325W Sunpower P19s, oost-west gelegd met een 6KW SMA omvormer... voor €14.600 inc 21% btw.

Dat is 2.5x meer zonnepaneel voor maar 1.3x de prijs.

Ik zou toch nog eens rondkijken?

Anoniem19

Legacy Member
pettin1 zei:
Hallo,

Ik heb gisteren iemand over de vloer gehad voor zonnepanelen. Nu stelde hij het volgende voor. Wat vinden de kenners?

Volgens uw verbruik van 4600 KW zouden er 16 zonnepanelen zwart van 300 KW nodig zijn, die 4800 WP vertegenwoordigen. Deze kunnen mooi op uw dak worden geplaatst en aangesloten worden, waar we zijn gaan kijken. In de offerte zit alles inbegrepen, zowel plaatsing, materialen, werkuren, aanpassing nachtmeter door Fluvius, is terugslagteller en keuring, onderhoud.



Zonnepanelen



- De kostprijs bedraagt 11000 € onderhoud 800 € inbegrepen
- panelen Axitec axiblackpremium (25jaar garantie)

- omvormer Sunny Boy - SMA (25jaar garantie)

- aanpassing nachtmeter door Fluvius = terugslagteller (juist nog dit jaar)

- alle werkuren en materialen.

- plaatsing, bouten, moeren, alu profielen.

- solarkabel, solarbekabeling

- 25 jaar rendementsgarantie/garantie

- onderhoudscontract 4 x 2 jaar

- keuring PV installatie.

- BTW 6 % inbegrepen




- Tevens kan u momenteel via de Groene Lening van 5 jaar genieten, wat neerkomt op 189,84 €/maand. Waarna u na 5 jaar terugvalt op het prosumentarief van 15.00 €. Bij contante betaling geniet u uiteraard direct van het prosumentarief wat een serieuze besparing oplevert. Met andere woorden kan u zonder eigen investering reeds genieten van een serieuze besparing.

onze installatie (2 jaar geleden) voor 43OOwp was rond de 6000e. Dus quasi het dubbele voor 500wp is goed doorgerekend.

In principe hebben zonnepanelen geen onderhoud nodig (tenzij ze op een plat dak liggen, dan moet je ze jaarlijks afwassen)

Silence

Legacy Member
Ik heb ook nog een nieuwe offerte ontvangen:

- 10 panelen Axitec 335 (3350WP met verwachtte opbrengst van 3074 kWh/jaar)
- SolarEdge 3000H omvormer
- Arei keuring
- Plaatsing
...

Totaal van +-4800€ (incl 21% BTW)

Ons verbruik ligt momenteel wel een stuk lager (jan tot nu is het +-1100 kwh), maar rekening gehouden met eventuele warmtepomp lucht/lucht kan dit nog wel kloppen

Er zit ook een berekening bij
Rekening gehouden met het prosumententarief (238,92€/jaar) Electriciteitsprijs+distributieprijs van 0,40€/kWh en indexactie van de prijs met 3% en een verbruik van 3000kwh/jaar
Zou ik na 25j (2044) ongeveer 12.500€ winst maken

Wat denken jullie ? Goeie prijs en kan de berekening kloppen ?

désiré

Legacy Member
Silence zei:
Ik heb ook nog een nieuwe offerte ontvangen:

- 10 panelen Axitec 335 (3350WP met verwachtte opbrengst van 3074 kWh/jaar)
- SolarEdge 3000H omvormer
- Arei keuring
- Plaatsing
...

Totaal van +-4800€ (incl 21% BTW)

Ons verbruik ligt momenteel wel een stuk lager (jan tot nu is het +-1100 kwh), maar rekening gehouden met eventuele warmtepomp lucht/lucht kan dit nog wel kloppen

Er zit ook een berekening bij
Rekening gehouden met het prosumententarief (238,92€/jaar) Electriciteitsprijs+distributieprijs van 0,40€/kWh en indexactie van de prijs met 3% en een verbruik van 3000kwh/jaar
Zou ik na 25j (2044) ongeveer 12.500€ winst maken

Wat denken jullie ? Goeie prijs en kan de berekening kloppen ?

Ga je na 10 (of 15, weet niet juist) jaar niet in het ‘nieuwe’ systeem vallen (geen terugdraaiende teller/prosumententarief meer)

+ na 12 jaar moet je vervanging van je solaredge inrekenen, dan vervalt die garantie


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan